Τυπική διάταξις Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου για του Ευαγγελισμού το Μ. Σάββατο

AchilleasG

Ἀχιλλέας Γαντζός
Στὴν Πεμπτουσία ἀναρτήθηκε ἡ Τυπικὴ Διατάξη τῆς ἑορτῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ ποὺ θὰ ἀκολουθηθεῖ στὴ Μονὴ Βατοπαιδίου φέτος. Ἀφορᾶ στὴ περίπτωση σύμπτωσης τῆς ἑορτῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ (ποὺ πανηγυρίζει τὸ Καθολικό της Μονῆς) καὶ τοῦ Μέγ. Σαββάτου κατὰ τὸ παλαιὸ ἡμερολόγιο.

Τὸ κείμενο, γιὰ αὐτὴ τὴ σπάνια περίπτωση, προέρχεται ἀπὸ τὸ Τυπικό της Μονῆς.

http://pemptousia-2.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2018/03/eyaggelismos-m.-sabbato.pdf
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Στὴν Πεμπτουσία ἀναρτήθηκε ἡ Τυπικὴ Διατάξη τῆς ἑορτῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ ποὺ θὰ ἀκολουθηθεῖ στὴ Μονὴ Βατοπαιδίου φέτος. Ἀφορᾶ στὴ περίπτωση σύμπτωσης τῆς ἑορτῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ (ποὺ πανηγυρίζει τὸ Καθολικό της Μονῆς) καὶ τοῦ Μέγ. Σαββάτου κατὰ τὸ παλαιὸ ἡμερολόγιο.

Τὸ κείμενο, γιὰ αὐτὴ τὴ σπάνια περίπτωση, προέρχεται ἀπὸ τὸ Τυπικό της Μονῆς.

http://pemptousia-2.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2018/03/eyaggelismos-m.-sabbato.pdf

Θα΄χε ενδιαφέρον να συγκριθεί με το ομόλογο της συμπανηγυρίζουσας Ι. Μ. Φιλοθέου το Τυπικό αυτό.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Θα΄χε ενδιαφέρον να συγκριθεί με το ομόλογο της συμπανηγυρίζουσας Ι. Μ. Φιλοθέου το Τυπικό αυτό.
Δέν πρέπει νά διαφέρει. Πρβλ. DIII, σελ. 551-552, ἄν καί φαίνεται πώς τό χφ ΤΦ τοῦ 1813 δέν τό δημοσιεύει ὅλο ὁ Dmitrijevskij.
Τό παραπάνω τῆς Βατοπαιδίου εἶναι σχεδόν ἀντιγραφή ἀπό ΤΔ, πού βέβαια δέν συμπίπτουν μέ ΤΑΣ (ἡ βασική διαφορά εἶναι στούς 2 ἑσπερινούς, τῆς Ἀποκαθηλώσεως καί τῆς Ἀγρυπνίας).
Πάντως (ὅπως καί ΤΑΣ) τό ΤΔ δέν ἀναφέρει τίποτε γιά τό μεγαλυνάριο Εἰς τὸ Ἐξαιρέτως, πού ἡ Βατοπαιδίου, ἄν θ. λ. Μ. Βασιλείου προβλέπει τήν Καταβασία τῆς θ΄ τοῦ Εὐαγγελισμοῦ.
 
Νομίζω ότι είναι "ενδιαφέρουσα" η διάταξη του Βατοπαιδινού Τυπικού περί της μεταφοράς των προεορτίων κατά την Ε΄Κυριακή των Νηστειών.
Μήπως θεωρείται υπερβολική; Περιμένω σχολιασμό από τους εντρυφώντας εις τα θέματα του Τυπικού.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Νομίζω ότι είναι "ενδιαφέρουσα" η διάταξη του Βατοπαιδινού Τυπικού περί της μεταφοράς των προεορτίων κατά την Ε΄Κυριακή των Νηστειών.
Καί μάλιστα μέ τήν ἀκολουθία τῆς κύριας ἡμέρας τῆς ἑορτῆς!
Πρέπει νά ἔχουμε ὅλο τό τυπικό γιά νά κρίνουμε. Ὅπως βλέπουμε στό ΤΔ (καί ΣΤ) τά προεόρτια καταλιμπάνονται σέ ὅποια ἡμέρα τῆς μεγάλης ἐβδομάδος συμπέσει ὁ Εὐαγγελισμός. Ὁπότε οὔτε τήν Κυριακή τῶν Βαΐων θά μποροῦσαν νά προβλεφθοῦν. Θά πρέπει νά βλέπαμε τί προβλέπει τό αὐτό τυπικό γιά τά προεόρτια ἄν συμπέσει ὁ Εὐαγγελισμός τό Σάββατον τοῦ Λαζάρου καί τίς προηγούμενες ἡμέρες.
Μεθέορτα καί ἀπόδοση δέν προβλέπει (γιά τήν συγκεκριμένη σύμπτωση) καί μεταθέτει τό κτητορικό μνημόσυνο τήν ἑσπέρα τῆς Κυριακῆς τοῦ Θωμᾶ.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Νομίζω ότι είναι "ενδιαφέρουσα" η διάταξη του Βατοπαιδινού Τυπικού περί της μεταφοράς των προεορτίων κατά την Ε΄Κυριακή των Νηστειών.
Μήπως θεωρείται υπερβολική; Περιμένω σχολιασμό από τους εντρυφώντας εις τα θέματα του Τυπικού.
Ἀρκεῖ ἡ ἀκάθιστος ὑμνολογία, γι' αὐτὸ ὑπάρχει, ἄλλωστε, τὸ Σάββατο τῆς ἀκαθίστου.
 
Η «μετάθεση» των προεορτίων σε τέτοια απόσταση προ της εορτής, αιτιολογείται αφ΄ενός από το γεγονός ότι οι ενδιάμεσες ημέρες δεν προσφέρονται για προεόρτια (Μ. Εβδομάδα- Βαΐων-Λαζάρου-«Αλληλούια» του πενθημέρου της εβδομάδος προ των Βαΐων), αφ΄ετέρου (για να αξιοποιήσω την θέση του κ. Θεοδωράκη ) ίσως επελέγη για να λειτουργεί και ως «παράταση» του Σαββάτου του Ακαθίστου. Αλλά όπως σημείωσε ο π. Μάξιμος «Πρέπει νά ἔχουμε ὅλο τό τυπικό γιά νά κρίνουμε. Θά πρέπει νά βλέπαμε τί προβλέπει τό αὐτό τυπικό γιά τά προεόρτια ἄν συμπέσει ὁ Εὐαγγελισμός τό Σάββατον τοῦ Λαζάρου καί τίς προηγούμενες ἡμέρες.».
 
Top