Τρύφων Τσομπάνης, αναπλ. καθ. Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ: Μακαριώτατε, Σεβασμιότατοι, περιφρουρήστε την τάξη της Θείας Λατρείας μας!

Diogenes

Νέο μέλος
Από https://www.pemptousia.gr/2022/04/m...perifrouriste-tin-taxi-tis-thias-latrias-mas/ :

Μακαριώτατε, Σεβασμιότατοι, περιφρουρήστε την τάξη της Θείας Λατρείας μας!
Τρύφων Τσομπάνης, Αναπληρωτής Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ
29 Απριλίου 2022

Τα ζητήματα της θείας Λατρείας συχνά απασχολούν τους ανθρώπους, κληρικούς και λαϊκούς, οι οποίοι άλλοτε με διάθεση αγάπης και ενίοτε με αρνητική προδιάθεση ασχολούνται με ζητήματα που άπτονται της λειτουργικής ζωής, των τελετουργικών δρωμένων. Και ίσως δεν έχουν άδικο όσοι αγωνίζονται και αγωνιούν για μια θεία Λατρεία που να κινείται στο πλαίσιο και τη Λογική της Λατρείας, δηλαδή στην ανόθευτη παράδοση χωρίς τις επικαλύψεις και τις «προσχώσεις» ή τη «σκουριά» των αιώνων.

Αναμφίβολα η Λατρεία μας είναι ένα ζωντανό στοιχείο της εκκλησιαστικής μας πραγματικότητας και ζωής, όταν όμως αποκοπεί από την ιστορική της ρίζα, παρουσιάζει κενά και άγνωστα πεδία, που χρήζουν έρευνας και μελέτης των πηγών.

1651225048557.png

Ο λειτουργικός χρόνος και ο ημερήσιος κύκλος των ακολουθιών της εβδομάδος και ιδιαίτερα της Μεγάλης εβδομάδος, αναμφίβολα δημιουργεί κάποιες σταθερές βάσεις σε όσους θέλουν να λέγονται μέλη της εκκλησιαστικής κοινότητας και να ακολουθούν τη ζωή των αγίων. Όμως, το όλο οικοδόμημα της Λατρείας μας έχει και όλα εκείνα τα στοιχεία που δημιουργούν τις συνθήκες και τις προϋποθέσεις της μόρφωσης, όχι μόνο κατά Θεόν, αλλά και κατ’ άνθρωπον, γιατί πραγματικά λειτουργεί ως ένα μεγάλο σχολείο που διδάσκει αενάως, αιώνες τώρα, ποίηση, γλώσσα, κάλλος, μουσική, αρχιτεκτονική, ζωγραφική, αισθητική και ομορφιά. Αυτή η ομορφιά τον μυεί στην ευταξία του ουρανού, για την οποία ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος λέγει να «μή ἀτιμάζομεν τήν εὐταξίαν, διότι τάξει τά πάντα διεκοσμήθη καί ὁ διακοσμήσας Λόγος»

Η φράση αυτή του Αγίου Γρηγορίου συναντιέται ένδεκα αιώνες αργότερα με τη σκέψη του μεγάλου λειτουργιολόγου της Θεσσαλονίκης, του Αγ. Συμεών, που λέει: «ὑπερμάχει τῶν ἱερῶν τάξεων ὡς ἀγαπῶν εὐπρέπειαν οἴκου Κυρίου ,στιχούμενοι όμως και οι δύο μεγάλοι Άγιοι στην αποστολική προτροπή του Παύλου στους Εβραίους: «Λατρεύσωμεν εὐαρέστως τῷ Θεῶ, μετά αἰδοῦς καί εὐλαβείας».

Την όλη οργάνωση της λειτουργικής ζωής της Εκκλησίας, που ξεκινάει από τη θεμελίωση του ναού και φτάνει ως την αγιογραφική του ιστόρηση, την τάξη της ακολουθίας που καθορίζει το τυπικό, την παρουσία των λειτουργών και τα άμφιά τους, ακόμα και την παραμικρή λεπτομέρεια του εκκλησιαστικού χώρου, πάντα τα φρόντιζε η εκκλησία με ζήλο και αίσθηση ιερού κάλλους, γιατί είχε τη βεβαιότητα ότι: «τάξις συνέχει πάντα καί τά ἐπίγεια καί τά ἐπουράνια. Τάξις ἐν αἰσθητοῖς, τάξις ἐν ἀγγέλοις, τάξις ἐν ἄστροις, καί κινήσει καί μεγέθει καί λαμπρότητι, τάξις περιήγαγεν οὐρανόν, ἤπλωσεν ἀέρα, ὕδωρ ἔδησεν ἐν νεφέλαις, καί οὐ κατέχεεν, ἄλλ’ ἔσπειρεν ἐπί πρόσωπον πάσης της γῆς, εὐτάκτως καί ὁμοτίμως… τήν αὐτήν ὁδόν εὐθυνόμεθα καί πορευόμεθα…».

Μέσα, λοιπόν, σε αυτό το κλίμα που διαμορφώνει η ίδια η παράδοση, συχνά η Εκκλησία μας δείχνει το ενδιαφέρον της με συνέδρια, ημερίδες, συμπόσια λειτουργικά, αλλά και γραπτά κείμενα, προκειμένου να νουθετήσει και κυρίως ν’ αναθερμάνει τη σχέση κλήρου και λαού, με τη λογική της Λατρείας, που δεν είναι άλλη από το μέτρο, την αισθητική, το κάλλος, την τάξη, την αγωγή του λαού. Ας μην λησμονούμε ότι μπορεί η Λατρεία μας να στηρίζεται στο πνεύμα και τη λογική της λαμπροφόρου Αναστάσεως, αλλά υπάρχει ταυτόχρονα η ταπείνωση και πτωχεία της φάτνης και συγχρόνως η πορεία της εσχάτης ταπεινώσεως του Σταυρού, που προσδιορίζουν τη ζωή μας ως πιστών και ως Εκκλησίας.

Θεωρείται, λοιπόν, αδιανόητο, μετά τα όσα έχουν θεσπίσει και γράψει Πατέρες και Άγιοι της Εκκλησίας μας, που δια της Λατρείας βρήκαν τον δρόμο της ζωής και της σωτηρίας κοντά στον Χριστό, ν’ αμφιταλαντευόμαστε σήμερα και να ενισχύουμε τη δημιουργία άλλων συνθηκών, που είναι ξένες με το πνεύμα και τη λειτουργική λογική.

Και αναφέρομαι στα όσα φαιδρά και ευτράπελα συμβαίνουν τούτες τις μέρες σε κάποιους ναούς που φέρουν την Εκκλησία του Χριστού να γίνεται «όνειδος και αγγέλοις και ανθρώποις», αφού γίνεται θέαμα στα τηλεοπτικά κανάλια, που κάθε άλλο ενδιαφέρονται για το καλό της Εκκλησίας μας. Είναι τελείως έξω από τη λογική της λατρείας, που την καθιέρωσαν άγιοι και λογιότατοι Πατέρες και εκκλησιαστικοί άνδρες μεγάλου διαμετρήματος, να βλέπουμε την ημέρα του Μεγάλου Σαββάτου, την ημέρα του απόλυτου πένθους και της σιγής, την ημέρα που η εκκλησία δια του χερουβικού ύμνου προτρέπει τον λαό: «σιγησάτω πάσα σάρξ, βροτεία…» να παρατηρείται ένα απίστευτο θέαμα οχλαγωγίας με θορύβους και ενέργειες που όχι μόνο σκανδαλίζουν, αλλά και διασύρουν την λατρεία και τη μνήμη του Κυρίου!!!

Είναι απίστευτο το τι θα μπορούσε να φανταστεί ένας περαστικός-μη χριστιανός ή όχι πολύ πιστός- από ένα ναό που υποθάλπει τέτοιες «ευσεβοφανείς φαιδρότητες»!!! Αναρωτιέμαι όμως, αυτοί που διοργανώνουν τέτοιες ενέργειες, δεν άνοιξαν ποτέ το τυπικό της εκκλησίας για να λάβουν οδηγίες περί της τελέσεως των ακολουθιών; Δεν είδαν πώς άγιοι ιερείς διακονούν τη λατρεία «μετά αιδούς και ευλαβείας;» Τι είναι αυτό που τους ωθεί να ξεχάσουν την αιδώ και την ευλάβεια; Γιατί το 2022 μένουν ακόμα στην αρχαιοελληνική-Διονυσιακή λογική, ότι ο θόρυβος ξορκίζει το κακό και τον διάβολο, όταν ξέρουμε από την παράδοσή μας ότι αιτία ταραχής και θορύβων είναι μόνο ο Σατανάς, ο οποίος ευελπιστεί να μας ταράξει!!! Πώς μετά από τέτοια αναταραχή στην καρδιά της λατρείας θα ειρηνέψει η καρδιά του πιστού και θα ψάλλει το «σιγησάτω πάσα σαρξ βροτεία»;

Και βέβαια το κακό ξεκινά από τις προηγούμενες μέρες της Μεγάλης εβδομάδος , και όχι μόνο, αλλά και των άλλων μεγάλων εορτών της πίστης μας, όπου βρίσκει τρόπο ο πονηρός να διακωμωδήσει με τον δικό του τρόπο και να ταράξει τον πιστό λαό, όπου με θεατρικά δρώμενα αντιαισθητικά ή αντιπαραδοσιακές παρεμβάσεις στο λειτουργικό τυπικό, εξοβελίζεται το πνεύμα και η λογική της Λατρείας, στην οποία οφείλουμε σεβασμό και κυρίως υπακοή, αν θέλουμε να λεγόμαστε ευνομούμενη εκκλησία. Το γεγονός ότι οι τελούντες τα δρώμενα αυτά γίνονται θέαμα στα τηλεοπτικά κανάλια για να γελάσει ο λαός, πρέπει να μας προβληματίσει σοβαρά. Και αναφερόμαστε στην αγαλματοποίηση της εικόνος του Νυμφίου, τα δρώμενα των πάσης φύσεως αποκαθηλώσεων που δεν τα προβλέπει κανένα λειτουργικό τυπικό αρχαίο ή νεώτερο, η λειτουργία του Μεγάλου Σαββάτου στο κουβούκλιο του επιταφίου και άλλα τινά που γίνονται κατά τόπους με αποκλειστική ευθύνη κάποιων κληρικών, που ταλανίζονται από την άγνοια της ιστορίας και της εξέλιξης της λατρείας αλλά που η υποκειμενική τους άποψη και γούστο, τείνει να δημιουργήσει παράδοση και έθιμο, που είναι δύσκολο να εξαλειφθεί, όταν λαός έχει πλέον εθιστεί στον «ευσεβή χαβαλέ»!!! ΣΤΩΜΕΝ ΚΑΛΩΣ , ΣΤΩΜΕΝ ΜΕΤΑ ΦΟΒΟΥ!!! Μάλλον το ξεχνάμε συχνά! Μη μπερδεύουμε τη θεία λατρεία με τη λαογραφία, την εκκλησιαστική παράδοση με το φολκλόρ, την ομορφιά της λατρείας μας με το ατομικό γούστο και το κιτς!

Αναμφίβολα και η δική μας εποχή θ’ αφήσει το δικό της αποτύπωμα και θα συμβάλλει στην παράδοση και το όποιο λιθάρι πάμε να προσθέσουμε στο όλο οικοδόμημα της Λατρείας ν’ αποτελεί συμβολή και όχι κακόγουστη παρέμβαση στην ιστορική εξέλιξη της Λατρείας μας, καθώς και να προβληματιστούμε για το ωραίο και το άσχημο, το καλό και το κάλλος, την ομορφιά των ανθρώπων και την ομορφιά του Θεού, την ευταξία και την αταξία.

Κυρίως όμως να επικαιροποιήσουμε τη λογική της Λατρείας, όπως τη διαμόρφωσε η αγιασμένη εμπειρία των αγίων και μεγάλων Πατέρων της εκκλησίας. Είναι εύκολο; Είναι εφικτό; Θεωρούμε πως ναι, γιατί όπως λέει και ο Οδυσσέας Ελύτης: «Τό νοῦ Σας, ἀπό Σᾶς ἐξαρτᾶται ἡ ἄνοιξη»!!!

· Ο Τρύφων Τσομπάνης, δίδαξε Ιστορία της Λατρείας,Τελετουργική-Τυπικό στην Ανωτάτη Εκκλησιαστική Ακαδημία Θεσσαλονίκης και τώρα διδάσκει Εισαγωγή στη Λατρεία, Αισθητική της Λατρείας & Ομιλητική στο Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας ΑΠΘ.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium

Καὶ ἐνδυμασία ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ στὸ μέσον τοῦ ναοῦ πανηγυρικῶς, μὲ τὰ ἄμφια νὰ μεταδίδονται στὸν ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟ ὑπὸ γυναικῶν ποικίλων, κατόπιν ἀμοιβαίου χειροφιλήματος, τοῦ χοροῦ ψάλλοντος αργῶς καὶ ταιριαστῶς τὸ ΚΥΡΙΕ ΕΛΕΗΣΟΝ!

Ἀπὸ τὴν ἱστοσελίδα τοῦ Σ.Τζούμα, https://www.exapsalmos.gr/2022/04/28/allos-spaeipiata-kai-alloi-spane-plaka/
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
Ὑποθέτω, πὼς κάθε φορὰ ποὺ ἀνοίγουν τέτοιες συζητήσεις, ὑπάρχει... κίνδυνος θάνατος νὰ κλειδώνονται, νὰ ἀποσύρονται, νὰ διαγράφονται τὰ θέματα μαζὶ μὲ τοὺς... οἰκούντας αὐτά! Ἐλπίζω τὸ παρακάτω νὰ μὴν ἔχει τέτοιο ἀποτέλεσμα. Ἂλλο 1) ἡ παραδοσιακὴ (ἂν καὶ παγανιστικῆς ἐνδεχομένως προέλευσης) καρναβαλικὴ σάτιρα καὶ ἄλλο ἡ 2) ἡ θεατρικὴ παρῴδηση τῶν ἱερῶν μυστηρίων. Ἡ μὲν πρώτη εἶναι μιὰ λαϊκὴ ἐκτόνωση καὶ ἕνας ἔλεγχος κοινωνικὸς ἀπὸ τὰ κάτω πρὸς τὰ πάνω, ἡ δὲ παρῴδηση εἶναι ἀπὸ τὰ πάνω πρὸς τὰ κάτω. Ἄλλο καρναβάλι, λοιπόν, ἄλλο θέατρο. Αὐτὸ σὰν ἀπάντηση στὸ ἀναρτηθὲν ἄρθρο. Μὴν κατηγοροῦμε τὸν "λαὸ" γιὰ τὶς ἁμαρτίες τῶν κυβερνώντων καὶ συγχέουμε τὰ προβλήματα τῆς Συνόδου τῆς ἐν Τρούλλῳ μὲ αὐτὰ τῆς Γαλλ. Ἐπανάστασης. Ἄλλο τὰ βαρελότα, στὴν Ἀνἀσταση, καὶ ἅλλο οἱ κανονιοφόροι! "Σίγαση τοῦ πλήθους" δύναται νὰ ἐπιβάλῃ ὄχι μόνον τὸ ἐκκλησιαστικὸ τυπικὸ ἀλλὰ καὶ ἐξίσου, ἂν ὄχι καὶ περισσότερο, μιὰ τελετουργικὴ παρῴδηση τοῦ τυπικοῦ μὲ κρατικὴ ἄδεια. Αὐτὰ γίνονται στὴν ἱστορία καὶ δὲν περιορίζονται μόνο στοὺς πρώτους χριστιανικοὺς αἰῶνες.
 
Last edited by a moderator:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ὑποθέτω, πὼς κάθε φορὰ ποὺ ἀνοίγουν τέτοιες συζητήσεις, ὑπάρχει... κίνδυνος θάνατος νὰ κλειδώνονται, νὰ ἀποσύρονται, νὰ διαγράφονται τὰ θέματα μαζὶ μὲ τοὺς... οἰκούντας αὐτά! Ἐλπίζω τὸ παρακάτω νὰ μὴν ἔχει τέτοιο ἀποτέλεσμα. Ἂλλο 1) ἡ παραδοσιακὴ (ἂν καὶ παγανιστικῆς ἐνδεχομένως προέλευσης) καρναβαλικὴ σάτιρα καὶ ἄλλο ἡ 2) ἡ θεατρικὴ παρῴδηση τῶν ἱερῶν μυστηρίων. Ἡ μὲν πρώτη εἶναι μιὰ λαϊκὴ ἐκτόνωση καὶ ἕνας ἔλεγχος κοινωνικὸς ἀπὸ τὰ κάτω πρὸς τὰ πάνω, ἡ δὲ παρῴδηση εἶναι ἀπὸ τὰ πάνω πρὸς τὰ κάτω. Ἄλλο καρναβάλι, λοιπόν, ἄλλο θέατρο. Αὐτὸ σὰν ἀπάντηση στὸ ἀναρτηθὲν ἄρθρο. Μὴν κατηγοροῦμε τὸν "λαὸ" γιὰ τὶς ἁμαρτίες τῶν κυβερνώντων καὶ συγχέουμε τὰ προβλήματα τῆς Συνόδου τῆς ἐν Τρούλλῳ μὲ αὐτὰ τῆς Γαλλ. Ἐπανάστασης. Ἄλλο τὰ βαρελότα, στὴν Ἀνἀσταση, καὶ ἅλλο οἱ κανονιοφόροι! "Σίγαση τοῦ πλήθους" δύναται νὰ ἐπιβάλῃ ὄχι μόνον τὸ ἐκκλησιαστικὸ τυπικὸ ἀλλὰ καὶ ἐξίσου, ἂν ὄχι καὶ περισσότερο, μιὰ τελετουργικὴ παρῴδηση τοῦ τυπικοῦ μὲ κρατικὴ ἄδεια. Αὐτὰ γίνονται στὴν ἱστορία καὶ δὲν περιορίζονται μόνο στοὺς πρώτους χριστιανικοὺς αἰῶνες.

Τὰ παραπάνω ἀχαρακτήριστα ΔΕΝ γίνονται αὐθόρμητα ἀπὸ τὸν κόσμο. Ἐνθαρρύνονται ἀπὸ τοὺς κληρικοὺς στὰ πλαίσια τοῦ λαϊκισμοῦ.

Καὶ ἀφοῦ ὁ κόσμος δὲν ἔχει λόγο στὰ τῆς ἐκκλησίας, οἱ κληρικοὶ τὸν χαϊδεύουν μὲ λαϊκίστικο ἄρτον καὶ θέαματα, μπάς καὶ κρύψουμε τὴν πνευματικὴ γύμνια τῶν χειροτονιῶν μας.

Τὸ βίντεο τῆς ἐνδυμασίας τοῦ ἱερέα ἀπὸ τὶς ἐνορίτισσες εἶναι χαρακτηριστικό. Ὅταν ἰδίως λαμβάνει τὸ ἐπιτραχήλιο ἀπὸ τὴν ἑνορίτισσα καὶ τῆς φιλάει τὸ χέρι, δείχνει καὶ τὴν κατεύθυνση τῆς ὑποταγῆς του, ὄχι στὴν θεόσδοτη μυστηριακὴ ἱερωσύνη, ἀλλὰ στὴν κυριαρχικὴ βούληση τοῦ ἀνθρώπινου κόσμου.

Εἰλικρινὰ ἀκόμη κι ἐγώ, ὁ ἀπαισιόδοξος, δὲν περίμενα τέτοιο θέαμα.
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
Εἰλικρινὰ ἀκόμη κι ἐγώ, ὁ ἀπαισιόδοξος, δὲν περίμενα τέτοιο θέαμα.
Aὐτὸ ποὺ δὲν μπορεῖ εὔκολα νὰ ὑποστηρίξῃ ἀπὸ καθέδρας ἕνας καθηγητὴς ΑΠΘ ἀκόμα καὶ Θεολογίας εἶναι τὸ θαῦμα, ἐννoούμενο ἀκόμα καὶ παρὰ τὴν πρόθεση τοῦ κατὰ κόσμον φορέα του. Δὲν δικαιολογῶ σὲ καμία περίπτωση τὴν ἐκκοσμικευμένη παρῴδηση, ὅμως θὰ ἤθελα νὰ συμπληρώσω ὅτι ἕνας πιστὸς μπορεῖ ἴσως νὰ δεχτῇ πὼς αὐτὸ ποὺ ξεκινάει μὲ πονηρὴ πρόθεση δύναται θείᾳ χάριτι νὰ καταλήξῃ σὲ ἀγαθή: γιὰ παράδειγμα ὅτι ὁ ἱερέας ταπεινώνεται μπροστὰ στὴν ἐνορίτισσα. Δὲν λέω ὅτι αὐτὸ εἶναι το νόημα, ἀλλὰ δευτερολογῶ καταχρηστικὰ μόνο γιὰ νὰ πῶ ὅτι μιὰ ὁλοκληρωμένη ἐκτίμηση σὲ ἐκκλησιαστικὰ θέματα πρέπει ἴσως νὰ λαμβάνει ὑπόψιν της καὶ αὐτὸν τὸν παράγοντα.
 
Last edited by a moderator:

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Τὰ παραπάνω ἀχαρακτήριστα ΔΕΝ γίνονται αὐθόρμητα ἀπὸ τὸν κόσμο. Ἐνθαρρύνονται ἀπὸ τοὺς κληρικοὺς στὰ πλαίσια τοῦ λαϊκισμοῦ.

Καὶ ἀφοῦ ὁ κόσμος δὲν ἔχει λόγο στὰ τῆς ἐκκλησίας, οἱ κληρικοὶ τὸν χαϊδεύουν μὲ λαϊκίστικο ἄρτον καὶ θέαματα, μπάς καὶ κρύψουμε τὴν πνευματικὴ γύμνια τῶν χειροτονιῶν μας.

Τὸ βίντεο τῆς ἐνδυμασίας τοῦ ἱερέα ἀπὸ τὶς ἐνορίτισσες εἶναι χαρακτηριστικό. Ὅταν ἰδίως λαμβάνει τὸ ἐπιτραχήλιο ἀπὸ τὴν ἑνορίτισσα καὶ τῆς φιλάει τὸ χέρι, δείχνει καὶ τὴν κατεύθυνση τῆς ὑποταγῆς του, ὄχι στὴν θεόσδοτη μυστηριακὴ ἱερωσύνη, ἀλλὰ στὴν κυριαρχικὴ βούληση τοῦ ἀνθρώπινου κόσμου.

Εἰλικρινὰ ἀκόμη κι ἐγώ, ὁ ἀπαισιόδοξος, δὲν περίμενα τέτοιο θέαμα.
Όπως έλεγε κι η μακαρίτισσα η γιαγιά μου, όταν έβλεπε κάτι τέτοια ''περίεργα'':
''Πληρώνουν, παιδάκι μου, που τα κάνουν; Όχι! Ας πλήρωναν σε ό,τι έλεγαν και έκαναν και θα σου λεγα εγώ, αν....ΞΑΝΑΕΚΑΝΑΝ!...

Και όποιος κατάλαβε....:confused:

ΥΓ Η στολή σε ρωσική τεχνοτροπία τον μάρανε.... Πάντως, όποιος χρειαστεί βρεγμένη σανίδα ή τίποτα ''εξειδικευμένα'' στειλιάρια, να έρθει σ' εμένα να τον προμηθεύσω....
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
Όπως έλεγε κι η μακαρίτισσα η γιαγιά μου, όταν έβλεπε κάτι τέτοια ''περίεργα'':
''Πληρώνουν, παιδάκι μου, που τα κάνουν; Όχι! Ας πλήρωναν σε ό,τι έλεγαν και έκαναν και θα σου λεγα εγώ, αν....ΞΑΝΑΕΚΑΝΑΝ!...

Και όποιος κατάλαβε....:confused:

ΥΓ Η στολή σε ρωσική τεχνοτροπία τον μάρανε.... Πάντως, όποιος χρειαστεί βρεγμένη σανίδα ή τίποτα ''εξειδικευμένα'' στειλιάρια, να έρθει σ' εμένα να τον προμηθεύσω....
Πρόσεξε μόνο μὴν γίνῃς εἰδικὸς δαιμονολόγος - δαιμονοβγάλτης. Διότι τὰ νέα ἀπὸ τὰ διάφορα... μέτωπα ἀρχίζουν νὰ συγκλίνουν στὸ ὅτι πράγματι αὐτὰ ποὺ βλέπω ἰδίοις ὄμμασι στὸν ἁμαρτωλὸ ἐτοῦτον κόσμο ἐδῷ καὶ 10 χρόνια καὶ συγκεκριμένα στὴν ἔκφρασή του, τὸ θέατρο, ἔχουν πολὺ παρόμοια ὑφὴ μὲ αὐτὰ ποὺ καταγγέλλετε στὸν ἱερό, καὶ δυστυχῶς συγκλίνουν στὸ ὅτι ὄντως ὑπάρχει σκηνοθεσία σὲ αὐτὰ τὰ δρώμενα. Μάλιστα τὸ σκηνοθετικὸ στὺλ εἶναι ἀρκετὰ πεπαλαιωμένο: ὑποκρινόμενος τὸν τάδε ἁμαρτωλό, θὰ τὸν ἀναγκάσῃς νὰ βγῇ ἀπὸ τὴν τρύπα του καὶ νὰ ὁμολογήσῃ τὴν ἁμαρτία του ἐνώπιον ὅλων. Yγ. Νὰ σημειωθῇ παρεμπιπτόντως ὅτι ἡ "δαιμονολογία" δὲν εἶναι ἴδιον μονον τῆς Ἱερᾶς Ἐξέτασης, ἀλλὰ καὶ πολλῶν κυρίαρχων κρατῶν: ὁ περίφημος διανοούμενος τοῦ 16ου ἀιῶνα Ζὰν Μπωντὲν ἦταν ταὐτόχρονα ὁ μέγας θεωρητικὸς τῆς ἰσχύος τοῦ γαλλικοῦ θρόνου καὶ ἐπίσης συγγραφέας ἑνὸς ἀναλυτικοῦ καὶ πρακτικοῦ ὁδηγοῦ κολασμοῦ τῶν μάγων καὶ μαγισσῶν. Στὴν Ἐλλάδα, εἰδικὸς σὲ αὐτὰ τὰ θέματα (στὴν μελέτη τους, ἐννοῶ!) εἶναι ὁ καθηγητὴς στὸ ΕΚΠ Ἀθηνῶν Κ. Γαγανάκης.
 
Last edited by a moderator:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Aὐτὸ ποὺ δὲν μπορεῖ εὔκολα νὰ ὑποστηρίξῃ ἀπὸ καθέδρας ἕνας καθηγητὴς ΑΠΘ ἀκόμα καὶ Θεολογίας εἶναι τὸ θαῦμα, ἐννoούμενο ἀκόμα καὶ παρὰ τὴν πρόθεση τοῦ κατὰ κόσμον φορέα του. Δὲν δικαιολογῶ σὲ καμία περίπτωση τὴν ἐκκοσμικευμένη παρῴδηση, ὅμως θὰ ἤθελα νὰ συμπληρώσω ὅτι ἕνας πιστὸς μπορεῖ ἴσως νὰ δεχτῇ πὼς αὐτὸ ποὺ ξεκινάει μὲ πονηρὴ πρόθεση δύναται θείᾳ χάριτι νὰ καταλήξῃ σὲ ἀγαθή: γιὰ παράδειγμα ὅτι ὁ ἱερέας ταπεινώνεται μπροστὰ στὴν ἐνορίτισσα. Δὲν λέω ὅτι αὐτὸ εἶναι το νόημα, ἀλλὰ δευτερολογῶ καταχρηστικὰ μόνο γιὰ νὰ πῶ ὅτι μιὰ ὁλοκληρωμένη ἐκτίμηση σὲ ἐκκλησιαστικὰ θέματα πρέπει ἴσως νὰ λαμβάνει ὑπόψιν της καὶ αὐτὸν τὸν παράγοντα.

Θὲς καὶ τὰ λὲς ἤ σοῦ ξεφεύγουν; Ποιὰ ταπείνωση καὶ ποιὰ ἀγαθὴ πρόθεση;

Ἁπλὰ ἤθελε νὰ φανεῖ ὅπως οἱ ἐπίσκοποι ποὺ ντύνονται στὸ μέσον τοῦ ναοῦ, καὶ αὐτὸ ὄχι πάντα ἀλλὰ σὲ ἰδιαίτερες περιστάσεις. Τὸ ἐπιτραχήλιο σύμβολο τοῦ β΄ βαθμοῦ ἱερωσύνης μὲ βαρύτατο ἱερατικὸ συμβολισμὸ μεταδίδεται μόνο ἀπὸ τὸν ἐπίσκοπο στὴ χειροτονία μὲ τὴν ἐκ Θεοῦ ἐπίκληση και κατὰ διαδοχὴ Χριστοῦ.

Ἡ ταπείνωση καὶ οἱ ἀγαθὲς προθέσεις φαίνονται ὅταν τηρεῖται ἡ τάξη τῆς ἐκκλησίας μὲ μικρὲς ὑποχωρήσεις ὅπου χρειάζεται σὲ ἐπουσιώδη πράγματα. Στὴν περίπτωσή μας ΔΕΝ τηρήθηκε τίποτε.

Ἀφοῦ δὲν ἔψαλλαν τὸ Ἄνωθεν οἱ Προφῆται πάλι καλά.

Τὰ ὑπόλοιπα περὶ θεάτρου ποὺ συχνὰ πυκνὰ τὸ γυρίζεις, ἐσὺ τὰ γράφεις ἐσὺ τὰ καταλαβαίνεις ...
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
Θὲς καὶ τὰ λὲς ἤ σοῦ ξεφεύγουν; Ποιὰ ταπείνωση καὶ ποιὰ ἀγαθὴ πρόθεση;
Τὰ ὑπόλοιπα περὶ θεάτρου ποὺ συχνὰ πυκνὰ τὸ γυρίζεις, ἐσὺ τὰ γράφεις ἐσὺ τὰ καταλαβαίνεις ...
Οκ συγγνώμη θὰ τὸ πῶ τότε ὅσο μπορῶ πιὸ σύντομα καὶ λιανά. Δὲν εἶναι οὔτε Σατανᾶς οὔτε αἴρεση οὔτε "σταδιακὴ παρακμὴ τῆς λειτουργικῆς ζωῆς" ἀλλὰ στρατευμένο θέατρο, δηλ. προπαγανδιστικό. Μοῦ φαίνεται πολὺ ἀπίθανο νὰ προέρχεται ἀπὸ τὴν πρωτοβουλία κάποιων ἐκκεντρικῶν ἱερέων. Πρέπει νὰ ὑπάρχει πιὸ κεντρικὸς σχεδιασμός. Δὲν ἀπευθύνεται τόσο στὴν ἐκκλησία σὰν ἐκκλησία, ὅσο στὴν ἐκκλησία σὰν δημόσιο. Εἶναι μιὰ μορφὴ στρατευμένου θεάτρου, ἐκεῖνου ποὺ "δημιουργεῖ καταστάσεις". Συνήθως τὸ λένε "περφόρμανς", ὅρος κατὰ τὴν γνώμη μου ἀδόκιμος. Ἑπειδὴ ὁ κόσμος δὲν εἶναι ἐξοικειωμένος μὲ αὐτὰ τὰ πράγματα, σοῦ λέει" τί εἶναι τοῦτο"; Αὐτὸ τέλος πάντων βλέπω σὰν πιὸ πιθανὴ ἐξήγηση, καὶ νιώθω ὑποχρεωμένος νὰ τὸ καταθέσω ὡς ἐκ τῆς εἰδικότητός μου. Υγ. Συνήθως αὐτὰ τὰ σκὲτς ἔχουν ἕνα πολὺ εὐανάγνωστο νόημα, λ.χ. "ἀπὸ τὸ νὰ φάῃ καὶ νὰ πιῇ ὁ ὁποιοσδήποτε σὲ αὐτὰ τὰ σκεύη, καλύτερα ἂς τὰ σπάσω!" γιὰ τὰ ἄμφια, σεῖς εἴπατε! Τὰ περὶ ἀρχαίου θεάτρου καὶ τὴν σχέση τους μὲ τὴν λειτουργία εἶναι ἄλλο κεφάλαιο, αὐτὰ περὶ θεάτρου, στὸν βαθμὸ ποὺ φωτίζουν τὸ θέμα.
 
Last edited by a moderator:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Οκ συγγνώμη θὰ τὸ πῶ τότε ὅσο μπορῶ πιὸ σύντομα καὶ λιανά. Δὲν εἶναι οὔτε Σατανᾶς οὔτε αἴρεση οὔτε "σταδιακὴ παρακμὴ τῆς λειτουργικῆς ζωῆς" ἀλλὰ στρατευμένο θέατρο, δηλ. προπαγανδιστικό. Μοῦ φαίνεται πολὺ ἀπίθανο νὰ προέρχεται ἀπὸ τὴν πρωτοβουλία κάποιων ἐκκεντρικῶν ἱερέων. Πρέπει νὰ ὑπάρχει πιὸ κεντρικὸς σχεδιασμός. Δὲν ἀπευθύνεται τόσο στὴν ἐκκλησία σὰν ἐκκλησία, ὅσο στὴν ἐκκλησία σὰν δημόσιο. Εἶναι μιὰ μορφὴ στρατευμένου θεάτρου, ἐκεῖνου ποὺ "δημιουργεῖ καταστάσεις". Συνήθως τὸ λένε "περφόρμανς", ὅρος κατὰ τὴν γνώμη μου ἀδόκιμος. Ἑπειδὴ ὁ κόσμος δὲν εἶναι ἐξοικειωμένος μὲ αὐτὰ τὰ πράγματα, σοῦ λέει" τί εἶναι τοῦτο"; Αὐτὸ τέλος πάντων βλέπω σὰν πιὸ πιθανὴ ἐξήγηση, καὶ νιώθω ὑποχρεωμένος νὰ τὸ καταθέσω ὡς ἐκ τῆς εἰδικότητός μου. Υγ. Συνήθως αὐτὰ τὰ σκὲτς ἔχουν ἕνα πολὺ εὐανάγνωστο νόημα, λ.χ. "ἀπὸ τὸ νὰ φάῃ καὶ νὰ πιῇ ὁ ὁποιοσδήποτε σὲ αὐτὰ τὰ σκεύη, καλύτερα ἂς τὰ σπάσω!" γιὰ τὰ ἄμφια, σεῖς εἴπατε! Τὰ περὶ ἀρχαίου θεάτρου καὶ τὴν σχέση τους μὲ τὴν λειτουργία εἶναι ἄλλο κεφάλαιο, αὐτὰ περὶ θεάτρου, στὸν βαθμὸ ποὺ φωτίζουν τὸ θέμα.

Μὴν λές ἀνυπόστατα πράγματα καὶ ὀνειροσυνωμοσίες.

Οὕτε κεντρικὸς οὕτε σχεδιασμός. Ἁπλὰ προσπαθοῦν κάποιοι νὰ «πρωτοτυπήσουν» μὲ τρόπους ρηχοὺς καὶ φυσικὰ ἀθεολόγητους ἕως ἀντεκκλησιαστικοὺς. Κι ἐπειδὴ ἔχουν ἐξαντληθεῖ ὅλα τὰ ὅρια θεατρικοποίησης τῆς λατρείας, ὅλα τὰ ὅρια φολκλοροποίησης, τώρα ἀγγίζουμε τὰ ὅρια τοῦ «ὁτιμουκατεβειστοκεφαλισμού» ἀρκεῖ νὰ δείξω κάτι ποὺ θὰ τραβήξει τὴν προσοχή, στὴ νοοτροπία τῶν social media. Πλέον ὅλα γίνονται γιὰ τὰ like.

Πρόκειται γιὰ τὸ θεαθῆναι σὲ ... ἄλλο ἐπίπεδο, πλανητικὸ, τῆς ... πλάνης ...

Αὐτὰ συμβαίνουν ὅταν στὴν ἐκκλησία εἰσέρχεται ὅποιος νὰ 'ναι κι ὅταν ἡ συμμαρτυρία ἁπλῶς ἀποτελεῖ γραφικὸ κατάλοιπο τοῦ παρελθόντος. Τὸ ἴδιο φυσικὰ καὶ στὰ ἀναλόγια.
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
Mακάρι! Γιατὶ στὸ κοσμικὸ παράδειγμα ποὺ ἔχω ὑπόψιν μου, καὶ ἔμεινα ἄφωνος! ῥώτησα καὶ μοῦ εἶπαν: μᾶς πῆρε ὁ σκηνοθέτης (προσθ. ἕναν-ἕναν!) στὸ δίπλα δωμάτιο καὶ μᾶς εἶπε, θὰ πῇς ἐπὶ σκηνῆς αὐτὰ καὶ αὐτά. Μακάρι!
 
Last edited by a moderator:
Κ

Κωσταντής1

Guest
υγ. 'Eσεῖς λέτε ὅτι δὲν ὑπάρχουν "κομισάριοι ἐπὶ τῶν ἐκκλησιαστικῶν" ποὺ τὰ τρέχουν αὐτά, καὶ ὅτι γίνονται σὲ μιὰ ἀλυσίδα κλιμακούμενου ἀλληλομιμητισμοῦ. Ἕστω (ἂν καὶ τὸ ἕνα δὲν ἀποκλείει τὸ ἄλλο, ὁ κάθε πρωταγωνιστὴς θέλει νὰ γίνῃ σκηνοθέτης). Ἀπὸ τὴν δική μου σκοπιά, ὁ στόχος εἶναι σὲ κάθε περίπτωση νὰ γίνῃ σὲ βασικὲς τελετὲς (καὶ γιατὶ ὄχι στὴν κυριακάτικη λειτουργία) ὅ,τι γίνεται ἀπὸ πολὺν καιρὸ στὰ θέατρα: δηλαδὴ νὰ μπῇ μέσα στὴν λειτουργία ἕνα ἐμβόλιμο σκέτς. Αὐτὸ ποὺ γιὰ τὸ θέατρο εἶναι ἀλλοίωση τοῦ πνεύματος τοῦ συγγραφέα, γιὰ τὴν ἐκκλησία εἶναι πλήρης ἀκύρωση τῆς λειτουργίας ὅπως τὴν ξέρουμε, καθὼς ἀπὸ τὴν ἀρχαιότητα μάλιστα τὸ θέατρο σταματάει στὸ ἐξώθυρο τοῦ ναοῦ. Ἅσε πιὰ τὸ περιεχόμενο τοῦ σκέτς!
 
Last edited by a moderator:

Θωμάς Carroll

Θωμάς Κάρρολλ

Καὶ ἐνδυμασία ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ στὸ μέσον τοῦ ναοῦ πανηγυρικῶς, μὲ τὰ ἄμφια νὰ μεταδίδονται στὸν ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟ ὑπὸ γυναικῶν ποικίλων, κατόπιν ἀμοιβαίου χειροφιλήματος, τοῦ χοροῦ ψάλλοντος αργῶς καὶ ταιριαστῶς τὸ ΚΥΡΙΕ ΕΛΕΗΣΟΝ!

Ἀπὸ τὴν ἱστοσελίδα τοῦ Σ.Τζούμα, https://www.exapsalmos.gr/2022/04/28/allos-spaeipiata-kai-alloi-spane-plaka/

Σας ευχαριστώ, domesticus, για τα βίντεο. Διαβάζοντας το άρθρο δεν είχα καταλάβει σε οποία πράγματα ανέφερε ο κ. Τσομπάνης. Απίστευτα πράγματα (και όχι με τη καλή έννοια της λέξεως) . . .
 
Top