Τροπάρια «ιερού χορού» στο Γάμο και τη Χειροτονία

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ἕνα θέμα ἀπό τά μετά τόν Ἰούνιο τοῦ 2017, τό ὁποῖο εἶχα ἀποθηκεύσει.
Ὁ κ. Elias Stavrou εἶχε ρωτήσει:
Ο ιερέας της ενορίας μας σας παρακαλεί αν έχετε τη καλοσύνη οποιος γνωρίζει να μας εξηγήσει γιατί στο γάμο ψάλλεται πρώτα το «Ησαία χόρευε» ενω στη χειροτονία ψάλλεται πρώτα το «Άγιοι μάρτυρες» και «Δόξα σοι Χριστέ»;

Ευχαριστώ
Καί εἶχα ἀπαντήσει:

Περί του θεομητορικού ειρμού "Hσαΐα χόρευε..." ὑπάρχει ἕνα παλαιό θέμα, ὅπου ἐξηγεῖται ἡ χρήση του στό μυστήριο τοῦ Γάμου.

Ἐν συντομίᾳ, μέ κάποια πράγματα πού ἀναζήτησα καί διάβασα στό δίκτυο καί ἀπό ἐκεῖ ὡδηγήθηκα στόν Συμεών Θεσσαλονίκης, τά τροπάρια τοῦ ἱεροῦ χοροῦ στό Γάμο λαμβάνονται ἀπό τόν ἱερό χορό τῆς Χειροτονίας, ἡ ὁποία εἶχε μόνον τά «Ἅγιοι Μάρτυρες» καί «Δόξα σοι Χριστὲ ὁ Θεός». Μάλιστα ὁ Ἅγιος γράφει ὅτι στήν Κων/πολη μόνον τό «Ἅγιοι Μάρτυρες» ἔψαλαν τρίς, ἐνῶ στή Θεσσαλονίκη δίς καί τρίτο τό «Δόξα σοι Χριστὲ ὁ Θεός». Αὐτά τά γράφει στή Χειροτονία Ἐπισκόπου, ἐνῶ στίς Χειροτονίες Διακόνου καί Πρεσβυτέρου ἀναφέρει καί τά δύο, μέ ἀναλυτικό συμβολισμό καί τόν λόγο γιά τόν ὁποῖο ψάλλονται.

Φαίνεται ὅτι στό Γάμο προστέθηκε καί προηγήθηκε τό «Ἡσαΐα χόρευε» γιά τούς λόγους πού διαβάζετε στό θέμα πού παραπέμπω καί γιά τό «ἔσχεν ἐν γαστρί, καὶ ἔτεκεν Υἱὸν» ὡς εὐχή τεκνοποιίας.

Ὁ χαρμόσυνος αὐτός εἱρμός ὅμως ἔχει καί πληρέστερη θεολογία, πού προστέθηκε μεταγενέστερα καί στή Χειροτονία γιά τή συμπλήρωση τρίτου τροπαρίου τοῦ ἱεροῦ χοροῦ, πού περιστρέφεται τρίς περί τήν Ἁγίαν Τράπεζαν, εἰς τύπον τῆς Ἁγίας Τριάδος.

Συμπληρώνω, ἄν δέν διασαφηνίστηκε, ὅτι ὁ Ἅγιος Συμεών Θεσσαλονίκης στήν ἑρμηνεία τοῦ Γάμου σαφῶς ἀναφέρει μόνον τά «Ἅγιοι Μάρτυρες» καί «Δόξα σοι Χριστὲ ὁ Θεός».
 
Top