Το τροπάρι της Αναστάσεως

RomanosHannat

Νέο μέλος
Χαίρετε! Μήπως παρακαλώ είναι δυνατό να μου πείτε αν υπάρχει καμιά μελέτη ή οποιεςδήποτε πληροφορίες ιστορικές, λειτουργικές ή μουσικές για το τροπάρι του "Χριστός Ανέστη"; Σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.
Π. Ρωμανός
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Σέ μία μαρτυρία ἱστορικο-λειτουργικο-μουσική παραπέμπω πού ὑπάρχει στό Ψ ἀπό τόν Δρ Ἰωάννη Ἀρβανίτη (γιά νά ὑπάρχει σ᾿ αὐτό τό θέμα): http://analogion.com/forum/showthread.php?p=210805#post210805
... το "Χριστός ανέστη", φτειαγμένο από τον Κλαδά σε πλ. Δ΄ πάνω στο "Άγιος ο Θεός", γ΄ μικρό ἀντίφωνο του Ασματικού εσπερινού.

attachment.php
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Χρονολογεῖται στὸν ε' αἰῶνα (Π. Τρεμπέλα Ἐκλογὴ Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ὑμνογραφίας σ. 164, Π. Χρήστου Ἑλληνικὴ Πατρολογία τ. 5 1992 σ. 640), ἀναφέρεται δὲ στὸ χωρίο «καὶ τὰ μνημεῖα ἀνεῴχθησαν καὶ πολλὰ σώματα τῶν κεκοιμημένων ἁγίων ἠγέρθη» (Ματ. κζ' 52).
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
«Χριστὸς ἀνέστη ἐκ νεκρῶν θανάτῳ θάνατον πατήσας», «πάντα γὰρ ὑπέταξεν ὑπὸ τοὺς πόδας αὐτοῦ» (Α’ Κορ. ιε’ 27).
 

athanasio

Νέο μέλος
Μια φορά ένας μαθητής σε δημοτικό σχολείο με ρώτησε (απορώ πώς του ήρθε η απορία!...) ποιος είναι ο ποιητής/συνθέτης του.

Με άφησε άφωνο η απορία του παιδιού. Αλήθεια, γνωρίζουμε τους συνθέτες/ποιητές τόσων τροπαρίων. Και δεν ξέρουμε τίποτα για τον ποιητή του "εθνικού ύμνου" της εκκλησίας μας!...

Εκτός αν ξέρει κάποιος να μας πει. Ξέρει μήπως κανείς;
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Γράφει στην Κορινθίους "Χριστός Ανέστη εκ νεκρών θανάτω θάνατον πατήσας" ακριβώς έτσι;

Για την αναφορά που κάνει ο Τρεμπέλας μπορεί να παρατεθεί το πρωτογενές χωρίο του 5ου αιώνα;

Για τον ήχο που ψάλλεται σήμερα το Χριστός Ανέστη μπορεί να παίζει ρόλο ο ήχος του προκειμένου των στίχων αναστητω ο θεός. Το ότι υπάρχει και σε β' ήχο μπορεί να έχει κι αυτό τη σημασία του ως προς τη χρονολόγηση.

Το ότι δεν ξέρουμε συγκεκριμένο υμνογράφο κι αυτό έχει τη σημασία του γιατί μας πάει σε εποχές που για κάποιο λόγο δε συγκρατήθηκε το όνομα για όχι μόνο αυτό τον ύμνο.
 
Last edited:

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Μια φορά ένας μαθητής σε δημοτικό σχολείο με ρώτησε (απορώ πώς του ήρθε η απορία!...) ποιος είναι ο ποιητής/συνθέτης του.

Με άφησε άφωνο η απορία του παιδιού. Αλήθεια, γνωρίζουμε τους συνθέτες/ποιητές τόσων τροπαρίων. Και δεν ξέρουμε τίποτα για τον ποιητή του "εθνικού ύμνου" της εκκλησίας μας!...

Εκτός αν ξέρει κάποιος να μας πει. Ξέρει μήπως κανείς;
Εκεί η απάντηση σε ένα παιδί είναι κάπως έτσι: "Παιδιά, αυτό το τροπάριο γράφτηκε στα πολύ παλιά χρόνια και τότε οι άνθρωποι δεν ενδιαφέρονταν τόσο να βάλουν το όνομά τους σε ό,τι έγραφαν όπως κάνουμε σήμερα και έτσι δεν ξέρουμε ποιος ακριβώς το έγραψε, όπως άλλωστε και τόσα αρχαία τροπάρια που ψάλλονται μέχρι σήμερα".

Χριστός Ανέστη!
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Γράφει στην Κορινθίους "Χριστός Ανέστη εκ νεκρών θανάτω θάνατον πατήσας" ακριβώς έτσι;

Για την αναφορά που κάνει ο Τρεμπέλας μπορεί να παρατεθεί το πρωτογενές χωρίο του 5ου αιώνα;

Για τον ήχο που ψάλλεται σήμερα το Χριστός Ανέστη μπορεί να παίζει ρόλο ο ήχος του προκειμένου των στίχων αναστητω ο θεός. Το ότι υπάρχει και σε β' ήχο μπορεί να έχει κι αυτό τη σημασία του ως προς τη χρονολόγηση.

Το ότι δεν ξέρουμε συγκεκριμένο υμνογράφο κι αυτό έχει τη σημασία του γιατί μας πάει σε εποχές που για κάποιο λόγο δε συγκρατήθηκε το όνομα για όχι μόνο αυτό τον ύμνο.
Στὴν Α' πρὸς Κορινθίους γράφει «πάντα γὰρ ὑπέταξεν ὑπὸ τοὺς πόδας αὐτοῦ» καὶ αὐτὸ ὑπονοεῖ τὸ «πατήσας» τοῦ ὕμνου.

Ὁ Τρεμπέλας ἀναφέρει μόνο τὴ χρονολόγηση κατὰ τὴν κρίση του.

Δὲν εἶναι προκείμενο, ἀλλὰ ὑπακοὴ πλ. α' ἤχου (σὲ ὅλα τὰ χειρόγραφα) μὲ τὴν στιχολογία της.

Ὅταν τὸ τροπάριο αὐτὸ ἀπὸ τοπικὸ ἔγινε οἰκουμενικὸ καὶ γενικεύθηκε δὲν διατηρήθηκε ἢ ξεχάστηκε ὁ συντάκτης του.
 

athanasio

Νέο μέλος
Εκεί η απάντηση σε ένα παιδί είναι κάπως έτσι: "Παιδιά, αυτό το τροπάριο γράφτηκε στα πολύ παλιά χρόνια και τότε οι άνθρωποι δεν ενδιαφέρονταν τόσο να βάλουν το όνομά τους σε ό,τι έγραφαν όπως κάνουμε σήμερα και έτσι δεν ξέρουμε ποιος ακριβώς το έγραψε, όπως άλλωστε και τόσα αρχαία τροπάρια που ψάλλονται μέχρι σήμερα".

Χριστός Ανέστη!
Δεν είναι ακριβές αυτό.

Γνωρίζουμε αρχαιότερους ποιητές τροπαρίων.
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Δεν είναι ακριβές αυτό.

Γνωρίζουμε αρχαιότερους ποιητές τροπαρίων.
Έγραψα, "δεν ενδιαφέρονταν τόσο", όχι ότι δεν έγραφαν καθόλου το όνομά τους... Ενδεχομένως να μην το εξέφρασα και σωστά, συγχώρεσέ με...
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Στίχος του αλληλούια του Μ. Σαββάτου είναι.

Για πολλούς ύμνους και υμνογραφους ισχύει ότι και για τον Όμηρο και τα έργα του.

Ειδικά για τα θρησκευτικά έργα αναφέρεται συχνά ένας υπερφυσικός τρόπος εμφάνισης, πράγμα που επιστημονικά δεν αναγνωρίζεται.

Οι περισσότερες όμως πληροφορίες χάθηκαν βίαια κατά τη λεηλασία των κατά τόπους βιβλιοθηκών. Όσα γνωρίζουμε είναι τα απομεινάρια και ίσως πολλές ιστορίες που αγγίζουν τα όρια του θρύλου να οφείλονται σ' αυτό.

Μακάρι ο Θεός να μας αποκαλύψει κι αυτές τις γνώσεις προς σωτηρίαν.

Ένας έμμεσος τρόπος που μπορεί να δώσει απαντήσεις είναι να δούμε από ποιο κέντρο προέρχεται η ακολουθία με την οποία συνδέεται ένας ύμνος και να δούμε ποια προσωπικότητα διακρίθηκε στο κέντρο αυτό. Ο ιδρυτής πχ μιας μονής πιθανότατα να είναι και ο δημιουργός του σχετικού υλικού με το οποίο λειτουργούσε το μοναστήρι. Μπορεί βέβαια να δούλεψαν κι άλλοι και να έμεινε το όνομα μόνο ενός.

Αν ισχύει λοιπόν η πληροφορία του 5ου αιώνα ας πιάσουμε τους πατέρες της περιόδου εκείνης και κάποιος από αυτούς σίγουρα θα ταιριάζει περισσότερο.

Η σύνδεση με την επιστολή είναι νοηματική και όχι λεκτική όμως.
 
Top