Το σύμβολο της πίστεως στην Κατήχηση (τρις)

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Πρώτη φορά σε κατήχηση βάπτισης ο ανάδοχος απήγγειλε τα "συνετάξω" και το σύμβολο της Πίστεως τρις. Αφού εγώ ήμουν σχεδόν σίγουρος ότι έκανε λάθος και μετά είδα υποσημείωση στο εγκόλπιο που το προβλέπει. Τι συμβαίνει αλλού; Πάντως μετά από τόσα χρόνια πρώτη φορά το άκουσα να απαγγέλεται τρις. Μου άρεσε πάντως και το θεωρώ σωστό.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Γίνεται καὶ σὲ ἄλλες ἑνορίες τῆς Μακεδονίας, ποὺ τυχαίνει νὰ γνωρίζω, ἀλλὰ ἐξαρτᾶται ἄμεσα ἀπὸ τὴν εὐσυνειδησία τοῦ ἐφημερίου.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
...ἀλλὰ ἐξαρτᾶται ἄμεσα ἀπὸ τὴν εὐσυνειδησία τοῦ ἐφημερίου.
Καλά Δομέστικε,
Καί οἱ ἄλλοι πού τό λένε μιά φορά εἶναι ἀσυνείδητοι;

Στίς τελευταῖες προβαπτισματικές συνάξεις τῶν κατηχουμένων (τῶν πρός τό ἅγιον φώτισμα εὐτρεπιζομένων) ὑπό τόν ἐπίσκοπο, ὄχι τρεῖς, ἀλλά πολλές φορές τό ἔλεγαν. Σήμερα στό νηπιοβαπτισμό, πού ἡ «κατήχηση» γίνεται συναπτῶς μέ τό μυστήριο, δέν βλέπω καί ἰδιαίτερο λόγο ὁ ἀνάδοχος νά τό ἐπαναλαμβάνει τρεῖς φορές.

Ἐκεῖνοι πού δέν λένε τίς δεήσεις τῶν κατηχουμένων στή θεία λειτουργία, εἶναι ἀσυνείδητοι, ἤ αὐτό εἶναι τῆς «λειτουργικῆς ἀναγέννησης»;


 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Καλά Δομέστικε,
Καί οἱ ἄλλοι πού τό λένε μιά φορά εἶναι ἀσυνείδητοι;

Στίς τελευταῖες προβαπτισματικές συνάξεις τῶν κατηχουμένων (τῶν πρός τό ἅγιον φώτισμα εὐτρεπιζομένων) ὑπό τόν ἐπίσκοπο, ὄχι τρεῖς, ἀλλά πολλές φορές τό ἔλεγαν. Σήμερα στό νηπιοβαπτισμό, πού ἡ «κατήχηση» γίνεται συναπτῶς μέ τό μυστήριο, δέν βλέπω καί ἰδιαίτερο λόγο ὁ ἀνάδοχος νά τό ἐπαναλαμβάνει τρεῖς φορές.

Ἐκεῖνοι πού δέν λένε τίς δεήσεις τῶν κατηχουμένων στή θεία λειτουργία, εἶναι ἀσυνείδητοι, ἤ αὐτό εἶναι τῆς «λειτουργικῆς ἀναγέννησης»;




Ἡ ἀνάγνωση εἰς τριπλοῦν ἔχει σαφέστατα καὶ συμβολικὸ χαρακτήρα, ἡ δὲ πολλαπλὴ ἀπαγγελία του προσδίδει ἔμφαση σὲ πολὺ σημαντικὸ στοιχεῖο τῆς κατήχησης, τῆς ὁμολογίας στὴν πίστη τῶν πατέρων.

Ἀκόμη κι ἄν γίνεται δι᾿ ἀναδόχου, ἐν τούτοις δὲν ἀκυρώνεται ἡ σημασία γιὰ τὸ καθῆκον ποὺ ὁ τελευταῖος ἀναλαμβάνει.

Τώρα πῶς καταφέρνετε νὰ συχετίσετε τὴν ἀπαγγελία τοῦ συμβόλου τῆς πίστεως μὲ τὰ κατηχούμενα, σὲ δύο Μυστήρια ποὺ πλέον εἶναι διαχωρισμένα, δὲν μπορῶ νὰ πῶ.

Τὰ περὶ «λειτουργικῆς ἀναγεννήσεως» δὲν μὲ ἀγγίζουν καὶ δὲν τὰ σχολιάζω.

Περὶ εὐσυνειδησίας τώρα. Ἡ μὴ πολλαπλὴ ἀπαγγελία τοῦ Συμβόλου τῆς Πίστεως πιθανότατα δὲν ὀφείλεται στὴν ἔλλειψη συνείδησης τοῦ ἐφημερίου, ἀλλὰ στὴν προσπάθεια γιὰ κατ᾿ οἰκονομίαν συντόμευση τῆς άκολουθίας λόγω ἀναμονῆς καὶ ἄλλης βάπτισης στὴν συνέχεια, ἰδίως στὶς μεγάλες ἀστικὲς ἑνορίες.

Βέβαια, σὲ ἀντίθετη περίπτωση θεωρῶ, προσωπικά, ὅτι κακῶς δὲν γίνεται καὶ ὄντως ὑπάρχει φαινόμενο ἀσυνειδησίας στὴν ἐκτέλεση τοῦ καθήκοντος τοῦ ἐφημερίου.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ἡ ἀνάγνωση εἰς τριπλοῦν ἔχει σαφέστατα καὶ συμβολικὸ χαρακτήρα, ἡ δὲ πολλαπλὴ ἀπαγγελία του προσδίδει ἔμφαση σὲ πολὺ σημαντικὸ στοιχεῖο τῆς κατήχησης, τῆς ὁμολογίας στὴν πίστη τῶν πατέρων.

Ἀκόμη κι ἄν γίνεται δι᾿ ἀναδόχου, ἐν τούτοις δὲν ἀκυρώνεται ἡ σημασία γιὰ τὸ καθῆκον ποὺ ὁ τελευταῖος ἀναλαμβάνει.

Τώρα πῶς καταφέρνετε νὰ συχετίσετε τὴν ἀπαγγελία τοῦ συμβόλου τῆς πίστεως μὲ τὰ κατηχούμενα, σὲ δύο Μυστήρια ποὺ πλέον εἶναι διαχωρισμένα, δὲν μπορῶ νὰ πῶ.

Τὰ περὶ «λειτουργικῆς ἀναγεννήσεως» δὲν μὲ ἀγγίζουν καὶ δὲν τὰ σχολιάζω.

Περὶ εὐσυνειδησίας τώρα. Ἡ μὴ πολλαπλὴ ἀπαγγελία τοῦ Συμβόλου τῆς Πίστεως πιθανότατα δὲν ὀφείλεται στὴν ἔλλειψη συνείδησης τοῦ ἐφημερίου, ἀλλὰ στὴν προσπάθεια γιὰ κατ᾿ οἰκονομίαν συντόμευση τῆς άκολουθίας λόγω ἀναμονῆς καὶ ἄλλης βάπτισης στὴν συνέχεια, ἰδίως στὶς μεγάλες ἀστικὲς ἑνορίες.

Βέβαια, σὲ ἀντίθετη περίπτωση θεωρῶ, προσωπικά, ὅτι κακῶς δὲν γίνεται καὶ ὄντως ὑπάρχει φαινόμενο ἀσυνειδησίας στὴν ἐκτέλεση τοῦ καθήκοντος τοῦ ἐφημερίου.
Σεβαστά ὅσα γράφεις.
Ὅσα γράφω ἐγώ, ἔχω ἐπανειλημμένως πεῖ, ὅτι δέν ἀπευθύνονται σέ ἕνα πρόσωπο, ἄσχετα ἄν ὑπάρχει παράθεση καί ἀναφορά ὀνόματος.
Νά εἶσαι καλά!

 
Top