Το εξωτερικό μέλος στην Βυζαντινή Εκκλησιαστική μουσική παράδοση

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Αν πάντως καταφέρει και το κάνει κανείς ας το ανεβάσει σ' ένα server να το κατεβάσουμε κι οι υπόλοιποι.

Ευχαριστώ.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Ωραία η ιστορική επισκόπηση και θεωρητική προσέγγιση του του κυρίου Τσιαμούλη αλλά...
Αν το έκρινα με δυτικά κριτήρια σαν ένα έργο τέχνης είναι μια ωραία διασκευή της γνωστής δοξολογίας του Ιακώβου, μετά χορδών και οργάνων. Είναι όμως αυτό το παραδοσιακό ρωμαίικο που τόσο πολύ επικαλείται ο κύριος Τσιαμούλης;
Θαρώ ότι τα χουμε μπερδέψει λίγο. Τι είναι εκκλησιαστικό μέλος και τί λαϊκό. Δεν μπορείς να βάζεις όργανα στη δοξολογία, δεν είναι ωραίο, δεν είναι εκκλησιαστικό. Ποτέ ένας γνήσιος ρωμαίος μουσικός δεν θα το έκανε αυτό. Η ψαλμωδία είναι για την εκκλησία.Το βιολί, το μπουζούκι, τα γλέντια, οι καημοί και τα μεράκια για τον καφενέ. Άμα μπερδεύουμε αυτά τα δύο την πατήσαμε. Δεν έχουμε αντιληφθεί τον σκοπό της μουσικής μας, είμαστε εκτώς νοήματος!
Το να ψέλνεις με νταούλια και τουμπελέκια θαρώ είναι άστοχο :confused: δεν καταλαβαίνω τι θέλει να παραστήσει...
Είχα την τύχη να μεγαλώσω και να γνωρίσω αυθεντικούς ρωμιούς γιατί είμαι παιδί της Κοκκινιάς. Ο παπούς μου ο Κώστας ήταν φίλο του Γιώργη Παπάζογλου, γιό του Βαγγέλη και της Αγγέλας Παπάζογλου. Ο Βαγγέλης Παπάζογλου, για όσους δεν γνωρίζουν, ήταν από τους κορυφαίους μουσικούς από την Σμύρνη που εγκαταστάθηκε στην Κοκκινιά. Ο Γιώργης ζεί στη Νίκαια, μένει πάνω από το κρατικό στο πατρικό του και είναι ένας άνθρωπος από τους λίγους που έχουν μείνει, με ολοζώντανη την ρωμαίικη φλόγα στην ψυχή του.
Έλεγε η μανα του Γιώργη ότι το ελληνικό τραγούδι δεν έχει κρουστά όργανα τα πολλά τουμπελέκια τα είχαν οι γύφτοι και οι τούρκοι, ο ρωμιός έχει το βιολί το λαούτο και τον ταμπουρά (μπουζούκι).
Για να καταλάβετε το ήφος και το ήθος της σμηρνέικης-ρωμαίικης- κωνσταντινουπολίτικης παράδοσης διαβάστε το βιβλίο του Γιώργη Παπάζογλου, " Τα χαϊιρια μας εδώ". Είναι ότι πιο ζωντανός και αυθεντικός συνδεσμος με το παρελθόν και την ρωμιοσύνη.

Ας επανέλθω στον Τσιαμούλη. Αν κρίνω την συναυλία αυτή σαν ένα έργο τέχνης με δυτικά κριτήρια είναι μια ωραία διασκευή ,δεν είναι όμως το ρωμαίικο που επικαλούμαστε. Όλο το ήφος και γενικά το στήσιμο της ορχίστρας έχει φαντασία, είναι έντεχνο, δεν είναι όμως παραδοσιακό αλλά ρετρό και αυθέρετο. Δεν έχει ψυχή. Μπερδεύει τις λύρες, τις ψαλμωδίες, τα νταούλια, όλα ένας αχταρμάς. Προσπαθεί κι αυτός "μουσικολογικά" κινούμενος να νεκραναστήσει υποθετικές παλαιές εκτελέσεις της μουσικής. Αποκόβεται από την παράδοση και πάει στο παρελθόν με οδηγούς τα χειρόγραφα, την γραπτή ιστορία και την προσωπική του εκτίμηση. Λυπάμαι αλλά αυτό δεν είναι παράδοση. Ποιον άκουσες κύριε Τσιαμούλη να ψάλλει Ιάκωβο με Θαμπούρα και νέυ;
Απογοητεύτηκα, είναι νεκρό πράγμα, είναι συναυλία δίχως νόημα. Όπως νεκρό είναι και το σύχρονο "έντεχνο" νεο-ελληνικό τραγούδι, κάπηλος της αυθεντικής λαϊκής μουσικής αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση...

"Ονείρατα της άκαυτης και της καμμένης Σμύρνης, Αγγέλα Παπάζογλου, τα χαϊρια μας εδώ"
Έκδοση Ταμείου Θράκης Α έκδοση Ξάνθη 2003 κεντρική διάθεση Αντίκα 12, 67 100 Ξάνθη τηλ 25410-62622


Διαβάστε να δείτε πως είναι το αθάνατο ρωμαίικο και πως το διαφθείρουν οι σημερινοί νεο-κουλτουριάριδες.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Έλεγε η μανα του Γιώργη ότι το ελληνικό τραγούδι δεν έχει κρουστά όργανα τα πολλά τουμπελέκια τα είχαν οι γύφτοι και οι τούρκοι, ο ρωμιός έχει το βιολί το λαούτο και τον ταμπουρά (μπουζούκι).

Σε όλα τα καφέ - αμάν, είτε παραδοσιακά μικρασιάτικα είτε παραδοσιακά από τον ελλαδικό χώρο, που τραγουδάει ο Νταλγκάς, η Ρόζα, η Ρίτα, ο Ατραϊδης, ο Αραπάκης και λοιποί, ΠΟΥΘΕΝΑ δεν ακούγεται τουμπελέκι. Μόνο καμιά-δυο φορές ακούγονται ζίλια ή καστανιέτες που έπαιζε ή ίδια η Ρόζα η ναζιάρα. Ο Βαγγέλης Παπάζογλου μαζί με τον Απόστολο Χατζηχρήστο είναι οι "πατέρες" του ρεμπέτικου τραγουδιού, τεράστιοι καλλιτέχνες...
ΧΣ
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
.. Ο Βαγγέλης Παπάζογλου μαζί με τον Απόστολο Χατζηχρήστο είναι οι "πατέρες" του ρεμπέτικου τραγουδιού, τεράστιοι καλλιτέχνες...
ΧΣ

Επίσης ήταν πολύ καλοί άνθρωποι, σεμνοί, αληθινοί μάγκες, με ήθος και ντομπροσύνη. Το τι τραβήξανε όμως ιδιεταίρως ο κυρ Βαγγέλης που παίθανε από την φιματίωση φτωχός στην κατωχή. Του κλέψαν τα τραγούδια του και τον εκμεταλέυτηκαν πολύ. Σιγά σιγά άρχισε να ξεχνιέται αυτό το ήθος και το ήφος των σωστών ανθρώπων. Έτσι στο τέλος επικράτησαν τα γυφτικα σκυλάδικα από την μια και από την άλλη τα ξενέρωτα ψευτο έντεχντα κουλτουριάρικα. Αυτή είναι η σκληρή σημερινή μουσική πραγματικότητα.
Αυτών των παλαιών ανθρώπων είναι το ρωμαίικο όχι αυτό το πεθαμένο πράμα που πάνε να λανσάρουν οι αδαείς. Ο αυθεντικός ρωμιός και με δυτικό όργανο αμα παίξει αυτό που θέλει να το βγάλει η ψυχή του θα το βγάλει. Ο νεο-ψευτο-κουλτουριάρης εκατό λύρες και ταμπουράδες να βάλει στη σειρά το αποτέλεσμα θα είναι μια έντεχνη "επιστημονική" άνοστη πατάτα.
 
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
Αν πάντως καταφέρει και το κάνει κανείς ας το ανεβάσει σ' ένα server να το κατεβάσουμε κι οι υπόλοιποι.
Ευχαριστώ.

Όπως έγραψα αναλυτικά εδώ (στο forum για την "Τεχνολογία και Ψαλτική") με το προγραμματάκι Orbit Downloader (ελεύθερο) που μπορείτε να κατεβάσετε από εδώ (επάνω δεξιά: Download latest version), το βιντεάκι μπορεί να κατέβει κανονικά.

Είναι το αρχείο SYNEDRIAKO_GALANHS_intv_F8_256K.flv
Το ανεβάζω λοιπόν... στο analogion.com
http://www.analogion.com/psaltologion/SYNEDRIAKO_GALANHS_intv_F8_256K.flv

Δεξί κλικ και αποθήκευση δεσμού :wink:
 
Last edited by a moderator:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Παρακολούθησα τις προάλλες τμήμα της συναυλίας αυτής με ενδιαφέρον. Ο Δ. Γαλάνης σε καλή φόρμα και πρώτη φορά άκουσα το Χρήστο Τσιαμούλη να αποδίδει εκκλησιαστικά μέλη. Ενδιαφέρουσα και η οργανική συνοδεία. Ευχαριστούμε Χάρη για τη διευκόλυνση με το βίντεο.
 

Οδυσσέας Εσκιτζής

Παλαιό Μέλος
Συνεδριακό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών
Διάρκεια video: 1:23:45
Ημερομηνία εγγραφής: Κυριακή 09 Νοεμβρίου 2008
Περιγραφή video: Συμμετέχουν Χρήστος Τσιαμούλης, Δημήτρης Γαλάνης, Σωκράτης Σινόπουλος, Ευγένιος Βούλγαρης, Σύνολο παραδοσιακών οργάνων του Δημοτικού Ωδείου Πατρών.


http://intv.gr/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=8&category_id=3&Itemid=68

ανεβάζω μόνο την ομιλία σε τρία μέρη (ίσως αργότερα και την συναυλία, αν και δεν μας ενδιαφέρει ψαλτικά)
 

Attachments

  • Fri Oct 05 20;46;47 2012 proto meros.mp3
    6.9 MB · Views: 16
  • Fri Oct 05 20;46;47 2012 deytero meros.mp3
    5.7 MB · Views: 15
  • Fri Oct 05 20;46;47 2012 trito meros.mp3
    4.5 MB · Views: 15
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
[Σημείωμα συντονιστή] Πολλά μηνύματα πού ἀφοροῦσαν στό κατέβασμα τοῦ βίντεο διαγράφηκαν. Στή συνέχεια, γιά νά μήν εἶναι κουραστικά στήν ἀνάγνωση τοῦ θέματος ἀπό τά μέλη, ἀποσύρθηκαν. Τό βίντεο ἔχει ἀναρτηθεῖ ἀπό τόν Χάρη στόν σέρβερ τοῦ Ψαλτολογίου.

Το ανεβάζω λοιπόν... στο analogion.com
http://www.analogion.com/psaltologion/SYNEDRIAKO_GALANHS_intv_F8_256K.flv

Δεξί κλικ και αποθήκευση δεσμού :wink:
 

Βαγγέλης Μπισύρης

Παλαιό Μέλος
Εδώ: http://youtu.be/awBj-NFl-nQ σε καλύτερη ποιότητα. Στην περιγραφή υπάρχουν και οι συντομεύσεις για κάθε μέρος:


"Το Εξωτερικό Μέλος στην Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική Παράδοση"
Κυριακή 9 Νοεμβρίου
Συνεδριακό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών

Σε μια προσπάθεια να αναδειχθεί η δυναμική της εκκλησιαστικής μουσικής η παρούσα συναυλία επιχειρεί μια «υπέρβαση» που ωστόσο δεν αντίκειται στη ρευστότητα των ορίων και των ειδολογικών κατηγοριών που χαρακτήριζε την πολιτισμική δημιουργία της εποχής της. Όταν αναφερόμαστε στους Ρωμιούς μουσικούς και θεωρητικούς που λειτουργούν στα πλαίσια του «οθωμανικού αμαλγάματος», διαπιστώνουμε ότι ατονούν οι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στις ψαλτικές συνθέσεις με «εξωτερικές» προεκτάσεις και χρήσεις, στα «οθωμανικά λόγια είδη», και στην τρέχουσα «κοσμική μουσική». Η ερμηνεία μιας κατεξοχήν φωνητικής μουσικής μέσα από ορχηστρικές διευθετήσεις συνομιλεί ενδεχομένως με την προσωπική «καλλιτεχνική» έκφραση των δημιουργών της, αλλά κυρίως προβάλλει την εκκλησιαστική μουσική ως πεδίο δημιουργικής και ζωτικής συνύπαρξης ειδών, ανθρώπων και πολιτισμών.’’

0:00:00 Στίχοι από αργή Δοξολογία
Ήχος Β’ - Μακάμ Ζιργκιουλελί Χιτζάζ [ Ιάκωβου Πρωτοψάλτη (1800) ]

0:06:57 Ταξίμι Σωκράτης Σινόπουλος
0:09:19 Δόξα… Και Νυν… Αναστάς… μετά τον Ν’ ψαλμό
Ήχος Άγια Πα του σκληρού διατόνου - Μακάμ Μπουσελίκ [ Χ.Γ. Κεσσανιέως (β’ ήμισυ19ου αιώνα)]

0:14:57 Ταξίμι Χρήστος Τσιαμούλης
0:17:28 Ασματικόν Δοξολογίας
Ήχος Λέγετος - Μακάμ Σεγκιάχ [ Γερμανού Νέων Πατρών (β’ ήμισυ17ου αιώνα) ]

0:20:57 Ταξίμι Ευγένιος Βούλγαρης
0:23:38 Φως Ιλαρόν
Ήχος Α’ δίφωνος Χρωματικός (Νάος) - Μακάμ Σαμπά [Χ. Γ. Κεσσανιέως (β’ ήμισυ 19ου αιώνα)]

0:27:30 Ταξίμι Senih Ündeger
0:29:33 Κράτημα Πέτρου Πελοπονησσίου
Ήχος Α’ Κε - Μακάμ Χουσεϊνί [ Πέτρου Πελοποννησίου (1777) ]

0:33:31 Ταξίμι Σωκράτης Σινόπουλος
0:35:35 Δύναμις
Ήχος Βαρύς πεντάφωνος φθορικός - Μακάμ Φεραχνάκ [Θρ. Στανίτσας (1987)]

0:40:13 Έφριξε η γη – Κράτημα
Ήχος πλάγιος του Α’ πενταφωνών-Μακάμ Ατζέμ [ Π. Χαλάτζογλου (1748) ]

0:51:07 Ταξίμι Χρήστος Τσιαμούλης
0:54:09 Σε υμνούμεν - Αξιον εστί {Κατ’ εκτέλεση Παναρέτου ιερομονάχου του Φιλοθεϊτου (1993)}
Ήχος βαρύς επτάφωνος φθορικός – Μακάμ Σουλτανί Γιεγκιάχ [Μ. Μισαηλίδου (β’ ήμισυ 19ου αιώνα) ]

 
Top