Το Τυπικό του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο Διαδίκτυο

Πώς μπορεί κανείς να κατεβάσει το ανωτέρω αρχείο;
 
Εὐχαριστίες! Ἐνδιαφέρουσα ἡ διάταξη τῶν καθημερινῶν ἀντιφώνων καὶ σὲ Κυριακὲς (βλ. 5.1.). Ὡστόσο, μοῦ φαίνεται ἀκατανόητη ἡ χθεσινὴ ὁδηγία γιὰ δ´ καὶ δ´ στοὺς Αἴνους. Πρόκειται περὶ σφἀλματος ἢ ὑπάρχει κάποιο ἄλλο σκεπτικὸ ποὺ μοῦ διαφεύγει;
 
Ὡστόσο, μοῦ φαίνεται ἀκατανόητη ἡ χθεσινὴ ὁδηγία γιὰ δ´ καὶ δ´ στοὺς Αἴνους. Πρόκειται περὶ σφἀλματος ἢ ὑπάρχει κάποιο ἄλλο σκεπτικὸ ποὺ μοῦ διαφεύγει;
Αὐτή εἶναι μιά πρακτική τοῦ ΤΜΕ, ὅπως φαίνεται στίς Δ΄ & Ε΄ Κυριακές τῶν Νηστειῶν. Λίγο ἔπιασα τό ΤΜΕ καί βλέπω ΙΑ΄ καί ΙΒ΄ Νοεμβρίου.
Πρό τοῦ 2001 καί στά Δίπτυχα πολλάκις συνέβαινε αὐτό, ἄν εἴχαμε δοξαστικά καί ἐξαποστειλάρια.
Τυχαῖα ἔπιασα τά Δίπτυχα τοῦ 1996 καί βλέπω γιά 28 Ἰανουαρίου, στούς αἴνους, ἀναστάσιμα 4 καί τοῦ ἀγίου 4 (τά τοῦ ἑσπερινοῦ).
 
Αὐτή εἶναι μιά πρακτική τοῦ ΤΜΕ, ὅπως φαίνεται στίς Δ΄ & Ε΄ Κυριακές τῶν Νηστειῶν. Λίγο ἔπιασα τό ΤΜΕ καί βλέπω ΙΑ΄ καί ΙΒ΄ Νοεμβρίου.
Πρό τοῦ 2001 καί στά Δίπτυχα πολλάκις συνέβαινε αὐτό, ἄν εἴχαμε δοξαστικά καί ἐξαποστειλάρια.
Τυχαῖα ἔπιασα τά Δίπτυχα τοῦ 1996 καί βλέπω γιά 28 Ἰανουαρίου, στούς αἴνους, ἀναστάσιμα 4 καί τοῦ ἀγίου 4 (τά τοῦ ἑσπερινοῦ).
4+4 βλέπω καὶ γιὰ τὴν σημερινὴ ἡμέρα πέρυσι. Ἄρα, τὸ κριτήριο φαίνεται νὰ εἶναι «ἡ ἐπισημότης ἢ μὴ τοῦ ἑορταζομένου ἁγίου», μὲ τάση ἀναβάθμισης τοῦ ἑορτασμοῦ εἰς στ`. Νομίζω πάντως πὼς θὰ ἦταν πρακτικότερο ἂν ὑπῆρχε ἔστω καὶ μία ὑποσημείωση σὲ τέτοιες περιπτώσεις, καθότι συνάγεται ἐμμέσως ἐκ τῶν περιπτώσεων ποὺ παραθέσατε καὶ ὄχι ρητῶς ἐκ τῆς Προθεωρίας.
 
4+4 βλέπω καὶ γιὰ τὴν σημερινὴ ἡμέρα πέρυσι. Ἄρα, τὸ κριτήριο φαίνεται νὰ εἶναι «ἡ ἐπισημότης ἢ μὴ τοῦ ἑορταζομένου ἁγίου», μὲ τάση ἀναβάθμισης τοῦ ἑορτασμοῦ εἰς στ`. Νομίζω πάντως πὼς θὰ ἦταν πρακτικότερο ἂν ὑπῆρχε ἔστω καὶ μία ὑποσημείωση σὲ τέτοιες περιπτώσεις, καθότι συνάγεται ἐμμέσως ἐκ τῶν περιπτώσεων ποὺ παραθέσατε καὶ ὄχι ρητῶς ἐκ τῆς Προθεωρίας.
Συμφωνῶ, ἀλλά πρέπει νά γνωρίζουμε ὄτι, ὅπως καί στήν περίπτωση τῶν ἀντιφώνων, πού ἐπισημάνατε, ὑπάρχει μιά ἐξέλιξη καί ἑρμηνεία ἀπό τούς συντάκτες στό διάστημα πέραν τοῦ αἰῶνος, καί ἄλλα συνειδητοποιοῦνται ὡς μή ὀρθά καί ἄλλα ἑρμηνεύονται ἀναλογικά.
Τό ἰσχῦον τυπικό (ΤΜΕ) δέν γνωρίζει κατηγορίες ἁγίων «εἰς 6 καί εἰς 8»· πάντα εἰς 4.
Μή μπερδεύουμε, λοιπόν, τά μοναστηριακά τυπικά. Βέβαια μέ τήν ἀναπόφευκτη γνωριμία μας μέσω τόσων νέων δυνατοτήτων τίς τελευταῖες δεκαετίες μέ μοναστικά τυπικά (πού οἱ παλαιοί οὔτε κἄν γνώριζαν) καί τῆς ροπῆς μας γιά κάτι τό διαφορετικό ἤ τῆς ἐλαφρᾶς ἀκρίτου στηλιτεύσεως τῶν πάντων, παρουσιάζεται μία σύγχυση, πού ἐγώ προσωπικῶς προσπαθῶ νά συγκρατῶ.
Στούς παλαιούς τά 8 ἀναστάσιμα δέν φαινόντουσαν καλά...
Ὄντως, διά τῶν ΔΕΕ μετά τό 2001, διαβάζαμε συχνάκις γιά 8 ἀναστάσιμα.
Ἀμφιβάλλω ἄν τό τηρεῖ ἡ πλειονότης, καί μέ τόν καταιγισμό ἀκολουθιῶν ἁγίων...
 
Αὐτή εἶναι μιά πρακτική τοῦ ΤΜΕ, ὅπως φαίνεται στίς Δ΄ & Ε΄ Κυριακές τῶν Νηστειῶν. Λίγο ἔπιασα τό ΤΜΕ καί βλέπω ΙΑ΄ καί ΙΒ΄ Νοεμβρίου.
Πρό τοῦ 2001 καί στά Δίπτυχα πολλάκις συνέβαινε αὐτό, ἄν εἴχαμε δοξαστικά καί ἐξαποστειλάρια.
Τυχαῖα ἔπιασα τά Δίπτυχα τοῦ 1996 καί βλέπω γιά 28 Ἰανουαρίου, στούς αἴνους, ἀναστάσιμα 4 καί τοῦ ἀγίου 4 (τά τοῦ ἑσπερινοῦ).
Ορθότερα στα Δίπτυχα λοιπόν τα 8 αναστάσιμα. Θεωρώ πως οι ειδικές διατάξεις Δ΄ , Ε΄ νηστειών και ΙΑ΄& ΙΒ΄ Νοεμβρίου δεν πρέπει να είναι κανόνας, αλλά "κατ΄ απαίτηση" του ισχύοντος τυπικού. Άλλωστε εκεί προβλέπονται (Ια΄ και Ιβ΄ Νοεμβρίου) αναγνώσματα του Αγίου.
 
Ἐδῶ τό θέμα δέν εἶναι τά ΔΕΕ ἀλλά ἡ ΕΟΠ.
Ἐξήγησα πού ὀφείλεται αὐτή ἡ διάταξη, πού ἐτηρεῖτο παλαιότερον καί στά ΔΕΕ.
Ὁ π. Γεώργιος Λαδουκάκης πολλάκις χρησιμοποιεῖ παλαιές διατάξεις τῶν Διπτύχων, τοῦ Μπεκατώρου κ. ἄ. κατά τήν κρίσιν του καί τήν ἀνάθεση πού ἔχει ἀπό τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον, στό ὁποῖο πρέπει νά ὑπακούουν οἱ ἀνήκοντες εἰς αὐτό.
 
Ορθότερα στα Δίπτυχα λοιπόν τα 8 αναστάσιμα. Θεωρώ πως οι ειδικές διατάξεις Δ΄ , Ε΄ νηστειών και ΙΑ΄& ΙΒ΄ Νοεμβρίου δεν πρέπει να είναι κανόνας, αλλά "κατ΄ απαίτηση" του ισχύοντος τυπικού. Άλλωστε εκεί προβλέπονται (Ια΄ και Ιβ΄ Νοεμβρίου) αναγνώσματα του Αγίου.
Χάριν περιεργείας εἶδα ὅτι καὶ ὁ Ρήγας ἀκολουθεῖ τὸ ΤΜΕ στὸ σημεῖο αὐτὸ (σελ. 329-330), ὁρίζοντας τὰ προσόμοια τοῦ ἑσπερινοῦ (καὶ τὸ ἰδιόμελο τῶν Ἀποστίχων τοῦ Ὄρθρου). Τὴν Σαρακοστὴ βέβαια διατηρεῖ τὴν τάξη τοῦ ΤΑΣ μὲ ὀκτὼ ἀναστάσιμα.
 
Last edited:
Back
Top