[Ερώτηση] Το "Και νύν" των αίνων της Δευτέρας 26 Δεκεμβρίου 2011

tb---

τσοπάνης
Στην τυπική διάταξη της ημερας αναφέρει ώς " και νύν " των αίνων το "Σήμερον ἡ ἀόρατος φύσις" (26Δεκεμβρίου).

Στο μηναίον όμως το αντίστοιχο (Σήμερον ἡ ἀόρατος φύσις) εχει την θέση του Δοξαστικού των αίνων, ενώ και νύν , υπάρχει το " Σήμερον ὁ Χριστός, ἐν Βηθλεὲμ γεννᾶται ἐκ Παρθένου."

Δεν είναι λίγο παράδοξο; Ρωτάμε για να μάθουμε και τίποτα.

Ευχαριστώ~

http://analogion.gr/glt/texts/Dec/26.uni.htm
http://www.symbole.gr/images/stories/doc/12_2011.pdf
http://www.ecclesia.gr/tipikon/2011/12.pdf
 
Στο Σύστημα Τυπικού του π. Κων/νου Παπαγιάννη έχει ως Και νυν το «Σήμερον ὁ Χριστός», με υποσημείωση ότι τα τυπικά του Βιολάκη, Ξηροποτάμου και Ρήγα ορίζουν τό «Σήμερον ἡ ἀόρατος φύσις».
 
Last edited by a moderator:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Δεν είναι λίγο παράδοξο; Ρωτάμε για να μάθουμε και τίποτα.
Δέν εἶναι καθόλου παράδοξο, γιατί δέν πρέπει νά ξεχνᾶς ὅτι κατ᾿ αὐτήν τήν 26ην (ἡμέρα Δευτέρα) «Συμψάλλεται καὶ ἡ ἀκολουθία τῆς Κυριακῆς μετὰ τὴν τοῦ Χριστοῦ Γέννησιν, ἣν βλέπε ἐν τῷ Μηναίῳ μετὰ τὴν 26ην καὶ πρὸ τῆς 27ης Δεκεμβρίου, διὰ τὸ μὴ ὑπάρχειν Κυριακὴν ἄχρι τῆς ἀποδόσεως».

Στο μηναίον όμως το αντίστοιχο (Σήμερον ἡ ἀόρατος φύσις) εχει την θέση του Δοξαστικού των αίνων, ενώ και νύν , υπάρχει το " Σήμερον ὁ Χριστός, ἐν Βηθλεὲμ γεννᾶται ἐκ Παρθένου."
Σ᾿ αὐτή τήν περίπτωση ὁρίζεται ὡς Δόξα, τό δοξαστικό τῆς Κυριακῆς μετὰ τὴν τοῦ Χριστοῦ Γέννησιν «Αἷμα καὶ πῦρ καὶ ἀτμίδα καπνοῦ» καί ὡς Καὶ νῦν, τό δοξαστικό τῆς Συνάξεως τῆς Θεοτόκου, ἀφοῦ ἔχουμε συμψαλμωδία δύο ἀκολουθιῶν, ὅπως σαφῶς ἀναφέρεται στά Δίπτυχα καί παρέθεσα. Ὁπότε θά βλέπεις δύο ἀκολουθίες ἀπό τό Μηναῖο καί ὄχι μόνον τῆς 26ης (γιά νά μήν πῶ τρεῖς -καί τῆς 25ης-).

 
Last edited:

tb---

τσοπάνης



Σ᾿ αὐτή τήν περίπτωση ὁρίζεται ὡς Δόξα, τό δοξαστικό τῆς Κυριακῆς μετὰ τὴν τοῦ Χριστοῦ Γέννησιν «Αἷμα καὶ πῦρ καὶ ἀτμίδα καπνοῦ» καί ὡς Καὶ νῦν, τό δοξαστικό τῆς Συνάξεως τῆς Θεοτόκου, ἀφοῦ ἔχουμε συμψαλμωδία δύο ἀκολουθιῶν, ὅπως σαφῶς ἀναφέρεται στά Δίπτυχα καί παρέθεσα. Ὁπότε θά βλέπεις δύο ἀκολουθίες ἀπό τό Μηναῖο καί ὄχι μόνον τῆς 26ης (γιά νά μήν πῶ τρεῖς -καί τῆς 25ης-).


Κατανοητά τα περί συμψαλμωδίας. Το και νύν του μηναίου δεν εντάσεται στην συμψαλμωδία? γιατί να βάλουμε στην θέση του το Δοξαστικό του μηναίου ?
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Κατανοητά τα περί συμψαλμωδίας. Το και νύν του μηναίου δεν εντάσεται στην συμψαλμωδία? γιατί να βάλουμε στην θέση του το Δοξαστικό του μηναίου ?
Ἐμεῖς θά τό βάλουμε; Ἔτσι ὁρίζει τό τυπικό. Δέν εἶναι πρώτη φορά πού σέ συνδυασμό ἀκολουθιῶν κάποιο Δόξα, γίνεται Καὶ νῦν. Καί σ᾿ αὐτή τήν περίπτωση τό βλέπω λογικό. Αὐτό γίνεται καί στόν ἑσπερινό αὐτοῦ τοῦ συνδυασμοῦ.


 

tb---

τσοπάνης
π. Μάξιμος;132197 said:
Ἐμεῖς θά τό βάλουμε; Ἔτσι ὁρίζει τό τυπικό. Δέν εἶναι πρώτη φορά πού σέ συνδυασμό ἀκολουθιῶν κάποιο Δόξα, γίνεται Καὶ νῦν. Καί σ᾿ αὐτή τήν περίπτωση τό βλέπω λογικό. Αὐτό γίνεται καί στόν ἑσπερινό αὐτοῦ τοῦ συνδυασμοῦ.



Υπακοή στο τυπικό, αλλά η λογική αυτή μήπως δείχνει και ότι το Δοξαστικό είναι "ανώτερο" ή "σημαντικότερο" από τον "και νύν" ; Η επιλογή και των 2 δοξαστικών εκεί με οδηγεί προσωπικά. Γενικότερη η ερώτηση , με αφορμή το εδώ θέμα.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Υπακοή στο τυπικό, αλλά η λογική αυτή μήπως δείχνει και ότι το Δοξαστικό είναι "ανώτερο" ή "σημαντικότερο" από τον "και νύν" ; Η επιλογή και των 2 δοξαστικών εκεί με οδηγεί προσωπικά. Γενικότερη η ερώτηση , με αφορμή το εδώ θέμα.
Δέν ὑπάρχει ἀνώτερο καί κατώτερο. Ὑπάρχει μιά φιλοσοφία συντάξεως τυπικῶν διατάξεων μέ μιά ἱεράρχηση θά λέγαμε, μεταξύ ἀκολουθιῶν ἁγίων, ἑορτῶν δεσποτικῶν ἤ θεομητορικῶν, γεγονότων κ.λπ.. Δέν μπαίνει π.χ. τό α΄ θεοτοκίον πρῶτο καί μετά τό Δόξα τοῦ ἁγίου. Στήν περίπτωση τῶν δοξαστικῶν τά θέματα τοποθετοῦνται ἀνάποδα ἀπ᾿ ὅ,τι στά κεκραγάρια π.χ.. Κάποτε (ὅπως στήν παροῦσα περίπτωση) δέν εἶναι εὐδιάκριτα, ὑπάρχει ὅμως μιά φιλοσοφία, πού κάποιες φορές στηρίζεται σέ πολύ λεπτές ἰσορροπίες, ὅπως φαίνεται στό ΣΤ. Πάντως ἡ ἐπισφράγιση (τό Καὶ νῦν) στά δοξαστικά εἶναι σημαντικότερη ἀπό τό Δόξα. Ὅπως στά ἀπολυτίκια (μετά τήν εἴσοδο στή λειτουργία) καί κοντάκια. Τά ἔχουμε γράψει καί ἀλλοῦ. Ἐδῶ πάει «μακρυά ἡ βαλίτσα»...


 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Να πω και κάτι πιο απλοϊκό. Ορίζει λοιπόν το ΤΜΕ:
Δόξα "Αίμα και πύρ" Και νυν "Σήμερον η αόρατος φύσις"
Γιατί να ξανά ψαλεί το "Σήμερον ο Χριστός" το οποίο εψάλλει την 25η?
 
Top