Το Ευχέλαιο της Μεγάλης Εβδομάδος

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Τὸ Εὐχέλαιον τελεῖται μὲ φελόνιον πρὸς δυσμάς (Ἰ. Φουντούλη Λειτουργικὴ Α' σ. 299), ἡ δὲ κανδήλα ἀνάπτεται μετὰ τὸν καθαγιασμὸ τοῦ ἐλαίου (Ἰ. Φουντούλη Ἀκολουθία τοῦ Εὐχελαίου 1978 σ. 14).
 
Last edited by a moderator:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Μαρτυρεῖται μετὰ τὴν α’ ὥρα τῆς Μ. Πέμπτης στὰ χφφ. τυπικὰ E.B.E. 2047 τυπικὸ Συμεὼν Θεσσαλονίκης μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1416-1429 φ. 23r, Ξενοφῶντος 57 ιε’ αἰ. (Dmitrievskij τ. 3 σ. 252), Μεγ. Μετεώρου τοῦ ἔτους 1580 φ. 194r, Ξενοφῶντος ἄνευ ἀριθμήσεως τοῦ ἔτους 1798 (Dmitrievskij τ. 3 σ. 536), Διονυσίου σ. 479.

Κρίθηκε τότε καλὸ ἕνα εὐχέλαιο «εἰς...ἀπαλλαγὴν παντὸς...μολυσμοῦ σαρκὸς καὶ πνεύματος» πρὸ τοῦ μυστικοῦ δείπνου καὶ τοῦ νιπτῆρος στὸν ὁποῖο ὁ Σωτὴρ παρατήρησε ὅτι «οὐχὶ πάντες καθαροί ἐστε» (Ἰω. ιγ’ 11).

Ὅσο ἐγκατελίπετο ἡ ἁγιαστικὴ πράξη τοῦ νιπτήρα μὲ τὶς καθαρτικὲς εὐχές, τόσο ἐπικρατοῦσε τὸ εὐχέλαιο. Ὅταν πλέον ἡ λειτουργία τῆς Μ. Πέμπτης μεταφέρθηκε τὸ πρωί, τὸ εὐχέλαιο μετατέθηκε τὸ ἑσπέρας τῆς Μ. Τετάρτης.
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Κατὰ παλαιότερη παράδοση, τελεῖται εὐχέλαιο τὸ Σαββάτο τοῦ Λαζάρου

(χφ. Paris. Coislin. gr. 213 εὐχολόγιο τοῦ ἔτους 1027 (Dmitrievskij τ. 2 σ. 1018), τυπικὸ Μονῆς Κεχαριτωμένης μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1110-1116 (P. G. τ. 127 στ. 1101A)).
 

Diogenes

Νέο μέλος
τελεῖται ... πρὸς δυσμάς
Μήπως το ότι το ευχέλαιο "τελείται...προς δυσμάς" δεν ισχύει γενικώς, αλλά μόνο για τις ασκήσεις στο μάθημα της Λειτουργικής στην θεολογική σχολή της Θεσσαλονίκής; Διότι πιο μπροστά στην σελ. 298 γράφει: "Η ακολουθία του ιερού ευχελαίου τελείται κατά τις ασκήσεις στο μάθημα της Λειτουργικής...".
 
Top