Το «Υπερευλογημένη» πάντοτε σε ήχο Β';

#1
Στον Ορθρο της Κυριακης ψελνουμε το Υπερευλογημενη πριν τη Δοξολογια.

Πρεπει παντοτε να τον ψελνομε σε ηχο Β? Γιατι? Επειδη ειναι παραδοση?

Και εαν θελω να τον ψαλω σε αλλους ηχους, τι το προβλημα?

Τι νομιζετε? Γουστο δεν ειναι του καθενος?
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#2
Θα είχε γούστο να ψέλναμε το "Αναστάσεως ημέρα" σε άλλους ήχους;
ή εάν ψάλναμε τα ΙΑ' εωθινά στον ήχο της Κυριακής;
Τα γράφω τα παραπάνω για να απαντήσω στην ερώτησή σου.
Κάποια τροπάρια στην λατρεία καλό είναι να μένουν σε έναν ήχο.
Υπάρχει κάποια αναλογία - συμμετρία στο τί αλλάζει ήχο.
Ας μην καταφεύγουμε σε τέτοια "πειράματα".
Υπάρχει τόση μεγάλη ποικιλία τροπαρίων στην παράδοσή μας που δεν μπορούμε σίγουρα να την εξαντλήσουμε. Ας καταφύγουμε εκεί για να βρούμε... ποικιλία.
Φιλικά
Δημήτριος Καλπακίδης
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#3
Εγώ το βλέπω κι από μία άλλη μεριά. Υπάρχουν κάποιοι ύμνοι στις ακολουθίες του Όρθρου και της Θ. Λειτουργίας, όπως και ο συγκεκριμμένος, οι οποίοι εάν λέγονταν σε έναν ήχο όπως έχει επικρατήσει απ'την παράδοση, θα έβαζαν και τον κόσμο σε μία πιο ενεργητική στάση μέσα στην ακολουθία. Δηλαδή, ύμνους όπως αυτός, ο "Ο Μονογενής" τα Αναστάσιμα Απολυτίκια, τα κατά καιρούς Κοντάκια κ.α. εάν πέρα απ'τη φωνή του ψάλτη υπήρχε και η συμμετοχή του κόσμου θα δημιουργούσε μία άλλου είδους μυσταγωγία. Σε κάποια ηχογράφηση απ'τον Άγ. Δημήτριο Θεσσαλονίκης και συγκεκριμμένα απ'τον πανηγυρικό εσπερινό, επί της πρωτοψαλτίας Χρυσάνθου Θεοδοσόπουλου όταν ειπώθηκε το Απολυτίκιο του Αγίου, ακούστηκε σύσωμο όλο το εκκλησίασμα! Ήταν τουλάχιστον ανατριχιαστικό :eek:. Θεωρώ με αφορμή το παρόν, ότι θα έπρεπε γενικότερα να εντάξουμε σε κάποια τέτοια απλά υμνολογήματα τον λαό κρατώντας τα ως πρώτο βήμα στον ήχο που έχει επικρατήσει, ούτως ή άλλως, δεν κινδυνεύουν δα και οι θέσεις μας, διότι η μορφή των ακολουθιών είναι τέτοια πλέον, που οι ποικιλία της απαιτεί την παρουσία ιεροψαλτών. Ίσως εάν αναπτυχθεί το θέμα σε άλλο topic το κουβεντιάσουμε εκτενέστερα.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#4
Στον Ορθρο της Κυριακης ψελνουμε το Υπερευλογημενη πριν τη Δοξολογια.

Πρεπει παντοτε να τον ψελνομε σε ηχο Β? Γιατι? Επειδη ειναι παραδοση?

Και εαν θελω να τον ψαλω σε αλλους ηχους, τι το προβλημα?
Είναι κάθισμα του όρθρου της Κυριακής του Β΄ήχου. (κοίτα στην Β' στιχολογία το Θεοτοκίο).

Έχει γραφτεί για δεύτερο ήχο. Αν θέλεις να το ψάλλεις σε άλλους ήχους, απλά είσαι εκτός του παραδεδομένου ήχου του κομματιού.

Γιατί ας πούμε δεν ψάλλουμε τα θεοτοκία των καθισμάτων π.χ. του Γ' ήχου σε πλ.Β;

Τι νομιζετε? Γουστο δεν ειναι του καθενος?
:p:p:p
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
#5
Είναι κάθισμα του όρθρου της Κυριακής του Β΄ήχου. (κοίτα στην Β' στιχολογία το Θεοτοκίο).

Έχει γραφτεί για δεύτερο ήχο. Αν θέλεις να το ψάλλεις σε άλλους ήχους, απλά είσαι εκτός του παραδεδομένου ήχου του κομματιού.

Γιατί ας πούμε δεν ψάλλουμε τα θεοτοκία των καθισμάτων π.χ. του Γ' ήχου σε πλ.Β;

:p:p:p
Ναι ειναι καθισμα του Βου ηχου .
Ναι το σωστο ειναι να ψαλλεται παντα σε Βο ηχο .
ΑΛΛΑ :
1ον : Πολλες φορες ο Λαμπαδαριος θελωντας και αυτος να δειξει την ''τεχνη''
του , αρεσκεται (κακως) να το ψαλλει στον ηχο του δοξαστικου .
Ε δεν χαλασε ο κοσμος .
2ον : Καποιοι Λαμπαδαριοι δεν εχουν την ικανοτητα να αλλαζουν ηχους .
''Παρασυρονται'' απο τον ηχο του προηγηθεντος Δοξαστικου και συνεχιζουν στον ιδιο ηχο . Αυτο τους βολευει και αυτο κανουν .
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#6
Υπάρχει βεβαίως και η λύση του να σβύσουμε εκείνα τα ενοχλητικά κόκκινα γραμματάκια (ξέρετε, αυτά που λένε "Α΄ήχος ή πλ.Δ΄ ήχος" κλπ) πάνω απ'τους ύμνους στην Παρακλητική στα Μηναία και σε όλα γενικώς τα λειτουργικά βιβλία και να τα αντικαταστήσουμε με το "ή δύναται τις ας ψάλλει ότι θέλει όπως θέλει...". Νομίζω ότι λίγη σοβαρότητα δεν βλάπτει. Το αναλόγιο δεν είναι καμμία έκθεση ζωγραφικής ή οποιασδήποτε τέλος πάντων τέχνης, ώστε όποιος θέλει, λέει ότι και όπως το θέλει. Υπάρχουν κανόνες και εάν δεν μας αρέσουν, δεν υπηρετούμε αυτή την τέχνη. Εντάξει σε κανόνες και παραδόσεις οι οποίες είναι νεώτερες ας έχει ο κάθε ένας την άποψή του, αλλά άμα το φτάσουμε εκεί το πράγμα...
Και μία ερώτηση λίγο σχετική. Στους αναστάσιμους Αίνους του πλ. του Β΄το "Τριήμερος ανέστης Χριστέ..." το λέτε εκ του Πα ή εκ του Δι και γιατί; Δεν αναφέρομαι σε συγκεκριμμένο πρόσωπο,ας απαντήση όποιος θέλει.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#7
Και μία ερώτηση λίγο σχετική. Στους αναστάσιμους Αίνους του πλ. του Β΄το "Τριήμερος ανέστης Χριστέ..." το λέτε εκ του Πα ή εκ του Δι και γιατί; Δεν αναφέρομαι σε συγκεκριμμένο πρόσωπο,ας απαντήση όποιος θέλει.
Βρε Χρήστο κάνε ένα καινούργιο θέμα...
Μην τα "χαλάμε" όλα τα θέματα! (καταλαβαίνεις πως το λέω έτσι;)
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#8
Βρε Χρήστο κάνε ένα καινούργιο θέμα...
Μην τα "χαλάμε" όλα τα θέματα! (καταλαβαίνεις πως το λέω έτσι;)
Βασίλη, μπορεί να ζητώ απάντηση στο ερώτημα αυτό, αλλά κατά βάση είναι ρητορικό και το κάνω για να δείξω όπως είπες και συ για τα καθίσματα, το ότι δεν μπορούμε κάποια πράγματα να τα κάνουμε ελαφρά τη καρδία στην διακονία μας, πόσο μάλλον να αρχίζουμε να μετατρέπουμε τους ήχους πάνω στους οποίους έχουν γραφτεί οι ύμνοι. Ήδη έχουμε αλλάξει πολλά όπως το "πλούσιοι επτώχευσαν" για παράδειγμα ας μην το προχωρήσουμε κιάλλο το πράγμα. Με αυτή την έννοια το εννοούσα... Ίσως δεν θά πρεπε να ζητώ απάντηση, σ'αυτό μαζί σου :).
 

teofilos3

Γεώργιος Παλιούρας
#10
Κατ' αρχάς η άποψή μου είναι άποψη Λαμπαδάριου.
Πιστεύω λοιπόν επί του θέματος τα εξής:
Το περ'ι ου ο λόγος ως γνωστόν και ως ελέχθη και από τους προηγούμενους συναδέλφους ,είναι Θεοτοκίον του Β΄ ΉΧΟΥ και ως εκ τούτου πρέπει να ψάλλεται στον ίδιο ήχο.Όμως στο κλασικό υποτίθεται βιβλίο της ΖΩΗΣ "ΟΡΘΡΟΣ'' και στη σελ. 104, στο δικό μου τουλάχιστον βιβλίο ,αλλά και σε άλλα μουσικά βιβλία(OΡΘΡΟΣ -Ι.Μ.ΣΙΜΩΝΟΣ ΠΕΤΡΑΣ)το ως άνω Θεοτοκίον είναι γραμμένο σε όλους τούς ήχους.Αλήθεια γιατί?
Εγω γιά να είμαι εικρινής το ψάλλω εάν είναι απλή Κυριακή χωρίς εορταζόμενο Άγιο στον ήχο της εβδομάδος,ειδάλλως στον ήχο του δοξαστικού οποτε και στις δύο περιπτώσεις άνετα ο πρωτοψάλτης μπαίνει στη δοξολογία.Θα μου πείτε άν δεν του αρέσει η βάση τοτε δυο πραγματα ειναι καλόν να γίνουν ,α) ο πρωτοψάλτης ας αλλάξει τη βάση(δικαίωμά του-άρχωνέίναι ότι θέλει κάνει) και β) o Λαμπαδάριος να εγκαταλείψει την θέση του γιατί προφανώς δεν υπάρχει καλή συνεργασία μεταξύ τους.Εδώ οφείλω να σας πω ότι η συνεργασί α μου με τον πρωτοψάλτη μου είναι άριστη.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#11
Όμως στο κλασικό υποτίθεται βιβλίο της ΖΩΗΣ "ΟΡΘΡΟΣ'' και στη σελ. 104, στο δικό μου τουλάχιστον βιβλίο ,αλλά και σε άλλα μουσικά βιβλία(OΡΘΡΟΣ -Ι.Μ.ΣΙΜΩΝΟΣ ΠΕΤΡΑΣ)το ως άνω Θεοτοκίον είναι γραμμένο σε όλους τούς ήχους.Αλήθεια γιατί?
Ούτε το ένα είναι κλασσικό βιβλίο ούτε το άλλο.;)
Το ότι γράφηκε σε κάποιο βιβλίο δεν σημαίνει ότι είναι και σωστό...
 
#12
Ο Μουσικός Πανδέκτης νούμερο 2 το έχει και στους οκτώ ήχους . Στον Ναό που ψάλλω ο Λαμπαδάριός μου το λέει και στους οκτώ ήχους και μάλιστα σύμφωνα με την Δοξολογία που θα ακολουθήσει , το έχω καθιερωμένο .
" Μιλάμε για ομάδα Α΄Εθνικής φυσικά "!!!
 
#14
Το Υπερευλογημένη υπάρχει οκτάηχο στον Μουσικό Πανδέκτη νούμερο 2 άς το αφήσουμε έτσι νομίζω .
Τα Λειτουργικά σε Κλιτόν τα Καθίσματα διαβαστά και ..... επιτέλους τι θα γίνει στο τέλος έχουμε μουσική ή εμείς θα τα κουτσουρέψουμε όλα .Αμάν ρε παιδιά .
Τόσα χρόνια κανείς δεν ήξερε να τα κάνει αυτά , όλα εμείς τώρα στον εικοστό αιώνα θα τα κάνουμε ;
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#15
ΤΜΕ σελ. 28 παρ33 "εν ταις Κυριακαίς μετά το Εωθινόν Δοξαστικόν των Αίνων, Και νυν ψάλλεται πάντοτε εις ήχον β' το Θεοτοκίον "Υπερευλογημένη"...".
Δημήτρης Καλπακίδης
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
#16
Παιδιά, πρώτον μη χρησιμοποιείτε (τον) Πανδέκτη. ενώ είναι βολικός, έχει πολλές αλλαγές στα μουσικά δήθεν για να τα τονίσει σωστά ενώ στην ουσία τα χαλάει. επίσης έχει καινοτομίες τύπου "υπερευλογημένη σε όλους τους ήχους" κτλ...
Είναι κάθισμα β' ήχου άρα πρέπει να ψάλλεται υποχρεωτικά σε β' ήχο.
Το "Σήμερον ο Χριστός" των Χριστουγέννων δηλαδή να το λέμε σε πλ β που είναι το δοξαστικό "ότε καιρός" για να μπούμε μετά εύκολα στη δοξολογία...

Όσο για το σχολιο του Χρήστου Τσακίρογλου, δε συμφωνώ... ακόμα και στο πιο γνωστό και απλό κομμάτι (πχ τη υπερμάχω), όταν το ψάλλει όλος ο λαός μαζί, γίνεται μπάχαλο. Ο καθένας λέει το δικό του δική του μελωδία, δική του βάση, δικό του χρόνο....
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#17
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΟΜΑΤΗΣ;2362 said:
Το Υπερευλογημένη υπάρχει οκτάηχο στον Μουσικό Πανδέκτη νούμερο 2 άς το αφήσουμε έτσι νομίζω .
Τα Λειτουργικά σε Κλιτόν τα Καθίσματα διαβαστά και ..... επιτέλους τι θα γίνει στο τέλος έχουμε μουσική ή εμείς θα τα κουτσουρέψουμε όλα .Αμάν ρε παιδιά .
Τόσα χρόνια κανείς δεν ήξερε να τα κάνει αυτά , όλα εμείς τώρα στον εικοστό αιώνα θα τα κάνουμε ;
Η πανδέκτη που επικαλείσαι είναι κατασκεύασμα εξωεκκλησιαστικής οργάνωσης και για να καταλάβεις πόσο τους ενδιέφερε η παράδοση διάβασε το σχόλιο που έχει στον τόμο του εσπερινού κάτω από το κεκραγάριο του Ιακώβου....θα δεις πόσο σχετικοί ήταν σε θέματα όχι μόνο λατρείας αλλά και ψαλτικής....θα ήταν καλύτερο να επικαλείσαι πιο έγκυρα και σοβαρά βιβλία....
 
Last edited:

basilis

Ζούκας Βασίλειος-Σπυρίδων
#18
Κατ' αρχάς η άποψή μου είναι άποψη Λαμπαδάριου.
Πιστεύω λοιπόν επί του θέματος τα εξής:
Το περ'ι ου ο λόγος ως γνωστόν και ως ελέχθη και από τους προηγούμενους συναδέλφους ,είναι Θεοτοκίον του Β΄ ΉΧΟΥ και ως εκ τούτου πρέπει να ψάλλεται στον ίδιο ήχο.Όμως στο κλασικό υποτίθεται βιβλίο της ΖΩΗΣ "ΟΡΘΡΟΣ'' και στη σελ. 104, στο δικό μου τουλάχιστον βιβλίο ,αλλά και σε άλλα μουσικά βιβλία(OΡΘΡΟΣ -Ι.Μ.ΣΙΜΩΝΟΣ ΠΕΤΡΑΣ)το ως άνω Θεοτοκίον είναι γραμμένο σε όλους τούς ήχους.Αλήθεια γιατί?
Εγω γιά να είμαι εικρινής το ψάλλω εάν είναι απλή Κυριακή χωρίς εορταζόμενο Άγιο στον ήχο της εβδομάδος,ειδάλλως στον ήχο του δοξαστικού οποτε και στις δύο περιπτώσεις άνετα ο πρωτοψάλτης μπαίνει στη δοξολογία.Θα μου πείτε άν δεν του αρέσει η βάση τοτε δυο πραγματα ειναι καλόν να γίνουν ,α) ο πρωτοψάλτης ας αλλάξει τη βάση(δικαίωμά του-άρχωνέίναι ότι θέλει κάνει) και β) o Λαμπαδάριος να εγκαταλείψει την θέση του γιατί προφανώς δεν υπάρχει καλή συνεργασία μεταξύ τους.Εδώ οφείλω να σας πω ότι η συνεργασί α μου με τον πρωτοψάλτη μου είναι άριστη.
ΜΠΡΑΒΩ ρε συ αν μου επιτρεπεις. ο ψαλτης μου στα δεξια μου λεει συνεχως οτι <<εγω την δοξολογια θα την λεω στον ηχο του δοξαστικου>>. εγο δηλαδη τι να κανω???αντε πειτε μου!!!!!
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#19
Ο Shota Gugushvili παρατήρησε οτι ο Ραιδεστηνός μελοποιεί και εκδίδει στο Πεντηκοστάριόν του το «Υπερευλογημένη» σε ήχο Βαρύ διατονικό (επισύναψη).
 

Attachments

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#20
Υπάρχει η θεωρητική πλευρά του θέματος, (πως ξεκίνησε, γιατί άλλαξε, ποιο είναι ορθότερο, τι λέει το τυπικό κ.τ.τ.) υπάρχει όμως και το πρακτικό. Αν δεν ξεπεραστεί αυτό, μικρή αξία έχει η θεωρία. Και να εξηγηθώ. Στο ναό μας ψάλλουμε πάντα την Δοξολογία στον ήχο της Κυριακής, και γιατί έτσι το παρέλαβα από τον προηγούμενο πρωτοψάλτη και για να δοθεί η ευκαιρία να ακουστεί αυτή σε όλους τους ήχους, περιοδικά, εκτός από τις εορτές σε καθημερινή, οπότε ψάλλεται στον ήχο του Δοξαστικού.
Με δεδομένο αυτό, και επειδή οι φωνή μου σε σύγκριση μ'αυτή του αριστερού διαφέρει κατά τρεις τόνους τουλάχιστον, η μόνη εφικτή λύση είναι να λέω το δοξαστικό σε βάση που με βολεύει, να λέει αυτός το "Υπερευλογημένη σε β΄ήχο, σε φυσική βάση και να αρχίζω την Δοξολογία σε μια βάση που να μπορούμε να τα βγάλουμε πέρα και οι δύο και να μη παρατηρείται και χασμωδία από την αλλαγή βάσεων στον ίδιο ήχο.[/SIZE]
 
Top