ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ
Παλαιό Μέλος
οκ, ευχαριστώ!Εντάξει, αλλά μη νομίζεις ότι χρειάζονται και φοβερές γνώσεις. Απλά σύστημα θέλει. Στην αρχή δεν θα τα καταλάβεις όλα. Μετά θα επανέλθεις και θα καταλαβαίνεις όλο και περισσότερα.
το Νη-Πα και Δι-Κε έχω κι εγώ στο μυαλό μου όταν σκέφτομαι περί "μεγάλου τόνου"Δεν ξέρω αν έχουν μετρηθεί ΟΛΑ τα ψαλτά του Τσολακίδη και του Ναυπλιώτη και των άλλων παραδοσιακών ψαλτών, ώστε να μπορεί να εξαχθεί εκ του ασφαλούς συμπερασμα για "μεγάλο" τόνο. Όταν δε αυτός απαντάται, ειδικά στον πλ. δ' (γιατί για εκεί συζητήθηκε περισσότερο, απ' ότι θυμάμαι), αυτός εξηγείται ικανοποιητικά με το υψωμένο ΠΑ που αναφέρει η Επιτροπή (όπως και το υψωμένο ΚΕ στον δ' και στον πλ. δ'). Αλλά να κάνουμε λόγο για χωρισμό κλίμακας σε τετράχορδα και "μεγάλο" τόνο, με την έννοια της ανυπαρξίας επόγδοου (γιατί εκεί οδηγεί η παραδοχή περί χρυσανθινού τόνου, και καλά, 12.7 τμημάτων) αυτά δεν πάνε μαζί, αφού τα δύο τετράχορδα υποχρεωτικά χωρίζονται από επόγδοο τόνο, προκειμένου να βγει τέλεια η κλίμακα. Θέλω να πω, καμιά φορά το αυτί μας ακούει διάφορα και προτρέχουμε βιαστικά να τα θεωρητικοποιήσουμε, μη έχοντας σκεφτεί τις συνέπειες των όσων λέμε και το τι σημαίνει αυτή η παραδοχή για το όλο μουσικό οικοδόμημα.
να μικρύνουν το Πα-Βου και το Κε-Ζω; ίσως δεν είναι σωστό ε; δεν το έχω ψάξει διεξοδικά....
εφόσον υπολογίζουν έτσι τα διαστήματα, τόσο κοντά, είναι αναμενόμενος ο ουδέτερος τόνος και όχι ο ελάσσων και ελάχιστοςΜα δεν είναι δυνατόν στους λόγους του Al Farabi/Χρυσάνθου να ονομαστεί αλλιώς ο τόνος 88/81 και αλλιώς ο 12/11, αφού και οι δύο δεν απέχουν ούτε μισό μόριο μεταξύ τους (8.6 - 9). Στην πράξη δηλ. προκύπτει όμοιο άκουσμα. Πώς λοιπόν θα πεις στο μουσικό, που ακούει δυο ίδιους ήχους, ότι ο ένας είναι ελάσσων και ο άλλος ελάχιστος; Για να μεταχειριστούμε τους όρους αυτούς, θα πρέπει να υπάρχει ένα ακουστικό αντίκρυσμα που να δικαιολογεί αυτές τις ονομασίες. Γι' αυτό όταν κάνουμε λόγο για ελάσσονα και ελάχιστο δεν μπορεί παρά να εννοούμε τα τμήματα 9 και 7 της 68άρας κλίμακας, τα οποία άλλωστε ο ίδιος ονομάζει έτσι. Ομοίως με τα τμήματα 10 και 8 της Επιτροπής. Όμως τα 8.6 και 9, που έχουν ίδιο άκουσμα, τα ονομάζουμε ουδέτερο τόνο.
κάνουν μαθηματικό λάθος δηλαδή και μάλλον πρέπει να διορθωθεί....
οκ, δεν έγινε και τίποτα.....έτσι ρώτησα, κουβέντα να γίνεταιΔεν νομίζω, γιατί απ' αυτούς που έχουν γράψει θεωρητικά, ελάχιστοι έχουν ασχοληθεί με τα διαστήματα και τους λόγους κι αυτοί έχουν λάθη στα θεωρητικά τους όποτε ομιλούν με λόγους. Ο δε Καράς, που έβαλε κι αυτός λόγους και δεκαδικά, έχει ακόμα χειρότερα λάθη...
Ευχαριστώ πολύ!