Εντάξει, χρήσιμο είναι και το όργανο, όχι όμως απαραίτητο. Τόσοι και τόσοι ψάλτες έχουν μάθει μουσική, μη γνωρίζοντας παραδοσιακά όργανα.
Το θέμα μου είναι να πιάνω σωστά τα διαστήματα και επειδή είμαι ολίγον τι τελειομανής και εγωιστής, θέλω να τα καταφέρω, οπότε σκέφτηκα το όργανο, αλλά έχουμε την τεχνολογία (βλέπε Μελωδός και άλλα προγράμματα) που μας εξυπηρετούν, οπότε μάλλον δεν θα μάθω όργανο.
Αυτό θα κάνεις συνάδελφε. Κι όχι μόνο στις αρχικές, αλλά και τις μεταγενέστερες, γιατί η μουσική προχωράει (δεν εννοούμε τις εκτός παράδοσης, αλλά ψάλτες αναγνωρισμένους και όχι μόνο της πατριαρχικής σχολής αλλά και της αγιορείτικης: Στανίτσα, Χρύσανθο, Παναγιωτίδη, Ταλιαδώρο αλλά και Φιρφιρή, Δανιήλ, Θωμά, Δαμασκηνό κλπ.). Είναι πολύ απλό: άκου αρχικώς τα ΣΤΑΝΤΑΡ μέλη που λέμε όλοι στο αναλόγιο (Πασαπνοάρια, Κεκραγάρια, Αίνους, Κανόνες, Αναβαθμούς, Πολυελέους, Τρισάγια και γνωστά Δύναμις, Χερουβικά γνωστά κλπ.) και όχι άλλα που δεν λέγονται σήμερα, τουλάχιστον σε γενικό βαθμό, (π.χ. ανοιξαντάρια Κουκουζέλη, κοινωνικά και χερουβικά από το πουθενά κλπ.), πολλά από τα οποία μπορεί να είναι αριστουργήματα, αλλά το μόνο που θα σου χρησιμεύσουν στο αναλόγιο είναι... να το παίξεις "παλαιοντολόγος"! Αν λοιπόν ακούς το κάθε γνωστό μέλος από παραδοσιακούς ψάλτες 1, 2, 5, 10 φορές, και το βάζεις στο mp3 κάθε βράδυ πριν κοιμηθείς, ε, στο τέλος θα μάθεις πώς λέγεται κατά παράδοση και θα λες τα σωστά διαστήματα μόνος σου, χωρίς όργανο, χωρίς τίποτα, μόνο και μόνο επειδή θα κατέχεις την ακουστική μνήμη τους και θα σου έχουν εντυπωθεί τα διαστήματα και θα πατάς πάνω σ' αυτά (θα μάθαινες βέβαια καλύτερα αν ζούσαν αυτοί οι ψάλτες και πήγαινες συνέχεια κοντά τους και δεν επηρεαζόταν το άκουσμά σου από τα χάλια σύγχρονα ακούσματα, αλλά αυτό δεν είναι δυνατό...)
Πιστέψτε με , τα τελευταία 2 χρόνια, έχω ακούσει τόσα από αυτούς που αναφέρετε, όσα δεν έχω ακούσει τα 8 χρόνια που ασχολούμαι σοβαρά με τη βυζαντινή και όλα αυτά χάρη στο ψαλτολόγιο, που το "ανακάλυψα" πριν από 5-6 χρόνια, αλλά δεν μπορούσα να γίνω μέλος, αφού ήμουν ανήλικος.....για να πω και του στραβού το δίκιο, δεν ήθελα κιόλας γιατί δεν είχα κάτι να προσφέρω....
Δυστυχώς, παρά την πληθώρα ηχογραφήσεων που υπάρχουν στο διαδίκτυο, δεν υπάρχει κάτι οργανωμένο σ' αυτή την κατεύθυνση, που να βοηθάει δηλ. τον ψάλτη να ψάλει τα στάνταρ μέλη και να περιέχει αυτά και μόνο αυτά και όχι παλαιοντολογικά ευρήματα... Κι αυτό έχει συνέπεια να βλέπεις άτομα να σου λένε ότι γνωρίζουν να ψάλουν λ.χ. Κουκουζέλη ή Χρυσάφη και να τ' ακούς να λένε ένα σύντομο Πάσα πνοή και να λες "Τώρα, τι είπε ο τύπος;" Άκου λοιπόν τα στάνταρ μέλη από στάνταρ ψάλτες (προσοχή: ΟΧΙ τον κάθε σύγχρονο διδάσκαλο, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των συγχρόνων ωχριά μπροστά στα ψαλτικά μεγαθήρια του παρελθόντος). Ούτε οπωσδήποτε όργανα λοιπόν, ούτε σύγχρονοι διδάσκαλοι: εμπιστέψου και άκου τις παλιές δοκιμασμένες λύσεις, ψάλτες δηλ. από τους οποίους έμαθαν τόσοι και τόσοι και ευτυχώς που υπάρχουν ηχογραφημένοι. Έτσι θα μάθεις κι εσύ! (δυστυχώς λείπει το προσωπικό βίωμα και υπάρχουν μόνο οι ηχογραφήσεις τους, γι' αυτό θ' αργήσεις λιγάκι, αλλά αυτό ισχύει για όλους, μην ανησυχείς...)
Να ευχαριστούμε το Θεό που σώθηκαν πολλές ηχογραφήσεις των παραδοσιακών και μπορούμε να μάθουμε κι εμείς λίγα πράγματα από αυτούς.
ΟΧΙ, μην το κάνεις αυτό! Οι σύγχρονες σχολές (και δεν μιλάω μόνο για τη "γνωστή σχολή"...) στην πλειοψηφία τους δεν έχουν σχέση με το παραδοσιακό ψάλσιμο των παλαιών, αλλά και όταν έχουν ωχριούν μπροστά στους παλαιούς! Είναι σα να έχεις ένα πορτοφόλι με κατοστάευρα και να προτιμάς το άλλο με τα ψιλά... Να μην πάρεις καμία "άποψη" ακουστική από σύγχρονους ψάλτες κι ούτε να έχεις αγωνία να βρεθεί κάποιος στο δρόμο σου που να "το χει", γιατί απλά σήμερα... κανείς δεν "το 'χει"! (σε σύγκριση πάντα με τα μεγαθήρια του παρελθόντος που αναφέραμε). Άκου τους παλιούς για χρόνια, γράψε στα παλιά σου τα παπούτσια τους συγχρόνους και όταν θα έχεις κατασταλάξει, τότε μόνο ν' ακούς και κανα σύγχρονο, όταν πλέον δεν θα έχεις φόβο να παρασυρθείς σε κάτι, αλλά απλώς να πάρεις μια ιδέα.
Αυτό που εννοούσα όταν είπα ότι παίρνω ιδέες ήταν, όχι ότι προσπαθώ να μιμηθώ ή να πάρω κάποιο άκουσμα ή γύρισμα από αυτούς, αλλά ότι παίρνω ακούσματα απ'τον καθέναν και έτσι ξέρω με ποιον μοιάζει και τον συγκρίνω με κάποιον απ'τους "δοκιμασμένους" και έτσι ξέρω αν αυτός είναι σωστός και σε ποιον τομέα οπότε αποκτώ μια συνολική εικόνα για το ποιος είναι και τί διδάσκει και γνωρίζω αν θα πρέπει να τον αποφύγω ή να τον προσεγγίσω. Στο θεωρητικό κομμάτι βέβαια, το πρόβλημα είναι ότι οι παλιοί δεν μπορούν πλέον να μας πουν κάποια θεωρητικά πράγματα ή έστω κάτι που να μας βοηθήσει να φτάσουμε στην αλήθεια. Μόνο και μόνο γι'αυτό πρέπει οπωσδήποτε να παίρνω ιδέες και να ακούω απόψεις (όχι ντε και καλά να τις ασπάζομαι όμως) ούτως ώστε να αποκτήσω και σ'αυτόν τον τομέα μια πλήρη εικόνα για το πώς έχουν τα πράγματα και τελικά να βρω το σωστό. Οι συζητήσεις σας με άλλα μέλη του ψαλτολογίου με έχουν βοηθήσει αλλά με έχουν μπερδέψει κιόλας. Για παράδειγμα, στη συζήτηση για το πώς προκύπτουν τα κλάσματα κάθε κλίμακας, εσείς υποστηρίζετε την διατονική 12-10-8 (την οποία προφανώς και πρωτοδιδάχθηκα και θεωρούσα σωστή) αλλά ο κ. Σολδάτος για παράδειγμα στηρίζει τη 12-9-9 και δικαιολογεί με αυτήν και την όμοια διφωνία για την οποία εσείς διαφωνείτε. Έχω μπερδευτεί άσχημα ομολογώ. Άλλο παράδειγμα: ο κ.Μιχαλάκης στηρίζει κάποια πράγματα δικά του (πχ την 68αρα κλίμακα του Χρυσάνθου, αν έχω καταλάβει σωστά), έχοντας βέβαια και ένα καθόλου αμελητέο υπόβαθρο (τον Τσολακίδη, που ήταν πρωτοκανόναρχος του Ναυπλιώτη, τον οποίο ακούω καθημερινά), αλλά κάποιοι διαφωνούν με αυτά.
Η ερώτησή μου, αν και εκτός αρχικού θέματος, είναι : γιατί είναι τόσο δύσκολο να συμφωνήσετε στα διαστήματα; και να βρείτε ποια είναι τα σωστά; και να λήξουν πολλές άλλες συζητήσεις (πχ όμοια διφωνία);
Και αυτό με φέρνει στην αρχική μου δημοσίευση και την μετέπειτα απόφασή μου να μάθω όργανο (που δεν θα κάνω φυσικά).
Δεν έχω ΙΔΕΑ για το ποιος έχει δίκιο. Ο επόμενος στόχος μου είναι να καθήσω να μάθω πώς στο καλό βγαίνουν τα διαστήματα και γιατί αυτοί που τα υπολογίζουν/υπολόγισαν (Επιτροπή, Χρύσανθος, κ. Σολδάτος κ.α.) τα υπολόγισαν με αυτόν τον τρόπο και πώς τους βγήκαν αυτά τα αποτελέσματα και εν τέλει, είναι σωστά; ή όχι;
Είναι δύσκολο, το ξέρω....εδώ εσείς παιδεύεστε τόσα χρόνια, εγώ θα τα καταφέρω τόσο εύκολα;;;
Το καλό όμως με αυτήν την υπόθεση είναι ότι παίρνω αυτές τις ιδέες που λέω παραπάνω και ψάχνομαι....τουλάχιστον έτσι έχω καλύτερες πιθανότητες να βρω το σωστό, απ'ότι αν καθόμουν στα αυγά μου!!!
Η αρχική μου ερώτηση δεν απαντήθηκε (αν και προέκυψε και μία άλλη στην πορεία : το ποιος είναι αυτός που θα διδάξει σωστά τα διαστήματα.....οι παλιοί και ο Μελωδός) οπότε μπορείτε να μου πείτε πού μπορώ να βρω την απάντηση;
Ευχαριστώ πολύ που ασχολείστε (σε όλους απευθύνομαι)!!!