[Ερώτηση] Τι θα βοηθούσε στη σωστή εκμάθηση & εκτέλεση των διαστημάτων;

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Τι βολεύει για εύκολη (όσο εύκολη μπορεί να την πει κανείς) εκμάθηση-κατανόηση (όχι ακουστική) των διαστημάτων των κλιμάκων και ταυτόχρονα για σωστή απαγγελία(;) (είναι αυτή η σωστή λέξη;)* των διαστημάτων;
Οι συγκερασμένες κλίμακες, με μικροσφάλματα, είτε των 72 είτε των 68 είτε των 100 είτε οποιουδήποτε άλλου αριθμού μορίων ή οι ασυγκέραστες των παραπάνω με προφανώς πολύ πιο μικρά σφάλματα;

*θα έλεγα "πιάσιμο" διαστημάτων, αλλά δεν νομίζω ότι είναι και πολύ δόκιμος όρος.

Ευχαριστώ! :)
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Τι βολεύει για εύκολη (όσο εύκολη μπορεί να την πει κανείς) εκμάθηση-κατανόηση (όχι ακουστική) των διαστημάτων των κλιμάκων και ταυτόχρονα για σωστή απαγγελία(;) (είναι αυτή η σωστή λέξη;)* των διαστημάτων;
Οι συγκερασμένες κλίμακες, με μικροσφάλματα, είτε των 72 είτε των 68 είτε των 100 είτε οποιουδήποτε άλλου αριθμού μορίων ή οι ασυγκέραστες των παραπάνω με προφανώς πολύ πιο μικρά σφάλματα;

*θα έλεγα "πιάσιμο" διαστημάτων, αλλά δεν νομίζω ότι είναι και πολύ δόκιμος όρος.

Ευχαριστώ! :)

Είναι εύστοχο & καίριο το ερώτημά σας.
Δυστυχώς, το συγκερασμένο σύστημα, έχει κυριαρχήσει.
Απαιτείται, ο δάσκαλος να "είναι γάτος" στην ορθή απόδοση των διαστημάτων και να μην ψάλλει "συγκερασμένα" έτσι ώστε να μεταδώσει στο μαθητή την ορθή εκτέλεση.
Πιθανόν η συνοδεία παραδοσιακού οργάνου, π.χ. ταμπουρά, να βοηθούσε στη σωστή εκμάθηση & εκτέλεση των διαστημάτων!
 

μάρκελλος

Μάρκελλος Πιράρ, Γενικός συντονιστής
Τι βολεύει για εύκολη (όσο εύκολη μπορεί να την πει κανείς) εκμάθηση-κατανόηση (όχι ακουστική) των διαστημάτων των κλιμάκων και ταυτόχρονα για σωστή απαγγελία(;) (είναι αυτή η σωστή λέξη;)* των διαστημάτων;
Οι συγκερασμένες κλίμακες, με μικροσφάλματα, είτε των 72 είτε των 68 είτε των 100 είτε οποιουδήποτε άλλου αριθμού μορίων ή οι ασυγκέραστες των παραπάνω με προφανώς πολύ πιο μικρά σφάλματα;

*θα έλεγα "πιάσιμο" διαστημάτων, αλλά δεν νομίζω ότι είναι και πολύ δόκιμος όρος.

Ευχαριστώ! :)

Θὰ ἔλεγα ἐκτέλεση ἢ ἀπόδοση ...
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Είναι εύστοχο & καίριο το ερώτημά σας.
Δυστυχώς, το συγκερασμένο σύστημα, έχει κυριαρχήσει.
Απαιτείται, ο δάσκαλος να "είναι γάτος" στην ορθή απόδοση των διαστημάτων και να μην ψάλλει "συγκερασμένα" έτσι ώστε να μεταδώσει στο μαθητή την ορθή εκτέλεση.
Πιθανόν η συνοδεία παραδοσιακού οργάνου, π.χ. ταμπουρά, να βοηθούσε στη σωστή εκμάθηση & εκτέλεση των διαστημάτων!

Έχετε απόλυτο δίκιο!!! και ειδικά για το όργανο!!!
Τέλειωσε, θα μάθω παραδοσιακό έγχορδο όργανο....δεν βγαίνω αλλιώς!!!

Ευχαριστώ! :)
 

Pappous43

Παλαιό Μέλος
Έχετε απόλυτο δίκιο!!! και ειδικά για το όργανο!!!
Τέλειωσε, θα μάθω παραδοσιακό έγχορδο όργανο....δεν βγαίνω αλλιώς!!!

Βεβαίως καλόν εἶναι νά πάρετε ἔγχορδον ὄργανον.
Ὅμως τό πρόβλημα παραμένει, πῶς θά βάλετε τά δάκτυλά σας μέ ἀκρίβειαν
π.χ. εἰς τά 7 κάι ὄχι 6 μόρια; Θά εἶσθε σίγουρος;

Μέχρι τότε, μπορεῖτε τώρα ἐντός πέντε λεπτῶν
νά ἀκούσητε ὅτι διάστημα θέλετε μέ ὅσην ἀκρίβειαν θέλετε
μέ ἠλεκτρονικόν τρόπον.
Εἰς προγενέστερον μήνυμα
http://analogion.com/forum/showthread.php?p=159904#post159904
εἶχα γράψει ἕναν τρόπον διά συγκερασμένα διαστήματα:
Διά νά ἀκούσητε τό διάστημα π.χ. 6,7 (ἀντί τοῦ ἀκριβοῦς 16/15)
καθαρίζετε τόν κειμενογράφο καί γράφετε μόνον:

π 6,7 > π

πατᾶτε τό "Δημιουργία ἀρχείου .WAV"
καί ἀκοῦτε τό διάστημα.
Τό πρῶτον Πα καί τό δεύτερον Πα ὑψωμένον κατά 6,7 μόρια (/72).

Nέες δυνατότητες τοῦ προγράμματος ἐάν ἐνδιαφέρουν:
Μέ ἄλλον τρόπον μπορεῖτε νά βάλετε ἄλλο σύστημα μορίων
π.χ. 53, 68, 100 κτλ ἤ καί cents (1/1200).
Ἐπίσης μπορεῖτε βάλετε ὁτιδήποτε κλασματικά διαστήματα
π.χ. 4/3, 16/15, 21/20, 65/64, κτλ.
 
Δυό παράγραφοι από το μέγα θεωρητικό του Χρυσάνθου, βοηθητικές στο θέμα μας

(τα κείμενα αυτά μας βάζουν σε κάποια υποψία για τους "μεγάλους, ογκόλιθους κτό" , αν δούλευαν δηλαδή πάνω στη μουσική ή απλώς είχαν (ή και έχουν) στηριχθεί στο αναντίρρητο ταλέντο τους)
 

Attachments

  • Χρυσανθος1.jpg
    123.9 KB · Views: 36
  • Χρυσανθος3.jpg
    211.5 KB · Views: 33

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Βεβαίως καλόν εἶναι νά πάρετε ἔγχορδον ὄργανον.
Ὅμως τό πρόβλημα παραμένει, πῶς θά βάλετε τά δάκτυλά σας μέ ἀκρίβειαν
π.χ. εἰς τά 7 κάι ὄχι 6 μόρια; Θά εἶσθε σίγουρος;

Μέχρι τότε, μπορεῖτε τώρα ἐντός πέντε λεπτῶν
νά ἀκούσητε ὅτι διάστημα θέλετε μέ ὅσην ἀκρίβειαν θέλετε
μέ ἠλεκτρονικόν τρόπον.
Εἰς προγενέστερον μήνυμα
http://analogion.com/forum/showthread.php?p=159904#post159904
εἶχα γράψει ἕναν τρόπον διά συγκερασμένα διαστήματα:
Διά νά ἀκούσητε τό διάστημα π.χ. 6,7 (ἀντί τοῦ ἀκριβοῦς 16/15)
καθαρίζετε τόν κειμενογράφο καί γράφετε μόνον:

π 6,7 > π

πατᾶτε τό "Δημιουργία ἀρχείου .WAV"
καί ἀκοῦτε τό διάστημα.
Τό πρῶτον Πα καί τό δεύτερον Πα ὑψωμένον κατά 6,7 μόρια (/72).

Nέες δυνατότητες τοῦ προγράμματος ἐάν ἐνδιαφέρουν:
Μέ ἄλλον τρόπον μπορεῖτε νά βάλετε ἄλλο σύστημα μορίων
π.χ. 53, 68, 100 κτλ ἤ καί cents (1/1200).
Ἐπίσης μπορεῖτε βάλετε ὁτιδήποτε κλασματικά διαστήματα
π.χ. 4/3, 16/15, 21/20, 65/64, κτλ.
Το θέμα είναι ότι έχω τα windows 8 και το bzq νομίζω ότι δεν δουλεύει, γιατί θυμάμαι ότι το κατέβασα, τότε, όταν γράψατε εκείνο το μήνυμα....
Να ξαναπροσπαθήσω, μήπως είχα κάνει κάτι λάθος;
Ευχαριστώ! :)
 

Pappous43

Παλαιό Μέλος
Το θέμα είναι ότι έχω τα windows 8 και το bzq νομίζω ότι δεν δουλεύει, γιατί θυμάμαι ότι το κατέβασα, τότε, όταν γράψατε εκείνο το μήνυμα....
Να ξαναπροσπαθήσω, μήπως είχα κάνει κάτι λάθος;
Ευχαριστώ! :)
Ὁμολογῶ ὅτι δέν τό ἔχω δοκιμάσει ἀκόμη εἰς Windows 8.
Βεβαίως μπορεῖ νά τρέξη σέ Virtual PC + XP Windows.
Ἐπίσης μέλη τοῦ φόρουμ τό τρέχουν ἄνευ ἐγκαταστάσεως σέ Linux, μέσῳ τοῦ Wine. (Τό Wine τρέχει καί σέ Mac).

Μία ἄλλη λῦσις ἴσως εἶναι στά κάτωθι
http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/windows/3411230/how-migrate-windows-xp-mode-windows-8/
http://www.dummies.com/how-to/content/how-to-run-older-programs-under-windows-8.html
http://www.lifehacker.com.au/2012/12/run-windows-xp-for-free-in-windows-8/
κτλ
 

tb---

τσοπάνης
Για το εν λόγω θέμα 2 προτάσεις έχω να σας κάνω (προσωπικές πάντα)

α) ξεχάστε όλα τα ακούσματα που έχετε στην καθημερινότητά σας ( μελωδίες κινητού,μελωδίες από παιδικά παιχνίδια, ήχοι τηλεόρασης ραδιοφώνου και εξωτερικής μουσικής, κτλ ) και επικεντρωθείτε στις αρχικές ηχογραφήσεις (Ναυπλιώτης , Πρίγγος , Ειρηναίος Σάμου, κτλ )

β) βρείτε δάσκαλο που να κατέχει τα μουσικά και ψαλτικά και βούρ στην μελέτη.

Καλή επιτυχία ~
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Για το εν λόγω θέμα 2 προτάσεις έχω να σας κάνω (προσωπικές πάντα)

α) ξεχάστε όλα τα ακούσματα που έχετε στην καθημερινότητά σας ( μελωδίες κινητού,μελωδίες από παιδικά παιχνίδια, ήχοι τηλεόρασης ραδιοφώνου και εξωτερικής μουσικής, κτλ ) και επικεντρωθείτε στις αρχικές ηχογραφήσεις (Ναυπλιώτης , Πρίγγος , Ειρηναίος Σάμου, κτλ )

Τα τελευταία 2 χρόνια το πήρα χαμπάρι και αυτό κάνω...
β) βρείτε δάσκαλο που να κατέχει τα μουσικά και ψαλτικά και βούρ στην μελέτη.

Καλή επιτυχία ~
Προσπαθώ να παίρνω ιδέες και απόψεις από κάθε σχολή, ψάλτη, δάσκαλο κτλ
Μακάρι να βρεθεί στο δρόμο μου ένας που όντως "το χει"!!!
Ευχαριστώ! :)
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Έχετε απόλυτο δίκιο!!! και ειδικά για το όργανο!!!
Τέλειωσε, θα μάθω παραδοσιακό έγχορδο όργανο....δεν βγαίνω αλλιώς!!!
Εντάξει, χρήσιμο είναι και το όργανο, όχι όμως απαραίτητο. Τόσοι και τόσοι ψάλτες έχουν μάθει μουσική, μη γνωρίζοντας παραδοσιακά όργανα.
Για το εν λόγω θέμα 2 προτάσεις έχω να σας κάνω (προσωπικές πάντα)

α) ξεχάστε όλα τα ακούσματα που έχετε στην καθημερινότητά σας ( μελωδίες κινητού,μελωδίες από παιδικά παιχνίδια, ήχοι τηλεόρασης ραδιοφώνου και εξωτερικής μουσικής, κτλ ) και επικεντρωθείτε στις αρχικές ηχογραφήσεις (Ναυπλιώτης , Πρίγγος , Ειρηναίος Σάμου, κτλ )
Αυτό θα κάνεις συνάδελφε. Κι όχι μόνο στις αρχικές, αλλά και τις μεταγενέστερες, γιατί η μουσική προχωράει (δεν εννοούμε τις εκτός παράδοσης, αλλά ψάλτες αναγνωρισμένους και όχι μόνο της πατριαρχικής σχολής αλλά και της αγιορείτικης: Στανίτσα, Χρύσανθο, Παναγιωτίδη, Ταλιαδώρο αλλά και Φιρφιρή, Δανιήλ, Θωμά, Δαμασκηνό κλπ.). Είναι πολύ απλό: άκου αρχικώς τα ΣΤΑΝΤΑΡ μέλη που λέμε όλοι στο αναλόγιο (Πασαπνοάρια, Κεκραγάρια, Αίνους, Κανόνες, Αναβαθμούς, Πολυελέους, Τρισάγια και γνωστά Δύναμις, Χερουβικά γνωστά κλπ.) και όχι άλλα που δεν λέγονται σήμερα, τουλάχιστον σε γενικό βαθμό, (π.χ. ανοιξαντάρια Κουκουζέλη, κοινωνικά και χερουβικά από το πουθενά κλπ.), πολλά από τα οποία μπορεί να είναι αριστουργήματα, αλλά το μόνο που θα σου χρησιμεύσουν στο αναλόγιο είναι... να το παίξεις "παλαιοντολόγος"! Αν λοιπόν ακούς το κάθε γνωστό μέλος από παραδοσιακούς ψάλτες 1, 2, 5, 10 φορές, και το βάζεις στο mp3 κάθε βράδυ πριν κοιμηθείς, ε, στο τέλος θα μάθεις πώς λέγεται κατά παράδοση και θα λες τα σωστά διαστήματα μόνος σου, χωρίς όργανο, χωρίς τίποτα, μόνο και μόνο επειδή θα κατέχεις την ακουστική μνήμη τους και θα σου έχουν εντυπωθεί τα διαστήματα και θα πατάς πάνω σ' αυτά (θα μάθαινες βέβαια καλύτερα αν ζούσαν αυτοί οι ψάλτες και πήγαινες συνέχεια κοντά τους και δεν επηρεαζόταν το άκουσμά σου από τα χάλια σύγχρονα ακούσματα, αλλά αυτό δεν είναι δυνατό...)

Δυστυχώς, παρά την πληθώρα ηχογραφήσεων που υπάρχουν στο διαδίκτυο, δεν υπάρχει κάτι οργανωμένο σ' αυτή την κατεύθυνση, που να βοηθάει δηλ. τον ψάλτη να ψάλει τα στάνταρ μέλη και να περιέχει αυτά και μόνο αυτά και όχι παλαιοντολογικά ευρήματα... Κι αυτό έχει συνέπεια να βλέπεις άτομα να σου λένε ότι γνωρίζουν να ψάλουν λ.χ. Κουκουζέλη ή Χρυσάφη και να τ' ακούς να λένε ένα σύντομο Πάσα πνοή και να λες "Τώρα, τι είπε ο τύπος;" Άκου λοιπόν τα στάνταρ μέλη από στάνταρ ψάλτες (προσοχή: ΟΧΙ τον κάθε σύγχρονο διδάσκαλο, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των συγχρόνων ωχριά μπροστά στα ψαλτικά μεγαθήρια του παρελθόντος). Ούτε οπωσδήποτε όργανα λοιπόν, ούτε σύγχρονοι διδάσκαλοι: εμπιστέψου και άκου τις παλιές δοκιμασμένες λύσεις, ψάλτες δηλ. από τους οποίους έμαθαν τόσοι και τόσοι και ευτυχώς που υπάρχουν ηχογραφημένοι. Έτσι θα μάθεις κι εσύ! (δυστυχώς λείπει το προσωπικό βίωμα και υπάρχουν μόνο οι ηχογραφήσεις τους, γι' αυτό θ' αργήσεις λιγάκι, αλλά αυτό ισχύει για όλους, μην ανησυχείς...)
Προσπαθώ να παίρνω ιδέες και απόψεις από κάθε σχολή, ψάλτη, δάσκαλο κτλ
Μακάρι να βρεθεί στο δρόμο μου ένας που όντως "το χει"!!!
Ευχαριστώ! :)
ΟΧΙ, μην το κάνεις αυτό! Οι σύγχρονες σχολές (και δεν μιλάω μόνο για τη "γνωστή σχολή"...) στην πλειοψηφία τους δεν έχουν σχέση με το παραδοσιακό ψάλσιμο των παλαιών, αλλά και όταν έχουν ωχριούν μπροστά στους παλαιούς! Είναι σα να έχεις ένα πορτοφόλι με κατοστάευρα και να προτιμάς το άλλο με τα ψιλά... Να μην πάρεις καμία "άποψη" ακουστική από σύγχρονους ψάλτες κι ούτε να έχεις αγωνία να βρεθεί κάποιος στο δρόμο σου που να "το χει", γιατί απλά σήμερα... κανείς δεν "το 'χει"! (σε σύγκριση πάντα με τα μεγαθήρια του παρελθόντος που αναφέραμε). Άκου τους παλιούς για χρόνια, γράψε στα παλιά σου τα παπούτσια τους συγχρόνους και όταν θα έχεις κατασταλάξει, τότε μόνο ν' ακούς και κανα σύγχρονο, όταν πλέον δεν θα έχεις φόβο να παρασυρθείς σε κάτι, αλλά απλώς να πάρεις μια ιδέα.
 
Last edited:

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Εντάξει, χρήσιμο είναι και το όργανο, όχι όμως απαραίτητο. Τόσοι και τόσοι ψάλτες έχουν μάθει μουσική, μη γνωρίζοντας παραδοσιακά όργανα.
Το θέμα μου είναι να πιάνω σωστά τα διαστήματα και επειδή είμαι ολίγον τι τελειομανής και εγωιστής, θέλω να τα καταφέρω, οπότε σκέφτηκα το όργανο, αλλά έχουμε την τεχνολογία (βλέπε Μελωδός και άλλα προγράμματα) που μας εξυπηρετούν, οπότε μάλλον δεν θα μάθω όργανο.
Αυτό θα κάνεις συνάδελφε. Κι όχι μόνο στις αρχικές, αλλά και τις μεταγενέστερες, γιατί η μουσική προχωράει (δεν εννοούμε τις εκτός παράδοσης, αλλά ψάλτες αναγνωρισμένους και όχι μόνο της πατριαρχικής σχολής αλλά και της αγιορείτικης: Στανίτσα, Χρύσανθο, Παναγιωτίδη, Ταλιαδώρο αλλά και Φιρφιρή, Δανιήλ, Θωμά, Δαμασκηνό κλπ.). Είναι πολύ απλό: άκου αρχικώς τα ΣΤΑΝΤΑΡ μέλη που λέμε όλοι στο αναλόγιο (Πασαπνοάρια, Κεκραγάρια, Αίνους, Κανόνες, Αναβαθμούς, Πολυελέους, Τρισάγια και γνωστά Δύναμις, Χερουβικά γνωστά κλπ.) και όχι άλλα που δεν λέγονται σήμερα, τουλάχιστον σε γενικό βαθμό, (π.χ. ανοιξαντάρια Κουκουζέλη, κοινωνικά και χερουβικά από το πουθενά κλπ.), πολλά από τα οποία μπορεί να είναι αριστουργήματα, αλλά το μόνο που θα σου χρησιμεύσουν στο αναλόγιο είναι... να το παίξεις "παλαιοντολόγος"! Αν λοιπόν ακούς το κάθε γνωστό μέλος από παραδοσιακούς ψάλτες 1, 2, 5, 10 φορές, και το βάζεις στο mp3 κάθε βράδυ πριν κοιμηθείς, ε, στο τέλος θα μάθεις πώς λέγεται κατά παράδοση και θα λες τα σωστά διαστήματα μόνος σου, χωρίς όργανο, χωρίς τίποτα, μόνο και μόνο επειδή θα κατέχεις την ακουστική μνήμη τους και θα σου έχουν εντυπωθεί τα διαστήματα και θα πατάς πάνω σ' αυτά (θα μάθαινες βέβαια καλύτερα αν ζούσαν αυτοί οι ψάλτες και πήγαινες συνέχεια κοντά τους και δεν επηρεαζόταν το άκουσμά σου από τα χάλια σύγχρονα ακούσματα, αλλά αυτό δεν είναι δυνατό...)
Πιστέψτε με , τα τελευταία 2 χρόνια, έχω ακούσει τόσα από αυτούς που αναφέρετε, όσα δεν έχω ακούσει τα 8 χρόνια που ασχολούμαι σοβαρά με τη βυζαντινή και όλα αυτά χάρη στο ψαλτολόγιο, που το "ανακάλυψα" πριν από 5-6 χρόνια, αλλά δεν μπορούσα να γίνω μέλος, αφού ήμουν ανήλικος.....για να πω και του στραβού το δίκιο, δεν ήθελα κιόλας γιατί δεν είχα κάτι να προσφέρω....
Δυστυχώς, παρά την πληθώρα ηχογραφήσεων που υπάρχουν στο διαδίκτυο, δεν υπάρχει κάτι οργανωμένο σ' αυτή την κατεύθυνση, που να βοηθάει δηλ. τον ψάλτη να ψάλει τα στάνταρ μέλη και να περιέχει αυτά και μόνο αυτά και όχι παλαιοντολογικά ευρήματα... Κι αυτό έχει συνέπεια να βλέπεις άτομα να σου λένε ότι γνωρίζουν να ψάλουν λ.χ. Κουκουζέλη ή Χρυσάφη και να τ' ακούς να λένε ένα σύντομο Πάσα πνοή και να λες "Τώρα, τι είπε ο τύπος;" Άκου λοιπόν τα στάνταρ μέλη από στάνταρ ψάλτες (προσοχή: ΟΧΙ τον κάθε σύγχρονο διδάσκαλο, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των συγχρόνων ωχριά μπροστά στα ψαλτικά μεγαθήρια του παρελθόντος). Ούτε οπωσδήποτε όργανα λοιπόν, ούτε σύγχρονοι διδάσκαλοι: εμπιστέψου και άκου τις παλιές δοκιμασμένες λύσεις, ψάλτες δηλ. από τους οποίους έμαθαν τόσοι και τόσοι και ευτυχώς που υπάρχουν ηχογραφημένοι. Έτσι θα μάθεις κι εσύ! (δυστυχώς λείπει το προσωπικό βίωμα και υπάρχουν μόνο οι ηχογραφήσεις τους, γι' αυτό θ' αργήσεις λιγάκι, αλλά αυτό ισχύει για όλους, μην ανησυχείς...)
Να ευχαριστούμε το Θεό που σώθηκαν πολλές ηχογραφήσεις των παραδοσιακών και μπορούμε να μάθουμε κι εμείς λίγα πράγματα από αυτούς.
ΟΧΙ, μην το κάνεις αυτό! Οι σύγχρονες σχολές (και δεν μιλάω μόνο για τη "γνωστή σχολή"...) στην πλειοψηφία τους δεν έχουν σχέση με το παραδοσιακό ψάλσιμο των παλαιών, αλλά και όταν έχουν ωχριούν μπροστά στους παλαιούς! Είναι σα να έχεις ένα πορτοφόλι με κατοστάευρα και να προτιμάς το άλλο με τα ψιλά... Να μην πάρεις καμία "άποψη" ακουστική από σύγχρονους ψάλτες κι ούτε να έχεις αγωνία να βρεθεί κάποιος στο δρόμο σου που να "το χει", γιατί απλά σήμερα... κανείς δεν "το 'χει"! (σε σύγκριση πάντα με τα μεγαθήρια του παρελθόντος που αναφέραμε). Άκου τους παλιούς για χρόνια, γράψε στα παλιά σου τα παπούτσια τους συγχρόνους και όταν θα έχεις κατασταλάξει, τότε μόνο ν' ακούς και κανα σύγχρονο, όταν πλέον δεν θα έχεις φόβο να παρασυρθείς σε κάτι, αλλά απλώς να πάρεις μια ιδέα.
Αυτό που εννοούσα όταν είπα ότι παίρνω ιδέες ήταν, όχι ότι προσπαθώ να μιμηθώ ή να πάρω κάποιο άκουσμα ή γύρισμα από αυτούς, αλλά ότι παίρνω ακούσματα απ'τον καθέναν και έτσι ξέρω με ποιον μοιάζει και τον συγκρίνω με κάποιον απ'τους "δοκιμασμένους" και έτσι ξέρω αν αυτός είναι σωστός και σε ποιον τομέα οπότε αποκτώ μια συνολική εικόνα για το ποιος είναι και τί διδάσκει και γνωρίζω αν θα πρέπει να τον αποφύγω ή να τον προσεγγίσω. Στο θεωρητικό κομμάτι βέβαια, το πρόβλημα είναι ότι οι παλιοί δεν μπορούν πλέον να μας πουν κάποια θεωρητικά πράγματα ή έστω κάτι που να μας βοηθήσει να φτάσουμε στην αλήθεια. Μόνο και μόνο γι'αυτό πρέπει οπωσδήποτε να παίρνω ιδέες και να ακούω απόψεις (όχι ντε και καλά να τις ασπάζομαι όμως) ούτως ώστε να αποκτήσω και σ'αυτόν τον τομέα μια πλήρη εικόνα για το πώς έχουν τα πράγματα και τελικά να βρω το σωστό. Οι συζητήσεις σας με άλλα μέλη του ψαλτολογίου με έχουν βοηθήσει αλλά με έχουν μπερδέψει κιόλας. Για παράδειγμα, στη συζήτηση για το πώς προκύπτουν τα κλάσματα κάθε κλίμακας, εσείς υποστηρίζετε την διατονική 12-10-8 (την οποία προφανώς και πρωτοδιδάχθηκα και θεωρούσα σωστή) αλλά ο κ. Σολδάτος για παράδειγμα στηρίζει τη 12-9-9 και δικαιολογεί με αυτήν και την όμοια διφωνία για την οποία εσείς διαφωνείτε. Έχω μπερδευτεί άσχημα ομολογώ. Άλλο παράδειγμα: ο κ.Μιχαλάκης στηρίζει κάποια πράγματα δικά του (πχ την 68αρα κλίμακα του Χρυσάνθου, αν έχω καταλάβει σωστά), έχοντας βέβαια και ένα καθόλου αμελητέο υπόβαθρο (τον Τσολακίδη, που ήταν πρωτοκανόναρχος του Ναυπλιώτη, τον οποίο ακούω καθημερινά), αλλά κάποιοι διαφωνούν με αυτά.
Η ερώτησή μου, αν και εκτός αρχικού θέματος, είναι : γιατί είναι τόσο δύσκολο να συμφωνήσετε στα διαστήματα; και να βρείτε ποια είναι τα σωστά; και να λήξουν πολλές άλλες συζητήσεις (πχ όμοια διφωνία);
Και αυτό με φέρνει στην αρχική μου δημοσίευση και την μετέπειτα απόφασή μου να μάθω όργανο (που δεν θα κάνω φυσικά).
Δεν έχω ΙΔΕΑ για το ποιος έχει δίκιο. Ο επόμενος στόχος μου είναι να καθήσω να μάθω πώς στο καλό βγαίνουν τα διαστήματα και γιατί αυτοί που τα υπολογίζουν/υπολόγισαν (Επιτροπή, Χρύσανθος, κ. Σολδάτος κ.α.) τα υπολόγισαν με αυτόν τον τρόπο και πώς τους βγήκαν αυτά τα αποτελέσματα και εν τέλει, είναι σωστά; ή όχι;
Είναι δύσκολο, το ξέρω....εδώ εσείς παιδεύεστε τόσα χρόνια, εγώ θα τα καταφέρω τόσο εύκολα;;;
Το καλό όμως με αυτήν την υπόθεση είναι ότι παίρνω αυτές τις ιδέες που λέω παραπάνω και ψάχνομαι....τουλάχιστον έτσι έχω καλύτερες πιθανότητες να βρω το σωστό, απ'ότι αν καθόμουν στα αυγά μου!!!
Η αρχική μου ερώτηση δεν απαντήθηκε (αν και προέκυψε και μία άλλη στην πορεία : το ποιος είναι αυτός που θα διδάξει σωστά τα διαστήματα.....οι παλιοί και ο Μελωδός) οπότε μπορείτε να μου πείτε πού μπορώ να βρω την απάντηση;
Ευχαριστώ πολύ που ασχολείστε (σε όλους απευθύνομαι)!!! :)
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Εντάξει, χρήσιμο είναι και το όργανο, όχι όμως απαραίτητο. Τόσοι και τόσοι ψάλτες έχουν μάθει μουσική, μη γνωρίζοντας παραδοσιακά όργανα.
Είναι γεγονός ότι αυτοί που λέμε ότι έχουμε μάθει ΕΒΜ, είμαστε χιλιάδες!
Είναι βέβαιο, όμως, ότι δεν ψάλλουμε "συγκερασμένα"?
Οι ηχογραφήσεις σ' αυτό του φορουμ κι όχι μόνο, είναι πάμπολες από επώνυμους και μη Ιεροψάλτες.
Δυστυχώς, εξ' ιδίων κρίνοντας τα αλλότρια, εάν ταυτόχρονα παίξουμε πολλές μελωδίες στο πιάνο, θα δούμε ότι ψάλλουμε "συγκερασμένα"!
Ισχύει η ρήση του Κυρίου και για πολλούς απο 'μας, Ιεροψαλτικά κρίνοντας & εννοώντας, ότι:
"πολλοί γαρ εισί κλητοί, ολίγοι δε εκλεκτοί». Γιατί πολλοί ψάλλουμε, αλλά λίγοι είναι αυτοί οι διαλεχτοί - "ψαγμένοι" που δεν ψάλλουν "συγκερασμένα"!
Δυστυχώς, κατά τη γνώμη μου, το συγκερασμένο σύστημα, έχει κυριαρχήσει!
Μακάρι να κάνω λάθος!
Εξ' άλλου "ουδείς άσφαλτος"!
Έρρωσθε & γρηγορείτε!
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Είναι γεγονός ότι αυτοί που λέμε ότι έχουμε μάθει ΕΒΜ, είμαστε χιλιάδες!
Είναι βέβαιο, όμως, ότι δεν ψάλλουμε "συγκερασμένα"?
Οι ηχογραφήσεις σ' αυτό του φορουμ κι όχι μόνο, είναι πάμπολες από επώνυμους και μη Ιεροψάλτες.
Δυστυχώς, εξ' ιδίων κρίνοντας τα αλλότρια, εάν ταυτόχρονα παίξουμε πολλές μελωδίες στο πιάνο, θα δούμε ότι ψάλλουμε "συγκερασμένα"!
Ισχύει η ρήση του Κυρίου και για πολλούς απο 'μας, Ιεροψαλτικά κρίνοντας & εννοώντας, ότι:
"πολλοί γαρ εισί κλητοί, ολίγοι δε εκλεκτοί». Γιατί πολλοί ψάλλουμε, αλλά λίγοι είναι αυτοί οι διαλεχτοί - "ψαγμένοι" που δεν ψάλλουν "συγκερασμένα"!
Δυστυχώς, κατά τη γνώμη μου, το συγκερασμένο σύστημα, έχει κυριαρχήσει!
Μακάρι να κάνω λάθος!
Εξ' άλλου "ουδείς άσφαλτος"!
Έρρωσθε & γρηγορείτε!

Εφόσον ακούμε τους παραδοσιακούς ψάλτες και χρησιμοποιούμε προγράμματα για βοήθεια, ψάλλουμε συγκερασμένα; ίσως....
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Εφόσον ακούμε τους παραδοσιακούς ψάλτες και χρησιμοποιούμε προγράμματα για βοήθεια, ψάλλουμε συγκερασμένα; ίσως....
Κριτήριο, για το εάν ψάλλουμε "περπατώντας" τις μελωδίες σε "μουσικούς δρόμους της καθ' ημάς Ανατολής, με τα ανάλογα διαστήματα", ή σ' αυτούς της Δυτικής συγκερασμένης, θα είναι όπως στην προηγούμενη παρέμβασή μου σας ανέφερα, μια επαλήθευση με αντίστοιχα όργανα. (Π.χ. παίζουμε τη μελωδία στο πιάνο και ανάλογα κρίνουμε)!
Πολλοί λέμε ότι κατέχουμε την παράδοση αλλά θα πρέπει "εν τοις μουσικοίς πράγμασι" να το αποδείξουμε!
Σίγουρα και οι νέες τεχνολογίες με τα αντίστοιχα προγράμματα, μπορούν αφ' ενός να διερευνήσουν την οποιαδήποτε μελωδία, αφ' ετέρου να βοηθήσουν στην σωστή - μη συγκερασμένη εκμάθηση της ΕΒΜ.
Κάθε, επιστημονικά τεκμηριωμένη άποψη, είναι δεκτή!
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
.
Κάθε, επιστημονικά τεκμηριωμένη άποψη, είναι δεκτή!

Σωστό!!! τί γίνεται όμως όταν ο άλλος δεν δέχεται τις αποδείξεις σου και προσπαθεί να σε βγάλει λάθος με δικές του αποδείξεις; και μετά εσύ κάνεις το ίδιο; και έρχεται και ένας τρίτος και σας βγάζει και τους 2 λάθος με δικές του άλλες αποδείξεις; αυτό είναι το πρόβλημα που πάντα υπήρχε και συνεχίζει να υπάρχει και μετά άτομα σαν κι εμένα μπερδεύονται τόσο πολύ με όλες αυτές τις αποδείξεις που ή τα παρατάνε...(ευτυχώς εγώ δεν θα το κάνω) ή αναγκάζονται να βρουν μόνοι τους την αλήθεια....
τι να κάνουμε όμως; επιλέξαμε την κόλαση.....μακριά απ'το Θεό! ας λουστούμε την επιλογή μας....
Το βάρυνα λίγο :D......συγχωρέστε με, αλλά ξεφεύγω καμιά φορά....:D
Ας παραμείνουμε καλύτερα στο θέμα, τι λέτε; :)
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Ὁμολογῶ ὅτι δέν τό ἔχω δοκιμάσει ἀκόμη εἰς Windows 8.
Βεβαίως μπορεῖ νά τρέξη σέ Virtual PC + XP Windows.
Ἐπίσης μέλη τοῦ φόρουμ τό τρέχουν ἄνευ ἐγκαταστάσεως σέ Linux, μέσῳ τοῦ Wine. (Τό Wine τρέχει καί σέ Mac).

Μία ἄλλη λῦσις ἴσως εἶναι στά κάτωθι
http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/windows/3411230/how-migrate-windows-xp-mode-windows-8/
http://www.dummies.com/how-to/content/how-to-run-older-programs-under-windows-8.html
http://www.lifehacker.com.au/2012/12/run-windows-xp-for-free-in-windows-8/
κτλ

Τα κατάφερα τελικά χάρη στο 2ο λινκ....
Ευχαριστώ!:)
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Τι βολεύει για εύκολη (όσο εύκολη μπορεί να την πει κανείς) εκμάθηση-κατανόηση (όχι ακουστική) των διαστημάτων των κλιμάκων και ταυτόχρονα για σωστή απαγγελία(;) (είναι αυτή η σωστή λέξη;)* των διαστημάτων;

Αυτό!

monochordo1.JPGmonochordo2.JPG

Βέβαια ο Χρύσανθος και άλλοι της εποχής των τριών δασκάλων, προτείνουν την πανδουρίδα, ως όργανο το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εποπτικό μέσο για την ακουστική εκμάθηση των διαστημάτων. Όμως δεν ομιλούν για τον γνωστό ταμπουρά, αλλά για το ταμπούρ, δηλαδή αυτό το όργανο:

tambur1.jpg

..το οποίο μπορεί να βρεί κανείς (πιο εύκολα στην Τουρκία), αλλά είναι αρκετά ακριβό. Όπως βλέπεις, έχει πολλούς περντέδες (λ.χ. από το πα έως το συγκερασμένο βου ή από το γα ως το δι έχει 5 περντέδες) και λίγοι ξέρουν στην Ελλάδα να στο διδάξουν.

Οπότε το μονόχορδο, που παρουσιάζω στις δυο πρώτες εικόνες, που είναι εύκολο στην κατασκευή, μπορεί να κάνει καλή δουλειά, αν δεν θέλεις να χρησιμοποιήσεις σύγχρονη τεχνολογία (Μελωδός, ή synth που μπορεί να παράγει μικροδιαστήματα, ή ειδικευμένα προγραμματάκια όπως το scala). Για να παίξει κανείς το μονόχορδο, πατά με τον αριστερό δείκτη επάνω στον κινητό (επάνω σε ράγα) καβαλάρη και χτυπά με τον δεξιό δείκτη τη χορδή. Μπορείς να σημειώσεις επάνω, όποια διαστήματα θέλεις (Χρυσάνθου, Επιτροπής, Πυθαγόρεια, Πτολεμαϊκά κ.λ.π.), αφού τα υπολογίσεις με μαθηματικές πράξεις. Άμα το βάλεις επάνω σε ένα ξύλινο τραπέζι για να κάνει ηχείο, κι εφόσον εξασκηθείς λιγάκι για γρήγορες μετακινήσεις του καβαλάρη (με καλό σημάδι στους σωστούς φθόγγους), το αποτέλεσμα που παίρνεις είναι ικανοποιητικότατο. Κάποια στιγμή αν είναι επιθυμητό, μπορώ να ανεβάσω και ηχογράφηση.

Σημειωτέον (επειδή κάπου γράφεις πως ακούς Ναυπλιώτη, Πρίγγο κ.λ.π., για την εκμάθηση των διστημάτων δια προφορικής παράδοσης, έστω μέσω ηχογραφήσεων), ότι στην 10η Πατριαρχική Σχολή (στην αλλαγή 19ου με 20ό αιώνα), χρησιμοποιείτο μονόχορδο για την εποπτική εκμάθηση των διαστημάτων, καθώς ο δάσκαλος του πατέρα μου (Κυριάκου), Δημήτρης Βαφειάδης (μαθητής των Καμαράδου, Ναυπλιώτη, Κλάββα κ.ά. στη σχολή αυτή και συμμαθητής του Πρίγγου) έφερε ένα τέτοιο από την Πόλη, το οποίο και πούλησε στον πατέρα μου 2 χρυσές λίρες! Ακόμα κάπου στο φόρουμ έχει ανέβει και η πληροφορία (με φωτογραφία επίσης) ότι και ο Άρχων Δημ. Παϊκόπουλος (επίσης από την Πόλη) έχει στην κατοχή του ένα τέτοιο.
 
Last edited:
Top