Τι ήχος είναι το Τρισάγιον-Δύναμις Κυρ. Ιωαννίδου (Καλογήρου): Πρώτος ή Πλ. Α΄ ;

teofilos3

Γεώργιος Παλιούρας
Τρισάγιον και Δύναμις Κυρ. Ιωανίδου (καλογήρου), από το βιβλίο του αγιορείτη μοναχού Ανδρέου (Χαραλάμπους Θεοφιλοπούλου, καθηγητή της βυζαντινής μουσικής).

Δίχρωμο αλλά με τα τυπογραφικά λαθάκια αδιόρθωτα στην τελευταία σελίδα τουλάχιστον που το πρόσεξα αυτό.

Τελικά μπορούν οι ειδήμονες να μας πούνε τι ήχος τελικά είναι το Τρισάγιο-Δύναμις Κυρ. Ιωαννίδου(Καλογήρου) Πρώτος ή πλ. Α,γιατί το ίδιο μουσικό κείμενο το έχω δει χαρακτηρισμένο ως ήχος Α και σε άλλα ως ήχος πλ. Α.
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
...τι ήχος τελικά είναι το Τρισάγιο-Δύναμις Κυρ. Ιωαννίδου(Καλογήρου) Πρώτος ή πλ. Α,γιατί το ίδιο μουσικό κείμενο το έχω δει χαρακτηρισμένο ως ήχος Α και σε άλλα ως ήχος πλ. Α.

Ο ίδιος ο συνθέτης (Κυρ. Ιωαν.) το κατατάσει στον πλ α΄ και πολύ ορθώς. Δες επίσης τις πρώτες καταλήξεις σε Γα και Κε και την κίνηση του μέλους, καθαρός πλ α΄.
 

teofilos3

Γεώργιος Παλιούρας
Ο ίδιος ο συνθέτης (Κυρ. Ιωαν.) το κατατάσει στον πλ α΄ και πολύ ορθώς. Δες επίσης τις πρώτες καταλήξεις σε Γα και Κε και την κίνηση του μέλους, καθαρός πλ α΄.

Φυσικά και εκεί (πλ. Α) πρέπει να καταταγεί ,και εγώ εκεί το έχω κατατάξει,αλλά θα ήθελα να ξέρω για ποιό λόγο αυτοί που το κατατάσσουν στον Α ήχο τι παίρνουν υπόψη τους .(π.χ Ιερόθεος ιεροδ. Φιλοθείτης στο Βιβλίο του Θ.Λειτουργία)
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
...τι παίρνουν υπόψη τους .(π.χ Ιερόθεος ιεροδ. Φιλοθείτης στο Βιβλίο του Θ.Λειτουργία)

Ή τι ΔΕΝ παίρνουν υπόψιν τους... :wink:
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Θα ήταν ενδιαφέρον να γίνει και ένας λόγος για το ισοκράτημα. Εγώ συνήθιζα να μπαίνω με ΚΕ στο ισχυρός και να αλλάζω σε ΔΙ στο Αγιοος αθα...
Άλλοι κρατούν σε όλο το μέλος ένα Πα προσδίδοντας εδαφιαίο πλην όμως στεγνό άκουσμα. Άκουσα και αυτό από τις αδελφές εδω που μου φάνηκε ενδιαφέρον (σε συνεχόμενο Γα). Τι γνώμη έχετε;
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Είναι ήχος πλάγιος του πρώτου και όχι πρώτος.

Αλλά αυτοί οι δύο ήχοι ο έσω (χαμηλός) πρώτος και ο πλάγιος του πρώτου της παπαδικής, έχουν πολλά κοινά μεταξύ τους αφού ο έσω πρώτος μεταφέρθηκε από τους εκκλησιαστικούς από τον Κε τέσσερις φωνές κάτω στη βάση του πλαγίου του πρώτου, προς «..αποφυγήν ατάκτων κραυγών εν τη ψαλμωδία..» και βέβαια ο πλάγιος του πρώτου, ως πλάγιος (δευτερεύων) του πρώτου ήχου (Κε) πλαγιάζει, δηλαδή βρίσκεται επίσης τέσσερες φωνές κάτω από τον κύριό (όρθιο) του.

Το Γα και το Κε ως δεσπόζοντες φθόγγοι πάντως από μόνο του δεν λέει τίποτα. Γιατί και οι δύο ήχοι έχουν ατελείς καταλήξεις σ’ αυτούς τους φθόγγους. Νομίζω πως αυτό που είπε ο Firfiris είναι το καλύτερο. Η κίνηση του μέλους.
Αλλά υπάρχουν και εξαιρέσεις νομίζω, όπως για παράδειγμα στην αργή Δοξολογία του Λαμπαδαρίου σε ήχο Πρώτο όπου στο "Κύριε προς σε κατέφυγον" έχουμε καταλήξεις στον Γα και στον Κε. Και αντιστρόφως σε δοξολογία του πλαγίου του Πρώτου του Ιακώβου, όπου στο "Δόξα εν υψίστοις" βλέπουμε καταλήξεις σε Πα και Δι.

Σχετικά με το ισοκράτημα που έγραψες Γιώργος Μ επειδή μιλάμε για ήχο με βάση τον Πα αυτό είναι και το ισοκράτημα. Όταν όμως κάνει σύντομες καταλήξεις στην τριφωνία ή στην τετραφωνία του τότε τοποθετείται δίπλο ίσο με Δι ή Κε αντίστοιχα.

Αυτά σχετικά με τους ήχους και τα ίσα που ....μόλις διάβασα :p από διάφορα θεωρητικά με αφορμή αυτές τις ερωτήσεις εδώ. 

Ευχαριστώ για την ευκαιρία που μου δώσατε να διαβάσω κι εγώ τίποτα.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ὅταν γράφετε «έσω (χαμηλός) πρώτος» προφανῶς ἐννοεῖτε τὸν πρῶτο ἦχο μὲ βάση ΠΑ;
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Ακριβώς domesticus.
Όταν γράφω έσω Πρώτος, εννοώ τον ήχο Πρώτο με βάση τον Πα στον οποίο έχουν τονιστεί μέλη του ειρμολογίου, του στιχηραρίου και της παπαδικής (το αναστάσιμο απολυτίκιο, οι αναβαθμοί, οι αίνοι κ.τ.λ.).
Ονομάζεται έσω Πρώτος για να καταλαβαίνουμε την διαφορά από το έξω Πρώτο (Κε, τη φυσική βάση του ήχου).
 
Top