Της μετανοίας - Της σωτηρίας - Τα πλήθη.

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Είπα να τα πληκτρολογήσω και να τα προσφέρω έτοιμα, αλλά "εκύκλωσαν αι του βίου με ζάλαι", οπότε παίρνουν το δρόμο για το φόρουμ όπως γράφτηκαν όταν υπηρετούσα στην ΕΤΕ (εν ώρα ... εργασίας,:D αλλά αναδουλειάς:(!), εν έτει 2004.
Σχόλια δεκτά...
ΝΓ
 

Attachments

  • THS METANOIAS N.G..pdf
    286.8 KB · Views: 220
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Να αρχίσω εγώ ο ελάχιστος μουσικά; Ας είναι. Κύριε Γιάννου, πολύ τα ευχαριστήθηκα. Δεν ξέρω αν πέφτω έξω, σε δύο παρατηρήσεις μου: α) είναι τολμηρές συνθέσεις, αλλά πολύ στρωτές β) δεν πρόκειται για εργασία εν ώρα αναδουλειάς, αλλά για πολύ μελετημένη και κατασταλαγμένη σύνθεση. Αυτό κατάλαβα εγώ.
Βέβαια, εξομολογούμαι δημοσίως την αμαρτία ότι μου αρέσουν γενικά οι συνθέσεις του Στανίτσα, κυρίως το Τριώδιο. Ίσως γι’ αυτό. (Δεν εννοώ ότι είστε ο Στανίτσας :), αλλά ότι: ) Στα μέλη αυτά απηχούνται συνθετικές συνήθειες του Στανίτσα (αλλά όχι μόνο) πάνω στο στιχηραρικό μέλος, όπως: κατάληξη πλ.δ ως πρώτου (πβ. εκδαπανήσας), εύστοχη χρήση τροχού (πβ. πρεσβείαις / της ευσπλαγχνίας σου), ευρεία χρήση δευτέρου ήχου στο οξύ τετράχορδο του πλ.δ (πβ. αισχραις γαρ κατερρύπωσα) κ.α. (Τι να πούμε δε για τα πλήθη;). Είναι με άλλα λόγια σύνθετη θεωρητικά σύνθεση, αλλά με στρωτή και απλή γραφή, χωρίς εκτελεστικές απαιτήσεις φοβερές και χωρίς ακρότητες. Μόνο στη φράση τα πλήθη εντοπίζω κάτι το μουσικά περιττό, γιατί είναι στην αρχή και η διατονική θέση αυτή δεν προσφέρει κάποια αντίθεση ή κάτι πέρα από τη μουσική άσκηση. Οι άλλες θέσεις όμως είναι απόλυτα δεμένες νοηματικά με το σύνολο.
Κάποιοι θα πουν ότι σε σχετικά μικρό χώρο μέλους έχουν μπει πολλά χρώματα, ενώ άλλοι απεναντίας ότι αξιοποιούνται όλες οι δυνατότητες των ήχων με πολύ ευφυή τρόπο σε έναν ύμνο πληθωρικό νοηματικά, που προσφέρεται δηλαδή ούτως ή άλλως για μουσική επεξεργασία. Προσωπικά, επειδή τα νοήματα υπηρετούνται άριστα στη σύνθεση αυτή (ειδικά στο γλυκύτατο εκείνο «αλλά θαρρών εις το έλεος της ευσπλαγχνίας σου» που προσευχητικά είναι εν τέλει και το ζητούμενο «τέλος» και των τριών τροπαρίων) την υιοθετώ με χαρά και σας ευχαριστώ πολύ.
 

Γιάννης Βενιέρης

Ο αποχωρήσας...
Να αρχίσω εγώ ο ελάχιστος μουσικά; Ας είναι. Κύριε Γιάννου, πολύ τα ευχαριστήθηκα. Δεν ξέρω αν πέφτω έξω, σε δύο παρατηρήσεις μου: α) είναι τολμηρές συνθέσεις, αλλά πολύ στρωτές β) δεν πρόκειται για εργασία εν ώρα αναδουλειάς, αλλά για πολύ μελετημένη και κατασταλαγμένη σύνθεση.

Tο ίδιο παρατηρώ και εγώ!

Εσείς πιστεύετε οτι τυχαία η Ιταλίδα αποκάλεσε τον κ.Νίκο COMPOSITORE??? :D:D:D

Κάτι θα ήξερε η signorita !!! :D:D:D

κ.Νίκο καταπληκτικά!!!

Θέλουμε και άλλα τέτοια!!! :)
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Κ. Γιάννου, θερμά συγχαρητήρια για την έμπνευσή σας. Το παρακάτω δεν αποτελεί κριτική στο έργο σας που όλοι απολαμβάνουμε στην κοινότητα, απλά όπως και σεις το ζητήσατε ένα απλό σχόλιο, με όλο το σεβασμό.

Όταν οι παλαιοί συνέθεταν τους εν λόγω ύμνους και συγκεκριμένα τους δύο πρώτους, είχαν υπόψη τους ότι υμνογραφικά είναι προσομοιάζοντα μέλη, όχι μερικώς όπως αναφέρθηκε αλλού στο forum, αλλά εντελώς...

Τῆς μετανοίας ἄνοιξόν μοι πύλας Ζωοδότα·
ὀρθρίζει γὰρ τὸ πνεῦμά μου,
πρὸς ναὸν τὸν ἅγιόν σου,
ναὸν φέρον τοῦ σώματος,
ὅλον ἐσπιλωμένον·
ἀλλ' ὡς οἰκτίρμων κάθαρον,
εὐσπλάγχνῳ σου ἐλέει.
Καὶ νῦν... Θεοτοκίον
Ἦχος ὁ αὐτὸς
Τῆς σωτηρίας εὔθυνόν μοι τρίβους, Θεοτόκε·
αἰσχραῖς γὰρ κατερρύπωσα,
τὴν ψυχὴν ἁμαρτίαις,
ὡς ῥαθύμως τὸν βίον μου,
ὅλον ἐκδαπανήσας,
ταῖς σαῖς πρεσβείαις ῥῦσαί με,
πάσης ἀκαθαρσίας.

... και αυτό ήταν καθοριστικό στοιχείο στον τρόπο σύνθεσής τους, ο οποίος εξαρτώνταν από την προσομοίωση αυτή, χωρίς να γράφονται και να ψάλλονται ως δύο εντελώς ξεχωριστά μελοποιητικά μέλη.

Αυτό φυσικά δεν έχει να κάνει με την ποικιλία των μουσικών χρωμάτων που μας δίνετε, από την πλούσια ακουστική αποθήκη της εμπειρίας σας δίπλα σε έναν Στανίτσα, για την οποία σκύβω ταπεινά το κεφάλι.


Νάστε πάντα καλά.
 

Γιάννης Βενιέρης

Ο αποχωρήσας...
Πού αναφέρεσαι Γιάννη; (διότι είμαι από χωριό :)

Να μας βοηθήσει ο κ.Νίκος που έχει κάπου αναρτήσει το θέμα, διότι δεν θυμάμαι που ακριβώς βρίσκεται.

Δεν γνωρίζεις οτι είναι φέρει τον τίτλο του COMPOSITORE ???

Και με τη βούλα........!!! :D:D:D
 

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Γιώργο, έχεις απόλυτο δίκιο, γίνεται ... κατάχρηση! Αλλά έτσι του βγήκε και τό 'γραψε!
Για τη λέξη "τα πλήθη" θα τη βρεις στο Τριώδιο του άρχοντα στο Δόξα των αποστίχων της Τυρινής σελ. 67, 7η σειρά "οίμοι".
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Γιώργο, έχεις απόλυτο δίκιο, γίνεται ... κατάχρηση! Αλλά έτσι του βγήκε και τό 'γραψε!
Για τη λέξη "τα πλήθη" θα τη βρεις στο Τριώδιο του άρχοντα στο Δόξα των αποστίχων της Τυρινής σελ. 67, 7η σειρά "οίμοι".
Αν θυμάμαι καλά: και στο 2ο δοξαστικό του Ασώτου, στη φράση "εγύμνωσέ με". Πάντως είπα και άλλα πέρα από αυτό που ήταν μια λεπτομέρεια... :)

Όσο για την πολύ σωστή παρατήρηση του Χρήστου, πρέπει να πούμε ότι η "παράδοση" σύνθεσης που αγνοεί αυτόν τον προσομοιακό χαρακτήρα είναι ήδη πολύ παλιά (ίσως πριν τον Καραμάνη, αλλά πάντως από αυτόν και μετά) με αποτέλεσμα καλώς ή κακώς να έχει επικρατήσει. Εξ άλλου Χρήστο (συγγνώμη αν επαναλαμβάνω πράγματα που μπορεί να έχουν λεχθεί, δεν έχω διαβάσει τη σχετική συζήτηση) πρόκειται για μέλη σχετικώς αργά στο χρόνο τους, το οποίο εξ ορισμού απαλείφει κάπως τις προσομοιακές ιδιότητες.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Σχετικό με τη συζήτηση πιστεύω να δεί κανείς το αρχικό του Πέτρου και να το συγκρίνει με τη μελοποίηση του Γρηγορίου και με νεώτερες μελοποιήσεις. Και τα δύο από τη Μουσική Πανδέκτη (τόμος 2, Κωνσταντινούπολη 1851).

http://www.analogion.com/TisMetanoias-Pandekte-1851.pdf

ΥΓ. Προς αποφυγή παρεξήγησης, η σύγκριση προτείνεται μόνο για εγκυκλοπαιδικούς και όχι αξιολογικούς λόγους , σε σχέση μόνο με την αντιμετώπιση μελοποίησης των τροπαρίων αυτών.
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Να αρχίσω εγώ ο ελάχιστος μουσικά; Ας είναι. Κύριε Γιάννου, πολύ τα ευχαριστήθηκα. Δεν ξέρω αν πέφτω έξω, σε δύο παρατηρήσεις μου: α) είναι τολμηρές συνθέσεις, αλλά πολύ στρωτές β) δεν πρόκειται για εργασία εν ώρα αναδουλειάς, αλλά για πολύ μελετημένη και κατασταλαγμένη σύνθεση. Αυτό κατάλαβα εγώ.
Βέβαια, εξομολογούμαι δημοσίως την αμαρτία ότι μου αρέσουν γενικά οι συνθέσεις του Στανίτσα, κυρίως το Τριώδιο. Ίσως γι’ αυτό. (Δεν εννοώ ότι είστε ο Στανίτσας :), αλλά ότι: ) Στα μέλη αυτά απηχούνται συνθετικές συνήθειες του Στανίτσα (αλλά όχι μόνο) πάνω στο στιχηραρικό μέλος, όπως: κατάληξη πλ.δ ως πρώτου (πβ. εκδαπανήσας), εύστοχη χρήση τροχού (πβ. πρεσβείαις / της ευσπλαγχνίας σου), ευρεία χρήση δευτέρου ήχου στο οξύ τετράχορδο του πλ.δ (πβ. αισχραις γαρ κατερρύπωσα) κ.α. (Τι να πούμε δε για τα πλήθη;). Είναι με άλλα λόγια σύνθετη θεωρητικά σύνθεση, αλλά με στρωτή και απλή γραφή, χωρίς εκτελεστικές απαιτήσεις φοβερές και χωρίς ακρότητες. Μόνο στη φράση τα πλήθη εντοπίζω κάτι το μουσικά περιττό, γιατί είναι στην αρχή και η διατονική θέση αυτή δεν προσφέρει κάποια αντίθεση ή κάτι πέρα από τη μουσική άσκηση. Οι άλλες θέσεις όμως είναι απόλυτα δεμένες νοηματικά με το σύνολο.
Κάποιοι θα πουν ότι σε σχετικά μικρό χώρο μέλους έχουν μπει πολλά χρώματα, ενώ άλλοι απεναντίας ότι αξιοποιούνται όλες οι δυνατότητες των ήχων με πολύ ευφυή τρόπο σε έναν ύμνο πληθωρικό νοηματικά, που προσφέρεται δηλαδή ούτως ή άλλως για μουσική επεξεργασία. Προσωπικά, επειδή τα νοήματα υπηρετούνται άριστα στη σύνθεση αυτή (ειδικά στο γλυκύτατο εκείνο «αλλά θαρρών εις το έλεος της ευσπλαγχνίας σου» που προσευχητικά είναι εν τέλει και το ζητούμενο «τέλος» και των τριών τροπαρίων) την υιοθετώ με χαρά και σας ευχαριστώ πολύ.

Υπόκλιση στο συνθέτη αλλά και στον ερμηνευτή του μέλους... Και οι δυο μεστοί-ο ένας αμιλλώμενος τον άλλο στη δεινότητα και ευθυβολία.

Δ.
 
Top