Άρα, σύμφωνα με τον κ. Ψωμιάδη και τον κ. Θεοτοκάτο, η φράση που παρέθεσα παραπάνω πρέπει να ισοκρατηθεί ολόκληρη με Γα, αφού δεν υπάρχει καμία αλλαγή ήχου. Είναι έτσι; Εάν όχι, πώς πρέπει να ισοκρατηθεί;
Όχι κατ' εμέ: όταν λέω "αλλαγή ήχου" δεν εννοώ αλλαγή φθοράς. Ίσως καλύτερα θα ήταν να πω αλλαγή τετραχόρδου. Αν π.χ. μέλος του Γ' ήχου πάει στο ΠΑ ή στο ΝΗ, κατά την παλαιά θεωρία έχουμε φθόγγο ανεανες και νεάγιε, που θεμελιώνουν αντίστοιχα τετράχορδα και παραπέμπουν στους ήχους πλ. α' και πλ. δ' αντίστοιχα (2 και 3 φωνές κάτω του νανα = Γ' ήχος). Αυτό εννοώ. Τη δική μου εκδοχή στο ισοκράτημα του μέλους αυτού (που φυσικά δεν είναι και μοναδική) θα την παραθέσω σε άλλο μήνυμα, μια και το ζητάτε, για να μιλάμε συγκεκριμένα.
Παράδειγμα, Χρίστο, για τις διαφορετικές εκδοχές ισοκρατήματος, το οποίο έχεις δεχτεί κι εσύ, είναι η φράση ΓΑ-ΒΟΥΠΑ-ΠΑΑ στο "Τη υπερμ
ά-αα-χωω": μπορεί να θεωρηθεί είτε φράση α' ήχου από το ΠΑ είτε φράση άγια από το κάτω δι. Οπότε μπορείς να κάνεις ίσο:
α. Είτε μόνο ΠΑ
β. Είτε μόνο κάτω ΔΙ
γ. Είτε ΠΑ και στο "χω" κάτω ΔΙ, θεωρώντας το ως φράση α' ήχου, που στην κατάληξη κάνει άγια από το κάτω ΔΙ, όπως συμβαίνει πολλές φορές όταν ο πλ. δ' κάνει στάση με τονή στο ΠΑ, χωρίς να ανεβαίνει παραπάνω.
Επίσης, να θυμίσω ότι άλλοι ρίχνουν το ΠΑ από νωρίς στον Γ΄ήχο, άλλοι όμως, όπως ο Στανίτσας, δίδασκαν ότι το ΠΑ πέφτει όταν το μέλος πάει στη φράση "ΔΙ-ΓΑ-ΒΟΥ-ΠΑ", προς το τέλος και όχι νωρίτερα, που οι φράσεις ΚΕ-ΔΙ-ΓΑ ανήκουν στον Γ' ήχο. Αυτό εννοώ διαφορετική εκδοχή.
Άλλο παράδειγμα: στον "Νυμφώνα σου βλέπω", όταν στο "ω" καταλήγεις στο ΠΑ, μπορεί ο ισοκράτης είτε να κάνει ΠΑ είναι να αφήσει το ΓΑ ισοκράτημα, παρά το ότι πέφτει στο ΠΑ το μέλος, αναδεικνύοντας μια δωρικότητα, τρόπον τινά, μια λιτότητα που πάει στην αργή ταχύτητα και κατανυκτικότητα του μέλους αυτού. Εγώ προτιμώ πολλές φορές το δεύτερο, χωρίς να είναι λάθος και το πρώτο!
Άλλο παράδειγμα: στο "
εν αυλαίς οίκου Θεού ημών" από το "Δούλοι Κύριον" έχουν μια μανία κάποιοι (ποιοι άραγε;
να κάνουν ισοκράτημα ΒΟΥ, θεωρώντας ότι πρόκειται για φράση λεγέτου. Υπερβολική τακτική, μια και μία φράση ΒΟΥ-ΓΑΔΙΓΑ-ΔΙ με τονή στο πρώτο ΒΟΥ και στο τελικό ΔΙ, δεν σημαίνει απαραίτητα λέγετο. Για μένα το ισοκράτημα εδώ παραμένει στο ΠΑ. Δεν θεωρώ ότι σε ένα τόσο μικρό χρονικό διάστημα στο συγκεκριμένο μέλος θεμελιώνεται τρίχορδο λεγέτου. Άστο το ΠΑ ρε άνθρωπε ήσυχο να φανεί ο α' ήχος, τι θέλεις δηλαδή να μας δείξεις, ότι ξέρεις θεωρία;; (και με μια έλξη ημιτόνου στο ΓΑ το μέλος δολοφονείται τελείως βέβαια... Ένας που ψέλνει μόνο τους φθόγγους, χωρίς αναλύσεις και έλξεις και χωρίς να γνωρίζει γρι από θεωρία, θα ψάλει πολύ καλύτερα τη φράση αυτή, γιατί τουλάχιστον θα ακούγεται!)