[Suggestion] Τεχνικά θέματα - Μια τεχνική προσέγγιση των συσκευών των ιερών ναών

Λάμπης

Λαμπρόπουλος. Λ
01 ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Κάνουμε σήμερα συν Θεώ αρχή στην ενότητα αυτή που φιλοδοξεί να δώσει σε οσο τον δυνατόν πιο απλοική μορφή τα βασικά τεχνικά στοιχεία των συσκευών που χρησιμοποιούμε στους ιερούς ναούς μας.
Η πιό γνωστή και αγαπημένη αλλά και συνάμα άγνωστη συσκευή είναι το μικρόφωνο.
Συχνά βρισκόμαστε με τα ερωτήματα .
1-ποιά ειναι η σωστή επιλογή
2-Βλέπω συνήθως στα αναλόγια το AKG 535 και το AKG C3000
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=234&pictureid=1896
καθως και τα εύκαμπτα-gooseneck... (λαιμός πάπιας ).
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=234&pictureid=1905
πιό ειναι καλύτερο για την δικιά μου φωνή
3-παίζει ρόλο η χροιά της φωνής μου...μήπως η μορφή του αναλογίου...οι διαστάσεις του Ναού..μηπως ολα αυτά μαζι
4-φίλος μου εχει το ιδιο μικρόφωνο και ακούγεται τελείως διαφορετικά τι συμβαίνει
5-δοκίμασα ενα πολύ φτηνό μικρόφωνο και ακούστηκα καταπληκτικά..γιατί να πάρω το ακριβό.
6-επάνω στο σώμα του μικροφωνου εχει ενα διακόπτη με μια ισια και μια γωνιακή γραμμή τι κανει αυτό
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=234&pictureid=1904
7-υπάρχει επίσης και ενα κομβίο -10db , -20 db τι χρειάζονται.

Ολα λοιπόν αυτά θα προσπαθήσουμε να τα προσεγγίσουμε οσο το δυνατον απλά και κατανοητά
Καλή αρχή.
 
Last edited:

Λάμπης

Λαμπρόπουλος. Λ
02 -ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Η βασική εργασία ενός μικροφώνου είναι να μετατρέψει τον αέρα που προσπίπτει
επάνω στην μεμβράνη του (θα δούμε που βρίσκεται αυτή)-σε πολύ μικρό ρεύμα.
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=234&pictureid=1899
Στην εικόνα που είδατε το εμπρός ανθρωπάκι ειναι ο αέρας, και το χέρι ειναι τα ηλεκτρονικά του, το δε δεύτερο ανθρωπάκι ειναι το ρεύμα που τροποποιήθηκε σε mvolt .
Ακριβώς εδώ βρίσκονται δύο σημεία κλειδιά που εάν κατανοηθούν ανοίγουν μια τεράστια γνώση και δίνουν απαντήσεις σε πολλά θέματα.
1ον
Υπο ποία γωνία γίνεται σωστά η απολαβή της πίεσης του αέρα ;
2ον
απο πόση απόσταση ;
Πχ.εαν εγώ κοιτάξω τον βοηθό μου και ψέλνω ταυτόχρονα αλλάζει κάτι ;
βέβαια,η γωνία και η απόσταση,επομένως,και αυτομάτως .....αλλάζει και η πίεση επί του διαφράγματος, αρα λιγότερο ρεύμα ,επομένως χαμηλότερη ενταση αλλά και διαφορετική
η συχνοτική συμπεριφορά, ολοι εχετε παρατηρήσει πόσο οταν πλησιάζουμαι το μικρόφωνο --εμφανίζονται ξαφνικά οι χαμηλές περιοχές της φωνής μας.
 
Last edited:

Λάμπης

Λαμπρόπουλος. Λ
ΤΟ ΑΚΟΥΣΤΙΚΟ ΦΑΣΜΑ
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=335&pictureid=1910
Εδώ ακριβώς χρειάζεται να αναπτυχθεί ισως το σημαντικότερο κομμάτι της προσέγγισης μας ..το ακουστικό φάσμα.. (frequency range).
Δηλαδη η ανάπτυξη των συχνοτήτων, τα ορια τους, η συμπεριφορά τους κατω απο διάφορες συνθήκες και βέβαια η περιοχή της ανδρικής φωνής (περιοχή μπάσου και τενόρου με μικρές αποκλίσεις ), μιάς και αυτή ειναι το κύριο στοιχείο της μελέτης.
Αναφερθήκαμε στο γεγονός οτι, αλλάζοντας την γωνία που ψάλλουμε παρατηρούμε μία αλλαγή .. σαν.. /ψιλό/χαμηλό/αδύνατο/μεστό.(συγνώμη για την απλη γλώσσα αλλά εαν αναφερθώ σε presence, full, tiny, και παρόμοια τεχνικά θα τα καταλάβουν λίγοι .Η γλώσσα μας ειναι θαυμάσια....... μην ντρέπεστε οταν έρθει κάποιος τεχνικός για το πως θα του περιγράψετε τα του ήχου)
Τι συμβαίνει.
Στο ακουστικό φασμα η Ανδρική φωνή κινείται απο χαμηλά στούς 82 κύκλους ( Hertz ) περίπου κάτω Βου ,εως 557 κύκλους. περίπου ανω Πα.
Με βαση λοιπόν αυτό να η πρώτη απάντηση!
Το μικρόφωνο μας ειναι σχεδιασμένο να αποδίδει τα μέγιστα υπο κάποια γωνία ,φανταστείτε το σαν μια δέσμη φωτός απο φακό.
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=234&pictureid=1894
οταν αποκλείνουμε εξω απ αυτή , θα λέγαμε αλλάζουν προς το χειρότερο -τα χαρακτηριστικά του .
Αυτό μετριέται σε μονάδες db.αρνητικές η θετικές ,.και εμείς το αντιλαμβανόμαστε σαν αδύνατο, ξερο, λεπτό, κτλ.
Οσο μικρότερες οι μονάδες τόσο καλύτερο το μικρόφωνο ποιοτικά ,μέσα βέβαια στη περιοχή του πολικού του διαγράμματος.
Για παράδειγμα. μπορεί κάποιο μικρόφωνο στις 67 μοίρες να από κλίνει (-5 db ),το νούμερο φαίνεται μικρό.....αλλα η μείωση της αποδοτικοτητας του ακουστικά ειναι πολυ μεγάλη
Στο αλμπουμ Σχεδιαγράμματα ...εχω αναρτησει τα χαρακτηριστικά ενος εκπληκτικού μικροφωνου , του οποίου ημουν κατοχος το 1996 ,του Bruel&Kjaer mod 4006, η εταιρεία σήμερα είναι η εκπληκτική DPA με τα κορυφαία μικρόφωνα στον κόσμο..
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=335&pictureid=1900
εδώ θα παρατηρήσετε μια απόλυτη ευθεία ,και απο κάτω στον οριζόντιο άξονα φαίνονται οι συχνότητες..απο 20hz εως 20.000hz
Τι δηλώνει ?
τέλεια σύλληψη του ηχου ,και οχι μόνο στην περιοχή της φωνης.
Να το αγοράσω λοιπόν, ΟΧΙ.....
γιατί ειναι πανάκριβο, περίπου 3.000 €, και λόγω του πολικού του διαγράμματος ειναι ευκολο στον μικροφωνισμό.
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=234&pictureid=1893
Εαν ομως κάποιος θα κάνει δισκογραφία , και εχει τα χρήματα, τότε θα καταλάβει γιατί ολες οι καταπληκτικες ηχογραφήσεις γίνονται με αυτά τα μικρόφωνα.
Μπορω κάπου να τα δώ.
Βεβαια, στην κέντρική αίθουσα του Μεγάρου αναρτώνται ψηλά, πανω απο την κεντρική σκηνή.
Βεβαια η ωραία φωνή και η κατάνυξη είναι το ζητούμενο οπότε μην σας στεναχωρεί το γεγονός.
και τα κλασικά μικρόφωνα του Ναου ειναι μια χαρα.
Να και τα χαρακτηριστικά τού γνωστού akg 535
http://analogion.com/forum/album.php?albumid=335&pictureid=1907

Θα δούμε πως αξιοποιούνται και πως πρέπει να προσεγγίζονται, ευχαριστώ.
 
Last edited:

Λάμπης

Λαμπρόπουλος. Λ
04-ΤΟ ΚΟΜΒΙΟ hi pass-low cut
εφ όσον γνωρίζουμε πλέον την έκταση της ανδρικής φωνής, το ακουστικό φάσμα,(20 Hz-20000Hz) μπορούμε να απαντήσουμε πλέον και στο ερώτημα της χρήσης του κομβίου Hi pass(low cut)
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=335&pictureid=1909
ανάλογα με τον κατασκευαστή η χρήση του ειναι να αποκόπτει τελείως τις συχνότητες από τους 100 κύκλους και κάτω.Γιατί ;
Πολύπλοκο θέμα, πρώτον εκεί σπάνια να κατέβει η φωνή, ειναι το χαμηλά περίπου, Δι, Γα, Βου.
Στις χαμηλές αυτές περιοχές, και πιό κάτω 70,50,30 Hz συμβαίνουν τα εξής:
1-Συνήθως δεν μπορούν να ανταποκριθούν τα ηχεία του Ναού .
2-Δημιουργούνται πρόβληματα με τις ανακλάσεις
3-Οι ενισχυτές αρχίζουν να καταπονούνται θερμικά.
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=335&pictureid=1906
Βέβαια κάθε ενα απο τα τρία προβλήματα αποτελούν ολόκληρες σπουδες, που απαιτούν ειδικές γνώσεις ηλεκτρονικής και φυσικής του ήχου.
Δεν χρειάζεται να εντρυφήσετε , αφήστε το στα χέρια του τεχνικού, και στα πολύ ειδικευμένα μετρητικά που απαιτούνται, να γνωρίζεται αυτά που εγράφησαν, αλλά μην ανησυχείτε, διοτι το ιδιο κομβίο υπαρχει σχεδόν σε όλες κονσόλες των Ιερών μας ναών, και ο τεχνικός το ενεργοποιεί συνήθως από εκεί.
Ευχαριστώ, να είσται καλά.
 
Last edited:

Λάμπης

Λαμπρόπουλος. Λ
05-ΤΑ ΚΟΜΒΙΑ (-10) ΚΑΙ (-20) dB
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=234&pictureid=1908

Θα λέγαμε οτι αυτό το κομβίο ειναι ενας "διακόπτης απότομης μείωσης" της εξόδου του μικροφωνου.
Η μονάδα μέτρησης είναι το Desibel (dB).
Η εξηγηση είναι οτι, η μονάδα αυτή ουσιαστικά μας βοηθά να εκφράσουμαι μεγάλες αλαγές σε ένταση με μικρά νούμερα.
Παράδειγμα.
Τα -0dB- ειναι το κατώφλι της ακοής , ενω τα 130 db ειναι ο κινητήρας ενος jet.
Εαν αυτό το μετατρέψουμαι σε απλά μαθηματικά ο κινητήρας του jet θα ηταν 10.000,000,000,000 φορές περισσότερο ισχυρότερος απο το κατώφλι της ακοής.
Αντιλαμβανόμασται λοιπόν οτι θα είχαμε να διαχειριστούμαι τεράστια νούμερα για να εκφράσουμαι κάποιες μικρές αλλαγές,πράγμα εκπληκτικά δύσκολο.
Οι μουσικοί πολλά ωφελούνται απο την λογαριθμική κλίμακα, μετρούν ευκολα της διακυμάνσεις της εντασης, την ισχύ του σήματος κ.τ.λ
Θα εχεται παρατηρήσει απο την κονσόλα του Ναού κυρίως στο κομβίο της γενικής εντάσεως,Master οτι υπάρχει αρνητική αρίθμηση απο το -70,-60,-20 κ.τ.λ εως το 0 dB , και απο εκει +3 +4 κτλ.
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=234&pictureid=1919
Να γνωρίζεται απλά οτι το μέγιστο είναι το 0 dB με μικρά περιθώρια -Headroom- αύξησης,αρα
η θέση -10 ισοδυναμεί περίπου με το 1/6, μείωσης της εντάσεως του μικροφώνου, με -20 (επειδή η κλίμακα εναι λογαριθμική)περίπου με τα 3.5/7 της μείωσης της εξόδου του μικροφώνου.
Πότε θα πρέπει να τα χρησιμοποιώ....καλύτερα καθόλου μιας και υπάρχει καλύτερη προσέγγιση.
Ειναι πολύ απλό, πηγαίνω λίγο πιο πίσω, η, χαμηλώνω την ένταση στην φωνή μου.
Τα κομβία αυτά ο κατασκευαστής τα εχει για ειδικές περιπτώσεις, υπερ οδήγησης του προ ενισχυτού της κονσόλας, (θα αναφερθούμε αργότερα )για αυτο, ειναι χρήσιμο να μην τα ενεργοποιούμε, εφόσον πλέον μπορούμε να εκ λάβουμε καλύτερα αποτελέσματα με προσωπική διαχείριση ως προς το μικρόφωνο.
να είσται καλά.
 
Last edited:

Λάμπης

Λαμπρόπουλος. Λ
06-Η σχεδίαση του μικροφώνου.
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=335&pictureid=1902
Υπάρχουν διάφορα μέσα με τα οποία τα μικρόφωνα μετατρέπουν την ακουστική ενέργεια,-τον αέρα της φωνής-σε ηλεκτρικό ρεύμα,αλλά σήμερα οι ποιό διαδεδομένοι ειναι ο Δυναμικός και ο Πυνκωτικός-εκ των οποίων προκύπτουν και οι τύποι δυναμικό και πυκνωτικό μικρόφωνο.
Το δυναμικό μικρόφωνο.
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=335&pictureid=1912
Καλό ειναι να το γνωρίζουμε γιατί κατα καιρούς αρκετοί ναοί τα χρησιμοποιούν πιο πολύ σαν εφεδρικά.
Γενικά ο τρόπος λειτουργίας τους βασίζεται στην ηλεκτρομαγνητική επαγωγή,προκειμένου να δημιουργήθεί το απαιτούμενο ρεύμα εξόδου.
Δεν θα επεκταθώ,είναι αρκετα τεχνικό και απαιτεί αρκετά σχεδιαγράμματα,θα σας κουράσω,αργότερα ,αφου αναφερθώ και στα πυκνωτικά μικρόφωνα,τότε θα κάνουμε μία σύγκριση διότι αυτό πιστεύω ειναι για εσας το ζητούμενο.
Εύχομαι σύντομα να είναι ετοιμος ενας ιστοχώρος που θα φιλοξενούνται αναλυτικά αυτά τα σπουδαία άρθρα.
Τα δυναμικά μικρόφωνα διακρίνονται σε δύο κατηγορίες
1-Κινητού πηνίου...(moving coil )
2-Ταινίας.................(ribbon)
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=335&pictureid=1913
Γενικά το διάγραμμα του δυν.μικροφώνου ειναι αρκετα ψιλό 0.35 mil. Και του ribbon (ταινίας) εξαιρετικά λεπτό (2 micrometers).
Να θυμηθούμαι οτι το διάγραμμα μοιάζει σαν ενα πολύ ψιλό (κέρμα) που επάνω «χτυπά»το ακουστικό κύμα.
Στη συνέχεια ενα πηνίο (σαν ενα ελατήριο)-δεν ειναι τα μεγέθη φυσικά ετσι-που σχετίζεται με το διάγραμμα ,με την κίνηση του διαγράμματος και τον ηλεκτρομαγνητισμό ,παραγει ενα πολύ μικρό ρεύμα.
Ευχαριστώ θα συνεχίσουμαι με τα πυκνωτικά μικρόφωνα που ειναι και τα αγαπημένα μας.
Να είσται καλά.
 
Last edited:

Λάμπης

Λαμπρόπουλος. Λ
06-ΤΟ ΠΥΚΝΩΤΙΚΟ ΜΙΚΡΟΦΩΝΟ (condenser)
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=234&pictureid=1915
Το πυκνωτικό μικρόφωνο λειτουργεί με τις αρχές της ηλεκτροστατικής, σε αντίθεση με τα δυναμικά και τά ribbon (ταινίας ) που όπως είδαμε , λειτουργούν ηλεκτρομαγνητικά.
Η κεφαλή του που ονομάζεται και κάψουλα (capsule) περιέχει δύο πολύ λεπτές στρογγυλές μεμβράνες,μια κινούμενη, και μία σταθερή.
Αυτές οι δύο μεμβράνες δημιουργούν ενα πυκνωτή (capacitor) που παλαιότερα ονομάζοταν condenser, απο οπου προήλθε και ο τύπος του μικροφώνου.
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=234&pictureid=1916
Με αρχή την κεφαλή και με ενα αρκετά πολύπλοκο σχεδιασμό, η προσπίπτουσα ακουστική ενέργεια (φωνή) μετατρέπεται σε ηλεκτρική.Για να αποφύγουμαι κάποιο είδος βόμβου (hum)
και θορύβου (noise) ολη η ηλεκτρονική του διάταξη βρίσκεται εσωτερικά, μέσα στο ιδιο μικρόφωνο,πολύ κοντά στην κάψα (capsule).
Η λειτουργία αυτού του είδους μικροφώνου απαιτεί κάποιο ρεύμα συνήθως (ανάλογα τον τύπο )
48 volt.Το κομβίο αυτό αλλες κονσόλες το έχουν στη πρόσοψη, και αλλες στην πίσω πλευρά με την ένδειξη 48V.
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=234&pictureid=1914
Εαν αυτό απενεργοποιηθεί τα πυκνωτικά μας μικρόφωνα θα σταματήσουν να λειτουργούν.
Οπως αντιλαμαβανόμασται η χρήση του και η συντήρηση του πρέπει να γίνεται με μεγάλη προσοχή, και εαν είναι εφικτό,θα πρέπει με το τέλος των ακολουθιών να φυλάσονται μέσα στα κουτιά συσκευασίας τους (είναι η ασφαλέστερη κατασκευαστικά λύση) μια επίσης ιδέα είναι να καλύπτονται με κάποιο βελούδινο κάλλυμα για προστασία απο την υγρασία.
Ο τύπος electret-condenser
Υπάρχει ενας ειδικός τύπος πυκνωτικού μικροφώνου, ο electret ο οποίος τροφοδοτεί τα ηλεκτρονικά του με μία μπαταρία εσωτερική,εαν εχουμε κάποιο electret-condenser θα πρέπει συχνά να ελέγχουμε την μπαταρία του.
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=234&pictureid=1918
Να είστε καλά θα συνεχίσουμε ,με τις διαφορές δυναμικού και πυκνωτικού μικροφώνου.
 
Last edited:

Λάμπης

Λαμπρόπουλος. Λ
07-Τα χαρακτηριστικά των μικροφώνων.

Directional response.
Θα το μεταφράζαμε σαν τις εναλαγές της ευαισθησίας του μικροφώνου υπο ορισμένες γωνίες η οποία μπορεί να σχεδιασθεί σε ένα γράφημα-σχέδιο,(σε σχέση με την την ευαισθησία του οταν ο ηχος προσπίπτει τελείως κάθετα έμπροσθεν του μικροφώνου-on axis )
Το διάγραμμα αναφέρεται τεχνικά σαν polar response η και polar pattern.και μας δείχνει την έξοδο του μικροφώνου σε σχέση την κατεύθυνση ( γωνία )και την συχνότητα υπο γωνία 360 μοιρών.
Η κατευθυντικότητα των μικροφώνων κατατάσεται γενικά σε δύο κατηγορίες.
α-τα παντο-κατευθυντικά (omnidirectional)
β-και τα κατευθυντικά.

Δεν θα επεκταθώ θα σας κουράσω με τεχνικά ,απλά να γνωρίζεται οτι σχετίζεται με την κάψα , τον τύπο της ,τα ηλεκτρονικά του μικροφώνου,τα οποία στα καλά μικρόφωνα (AKG 414 ) μπορούν να αλλάζουν πολικά διαγράμματα από καρδιοειδές, σε υπερ-καρδιοειδές, σε παντο-κατευθυντικό (omnidirectional) κτλ,για αυτό και κοστίζουν ακριβά.
Θα ερωτούσε τώρα εύλογα κάποιος ,σε τι μου χρειάζεται αυτή η γνώση επάνω στο ψαλτήρι.
Προσωπικά θεωρώ οτι είναι άκρως απαραίτητη διότι απαντά σε πολλά σημαντικά ερώτηματα.
1-Πως θα τοποθετήσω την χορωδία μου σε σχέση με τα μικρόφωνά μου.
2-Εχω δύο μικρόφωνα ,δύο ισοκρατες, και τρείς ψάλτες,πως να τοποθετηθούμαι.
3-Στο ψαλτήρι ερχονται κατα καιρούς περίπου 7 μετέχοντες εχω τρια μικρόφωνα και εγώ δεν ακούγομαι ξεχωριστά , τι να κάνω.
4-πρόκειται να αγοράσουμαι μικρόφωνα, τι είδους να προτιμήσουμε.
5-εχουμε 2 μικρόφωνα AKG 535 ποιά ειναι η σωστή διαμοίραση,ως προς τους ψάλτες.
Η απάντηση ειναι οτι..δεν υπάρχουν νόμοι αλλά οδηγίες δια μέσου της γνώσης.
Θα σας παραθέσω τα πολικά διαγράμματα των συνηθέστερων μικροφώνων,αλλα θα ηταν ευχής έργον , κάθε ψάλτης, να ανατρέξει στα χαρακτηριστικά των μικροφωνων που χρησιμοποιεί,και να τα μελετήσει προσεκτικά (θα σας βοηθήσω πιθανά με κάποιο μικρό βίντεο για το πως θα το διαβάζεται ).
Ενα πρώτο τέστ που θα πρέπει να κάνετε είναι μια ημέρα ήσυχα, μόνοι σας, να εχεται χρόνο, να τοποθετήσετε το μικρόφωνο σταθερό, και με σταθερή και σχετικά δυνατή φωνή (μπορείτε να ψάλετε ) να δοκιμάσετε τις γωνίες του, υπο 360 μοίρες, κάνοντας το ιδιο απο διάφορες αποστάσεις και πάντα ομόκεντρα. Καλό θα ήταν να έχετε τυπώσει τα πολικά του διαγράμματα.
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=335&pictureid=1920
Εδω σας εχω τυπώσει το πολικό διάγραμμα του AKG 535 , παρατηρούμε οτι ο κατασκευαστής κόβει το διάγραμα σε δύο κομμάτια απο 0 μοίρες εως 180 μοίρες για να μπορέσει να μας δείξει τις 6 βασικές συχνοτητες 25 κύκλους (δεν μας ενδιαφέρουν )250 κύκλους ( μας ενδιαφέρουν πολύ )500 Κύκλους ( μας ενδιαφέρουν πολύ )1000 κύκλους (μας ενδιαφέρουν ) και οι υπόλοιποι 2000,4000,8000.16000-ολα τα αντιστοιχεί με διακεκομένες-βλέπετε αντιστοιχεί 4 συχνότητες στο ενα ημικύκλιο και 4 στο αλλο για να είναι σαφέστερες οι γραμμές των συχνοτήτων.
Στη θέση 0 ειναι ακριβώς μπροστά on axis , και μετά αρχίζουν οι μοίρες.
Οσο ποιο κοντά στον εξωτερικό κύκλο ακουμπούν οι γραμμές των συχνοτήτων ,τόσο το μικρόφωνο αποδίδει τα μέγιστα.Στο μέσον σε αρνητικά db βλέπουμε την απόκλιση.
θα λάβετε βέβαια υπ όψιν την διαφορετικότητα των φωνων των συνεργατών σας,παράδειγμα εαν ο ισοκράτης μας εχει καλή χαμηλή περιοχή ,αλλά ειναι ισχνόφωνος θα πρέπει να πλησιάσει το μικρόφωνο,(θυμάσται η προσπίπτουσα ακουστική ενέργεια γίνεται milivolt ) εαν αυτή ειναι φτωχή το μικρόφωνο,δεν μπορέσει αυτόματα να αυξήσει την εξοδό του(υπάρχουν συσκευές που το κάνουν αλλά κοστίζουν παρα πολύ).
Στούς εσπερινούς συχνά ψέλνουν ηλικιωμένοι με ισχνή φωνή , δεν πειράζουμε την ρύθμιση, διότι κάθε αλλαγή,ιδίως προς τα επάνω υπερ-οδηγει τον προ-ενισχυτή της κονσόλας,τι πρέπει να κάνουμε, πολύ απλά τους υποδεικνύουμε να πλησιάζουν -on axis- δηλαδή ακριβώς μπροστά και κάθετα το μικρόφωνο,και οσο μπορούν πιο κοντά ακόμη και 3 εκατοστά απο το προστατευτικό πλέγμα του.
Θα συνεχίσουμε συν Θεώ την μελέτη μας και με τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά των μικροφώνων (είναι αρκετά ) ετσι ώστε να αποκτήσετε μια σφαιρική γνώση, και να μπορειτε να διαχειριστείτε μόνοι σας την εκάστοτε περίπτωση.
Καλή δύναμη,ευχαριστώ.
 
Last edited:

Λάμπης

Λαμπρόπουλος. Λ
08 Frequency responce curve
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=335&pictureid=1925
Θα το μεταφράζαμε σαν την μέτρηση της εξόδου του μικροφώνου επάνω στην ακουστική περιοχή (20Hz-20000Hz) σε ένα σταθερό σήμα που θα προσπίπτει άκρως κάθετα στον άξονά του, on axis δηλαδή στην κάψα του (capsule).Η καμπύλη αυτή απόκρισης εχει δύο παραμέτρους την συχνότητα και την έξοδό του και μας δείνει πολύ ζωτικές πληροφορίες σχετικά με το πως το μικρόφωνο αντιδρά στις εκάστοτε συχνότητες.
Κάποια μικρόφωνα σχεδιάζονται να έχουν απόλυτη σταθερή συμπεριφορά (θυμόσαστε το Bruel&Kjaer 4006 )
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=335&pictureid=1922

Κάποια μικρόφωνα σχεδιάζονται να τονίζουν η να ελαττώνουν την απόκρισή τους στις ψιλές, μεσαίες και χαμηλές περιοχές.
Εδώ ακριβώς απαντούμε στο ερώτημα ....δοκίμασα κάποιο φτηνό μικρόφωνο και ακούστηκα πολύ ωραία............ακριβώς και ετσι θα έγινε ,διότι προφανώς είχε τονισμένη κάποια περιοχή ,πιθανά την μεσαία της φωνής , και διόρθωσε λάθη,η της εγκατάστασης του Ναού , η και πιθανά τόνισε κάποια σημεία που κάποιες φωνές έχουν ανάγκη.παράδειγμα ,εαν η φωνή μας εχει εντονη χαμηλή χροιά,ενα μικρόφωνο με τονισμένη ψιλή περιοχή, θα ισσοροπήσει τον ήχο κ.τ.λ
Θα ήταν πολύ χρήσιμο εαν μπορούμε να δοκιμάζουμε το μικρόφωνο πριν το αγοράσουμε,ιδίως εάν πρόκειται για προσωπική χρήση,θα πρότεινα εδώ ο κάθε ψάλτης να έχει το δικό του μικρόφωνο, το οποίο στο τέλος της ακολουθίας να παίρνει μαζί του,το κόστος σε συνάρτηση με τον χρόνο χρήσης είναι αμελητέο,προκειμένου να έχουμε το σωστό μέσον, μιάς και κάθε ακολουθία είναι κατάθεση γνώσης και ψυχής απο την πλευρά των ψαλτών.

Ομως μέσα στον Ναό τα πράγματα αλλάζουν ραγδαία ,επειδή επισέρχονται
1) ο παράγων αλυσίδα συσκευών (ως προς την ποιότητά τους).και
2 ) ο παράγων χώρος .
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=335&pictureid=1926
«η συνολική ποιότητα του τελικού ήχου εξαρτάται απο την χειρότερη ποιοτικά συσκευή »
Φανταστείτε μια ατσάλινη αλυσίδα με κρίκους εκ των οποίων ο ενας είναι απο σχοινί και οι υπόλοιποι από ατσάλι, όταν η αλυσίδα καταπονηθεί θα σπάσει ακριβώς εκεί,στον κρίκο απο σχοινί, ομοίως το καλύτερο μικρόφωνο ,θα σταματήσει να ακούγεται καλά εκεί όπου ο ήχος του «περάσει» πιθανά απο ενα κακής ποιότητος ισοσταθμιστή -equalizer- η οταν τοποθετηθεί σε μία φτηνή κονσόλα(mixer).
Ο παράγων χώρος.
Εαν θεωρητικά μπορούσαμε να μεταφέρουμε ολόκληρη την εγκατάσταση ενός ιερού Ναού, σε κάποιο αλλο Ναό,θα ακούγαμε τελείως διαφορετικά,ο χώρος με την γενική έννοια,διαστάσεις,δομή, επιφάνειες,κ.τ.λ ανα-δημιουργούν τις συχνότητες οχι ομως πρός το καλύτερο,θα λέγαμε τις επηρεάζουν αλλοτε αρνητικά και άλλοτε θετικά .
Μπορούμε να διορθώσουμε κάτι ?
Στούς αγώνες ταχύτητος ο οδηγός δίνει τα συμπεράσματά του και οι τεχνικοί διορθώνουν,ακριβώς έτσι είναι καί εδώ ο τεχνικός πρέπει να εχει την γνώση, τις συσκευές μέτρησης, την αισθητική ολα αυτά μαζί,χωρίς καμμία εξαίρεση,με αγάπη για το αποτέλεσμα,με χρόνο αρκετό.
Σύν Θεώ στο επόμενο άρθρο θα συνεχίσουμε με τον τρόπο που ο χώρος επιδρά στο ακουστικό αποτέλεσμα ,εως τότε να είσται καλά.
 
Last edited:

Λάμπης

Λαμπρόπουλος. Λ
09-Τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά των μικροφώνων
Transient responce
Μία σπουδαία παράμετρος που δυστυχώς δεν αναφέρεται στα χαρακτηριστικά των μικροφώνων και μας δείχνει πόσο γρήγορα το διάγραμμα ανταποκρίνεται στην προσπίπτουσα κυματομορφή.
Τα δυναμικά μικρόφωνα είναι πολύ αργά στην απόκριση για αυτο και εχουν τραχύ,και σκληρό ήχο και πολύ χαμηλη έξοδο,για αυτό και δέν προτείνονται για τούς Ι.Ναούς,δεδομένης και της μεγάλης απόστασης του ψάλτου απο το μικρόφωνο.
Τα πυκνωτικά εχουν ένα εξαιρετικά λεπτό διάγραμμα 2/&1/2'' εως 1/4'' με πάχος μόλις 0.0014 της ίντσας,αυτό σημαίνει οτι το διάγραμμα παρουσιάζει μικρή μηχανική αντίσταση στην ηχητική πίεση του κύματος,με αποτέλεσμα αυτά να είναι πιό ακριβή κατα μήκος της ακουστικής περιοχής.
Sensitivity Rating
Μας δείχνει την έξοδο που το μικρόφωνο παράγει σε μονάδες Volt, οταν σε αυτό προσπέσει ένα προσδιορισμένο και σταθερό σήμα μετρούμενο σε db SPL (Sound Pressure Level)
Ενα μικρόφωνο με μεγαλύτερη ευαισθησία θα παράξει ισχυρότερο σήμα σε σχέση με κάποιο χαμηλότερης ευαισθησίας όταν σε αυτά τα δύο προσπέσει η ίδια ποσότητα ηχητικής πίεσης.
Εδώ έρχεται και η λύση στην επιλογή του μικροφώνου(σε σχέση με την ένταση της φωνής μας)εάν είμαστε χαμηλόφωνοι τότε οπωσδήποτε επιλέγουμε οσο μεγαλύτερη ευαισθησία μπορούμε ,για παράδειγμα το AKG C 3000 εχει τιμή ευαισθησίας 20mv/Pa ενω το γνωστο AKG 535 μόνο 7 mv/Pa (τεράστια διαφορά),θα μπορούσαμε να πουμε ότι με το C3000 θα μπορούσαμε άνετα να βρισκόμαστε ακόμη πιό πίσω ως προς το αναλόγιο σε σχέση με το 535.
Προσέξετε την τρίτη στήλη sensitivity του C 3000.
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=234&pictureid=1898
Equivalent Noise Rating
Η τιμή προσδιορίζει τον θόρυβο των ηλεκτρονικών του ιδίου απο κατασκευής μικροφώνου (εδώ έγκειται και ένα μεγάλο μέρος του κόστους )γενικά όμως ολα τα σημερινά μικρόφωνα ειναι πλήρως αποδεκτά, το προβλημα με τον θόρυβο εχει ένα αλλο σπουδαιότατο κομμάτι της αλυσίδας ο Προ-ενισχυτής που βρίσκεται στις κονσόλες (θα αναφερθούμαι εκτενώς ) ο οποίος ενισχύει την πολύ μικρή έξοδο του μικροφώνου
Overload Characteristics
Το μικρόφωνο έχει δύο περιορισμούς,ένα απο τα ηλεκτρονικά του (self-noise)και ένα απο την υψηλή πίεση (high SPL) επι του διαγράμματος η οποία δημιουργεί την λεγόμενη υπερ-οδήγηση, την γνωστή παραμόρφωση.
Σε ότι αφορά την παραμόρφωση τα δυναμικά μπορούν να δεχθούν πιέσεις ακόμη και έως 140dB
Το τυπικό πυκνωτικό μικρόφωνο δεν παραμορφώνει εκτός κάτω απο κάποιες ειδικές ηχητικές πιέσεις,και η πιθανή παραμόρφωση θα προέλθει απο τον προ-ενισχυτή στην κονσόλα που θα δεχθεί το σήμα εξόδου απο την κάψα (capsule)το οποίο θα είναι πολύ μεγάλο ( σε miliVolt)
Microphone Impedance
Δυστυχώς είναι μία δύσκολη τοπολογία αρκετά πολύπλοκη και σχετίζεται με την αντίσταση του ιδίου μικροφώνου και το πόσο μακριά μπορεί χωρίς πρόβλημα να τοποθετηθεί μια γραμμή μικροφώνου χωρίς απώλειες
Phantom Power
Τα περισσότερα πυκνωτικά μικρόφωνα τροφοδοτούνται απ'ευθείας μέσα απο την κονσόλα με μία μορφή phantom -κρυφού-ρεύματος το οποίο δίνει παροχή σε ολα τα μικρόφωνα της κονσόλας ταυτόχρονα,το ρεύμα αυτό δεν επηρεάζει την λειτουργία των δυναμικών μικροφωνων.
Θά πρέπει να προσέχουμε πάντα το κομβίο Phantom (που συνήθως αναγράφεται και ώς +48V )διότι εάν απενεργοποιηθεί θα σταματήσει η τροφοδοσία οπότε κατ επέκταση δεν θα λειτουργούν και τα πυκνωτικά μικρόφωνα.
http://analogion.com/forum/picture.php?albumid=234&pictureid=1914
Εδώ συν Θεώ ολοκληρώσαμε την περιληπτική μελέτη περί μικροφώνων,και ελπίζω οτι μπορείτε να ανατρέξετε στα εκάστοτε παιδία για τυχόν απορίες.
Σας χαιρετώ, να είσται πάντα καλά.
 
Last edited:
Top