Τελική κατάληξη πρίν από αναγνώσματα;

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Όταν μετά ένα ψαλλόμενο τροπάριο ακολουθεί ιερατική εκφώνηση ο κανόνας (με εξαιρέσεις τις αποκρίσεις στις ιερατικές εκφωνήσεις) λέει γίνεται τελική κατάληξη. Ισχύει το ίδιο όταν ακολουθεί ανάγνωσμα από τον προεστώτα ή τον αναγνώστη; Π.χ. στο τέλος των αίνων του Όρθρου πρίν το «Σοί δόξα πρέπει»; Τα προκείμενα γενικά; Προσωπικά κάνω τελική κατάληξη στα παραπάνω γενικά.

Ευχαριστώ.
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Π.χ. στο τέλος των αποστίχων του Όρθρου πρίν το «Σοί δόξα πρέπει»; Τα προκείμενα γενικά; Προσωπικά κάνω τελική κατάληξη στα παραπάνω γενικά.
Και εγώ κάνω κατάληξη στα σημεία αυτά. Θεωρώ ότι δεν έχει σχέση ποιος είναι αυτός που θα απαγγείλει ή θα διαβάσει αμέσως μετά (Ιερέας, αναγνώστης κλπ.), αλλά ότι στο σημείο αυτό σταματάει ένα ακόμη μελωδικό μέρος της λατρείας.
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Με αφορμή αυτή την αναφορά να αναφέρω τη γνώμη μου ότι οι καταλήξεις έχουν κυρίως πρακτικό λόγο (να μην επιφέρει η επερχόμενη αλλαγή χασμωδία ή κενό) και ως εκ τούτου δεν πρέπει να γίνεται πολύ μακρόσυρτη ή μελωδικά εξεζητημένη. Τότε αυτή η ίδια διασπά την ομαλή ροή της ακολουθίας.

Αν βλέπεις ότι στον όρθρο ο ιερέας μνημονεύει στην πρόθεση και θα χριεαστεί να κάνει αίτηση η κατάληξη θα λάβει αντίστοιχη έκταση-τρόπο ώστε να αντιληφθεί ότι πρέπει να κάνει την αίτηση. Όταν όμως ο ιερέας στέκεται στο κέντρο του ναού κα΄τά την είσοδο και περιμένει να τελειώσει το τροπάριο για να πει το "Σοφία. Ορθοί." δεν μπορώ να καταλάβω το λόγο να γίνεται μακρόσυρτη κατάληξη.
 
Top