Εμμανουήλ Αβραμίδης
Παλαιό Μέλος
Στη λειτουργία υπάρχουν καταγεγραμμένα δύο πληρωτικά.
Και τα μεν πρώτα μπήκαν κατά τη λογική σειρά μετά τις δύο ευχές των πιστών, όπως και στις υπόλοιπες ασματικές ακολουθίες (κατά τον τύπο της ευχής της απολύσεως των πιστών ή γ΄ ευχής των πιστών, η οποία συντάσσεται με πληρωτικά). Αντί δε της κεφαλοκλισίας, μετά την ειρήνη, μπαίνει η αγάπη, το σύμβολο της πίστεως και η αναφορά.
Τα δεύτερα (συζητήθηκαν και εδώ), διατηρούν ακριβώς τη δομή της ευχής της απολύσεως των ασματικών ακολουθιών (πληρωτικά, ειρήνη, κεφαλοκλισία), με μόνη διαφορά αντί του Πληρώσωμεν... <<Πάντων τῶν ἁγίων μνημονεύσαντες ἔτι καὶ ἔτι ἐν εἰρήνῃ τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν>>, ίσως για αποφυγή επανάληψης του Πληρώσωμεν ή λόγω της αναφοράς και μνημόνευσης των αγίων κατά την αγία αναφορά.
Η ερώτηση μου είναι η εξής: Ποια είναι η πιο πρώιμη πηγή στην οποία αναφέρονται τα πρώτα πληρωτικά (στο βαρβερινό κώδικα αναφέρονται μόνο τα δεύτερα);
Ευχαριστώ.
Και τα μεν πρώτα μπήκαν κατά τη λογική σειρά μετά τις δύο ευχές των πιστών, όπως και στις υπόλοιπες ασματικές ακολουθίες (κατά τον τύπο της ευχής της απολύσεως των πιστών ή γ΄ ευχής των πιστών, η οποία συντάσσεται με πληρωτικά). Αντί δε της κεφαλοκλισίας, μετά την ειρήνη, μπαίνει η αγάπη, το σύμβολο της πίστεως και η αναφορά.
Τα δεύτερα (συζητήθηκαν και εδώ), διατηρούν ακριβώς τη δομή της ευχής της απολύσεως των ασματικών ακολουθιών (πληρωτικά, ειρήνη, κεφαλοκλισία), με μόνη διαφορά αντί του Πληρώσωμεν... <<Πάντων τῶν ἁγίων μνημονεύσαντες ἔτι καὶ ἔτι ἐν εἰρήνῃ τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν>>, ίσως για αποφυγή επανάληψης του Πληρώσωμεν ή λόγω της αναφοράς και μνημόνευσης των αγίων κατά την αγία αναφορά.
Η ερώτηση μου είναι η εξής: Ποια είναι η πιο πρώιμη πηγή στην οποία αναφέρονται τα πρώτα πληρωτικά (στο βαρβερινό κώδικα αναφέρονται μόνο τα δεύτερα);
Ευχαριστώ.
Last edited: