Τα πληρωτικά της Θείας Λειτουργίας - Αρχιμ. Ειρηναίος Νάκος

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
https://www.romfea.gr/psaltiki-kai-...a-seira-2-ta-plirotika-tis-theias-leitourgias

Ίδρυμα Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής

http://www.sholi.gr/2020/11/26/ieratika-seira-2-ta-plirotika-tis-theia/

--- Μετά από πολλά μηνύματα σπουδαστών, κληρικών και λαϊκών και πολλών φιλόμουσων, προχωρήσαμε και ολοκληρώσαμε τη σειρά Νο.2 με τα Πληρωτικά της Θείας Λειτουργίας σε όλους τους ήχους.
--- Μία εργασία την οποία δημιουργήσαμε στο Studio του ιδρύματος της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε όλους τους αγαπητούς αδελφούς που καιρό τώρα μας ζητούσαν έναν απλό, κατανοητό τρόπο, για να μάθουν να εκφωνούν τα Πληρωτικά στον εκάστοτε ήχο.
--- Οι εκφωνήσεις έχουν τον κανόνα της εκφωνητικής αλλά κυρίως και εξόχως υπάρχει και ο προσωπικός μας μουσικός χαρακτήρας. Κατά κανόνα οι εκφωνήσεις δεν ψάλλονται και φυσικά δεν είναι δημώδη άσματα.
--- Όπως χαρακτηριστικά έλεγε ο αείμνηστος μητροπολίτης Πατρών Νικόδημος Βαλληνδράς, πρέπει να είναι σύντομες και σε σχετικά γοργό ρυθμό ούτως ώστε να ρέει το μέλος.
--- Φυσικά είναι αναμενόμενο ο κληρικός ή ο διάκονος που έχει μουσική εμπειρία να κάνει και πιο περίτεχνες εκφωνήσεις, χωρίς όμως υπέρμετρη υπερβολή.
--- Με την ευλογία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών κ. Ιερωνύμου, επιλέξαμε η παρούσα εργασία να είναι δωρεάν, αφού σκοπός του ιδρύματος είναι η εκμάθηση της μουσικής τέχνης μέχρι και τον τελευταίο κληρικό της πατρίδας μας και του εξωτερικού χωρίς καμία διδασκαλική διάθεση.
--- Επαναλαμβάνουμε πως οι εκφωνήσεις έχουν ξεκάθαρα προσωπικό χαρακτήρα, εμείς απλά εδώ δείχνουμε έναν δρόμο, το αν κάποιος θα τον κάνει πιο περίτεχνο ή ακόμη πιο απλό είναι προσωπική του επιλογή.
--- Καλή ακρόαση.

Αρχιμ. Ειρηναίος Νάκος
Γενικός Διευθυντής Ιδρύματος Μουσικής Ι.Α.Α.


 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Ο ορισμός της πλάνης τις διδασκαλίας των αθηναϊκών σχολών.

Δεν είναι βαρύς αυτός, το λέει σαν τέταρτο φθορικό φεραχνακ, καμιά σχέση!
Ούτε Άγια λέει σωστό, ο κε κανονικά θέλει συνέχεια ψηλά!
Κλπ κλπ..
Γενικά δεν είναι ήχοι αυτοί!
 

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
Ειναι να απορει κανεις γιατι δεν εβαλαν τον κυρ Φωτη να κανει τις εκφωνησεις, μιας και συνεργαζεται με την Αρχιεπισκοπη...
Ας αναλογιστουμε παντως οτι απευθυνεται σε ανθρωπους οι οποιοι δεν εχουν καμια σχεση με την μουσικη (κατα 99%) οι οποιοι καλο ειναι να εχουν εναν μπουσουλα για το τι πρεπει να λενε και σε τι ταχυτητα.

Μουσικα μιλωντας το ακουσμα ειναι τερμα ευρωπαικο, με πιανιστικα διαστηματα (στον "Αγια" αυτο το γα διεση ειναι μαχαιρια...) και απολυτως καμια ελξη. (Ενταξει, λογικο ειναι, ο ανθρωπος ειναι της λυρικης σκηνης, δεν εχει σχεση με παραδοσιακο ακουσμα... Βεβαια κι ο Αστερης ηταν της λυρικης αλλα δεν τον επηρεαζε...)

Απορησα ομως με την παραλειψη των λειτουργικων στην πιο γνησια μορφη τους, σε κλιτον!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ας αναλογιστουμε παντως οτι απευθυνεται σε ανθρωπους οι οποιοι δεν εχουν καμια σχεση με την μουσικη (κατα 99%) οι οποιοι καλο ειναι να εχουν εναν μπουσουλα για το τι πρεπει να λενε και σε τι ταχυτητα.
Μουσικα μιλωντας το ακουσμα ειναι τερμα ευρωπαικο, με πιανιστικα διαστηματα (στον "Αγια" αυτο το γα διεση ειναι μαχαιρια...) και απολυτως καμια ελξη. (Ενταξει, λογικο ειναι, ο ανθρωπος ειναι της λυρικης σκηνης, δεν εχει σχεση με παραδοσιακο ακουσμα... Βεβαια κι ο Αστερης ηταν της λυρικης αλλα δεν τον επηρεαζε...)
Απορησα ομως με την παραλειψη των λειτουργικων στην πιο γνησια μορφη τους, σε κλιτον!
Γράφετε πολύ προσβλητικά καί γιά ἱερεῖς καί γιά τόν π. Εἰρηναῖο, καταξιωμένο καί ἀπό μικρό στήν Ἐκκλησία. Γνωρίζετε τούς δασκάλους του;

Ἐντάξει, ἔχουμε καταλάβει τίς (καρα-)προτιμήσεις σας... :)

Ποῦ λένε λειτουργικά σέ κλιτόν; :cool:

[Κάτι προσωπικό καί εὔθυμον... Ἔχετε συμπτωματικά ὄνομα καί ἐπώνυμον παλαιοῦ συνεργάτου μου (κεκοιμημένου) γκάγκαρου Ἀθηναίου μέ σαφῶς Ἀθηναϊκά ἀκούσματα :D ]
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Τελικά, αυτός είναι ο σωστός β' ήχος, όπως τον εκφωνεί ο π. Ειρηναίος;

Ένα πράγμα που έμαθα εδώ στο Ψ. μετά τόσα χρόνια είναι πως για κάθε κλίμακα θα βρεθεί η «σωστή» σχολή και για κάθε λειτουργική πρακτική το «σωστό» τυπικό. Όποτε όλα είναι σωστά, στο Ψ. δεν υπάρχει λάθος ως τέτοιο :)

Ωστόσο παραθέτω μια ηχογράφηση του π. Παναγιώτη Τσιναρά.
 

Attachments

  • tsinarasleitourgikab.mp3
    1.8 MB · Views: 61

eleftheriou

Ανδρέας Ελευθερίου
Σε μια τέτοια ολοκληρωμένη παρουσίαση προς αρχάριους, χωρίς διδασκαλική διάθεση, όπως αναφέρει ο π. Ειρηναίος, αξίζει ένα μπράβο και όχι κριτικές.
 

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
Γράφετε πολύ προσβλητικά καί γιά ἱερεῖς καί γιά τόν π. Εἰρηναῖο, καταξιωμένο καί ἀπό μικρό στήν Ἐκκλησία. Γνωρίζετε τούς δασκάλους του;

Ἐντάξει, ἔχουμε καταλάβει τίς (καρα-)προτιμήσεις σας... :)

Ποῦ λένε λειτουργικά σέ κλιτόν; :cool:
Τα οσα γραφω εν προκειμενω θεωρω πως δεν αποτελουν καθολου προσβολη ουτε επικριση προς την μουσικη του καταρτιση ή την αναρτηση του ηχητικου, την οποια σαν σκεψη και ιδεα επικροτω.
Ως προς το ακουσμα ομως την αποψη μου την καταθετω με βαση το αποτελεσμα.
(Γνωριζω πως ο π. Ειρηναιος ειχε μαθητευσει στον Χατζημαρκο, αυτο δεν λεει κατι ομως. Οσες φορες τον εχω ακουσει εχει τον ωδειακο ευρωπαικο τροπο, τι να κανουμε τωρα;; ετσι ειναι το γεγονος, δεν ειναι κατι κατακριτεο, η Αθηνα αλλωστε εχει παραδοση σε αυτο το υφος)

Απλα επισημαινω πως οταν κατι προερχεται απο την ΙΑΑ ειναι τροπον τινα η επισημη θεση της Αρχιεπισκοπης, αυτο που προκρινεται ως επιθυμητο και σημειο αναφορας.

(Διαλογος πριν απο καποια χρονια με τον ιερεα μετα το περας της ακολουθιας και λειτουργικων σε κλιτον:
-Τι ηχος ηταν αυτος που ειπες τα λειτουργικα;
-Κλιτον παππουλη, οπως λεμε τον Αποστολο.
-Τι καινοτομιες ειναι αυτες μωρε;; Δεν ειναι παραδοσιακα αυτα, να λες κανονικους ηχους αλλη φορα!)
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Σ᾿ αὐτή τήν ὑποενότητα «Ιερατικές εκφωνήσεις» ὑπάρχουν καί τοῦ μακαριστοῦ Ἄρχοντος Ἰωαννίδη, Εὐάγγελε, τόν ὁποῖον σημειωτέον καί εἶχα ἐπισκεφθεῖ καί μιλούσαμε στό τηλέφωνο καί ἀκούω τίς ἐκφωνήσεις του, γι᾿ αὐτό ἔδωσα παραπομπή στό μήνυμά σου καί ἀντέγραψα τά βιντεάκια στό θέμα του.

Σέ ἔνα θέμα ἠχογραφήσεων κάποιου, ἀπό παλιά ἔχουμε πεῖ, ὅτι εἶναι ἀνάγωγο νά ἀναρτῶμεν ἠχογραφήσεις ἄλλων, πόσω μᾶλλον, πού ἐδῶ πρόκειται γιά μιά δωρεάν προσφορά τοῦ Ἱδρύματος τῆς Ἱ.Ἀ,Ἀ..

Δέν θά σχολιάσω τίποτε ἄλλο. Ὁ καθείς βγάζει τά συμπεράσματά του γιά τό θέμα, γιά τόν καθένα, καί ὅλα αὐτά θά τά βροῦμε μπροστά μας!

Ὁ Θεός βοηθός καί ὑγιεία, πνευματική, ψυχική σωματική!!!
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Εμένα μου αρέσει να μου γράφουν αρνητική κριτική, έτσι μόνο πάμε μπροστά. Αλλιώς μένουμε στην παρακμή, που η Αθήνα και τώρα πρόσφατα δυστυχώς κι ο Πειραιάς διεκδικούν τα πρωτεία.
Αν δεν φανεί η διαφορά του τρόπου που έψαλλαν και ψάλλουν οι παλιοί δάσκαλοι σε σύγκριση με τους τωρινούς, το μέλλον της ψαλτικής δεν το βλέπω.
Σε καμία περίπτωση δεν στοχοποιεί κανείς μας το πρόσωπο κανενός ούτε υποτιμούμε το συνολικό του σαν μουσικός.
Ανάγωγος είναι κάποιος που δεν σέβεται τον εξεταζόμενο σε διπλωματικές και την ώρα που ψάλλει μιλάει και θορυβεί εντελώς αδιακρίτα.
Η κριτική μιας εργασίας που παρουσιάζεται δημόσια δεν είναι κακή αγωγή, εκτός κι αν είναι από σήμερα!
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Απλα επισημαινω πως οταν κατι προερχεται απο την ΙΑΑ ειναι τροπον τινα η επισημη θεση της Αρχιεπισκοπης, αυτο που προκρινεται ως επιθυμητο και σημειο αναφορας.

Βύρωνα (και όλοι) η ΙΑΑ δεν πιστεύω ότι έχει επίσημη θέση στα μουσικά, απλώς "ότι κάτσει", ή "ότι ανθρώπους έχουμε". Αν επισκεφθούμε την ιστοσελίδα της Εκκλησίας της Ελλάδος, στη καρτέλα "Ψαλτική" μέχρι πρόσφατα είχε Καρά, Αγγελόπουλο, Ρεμούνδο, τίποτα άλλο. Τώρα απ' ότι βλέπω υπάρχει κάποια ανανέωση, ωστόσο δε βλέπω επίσημη γραμμή. Οι αρχιερείς κατά κανόνα, νοιάζονται.....δε γνωρίζω και δεν κρίνω γιατί νοιάζονται....πάντως καρφάκι δεν τους καίγεται για την ψαλτική.

Όχι ότι αυτά που γράφω δεν τα ξέρεις....τέλος πάντων. Καλό Σ/Κ.
 
Top