Τά διαστήματα τοῦ Ἔσω Δευτέρου Χρωματικοῦ Εἰρμολογικοῦ καί τοῦ Πλαγίου Δευτέρου Σκληροῦ Χρωματικοῦ.

DiamantopoylosT

Παλαιό Μέλος
Ἐάν δέν ἔχω μπερδέψει στή μετατροπή τίποτα, δημιούργησα μέ τό πρόγραμμα scala δύο κλίμακες τοῦ δευτέρου ἤχου (ἀπό τόν Βοῦ γιά εἰρμολογικά ἤ ἀπό Πά γιά τά παπαδικά), καί τοῦ πλαγίου του δευτέρου της παπαδικῆς.
Ἡ διαφορά εἶναι ἐλάχιστη καί δύσκολη νά τήν ποῦν οἱ περισσότεροι ἤ καί σχεδόν ὅλοι ἄν τούς ζητήσεις νά ποῦν τήν κλίμακα στά γρήγορα. Στό video πού βλέπουμε παρακάτω (καλύτερα δείχνει σέ full screen) ἡ διαφορά ὑπάρχει μόνο σέ δύο σημεῖα. Πρῶτον μεταξύ του ΠΑ καί τοῦ ΒΟΥ ὅπου ὁ δεύτερος ἦχος (στό κάτω μέρος) ἔχει ἐλάχιστα αὐξημένο τό ΒΟΥ σέ σχέση μέ αὐτό τοῦ πλαγίου του (πάνω μέρος) ὅπως ἀκριβῶς καί τό ΖΩ.

Αὐτά ὅλα μέ τά διαστήματα ἀπό τό Θεωρητικό του Σ. Καρά.
Ἄν μετά κανείς διαβάσει τό θεωρητικό του κ. Ἡλιοπουλου θά δεῖ πώς γράφει ὅτι ὁρισμένα τροπάρια τοῦ δευτέρου ψέλνονται σέ πλάγιό του Β΄ κατά παράδοση.
Τό ἴδιο πράγμα μέ ἄλλα λόγια δέν εἶναι; Ναί ὡστόσο ἔχει ὁ κ. Ἡλιοπουλος διαφορετικῆς κλίμακα στό θεωρητικό του ἀπό αὐτήν πού ἔχει ὁ συχωρεμένος Σ. Καράς. Ἀλλάζει κάτι; Σέ ἑπόμενο μήνυμα ὅταν βρῶ χρόνο (μπορεῖ ἀμέσως μετά μπορεῖ καί μετά ἀπό μέρες, ἄν δέν μέ προλάβει κάποιος ἄλλος) θά προσπαθήσω νά ἀνεβάσω ἀντίστοιχο video μέ τίς κλίμακες τοῦ πλαγίου δευτέρου ἀπό τούς δύο αὐτούς δασκάλους. Βέβαια ὁ λόγος πού ἄνοιξα αὐτό τό θέμα δέν εἶναι γιά νά δοῦμε καί ἀκουστικῶς τίς διαφορές ἤ ὁμοιότητες μεταξύ δασκάλων ἤ ἤχων, ἀλλά γιά νά εἶναι εὔκολα προσβάσιμες οἱ δύο αὐτές κλίμακες τοῦ δευτέρου εἰρμολογικοπαπαδικοῦ καί τοῦ πλαγίου δευτέρου, ἀπό νέους στήν ψαλτική πού τούς μπερδεύουν ἀρκετά αὐτοί οἱ δύο ἦχοι ὅπως καί ἐμένα.
Τά διαστήματα τοῦ ἔσω δευτέρου καί τοῦ πλαγίου του σύμφωνα μέ τόν Σ.Καρά ἔχουν γραφτεῖ πολλάκις ἐδῶ ἀλλά τά ξαναγράφω εἶναι: 7.5-16-6.5-12-7.5-16-6.5 γιά τόν ἔσω καί γιά τόν πλάγιό του δευτέρου εἶναι: 5.5-18-6.5-12-5.5-18-6.5
 

DiamantopoylosT

Παλαιό Μέλος
Μένει λίγο πίσω ὁ ἦχος στό βιντεάκι ἀλλά νομίζω δέν εἶναι τόσο τρομερό γιά νά τό ξαναφτιάξω. Καταλαβαίνουμε τίς διαφορές. Ὑπάρχει μία διαφορά σέ δύο σημεῖα. Στόν προτελευταῖο τόνο ΝΗ πρίν τήν κορυφή καί στόν τρίτο ἀπό τήν ἀρχή τό ΓΑ. Οἱ ἄλλες εἶναι ἀνεπαίσθητες. Στό πάνω μέρος εἶναι ἡ κλίμακα ἀπό τό θεωρητικό του Σ. Καρά καί στό κάτω ἀπό τό θεωρητικό του κ. Ἡλιοπουλου.

Μήπως μερικές φορές εἶναι κρίμα νά σπαταλᾶμε ὄχι ὧρες ἀλλά μέρες καί ἑβδομάδες σέ συζητήσεις γιά τό ἄν τό σωστό εἶναι τό ἕνα ἤ τό ἄλλο; Ἄν εἶναι 18 ἤ 20 μόρια ἡ διαφορά ἤ κάτι ἄλλο; Καλό καί πολύ χρήσιμο εἶναι νά εἴμαστε ὅσο πιό ἀκριβής γίνεται ἀλλά πάλι αὐτή ἡ ὑπέρμετρη σχολαστικότητα καί ἡ ἀπόρριψη τοῦ ἑνός ἤ τοῦ ἄλλου δασκάλου ἐμένα δέ μέ βρίσκει σύμφωνο. Προτιμῶ τήν κούραση καί τήν ἐξάσκηση αὐτή ἀντί νά τήν δώσω στό νά βρῶ ποιά τελικά εἶναι τά σωστά διαστήματα, πού καί νά τά βρῶ δέ ξέρω ἄν εἶμαι ποτέ σέ θέση νά τά ψάλλω, νά τή δώσω στό νά καταλάβω αὐτό πού γράφει ὁ γ. Ἰωσήφ: H ψαλμωδία νά γίνεται ταπεινά. Ὁ νοῦς νά κυνηγᾶ τό νόημα τοῦ τροπαρίου. Ἡ διάνοια νά ἠδύνεται εἰς τό νοούμενον ὑπό τοῦ νοός καί νά ἀνάγεται εἰς τήν θεωρίαν του. Δυστυχῶς δέν ὑπάρχει κάποιο μηχάνημα νά μοῦ ἀναλύσει αὐτά τά λόγια. :(

Δια νά ἐπανέλθουμε ὅμως εἰς τό θέμα μας τό ψαλτικό, νά γράψω ἀκόμα ὅτι:

1200/72 = 16.666666666666666666666666666667 αὐτό εἶναι ἕνα μόριο ἀπό τά 72 τῆς κλίμακας.
x
6-20-4-12-6-20-4 Θεωρητικό Δ. Ἡλιοπουλου

τό ὁποῖο τό πολλαπλασιάζω κάθε φορᾶ
μέ ἕναν ἀπό τούς ἀριθμούς πού ἔχουν τά
θεωρητικά ὅπως βλέπουμε ἐδῶ

5.5-18-6.5-12-5.5-18-6.5 Θεωρητικό Σ. Καρά


γιά νά βρῶ τέτοιους ἀριθμούς ὅπου τους βάζω στό
πρόγραμμα scala

100 - 333.33333333333333333333333333333 -
66.666666666666666666666666666667 - 200 - 100 - 333.33333333333333333333333333333 -
66.666666666666666666666666666667

Oι δεκαδικοί ἀριθμοί οἱ παρακάτω προέκυψαν ἀπό τό θεωρητικό του Σ. Καρά καί οἱ παραπάνω ἀπό τό ἀντίστοιχό του κ. Ἡλιοπουλου.

91.666666666666666666666666666667 - 300 -
108.33333333333333333333333333333 - 200 -
91.666666666666666666666666666667 - 300 -
108.33333333333333333333333333333
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
1200/72 = 16.666666666666666666666666666667 αὐτό εἶναι ἕνα μόριο ἀπό τά 72 τῆς κλίμακας.
x
6-20-4-12-6-20-4 Θεωρητικό Δ. Ἡλιοπουλου

τό ὁποῖο τό πολλαπλασιάζω κάθε φορᾶ
μέ ἕναν ἀπό τούς ἀριθμούς πού ἔχουν τά
θεωρητικά ὅπως βλέπουμε ἐδῶ

5.5-18-6.5-12-5.5-18-6.5 Θεωρητικό Σ. Καρά
Όχι, αυτός ο τρόπος προσέγγισης κατ' εμέ είναι λάθος. Γι' αυτό και οι αριθμοί (cents) που έβαλες στο Scala δεν είναι σωστοί και διαφέρουν από τα cents που προκύπτουν από τους λόγους του Καρά και της Επιτροπής (Ηλιόπουλου). Κι αυτό για τον εξής λόγο:

Υιοθετώντας πλήρως το σκεπτικό του Μαυροειδή (σου είπα από την αρχή να τον δεις κριτικά, αλλά δε με ακούς...), λες κι εσύ ότι το 1 μόριο της 72άρας κλίμακας είναι περίπου 16.7 cents. Άρα τα 10 μόρια = 167 cents κοκ. Μα βρε Τάσο, για να βρούμε τα μόρια σε πόσα cents αντιστοιχούν, δεν παίρνουμε ως πρωτότυπο και αληθινό μέγεθος τα συμβατικά / συγκερασμένα / στρογγυλοποιημένα μόρια της κλίμακας, αλλά τα ασυγκέραστα, δηλ. τους λόγους από τους οποίους αυτά προήλθαν. Κι αυτό γιατί ένας ορισμένος αριθμός μορίων μπορεί να προέρχεται από πάρα πολλούς λόγους. Τους δε λόγους από τους οποίους προέρχονται τα μόρια, τους έχει και ο Καράς και η Επιτροπή! Αφού λοιπόν τα μόρια είναι συμβατικά, στρογγυλοποιημένα και ανακριβή (σου λέει η Επιτροπή ότι τα μόρια "λανθάνουν"!), ενώ η μόνη ακριβής έκφραση των διαστημάτων είναι οι λόγοι, είναι επόμενο ότι αν πάρεις τη στρογγυλοποιημένη/ανακριβή μορφή, θα καταλήξεις και σε ανακριβή μέτρηση, όπως και κατέληξες. Δεν πολλαπλασιάζουμε λοιπόν x 16.7 τα ανακριβή μόρια, για να βρούμε τα cents, παρά παίρνουμε τους ακριβείς λόγους και εφαρμόζουμε το γνωστό τύπο (μόρια κλίμακας) x LOG(λόγος με βάση το 2). Μόνο έτσι είναι επιστημονικώς ορθός ο συγκερασμός.

Και άλλωστε μην ξεχνάς ότι και τα cents είναι κι αυτά μόρια κλίμακας (αυτής των 1200). Στην ουσία δηλ. ο Μαυροειδής παίρνει τα μόρια μιας κλίμακας (72), τα συγκρίνει με αυτά μιας άλλης (1200), βρίσκει την αναλογία του ενός μορίου (1 της 72άρας και 16.7 της 1200άρας) και με βάση αυτή την αναλογία κάνει τις μετατροπές για να βρει... με ποιους λόγους ισούνται τα μόρια της Επιτροπής! Μα το πρωτότυπο διαστηματικό μέγεθος δεν είναι τα μόρια, αλλά οι λόγοι και με τον τρόπο αυτό τα cents θα βγουν διαφορετικά από αυτά που δίνει η ίδια η Επιτροπή για τα διαστήματά της! Έτσι, φτάνει ο Μαυροειδής σε σημείο οι λόγοι που δέχεται για το μαλακό διάτονο της βυζαντινής να μη δίνουν γινόμενο τετραχόρδου 4/3!!

Άλλωστε η 1200άρα κλίμακα δεν είναι άλλο από την 12άρα κλίμακα του πιάνου x 1000, άρα ο τόνος θα σου βγει πιανιστικός! (16.66 x 12 = 200 cents περίπου, δηλ. τόνος πιανιστικός / συγκερασμένος και όχι επόγδοος 9/8, που είναι 204 cents). Δεν μπορεί να παίρνουμε το πιανιστικό μοντέλο για να χωρέσουμε εκεί φωνητικά διαστήματα και μάλιστα βυζαντινής μουσικής! Από πού κι ως πού δηλ. στρογγυλοποιείς τον τόνο στα 200 cents, τη στιγμή που η Επιτροπή σου λέει ότι ο τόνος της είναι 9/8 και 204 cents, ενώ 200 είναι ο του Ψαλτηρίου τόνος που "λανθάνει";; (100 τον έχει η Επιτροπή, μιας και η κλίμακα του Ψαλτηρίου περιείχε 600 cents και της Επιτροπής 36, ως γνωστόν). Παίρνεις λοιπόν το λανθασμένο για αφετηρία;; Μα αυτόν τον πήρε η Επιτροπή επειδή δεν είχε τα τεχνικά μέσα να κάνει αλλιώς, κι εμείς με υπολογιστές και Scala αναπαράγουμε τα... λανθάνοντα διαστήματα και όχι τα κανονικά;;
100 - 333.33333333333333333333333333333 -
66.666666666666666666666666666667 - 200 - 100 - 333.33333333333333333333333333333 -
66.666666666666666666666666666667

Oι δεκαδικοί ἀριθμοί οἱ παρακάτω προέκυψαν ἀπό τό θεωρητικό του Σ. Καρά καί οἱ παραπάνω ἀπό τό ἀντίστοιχό του κ. Ἡλιοπουλου.

91.666666666666666666666666666667 - 300 -
108.33333333333333333333333333333 - 200 -
91.666666666666666666666666666667 - 300 -
108.33333333333333333333333333333
[Ας προσπεράσουμε καταρχήν το γεγονός ότι για ένα μέγεθος δίνεις στρογγυλοποιημένο λογάριθμο (200) ενώ για άλλα αστρογγυλοποίητο με ένα κάρο δεκαδικά.]
Δίνεις δηλ. εσύ σκληρά χρωματικά τετράχορδα σε cents:
Επιτροπή (Ηλιόπουλος): 100-333-67 (σε μόρια 72άρας: 6-20-4)
Καράς: 92-300-108 (σε μόρια 72άρας: 6-18-6, 5.5-18-6.5 κατά Καρά)
ενώ αμφότεροι δίνουν λόγους ως εξής:
Επιτροπή: 256/243 - 243/200 - 25/24 άρα cents (στρογγυλοποιημένα) 90-337-71
Καράς: 256/243 - 32/27 - 2187/2048 άρα cents (στρογγυλοποιημένα) 90-294-114
Αυτά (τα υπογραμμισμένα) είναι και οι αριθμοί που θα πρέπει να βάλεις στο Scala.

Ενώ δηλ. η Επιτροπή και ο Καράς δίνουν ίδιο λόγο για το πρώτο διάστημα του σκληρού χρωματικού τετραχόρδου (το λείμμα 256/243), εσύ βγάζεις 100 cents το λείμμα της Επιτροπής και 92 το λείμμα του Καρά, επειδή η Επιτροπή το έχει 6άρι ενώ ο Καράς 5.5! Μα αυτά τα δύο νούμερα βρε Τάσο είναι στην ουσία ΑΚΡΙΒΩΣ ΙΔΙΑ, γιατί προέρχονται από τον ίδιο λόγο! Πώς λοιπόν τα έχεις διαφορετικά;; Το 5.5 είναι συγκερασμός του Καρά και είναι μεν ακριβέστερος από το 6 (αφού το λείμμα ισούται με 5.4 μόρια), αλλά αν το υιοθετήσεις αναγκάζεσαι να στρογγυλοποιήσεις σε 6.5 την αποτομή, ενώ πιο σωστό είναι το 7 (αφού ισούται με 6.8 μόρια). Όλ' αυτά λοιπόν καταλαβαίνεις ότι είναι παιχνίδια με στρογγυλοποιήσεις και μπορεί ο ένας να το έχει έτσι, ο άλλος αλλιώς. Την αποτομή λ.χ. μπορεί αλλού να τη δεις 6, αλλού 6.5 κι αλλού 7. Θα την πολλαπλασιάσεις λοιπόν x 16.7 και θα βγάλεις... τρεις διαφορετικές αποτομές :eek:, τη στιγμή που και οι τρεις στρογγυλοποιημένοι συγκερασμοί θέλουν να σου δείξουν τον ίδιο λόγο και επομένως το ίδιο διαστηματικό μέγεθος;;

Σε ό,τι αφορά τώρα το προηγούμενό σου μήνυμα, σωστά επισημαίνεις ότι μεταξύ β' και πλ. β' στον Καρά "Ἡ διαφορά εἶναι ἐλάχιστη καί δύσκολη νά τήν ποῦν οἱ περισσότεροι ἤ καί σχεδόν ὅλοι ἄν τούς ζητήσεις νά ποῦν τήν κλίμακα στά γρήγορα", αφού το "μαλακό" 8-16 με το "σκληρό" 6-18 ελάχιστα διαφέρουν (κι ακόμα λιγότερο μάλιστα άμα πάρεις τους λόγους του Καρά, ας μην το μπλέξουμε όμως παραπάνω). Μ' άλλα λόγια, ο Καράς στην ουσία δεν δέχεται μαλακό χρώμα στη μουσική μας!
 

DiamantopoylosT

Παλαιό Μέλος
Τήν ἀπάντησή σου Νίκο τήν εἶχα δεῖ ἐδῶ καί καιρό, ὅμως διάφορες ἔτσι ἐνδοοικογενειακές δυσκολίες πού ἀντιμετωπίζω τελευταία μέ ἔχουν ἐπηρεάσει ψυχολογικά καί προσπαθῶ νά μήν ἐκθέτω τόν ἑαυτό μου σέ ἀντιπαραθέσεις, διχογνωμίες καί διαφωνίες. Πόσο μᾶλλον μέ σένα πού σέ κάποια μηνύματα μέ βοήθησες μέ ὑπομονή καί μέ εὔληπτο τρόπο, χωρίς νά μέ ξέρεις, πάρα πολύ καλύτερα ἀκόμα καί ἀπό τό νά πλήρωνα δάσκαλο μουσικῆς νά μοῦ ἔκανε ἰδιαίτερο μάθημα. Ἀκόμα στά θέματα θεωρίας εἶναι φανερό καί ἀπό μηνύματα τοῦ παρελθόντος πώς ὁ ἐγκέφαλος ἀκόμα δέν ἔχει ἀφομοιώσει πλήρως κάποιες ἔννοιες μέ ἀποτέλεσμα νά κάνω σοβαρά λάθη ἔκφρασης κυρίως πού μπερδεύουν τόν ἀναγνώστη.

Ὅμως ἐπειδή ἔθιξες σέ κάποιο ἄλλο μήνυμά σου αὐτή τήν ἀπάντησή σου ἀναγκάζομαι τρόπον τινά καί ἐγώ νά σού ἀπαντήσω κάπως ἁπλά ὅμως.

Ὁ λόγος πού δέν ἔγραψα τούς κλασματικούς λόγους ἀλλά τά διαστήματα μέ τούς ἀριθμούς ὅπως τούς γράφουν τά θεωρητικά, εἶναι πώς ἄν θυμᾶμαι καλά δέν ὑπάρχει ἀκόμα κάτι ἐπίσημο ἀπό τό Σύλλογο πρός Διάδοσιν τῆς Ἐθνικῆς Μουσικῆς - Σίμων Καράς. Περιμένουμε κάποιο βιβλίο πού γιά σένα δέν εἶναι σημαντικό σύμφωνα μέ τίς πληροφορίες σου, ἀλλά ποτέ δέ ξέρεις ὅμως. Ἀκόμα ἄλλος λόγος εἶναι πώς ὡς ἀρχάριος γράφω ἁπλά πράγματα γιά ἀρχάριους. Ἕνας πού μαθαίνει μουσική καταλαβαίνει καλύτερα ὅταν βλέπει τούς ἴδιους ἀριθμούς πού ἔχει τό θεωρητικό ἀπό τό ὁποῖο διαβάζει. Ἄς μήν τό μπερδέψουμε μέ κλασματικούς λόγους.

Ὁ σκοπός τώρα τοῦ μηνύματός μου εἶναι νά δείξει πώς οὐσιαστικά δέν ὑπάρχουν μεγάλες διαφορές ἀπό σχολή σέ σχολή... στήν πράξη. Ἐνῶ στήν θεωρία μπορεῖ νά φαίνεται ἄσπρο μαῦρο στήν πράξη ἀλλάζουν πολλά. Οἱ διαφορές εἶναι ἐλάχιστες ἤ καί μεταλλάσσονται! Ἄς ποῦμε γιά παράδειγμα λές ἐσύ Νίκο πώς ὁ Καράς ἐκεῖνο τό ἄλλο τό πάρ΄ἄλλο. Εἶναι τόσο σημαντική αὐτή ἡ ἐμμονή στή θεωρία καί νά προσπαθοῦμε νά καταλάβουμε τί ἐννοοῦσε ὁ συγγραφέας ἤ μήπως τό βάρος θά πρέπει νά τό ρίξουμε στήν πράξη; Ἄκου γύρω σου τούς ψάλτες πού θεωρητικά δέχονται τά ἴδια διαστήματα μέχρι κεραίας τῆς ἐπιτροπῆς, ἀλλά στήν πράξη δέν τά τηροῦν. Ὄχι ἕνας καί δύο ἀλλά οἱ περισσότεροι. Καθένας τό λέει καί διαφορετικά. Ἄν δέν ἤθελα νά τούς προσβάλω θά μποροῦσα νά ἀνεβάσω ἔτσι στά γρήγορα δέκα παραδείγματα ἀπό διαφορετικούς ψάλτες πού ἀκοῦμε εἴτε στό ραδιόφωνο εἴτε ἀπό δίσκους. Ἄκου πολύ γνωστούς καθηγητές - ψάλτες βυζαντινῆς μουσικῆς πού ἔχουν ἐκδώσει κασέτες /cd ἐκμάθησης βυζαντινῆς μουσικῆς πού δέν κατορθώνουν νά ἐκτελέσουν σωστά αὐτά πού γράφουν στή θεωρία τους! Πίστεψε μέ ἔχω συγκεκριμένα παραδείγματα ὅταν τό λέω αὐτό. Τό ἴδιο συμβαίνει καί σέ μαθητές τῆς σχολῆς Καρά. Ἔχω βρεῖ στό youtube ἕνα βιντεάκι πού κάνει μπάμ. Καί εἶναι μάλιστα ἀπό συναυλία καί ξεφεύγει καί ὁ "σολίστ" καί ἴσως καί τό ἰσοκράτημα λίγο. Εἶμαι σίγουρος γι'αὐτό διότι ἔχουν ἐκδώσει καί CD ἀκριβῶς μέ τόν ἴδιο καλοφωνάρη καί τά διαστήματα διαφέρουν.

Λοιπόν αὐτά εἶναι Νίκο τά σημαντικά. Τί νά τό κάνω νά χάνω τό χρόνο μου σέ συζητήσεις συζητήσεων ὅταν δέν ἐκτελῶ σωστά; Αὐτά ἐδῶ πού ἀνέβασα δέν ξεφεύγουν τόσο ἀπό τά πραγματικά διαστήματα στήν πράξη. Κάποια στιγμή ὅταν κυκλοφορήσει τό βιβλίο μέ τούς λόγους τοῦ Καρᾶ θά ἀνεβάσω ἕνα παράδειγμα μέ κλασματικούς καί μή λόγους καί θά δεῖς πώς ἡ διαφορά αὐτή δέν εἶναι τόσο σημαντική ὅσο νομίζεις. Μή ξεχνᾶς ἄλλωστε πώς ἀπό μόνη της ἡ κλίμακα δέ λέει τίποτα διότι παρεμβάλλονται τά σημεῖα ἀλλοιώσεως. Ἡ κλίμακα χρειάζεται γιά τόν ἀρχάριο γιά νά καταλάβει ἔτσι τούς δρόμους γενικότερα πρός τά πού πάει ὁ καθένας.

Προσωπική μου γνώμη λοιπόν δέν ἀξίζει γιά ὅλους τους λόγους πού σου ἀνέφερα ἀπό τήν ἀρχή, νά τό ἀναλύσω περισσότερο τό θέμα. Ἐντάξει τό καλύτερο θά ἦταν νά εἴχαμε κλασματικούς λόγους σέ ὅλα, δέν ἀντιλέγω, ὅμως καί αὐτό πού ἔγραψα δέν ὁδηγεῖ σέ ἐσφαλμένα συμπεράσματα.

Κάπου γράφεις πῶς τόν τόνο τόν ἔχω 200 ἐνῶ τούς ἄλλους ἀριθμούς δέν τούς ἔχω στρογγυλοποιημένους; Μά δέν ἔχω πειράξει τίποτα βρέ Νίκομου. Εἴπαμε ὅλα ξεκινοῦν ἀπό τήν διαίρεση τοῦ 1200/72 πού μᾶς δίνει τό 16.6 πού ἄν τό πολλαπλασιάσουμε μέ τό 12 μᾶς δίνει ἀκριβῶς 200. Δέ θέλω τώρα νά μπῶ σέ τέτοιες λεπτομέρειες τά εἴπαμε αὐτά. Γιά τόν ἴδιο λόγο δέν διαμαρτύρομαι ὅταν διαβάζω ἐδῶ στό ψαλτολόγιο σέ ἄλλα μηνύματα πώς δῆθεν ἕνα διάστημα ξέρω γῶ τεσσάρων μορίων νά προσπαθεῖ ὁ ἄλλος δῆθεν μέ ἐπιστημονικό τρόπο νά μοῦ ἀποδείξει μέ cents πώς εἶναι σχεδόν 6! Δέν θέλω ὁπωσδήποτε νά πείσω τόν καθέναν πώς τό ἄσπρο εἶναι ὄντως ἄσπρο. Ἄν ὑπάρχει ἰσχυρογνωμοσύνη ἀπό τήν ἄλλη πλευρά πάω πίσω καί προσπαθῶ νά τό δέχομαι ὅπως δέχεται ὁ Θεός τά δικά μου λάθη.

Τάκης Δ.
καί ὄχι Τάσος (συγνώμη γιά τό μπέρδεμα, τό ξέρω πώς τά ὀνόματα τό σωστότερο εἶναι νά τά λέμε ὁλόκληρα)
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Τάκης Δ.
καί ὄχι Τάσος (συγνώμη γιά τό μπέρδεμα, τό ξέρω πώς τά ὀνόματα τό σωστότερο εἶναι νά τά λέμε ὁλόκληρα)
Πω πω πωωωω, ξέρεις τι μου κάνεις τώρα;; Θα πρέπει να διορθώσω όλα τα μηνύματα που σε έχω γράψει Τάσο!! Δε βαριέσει, ένα απλό search είναι, θα το κάνω σε κάποια φάση.
Τήν ἀπάντησή σου Νίκο τήν εἶχα δεῖ ἐδῶ καί καιρό, ὅμως διάφορες ἔτσι ἐνδοοικογενειακές δυσκολίες πού ἀντιμετωπίζω τελευταία μέ ἔχουν ἐπηρεάσει ψυχολογικά καί προσπαθῶ νά μήν ἐκθέτω τόν ἑαυτό μου σέ ἀντιπαραθέσεις, διχογνωμίες καί διαφωνίες.
Όχι βρε Τάκη, το έγραψα κι αλλού ότι με σένα μιλάμε την ίδια γλώσσα στα διαστηματικά (την επίσημη, δεν υπάρχει κι άλλη εδώ, που τα λέμε...) και μπορούμε να συνεννοηθούμε. Ποτέ δεν ένιωσα ότι αντιπαρατίθεμαι απέναντί σου. Ίσα ίσα που χαίρομαι που κατάλαβες αμέσως πράγματα που άλλοι τους τα λες 100 φορές και δεν τα καταλαβαίνουν. Ακόμα κι όταν διαφωνώ μαζί σου, παραδέχομαι ότι τα πράγματα τα θέτεις χωρίς να θέλεις να προκαλέσεις ένταση, παρά μόνο για να πεις την καθ' όλα σεβαστή άποψή σου. Μη θεωρείς επ' ουδενί λοιπόν ότι "σου τη λέω".
Ὁ λόγος πού δέν ἔγραψα τούς κλασματικούς λόγους ἀλλά τά διαστήματα μέ τούς ἀριθμούς ὅπως τούς γράφουν τά θεωρητικά, εἶναι πώς ἄν θυμᾶμαι καλά δέν ὑπάρχει ἀκόμα κάτι ἐπίσημο ἀπό τό Σύλλογο πρός Διάδοσιν τῆς Ἐθνικῆς Μουσικῆς - Σίμων Καράς. Περιμένουμε κάποιο βιβλίο πού γιά σένα δέν εἶναι σημαντικό σύμφωνα μέ τίς πληροφορίες σου, ἀλλά ποτέ δέ ξέρεις ὅμως.
Πώς δεν υπάρχει! Εδώ έχω γράψει τι λέει ο Καράς στο Θεωρητικό του, στο Γένη και Διαστήματα και στα Αρμονικά κι έχω τοποθετηθεί. Το βιβλίο που θα βγει, όπως έγραψα κι αλλού και όπως μου είπε ο φίλος και υπεύθυνος στη σχολή Καρά Μιχάλης Μαντζούρης, δεν θα αναιρεί κάτι από αυτά, απλώς θα έχει κάποιες λεπτομέρειες παραπάνω. Για μένα αυτές είναι σημαντικές, όμως και το ότι δεν αναιρείται κάτι είναι επίσης πολύ σημαντικό. Παραμένουν λοιπόν οι λόγοι που υπάρχουν στις μελέτες του αυτές, για τους οποίους στο χρωματικό γένος, το οποίο πραγματευόμαστε εδώ, δεν υπάρχει κανένα θέμα, καθώς σε όλα τα συγγράμματα οι λόγοι είναι ίδιοι. Μόνο στο μαλακό διάτονο υπάρχει θέμα, όπως έχω εξηγήσει.
Ἀκόμα ἄλλος λόγος εἶναι πώς ὡς ἀρχάριος γράφω ἁπλά πράγματα γιά ἀρχάριους. Ἕνας πού μαθαίνει μουσική καταλαβαίνει καλύτερα ὅταν βλέπει τούς ἴδιους ἀριθμούς πού ἔχει τό θεωρητικό ἀπό τό ὁποῖο διαβάζει. Ἄς μήν τό μπερδέψουμε μέ κλασματικούς λόγους.
Διαφωνώ: αυτό που πρέπει να περάσει προς τα έξω είναι ότι οι αριθμοί της κλίμακας είναι σχετικοί και στρογγυλοποιημένοι και ότι τα πρωτότυπα μεγέθη που διατυπώνονται είναι οι λόγοι. Η πρωτότυπη εικόνα λοιπόν, αυτή των λόγων, θα πρέπει να δοθεί προς τα έξω, και όχι η αλλοιωμένη των τμημάτων. Μόνη εξαίρεση στην περίπτωση του Χρυσάνθου, ο οποίος δεν δίνει λόγους για το χρωματικό γένος, ενώ για το διατονικό αυτά που έμειναν είναι τα τμήματα και κανείς δεν έκανε χρήση των λόγων, που ήταν απλώς παρμένοι από διαστήματα της ανατολικής μουσικής που παίζονταν τότε στα όργανα. Στις άλλες περιπτώσεις βέβαια, η διαφορά λόγων και τμημάτων είναι πολύ μικρή, ενώ στο Χρύσανθο μεγάλη.
Ὁ σκοπός τώρα τοῦ μηνύματός μου εἶναι νά δείξει πώς οὐσιαστικά δέν ὑπάρχουν μεγάλες διαφορές ἀπό σχολή σέ σχολή... στήν πράξη. Ἐνῶ στήν θεωρία μπορεῖ νά φαίνεται ἄσπρο μαῦρο στήν πράξη ἀλλάζουν πολλά. Οἱ διαφορές εἶναι ἐλάχιστες ἤ καί μεταλλάσσονται! Ἄς ποῦμε γιά παράδειγμα λές ἐσύ Νίκο πώς ὁ Καράς ἐκεῖνο τό ἄλλο τό πάρ΄ἄλλο. Εἶναι τόσο σημαντική αὐτή ἡ ἐμμονή στή θεωρία καί νά προσπαθοῦμε νά καταλάβουμε τί ἐννοοῦσε ὁ συγγραφέας ἤ μήπως τό βάρος θά πρέπει νά τό ρίξουμε στήν πράξη;
Μα αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα με τον Καρά: ότι πήρε τον β' ήχο και άλλαξε τελείως το ηχόχρωμά του στην πράξη, μετατρέποντάς τον σε σκληρό χρωματικό από μαλακός που είναι! Εδώ πέρα μου έλεγαν σε ένα μοναστήρι ότι πήγε κάποιος και έψελνε διαφορετικά το Άγιος ο Θεός και τους είπε ότι "Εγώ είμαι της σχολής του Καρά και τα λέμε διαφορετικά, αν θέλετε μπορώ να σας δείξω" κι ευτυχώς του είπαν "Όχι, ευχαριστούμε" και με ρώτησαν αν έκαναν καλά... (δεν χρειάζεται να σας πω τι τους είπα...). Όσο για τα διαστήματα της Επιτροπής που εκτελούν (ή λένε ότι εκτελούν...) οι περισσότεροι, είπαμε ότι δεν είναι φιξαρισμένα κι ότι υπάρχει απόκλιση στην πράξη, όχι όμως και αλλαγή φιλοσοφίας. Η διαφορά του Καρά στην πράξη είναι στο μαλακό χρώμα κατά βάση και όχι στα υπόλοιπα. Οι άλλες διαστηματικές διαφορές είναι από τη λανθασμένη αντίληψη και βεβιασμένη εκτέλεση των έλξεων, που τις σημειώνουν συνεχώς και αλλάζουν τα διαστήματα.
Λοιπόν αὐτά εἶναι Νίκο τά σημαντικά. Τί νά τό κάνω νά χάνω τό χρόνο μου σέ συζητήσεις συζητήσεων ὅταν δέν ἐκτελῶ σωστά; Αὐτά ἐδῶ πού ἀνέβασα δέν ξεφεύγουν τόσο ἀπό τά πραγματικά διαστήματα στήν πράξη. Κάποια στιγμή ὅταν κυκλοφορήσει τό βιβλίο μέ τούς λόγους τοῦ Καρᾶ θά ἀνεβάσω ἕνα παράδειγμα μέ κλασματικούς καί μή λόγους καί θά δεῖς πώς ἡ διαφορά αὐτή δέν εἶναι τόσο σημαντική ὅσο νομίζεις.
Συγγνώμη αν υπερέβαλα λίγο στον τρόπο που εξέθεσα το πρόβλημα, αλλά δεν είπα ότι είναι σημαντική η διαφορά. Απλώς όταν βάζεις τα διαστήματα θα πρέπει να το κάνεις σωστά, δηλ. από τους λόγους. Άλλωστε:
Δικά σου Επιτροπής: 100-333-67 Σωστά κατ' εμέ: 90-337-71
Δικά σου Καρά: 92-300-108 Σωστά κατ' εμέ: 90-294-114
Μιλάμε δηλ. για διαφορά από 4 έως 10 cents, δηλ. το πολύ λίγο πάνω από μισό μόριο.

Το συμπέρασμά σου όμως ότι δεν υπάρχει διαφορά στην πράξη μεταξύ σχολών βασίζεται σε λάθος δεδομένα. Κι αυτό γιατί είπαμε ότι η κυρίως διαφορά υπάρχει στον β' ήχο και όχι στον πλ. β'. Και τη διαφορά την κρίνουμε από την πράξη, γιατί στη θεωρία η διαφορά είναι και στην 2 περιπτώσεις 2 μόρια περίπου (14-16 στον β' και 18-20 στον πλ. β'). Στην πράξη λοιπόν:
-Στον πλ. β' το ΓΑ της Επιτροπής δεν εκτελείται τόσο σκληρά και πάει στο 18άρι του Καρά, οπότε δεν υπάρχει απόκλιση.
-Στον β' όμως το 14άρι της Επιτροπής είναι το μέγιστο σε διφωνική εκτέλεση και ακούμε πολλές φορές διαστήματα πιο μαλακά (Χουρμουζίου 10-12 ή παραλλαγές χρυσανθινές 8-12 ή ομοιοδιφωνικές του Αγαθοκλή 9-12) ενώ το 16άρι του Καρά είναι το... ελάχιστο κι έτσι πολλές φορές ακούμε σκληρό τον β' ήχο, κάτι που, σε συνδυασμό και με την συνεχή αλλοπρόσαλλη σκληρή έλξη στον ΓΑ, αλλάζει τα παραδοσιακά διαστήματα που ακούμε από τους πατέρες μας στα ψαλτικά.

Έχω ξαναγράψει άλλωστε ότι κανείς δεν θα κατηγορούσε τον Καρά αν έμενε μόνο στη θεωρία και στην πράξη εκτελούσε σωστά διαστήματα (κάτι τέτοιο είχε γίνει με τον Ψάχο, κάπου είχε γραφεί στο Ψαλτολόγιο).
Κάπου γράφεις πῶς τόν τόνο τόν ἔχω 200 ἐνῶ τούς ἄλλους ἀριθμούς δέν τούς ἔχω στρογγυλοποιημένους; Μά δέν ἔχω πειράξει τίποτα βρέ Νίκομου. Εἴπαμε ὅλα ξεκινοῦν ἀπό τήν διαίρεση τοῦ 1200/72 πού μᾶς δίνει τό 16.6 πού ἄν τό πολλαπλασιάσουμε μέ τό 12 μᾶς δίνει ἀκριβῶς 200.
Αυτή είναι η μέθοδος του Μαυροειδή, που δίνει όμως συγκερασμένα διαστήματα, καθώς λαμβάνει υπόψη συγκερασμένη κλίμακα και όχι τους λόγους. Με βάση τους λόγους, που είναι οι σωστοί, ο τόνος είναι πάντα επόγδοος 9/8 =204 cents και όχι ο πιανιστικός συγκερασμένος των 200 cents, που η ίδια η Επιτροπή δέχεται ότι "λανθάνει". Από τα συγκερασμένα/στρογγυλοποιημένα διαστήματα λοιπόν όντως δεν έχεις πειράξει τίποτα. Το λάθος σου είναι ότι δέχεσαι αυτά ως βάση, όπως ο Μαυροειδής. Είναι δηλ. λάθος τακτικής, κατ' εμέ, όχι αριθμητικό.
Δέ θέλω τώρα νά μπῶ σέ τέτοιες λεπτομέρειες τά εἴπαμε αὐτά. Γιά τόν ἴδιο λόγο δέν διαμαρτύρομαι ὅταν διαβάζω ἐδῶ στό ψαλτολόγιο σέ ἄλλα μηνύματα πώς δῆθεν ἕνα διάστημα ξέρω γῶ τεσσάρων μορίων νά προσπαθεῖ ὁ ἄλλος δῆθεν μέ ἐπιστημονικό τρόπο νά μοῦ ἀποδείξει μέ cents πώς εἶναι σχεδόν 6! Δέν θέλω ὁπωσδήποτε νά πείσω τόν καθέναν πώς τό ἄσπρο εἶναι ὄντως ἄσπρο. Ἄν ὑπάρχει ἰσχυρογνωμοσύνη ἀπό τήν ἄλλη πλευρά πάω πίσω καί προσπαθῶ νά τό δέχομαι ὅπως δέχεται ὁ Θεός τά δικά μου λάθη.
Δεν ξέρω για τη συζήτηση που λες, αλλά σε καταλαβαίνω, δεν βλέπεις τι τραβάω εγώ με το Γιώργο τον Κωνσταντίνου, που μου λέει ότι όσο λάθος έχει κι ο Καράς στο 7.5 του ελαχίστου, άλλο τόσο έχει και η Επιτροπή στο 8 και δεν καταλαβαίνει ότι προέρχονται από διαφορετικό λόγο, οπότε το 1ο είναι λάθος στρογγυλοποίηση κατά το συγκερασμό και το 2ο σωστό; Τι να του πεις λοιπόν εκεί; Μη δίνεις σημασία Τάκη, απλώς η επιστήμη σηκώνει τα χέρια ψηλά...
 
Top