Τάξις τῶν ἱερῶν ἀκολουθιῶν Γ. Μπεκατώρου

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ὁ ἀείμνηστος Γεώργιος Μπεκατῶρος (1906-1993) ὑπῆρξε ἀπὸ τοὺς καλλίτερους τυπικολόγους καὶ τυπικάρηδες τοῦ εἰκοστοῦ αἰῶνα ἐκδίδοντας τὴν «Τάξιν τῶν ἱερῶν ἀκολουθιῶν» ἀπὸ τὸ 1951 ἕως τὸ 1993. Συνέταξε πολλὰ ἄρθρα στὴν Θρησκευτικὴ καὶ Ἠθικὴ Ἐγκυκλοπαίδεια καὶ ἐπιμελήθηκε τὴν νέα ἔκδοση τῆς Παρακλητικῆς τῆς Ἀποστολικῆς διακονίας. Ἐπικοινωνοῦσε μὲ ἁγιορεῖτες τυπικάριους καὶ ἐξάντλησε τὰ μέσα ποὺ διέθετε.

Πρῶτος, πρὸ τοῦ 1969, δημοσίευσε τὰ ἀναγνώσματα ὅλων τῶν ἡμερῶν τοῦ ἔτους.


Εὔστοχες ἐπισημάνσεις:

Μετὰ τὴν α’ στιχολογία Σαββάτου καὶ Κυριακῆς ψάλλεται τὸ α’ θεοτοκίο τῶν ἀπολυτικίων, ἐὰν δὲν ἐψάλλη στὰ ἀπολυτίκια.

Κατὰ τὴν τελετὴ τῆς ὕψωσης τοῦ τιμίου Σταυροῦ τὸ «Σοφία. Ὀρθοὶ» ἐκφωνεῖται «ἔσωθεν» τῶν θυρῶν εἰσόδου τοῦ κυρίως ναοῦ (Τάξις 1960 σ. 215).

Ὅταν σὲ Κυριακὴ ὁ ἅγιος ἔχει αἴνους μὲ δοξαστικό, ψάλλονται 3 προσόμοια καὶ τὸ δοξαστικὸ μὲ τοὺς κατάλληλους στίχους, πρὸ τοῦ Ἑωθινοῦ δοξαστικοῦ (Τάξις 1960 σσ. 216-217).

Σὲ μεθέορτη Κυριακὴ στὰ ἑσπέρια καὶ τοὺς αἴνους ψάλλονται τὰ ἀντίστοιχα στιχηρὰ τῆς κυρίας ἡμέρας τῆς ἑορτῆς (Τάξις 1960 σ. 216).

Στὸ μεγάλο προκείμενο τῆς Δευτέρας διακαινησίμου ἑσπέρας ἔχει ἐκπέσει ὁ α' στίχος «Ἐν ἐξόδῳ Ἰσραὴλ ἐξ Αἰγύπτου, οἴκου ᾿Ιακὼβ ἐκ λαοῦ βαρβάρου».

Κατὰ τὴ διακαινήσιμο, σὲ μνήμη μεγάλου ἁγίου, στὰ ἀπόστιχα μετὰ τὸ «Ἀναστάσεως ἡμέρα...», Χριστὸς ἀνέστη ἐκ γ’, ψάλλεται Δόξα, ἀπολυτίκιο τοῦ ἁγίου, Καὶ νῦν, τὸ α’ ὁμόηχο θεοτοκίο.

Δὲν λέγεται «Τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν-Κύριε ἐλέησον» πρὸ τῆς ἐκφώνησης «Ὅτι σὺ εἶ ἡ ἀνάστασις...» (Τάξις 1958 σ. 46).

κ.ἄ.





Σφάλματα:

Ἡ τάξη τοῦ Σαββάτου (ἐνῶ διέπεται μόνο ἀπὸ τὸ ΤΑΣ).

Ψάλλεται μεγάλη δοξολογία χωρὶς νὰ προβλέπεται.

Ψάλλονται στοὺς αἴνους στιχηρὰ τοῦ ἑσπερινοῦ.

Ψάλλονται στοὺς αἴνους Κυριακῶν 10 στιχηρά.

Δὲν ψάλλονται στὰ ἑσπέρια καὶ στοὺς αἴνους στιχηρὰ προσόμοια πρὸς τὸ «Οἶκος τοῦ Ἐφραθᾶ» (Τάξις 1970 σ. 68), ἤ πρὸς τὸ «Τριήμερος ἀνέστης Χριστέ» (Τάξις 1972 σ. 56).

Ψάλλεται κατὰ τὴν 1/11 ἡ ἀκολουθία τῆς 1/7 (Τάξις 1969 σ. 181).

Γίνεται εἴσοδος σὲ ἑσπερινὸ μὲ παράκληση.

Ψάλλεται ὁ κανόνας καὶ τὸ δοξαστικὸ τοῦ Πάσχα σὲ καθημερινὲς μετὰ τὴν διακαινήσιμο.

Στὴν ἀπόλυση τοῦ Πάσχα, μετὰ τὸ τελικὸ «Χριστὸς ἀνέστη...» ὁ χορὸς ἀπαντᾶ «Ἀληθῶς ἀνέστη ὁ Κύριος».

Κατὰ τὴν διακαινήσιμο τελεῖται μεσονυκτικό.

Μέχρι τὴν ἀπόδοση τοῦ Πάσχα δὲν λέγεται «Δι’ εὐχῶν...».

Τελοῦνται ἰδιωτικὰ μνημόσυνα (Τάξις 1981 σ. 82).

κ.ἄ.
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Μπορῶ νὰ σκανάρω 14 τόμους ποὺ ἔχω ἔναντι 130 €, ἤ λιγότερους.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Μπορῶ νὰ σκανάρω 14 τόμους ποὺ ἔχω ἔναντι 130 €, ἤ λιγότερους.
Εάν σκαναρισθούν αυτοί οι τόμοι, μπορούν μετά να αναρτηθούν δημόσια;
 
Top