Τάξις αποστίχων εσπερινών Σαββάτου τις μεθέορτες του Πάσχα Κυριακές (έως της Αποδόσεως)

Ἀκούγοντας, πρὶν λίγο ἀπὸ τὸ ραδιόφωνο τῆς ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τὴν ἀναμετάδοση τοῦ ἑσπερινοῦ ἀπὸ τὴν Ἁγία Εἰρήνη μὲ ἔκπληξη παρετήρησα ὅτι οἱ χοροὶ στὰ ἀπόστιχα εἶπαν 4 τὰ Ἀναστάσιμα, Δόξα, τοῦ Τυφλοῦ «Δικαιοσύνης Ἤλιε», Καὶ νῦν «'Ανύμφευτε Παρθένε», ἐνῶ τὸ ΤΜΕ ἀναφέρει τὸ πρῶτο Ἀναστάσιμο, τὰ «Πάσχα ἱερόν», Δόξα τοῦ τυφλοῦ, Καὶ νῦν «Ἀναστάσεως ἡμέρα». Μἠπως ἐφαρμόζουν κάποια ἄγραφη παράδοση; τὰ προηγούμενα Σάββατα δὲν ἔτυχε νὰ παρακολουθήσω.
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
Ἀκούγοντας, πρὶν λίγο ἀπὸ τὸ ραδιόφωνο τῆς ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τὴν ἀναμετάδοση τοῦ ἑσπερινοῦ ἀπὸ τὴν Ἁγία Εἰρήνη μὲ ἔκπληξη παρετήρησα ὅτι οἱ χοροὶ στὰ ἀπόστιχα εἶπαν 4 τὰ Ἀναστάσιμα, Δόξα, τοῦ Τυφλοῦ «Δικαιοσύνης Ἤλιε», Καὶ νῦν «'Ανύμφευτε Παρθένε», ἐνῶ τὸ ΤΜΕ ἀναφέρει τὸ πρῶτο Ἀναστάσιμο, τὰ «Πάσχα ἱερόν», Δόξα τοῦ τυφλοῦ, Καὶ νῦν «Ἀναστάσεως ἡμέρα». Μἠπως ἐφαρμόζουν κάποια ἄγραφη παράδοση; τὰ προηγούμενα Σάββατα δὲν ἔτυχε νὰ παρακολουθήσω.

Εκει εχουν δικο τους χαβα...ισως και δικο τους θεο!
 

δημητρης γαλλος

Παλαιό Μέλος
Ἀκούγοντας, πρὶν λίγο ἀπὸ τὸ ραδιόφωνο τῆς ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τὴν ἀναμετάδοση τοῦ ἑσπερινοῦ ἀπὸ τὴν Ἁγία Εἰρήνη μὲ ἔκπληξη παρετήρησα ὅτι οἱ χοροὶ στὰ ἀπόστιχα εἶπαν 4 τὰ Ἀναστάσιμα, Δόξα, τοῦ Τυφλοῦ «Δικαιοσύνης Ἤλιε», Καὶ νῦν «'Ανύμφευτε Παρθένε», ἐνῶ τὸ ΤΜΕ ἀναφέρει τὸ πρῶτο Ἀναστάσιμο, τὰ «Πάσχα ἱερόν», Δόξα τοῦ τυφλοῦ, Καὶ νῦν «Ἀναστάσεως ἡμέρα». Μἠπως ἐφαρμόζουν κάποια ἄγραφη παράδοση; τὰ προηγούμενα Σάββατα δὲν ἔτυχε νὰ παρακολουθήσω.

Εφαρμόζουν,το Τυπικό της μονής του Αγίου Σάββα.
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Κατά το Τυπικό του Αγ. Σάββα. Το εν χρήσει Πεντηκοστάριο ακολουθεί το ΤΜΕ στα Απόστιχα, αλλά το ΤΑΣ στους Αίνους (7 αναστάσιμα+ιδιόμελο Τυφλού+Δοξαστικό Τυφλού+Υπερευλογημένη) και στη Λειτουργία (Τυπικά και Μακαρισμοί, Κοινωνικό "Αινείτε").
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Κατά το Τυπικό του Αγ. Σάββα. Το εν χρήσει Πεντηκοστάριο ακολουθεί το ΤΜΕ στα Απόστιχα, αλλά το ΤΑΣ στους Αίνους (7 αναστάσιμα+ιδιόμελο Τυφλού+Δοξαστικό Τυφλού+Υπερευλογημένη) και στη Λειτουργία (Τυπικά και Μακαρισμοί, Κοινωνικό "Αινείτε").

Κατά το Τυπικό του Αγ. Σάββα. Το εν χρήσει Πεντηκοστάριο ακολουθεί το εν χρήσει ΤΜΕ στα Απόστιχα, αλλά το ΤΑΣ στους Αίνους (7 αναστάσιμα+ιδιόμελο Τυφλού+Δοξαστικό Τυφλού+Υπερευλογημένη) και στη Λειτουργία (Τυπικά και Μακαρισμοί, Κοινωνικό "Αινείτε") ενώ το εν χρήσει ΤΜΕ Αναστάσιμα 4 και τα "Πάσχα Ιερόν". Στην Λειτουργία Αντίφωνα και Εισοδικόν του Πάσχα και Κοινωνικό "Σώμα Χριστού". Ίσως οι διατάξεις να μήν είναι ακριβείς σε σχέση πάντοτε με το Τ.Α.Σ. αλλά έχουν παγιωθεί και ταπεινώς φρονώ ότι δεν είναι ορθή η "αποκατάστασή" τους. Το ΤΜΕ έχει μια διαφορετική σοφία που θα πρέπει να προσεχθεί. Πάντως, επειδή έχω μια αγάπη για τις παλαιές διατάξεις πρέπει να ομολογήσω ότι σε πολλά σημεία στην Αγία Ειρήνη τηρούν πολύ καλύτερα το ΤΜΕ από διάφορους οι οποίοι κόπτονται για την τήρηση της παραδόσεως. [Πρίν σπεύσουμε να ρίξουμε τον λίθο, ας δεί ο καθένας τί εφαρμόζει και πόσο πιστά!] Αναφέρομαι στην Στιχολογία των Αίνων, τα Τυπικά - Μακαρισμούς κ.α Υπάρχουν και διατάξεις - οι οποίες δεν είναι απαραίτητο να εκλαμβάνονται εκ του ΤΑΣ- οι οποίες είναι θεμιτό να επανέλθουν όπως η ψαλμωδία των Προκειμένων ή το Αλληλουϊάριο. Άλλωστε για αυτά υπάρχει απόφαση της Εκκλησίας. Στο συγκεκριμένο θέμα ειδικότερα αλλά και γενικότερα εκφράζω την αντίθεσή μου με την προώθηση του ΤΑΣ, αντί του ισχύοντος ΤΜΕ στις ενορίες και μάλιστα εντελώς άκριτα. Θα επανέλθω...
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Θα επανέλθω...

Ανεβάζω δύο αρχεία, δύο δείγματα από το Τυπικόν Σωτήρος Μεσσήνης Κάτω Ιταλίας, που δεν αποτελούν απόδειξη για τίποτα παραπάνω, παρά για την αναγκαιότητα να μή σπεύδουμε να "διορθώνουμε" πάντα το ΤΜΕ ή να είμαστε απόλυτοι με τις τυπικές διατάξεις του Τ.Α.Σ.

Στο deigma2 είναι από τον εσπερινό του Τυφλού. Πάντα στο ΤΣ (όσο έχω δεί) ψάλλεται στα Απόστιχα το α' (και αρχαιότερο) αναστάσιμο και ψάλλονται Στιχηρά της εορτής (του Τυφλού εδώ.) Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει σήμερα με τα Πάσχα Ιερόν για Απόστιχα και Αίνους. Στο deigma1 από τον Όρθρο των Μυροφόρων το "Αι μυροφόροι γυναίκες όρθρου βαθέως" υπάρχει ως Δοξαστικό των Αίνων. Δεν έχει σημασία (και δεν το νομίζω) αν ο Βιολάκης βλέπει ή γνωρίζει αυτές τις διατάξεις. Το θέμα είναι ότι (παρά τις όποιες επιφυλάξεις ή υπερβολές), οι διατάξεις αυτές οι προβλεπόμενες από το ΤΜΕ, έχουν παγιωθεί και δεν είναι θεμιτή η αντικατάστασή τους από τις αρχαιότερες. Τουλάχιστον όχι αυτή την περίοδο.
 

Attachments

  • deigma2.png
    deigma2.png
    61 KB · Views: 10
  • deigma1.png
    deigma1.png
    132.6 KB · Views: 12

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Στο Πεντηκοστάριο του 1778 πρό Βαρθολομαίου υπάρχει η υποσημείωση την οποία και αναρτώ. Η παράδοση φαίνεται αρκετά παλαιά. Τα Πατριαρχικά Τυπικά απλά την καταγράφουν και προφανώς δεν είναι εφεύρεση του Κων/νου Πρωτοψάλτου ή του Γεωργίου Βιολάκη. Θα ήθελα σε αυτά να προσθέσω και την πληροφορία που δίνει ο Μανόλης Θεοδωράκης σχετικά με παλαιά Πεντηκοστάρια σε άλλο θέμα:
Αὐτὰ τὰ στιχηρὰ προσόμοια τοῦ Ἤχθης δι' ἡμᾶς λείπουν ἀπὸ τὶς μεθέορτες Κυριακὲς στὰ πεντηκοστάρια ἐκδ. 1525, 1687 ἐκτὸς τοῦ ἑσπερινοῦ τοῦ παραλύτου, καὶ 1820 ἐκτὸς τῶν ἑσπερινῶν τοῦ παραλύτου καὶ, «εἰ βούλει», τοῦ τυφλοῦ.

Κάποια παλαιότερα θέματα:
Τα στιχηρά του Πάσχα (Πάσχα ιερόν.... κτλ) μέχρι πότε ψάλλονται;
Πάσχα ιερόν (μεθέορτες Κυριακές Πάσχα)
 

Attachments

  • simiosi.png
    simiosi.png
    196.1 KB · Views: 12
  • pentikostarion1778.png
    pentikostarion1778.png
    420.4 KB · Views: 10
Last edited:
Top