Παναγιώτης
σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Στὸν ὄρθρο τοῦ Μεγάλου Σαββάτου (ποὺ συνήθως τελεῖται τῇ Μ. Παρασκευῇ ἑσπέρας), βλέπουμε τὰ Εὐλογητάρια νὰ βρίσκονται σὲ ἐντελῶς «ξένη» θέση ἤτοι μετὰ τὸν Ν' Ψαλμό καὶ τὸν Κανόνα.
Τὰ Εὐλογητάρια (Ἀναστάσιμά τε καὶ Νεκρώσιμα) βρίσκονται πάντα πρὸ τοῦ Ν' Ψαλμοῦ [καὶ κατ' ἀρχαῖαν τάξιν εἶναι ἀναπόσπαστον μέρος τοῦ Ἀμώμου, βλ. περισσότερα στό ΤΓΡ, καὶ στό ΤΑΣ ὑπὸ ἀρχιμ. Δοσιθέου, 2009, σ. 409].
Συνεπῶς ἡ σωστὴ θέση τῶν Ἐγκωμίων καὶ τῶν Εὐλογηταρίων, εἶναι ὅπως τὴν ἔχει τὸ βιβλίο τοῦ Τριῳδίου, ἀμέσως δηλαδὴ μετὰ τὰ Ἀπολυτίκια (μετὰ τὸ Ταῖς Μυροφόροις γυναιξί).
Καὶ τὰ Καθίσματα ἐπίσης «Σινδόνι καθαρὰ» δὲν ἔχουν καμιὰ θέση ἐκεῖ ποὺ βρίσκονται (μετὰ τὰ Ἀπολυτίκια), διότι δὲν ὑπάρχει Στιχολογία Ψαλτηρίου [παρὰ μόνο ὁ Ἄμωμος εἰς στάσεις γ' (μετὰ τῶν Ἐγκωμίων)], βλ. ΤΓΡ σ. 819, τὸ βιβλίον τοῦ Τριῳδίου, καί τό ΤΑΣ.
Τὰ Καθίσματα αὐτὰ «Σινδόνι καθαρὰ», κανονικὰ εὐρίσκονται μετὰ τὰ Εὐλογητάρια καὶ τὴν Αἴτηση (παρόμοια μὲ τὰ Καθίσματα «Ἀνάπαυσον Σωτὴρ ἡμῶν» εἰς τὸ Σάββατον μὲ Ἀλληλούια).
Ἄρα ἡ κανονικὴ θέσις των εἶναι:
Θεὸς Κύριος
Ἀπολυτίκια
Ἐγκώμια εἰς στάσεις γ' [μετὰ τοῦ Ἀμώμου, ΤΓΡ σ. 819], μὲ δύο αἰτήσεις εἰς τὸ τέλος τῆς α' καὶ β' στάσεως.
Εὐλογητάρια
Αἴτησις
Καθίσματα (Σινδόνι καθαρά, ...)
Ν' Ψαλμός
Κανόνας (Κύματι θαλάσσης...)
...
Μᾶλλον καὶ ἐδὼ ἀλλοιώθηκε ἡ τυπικὴ διάταξη (μεταφέρθηκαν δηλ. τὰ ἐγκώμια καὶ τὰ εὐλογητάρια) χάριν τῶν ἀργοπορούντων εἰς τὰς ἀκολουθίας. Καὶ κάπως ἔτσι γίνεται τὸ τυπικὸν ἀγνώριστο, καὶ δύσκολο νὰ τὸ μάθει κανείς.
Καλὴ Ἀνάσταση!
Ἕνα κάπως σχετικὸ θέμα στὸ «Ψ» βρῆκα ἐδῶ.
Τὰ Εὐλογητάρια (Ἀναστάσιμά τε καὶ Νεκρώσιμα) βρίσκονται πάντα πρὸ τοῦ Ν' Ψαλμοῦ [καὶ κατ' ἀρχαῖαν τάξιν εἶναι ἀναπόσπαστον μέρος τοῦ Ἀμώμου, βλ. περισσότερα στό ΤΓΡ, καὶ στό ΤΑΣ ὑπὸ ἀρχιμ. Δοσιθέου, 2009, σ. 409].
Συνεπῶς ἡ σωστὴ θέση τῶν Ἐγκωμίων καὶ τῶν Εὐλογηταρίων, εἶναι ὅπως τὴν ἔχει τὸ βιβλίο τοῦ Τριῳδίου, ἀμέσως δηλαδὴ μετὰ τὰ Ἀπολυτίκια (μετὰ τὸ Ταῖς Μυροφόροις γυναιξί).
Καὶ τὰ Καθίσματα ἐπίσης «Σινδόνι καθαρὰ» δὲν ἔχουν καμιὰ θέση ἐκεῖ ποὺ βρίσκονται (μετὰ τὰ Ἀπολυτίκια), διότι δὲν ὑπάρχει Στιχολογία Ψαλτηρίου [παρὰ μόνο ὁ Ἄμωμος εἰς στάσεις γ' (μετὰ τῶν Ἐγκωμίων)], βλ. ΤΓΡ σ. 819, τὸ βιβλίον τοῦ Τριῳδίου, καί τό ΤΑΣ.
Τὰ Καθίσματα αὐτὰ «Σινδόνι καθαρὰ», κανονικὰ εὐρίσκονται μετὰ τὰ Εὐλογητάρια καὶ τὴν Αἴτηση (παρόμοια μὲ τὰ Καθίσματα «Ἀνάπαυσον Σωτὴρ ἡμῶν» εἰς τὸ Σάββατον μὲ Ἀλληλούια).
Ἄρα ἡ κανονικὴ θέσις των εἶναι:
Θεὸς Κύριος
Ἀπολυτίκια
Ἐγκώμια εἰς στάσεις γ' [μετὰ τοῦ Ἀμώμου, ΤΓΡ σ. 819], μὲ δύο αἰτήσεις εἰς τὸ τέλος τῆς α' καὶ β' στάσεως.
Εὐλογητάρια
Αἴτησις
Καθίσματα (Σινδόνι καθαρά, ...)
Ν' Ψαλμός
Κανόνας (Κύματι θαλάσσης...)
...
Μᾶλλον καὶ ἐδὼ ἀλλοιώθηκε ἡ τυπικὴ διάταξη (μεταφέρθηκαν δηλ. τὰ ἐγκώμια καὶ τὰ εὐλογητάρια) χάριν τῶν ἀργοπορούντων εἰς τὰς ἀκολουθίας. Καὶ κάπως ἔτσι γίνεται τὸ τυπικὸν ἀγνώριστο, καὶ δύσκολο νὰ τὸ μάθει κανείς.
Καλὴ Ἀνάσταση!
Ἕνα κάπως σχετικὸ θέμα στὸ «Ψ» βρῆκα ἐδῶ.
Last edited: