Σχετικά με τους Αναβαθμούς των Κυριακών

tasiosvas

Νέο μέλος
Πριν 3-4 χρόνια, βρέθηκα σε ναό, όπου ο ιερέας ήταν βαθύς μελετητής της παραδοσιακής μουσικής, και μάλιστα Διδάκτορας (πολλοί ίσως τον γνωρίζετε- αλλά δεν βλέπω σκόπομο να αναφέρω το όνομά του). Σε κάποιο όρθρο λοιπόν όπου ψάλλαμε μαζί, μου επέστησε την προσοχή λέγοντας ότι "οι αναβαθμοί του Όρθρου ψάλλονται "αντιφωνικά" κι αυτό σημαίνει ΔΥΟ ΦΟΡΕΣ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ".

Γνωρίζει κανείς άλλος περί αυτού - κι αν ναι ποιές οι πηγές της πληροφορίας, καθώς ξέχασα να ρωτήσω τον ίδιο - ενώ λίγο καιρό μετά έφυγε από τον ναό...

Ευχαριστώ.
 

andreas

Ανδρέας Πετράκης
Ο Φουντουλης λεει οτι αυτη ειναι η παλαια ταξη. Ετσι ψαλλονται μεχρι σημερα οι αναβαθμοι στο Αγιον Ορος.
Απ'όσο γνωρίζω,αύτο αναφέρεται ξεκάθαρα και στα Αντίφωνα της Ακολουθίας των Αχράντων Παθών.Αύτο αναφέρεται και στο βιβλίο του Τριωδίου,ακριβώς πριν το Α' Αντίφωνο.
 

tasiosvas

Νέο μέλος
Υπερκαλύφθηκε θαρρώ η απορία μου...και μάλλον επερίσσευσε η επίγνωση της άγνοιάς μου..
Ευχαριστώ "αμφοτέρους και τους τρεις σας"..... ;) ;)

το "γηράσκω..." προφανώς το εννοώ....
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Για καθήστε λίγο , εάν κατάλαβα καλά λέτε ότι κάθε στίχος απο τους Αναβαθμούς πρέπει να λέγετε εις διπλούν ;
Καλά κατάλαβες φίλε μου...μόνο που δεν το λέμε εμείς αλλά το τυπικό...δες και στην παρακλητική στον Ά ήχο αν σε κάνει...
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Ήρεμα Χρήστο θα μείνουμε μόνοι με τους παπάδες
Οι δικές μας πάντως δεν "άδειασαν"...εξ άλλου μην ξεχνάς ότι αν ακολουθείς συνεπτυγμένο χωράνε και τα τυπικά και οι μακαρισμοί και τα κατηχούμενα και το προκείμενο με το αλληλουάριο καθώς και ένα κοινωνικό από τα παλαιά και ωραία...αλλά αν ακολουθείς τον δίσημο ο οποίος σε πάει σαν την χελώνα φυσικά δεν προλαβαίνεις όλα τα παραπάνω αλλά αρχίζεις το "κόψε-ράψε"...εμείς αρχίζουμε 7.20 και τελειώνουμε συν Θεώ στις 10.10 με όλα τα παραπάνω και αν "μερακλώσουμε" λέμε και τις καταβασίες αντι για τους ειρμούς όπως δυστυχώς επικράτησε τα τελευταία χρόνια...
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
Και εμείς αρχίζουμε 6:45 και τελειώνουμε 10:30 και δεν μένουμε μόνοι μας. Και όλο τον κανόνα λέμε, και στιχολογία των αίνων, και αργές καταβασίες και δοξολογίες (ενίοτε), και τυπικά-μακαρισμούς, και προκείμενα και αλληλουϊάρια. Και ΔΕΝ μένουμε μόνοι μας.
 
Δικαίωμά σας εμένα θα μου επιτρέψετε να μην απαντήσω επι αυτού . Τέλος . Επάνω στο θέμα αυτό θα ήθελα να απαντήσει ο Κύριος Λιναρδάκης σαν παλαιός στην ηλικία .Ευχαριστώ .
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Δικαίωμά σας εμένα θα μου επιτρέψετε να μην απαντήσω επι αυτού . Τέλος . Επάνω στο θέμα αυτό θα ήθελα να απαντήσει ο Κύριος Λιναρδάκης σαν παλαιός στην ηλικία .Ευχαριστώ .

Αγαπητοι Φιλοι και Αγαπητε Ιωαννη
Θα μου επιτρεψετε να πω μερικα πραγματα γενικωτερα .
Καταλαβαινω την διαθεση πολλων κυριως νεαρων συναδελφων , που εχοντας
καμει πολυ καλες σπουδες Β.Μ. , στις οποιες και η μαθηση του τυπικου , θα ηθελαν να ισχυουν παλαιες τυπικες διαταξεις . Ομως η γνωμη μου ειναι οτι πρεπει να ειμαστε ρεαλιστες και προσαρμωσμενοι στην σημερινη πραγματικοτητα . Γιατι πανε σημερα στην εκκλησια (οσοι πανε) ; Η δικια μου πειρα απαντα ως εξης : Η μεγαλη πλειοψηφια πανε απο συνηθεια . Αλλοι
(νεαροι γονεις ) πανε για να κοινωνησουν τα παιδια τους (στην δικη μου
εκκλησια αυτοι ειναι καμποσοι) . Υπαρχει και μια μεριδα (κυριως γυναικες) , που πανε για κουτσομπολιο !!! ή για να δειξουν τα καινουργια τους ρουχα !!!
Αυτοι που πανε για να προσευχηθουν πραγματικα , ειναι απο καθολου εως
ελαχιστοι . Και τελος υπαρχουν και αρκετοι που πανε εξ'αιτιας καποιου-ων
μνημοσυνου-ων που γινεται-νονται .
Και βεβαια ολοι αυτοι ερχονται κυριως γυρω στο Ευαγγελιο και μετα και θελουν να ακουσουν ''αμανετζιδικες'' εκφωνησεις και ποικιλια ''λειτουργικων'' , ασχετα αν δεν ξερουν απο ηχους κλπ . Γι'αυτο σημερα δινεται εμφαση και απο ιερεις και απο ψαλτες (καλα το τραβαει και μας ο οργανισμος μας) στην Θεια
Λειτουργια και ειδικωτερα στο τμημα απο Χερουβικον εως Αξιον Εστιν , οπου λεγονται πιο εκτεταμενα , οπου εν πολλοις υπαρχει και το στοιχειο της επιδειξης .
Το ωραριο που ισχυει (οσο ισχυει) οπως το καθοριζει η Ι.Α.Κ ειναι 7-10 . Εμεις στον ναο μου το τηρουμε . Αντε τωρα στο τριωρο να πεις ενα σωστο εξαψαλμο , να εχεις σχεδον παντα (μιλαω για το ναο μου) αρτοκλασια και
μνημοσυνο-να , συνηθως λεμε και καποιο δυναμις , να κανουν κηρυγμα οι
ιερεις (δεν σταματουν ουτε το καλοκαιρι !!!) . Και βεβαια δεν λεμε διπλους αναβαθμους τις Κυριακες (προσωπικα δεν τους εχω ακουσει διπλους πουθενα)
και μαλιστα πολλες φορες λεμε το προκειμενο μια φορα και μονο την πρωτη ωδη των κανονων . Στο ναο (Αγια Βαρβαρα) που ψαλλω 28 χρονια τωρα ,
αντιμετοπιζω ΜΟΝΙΜΑ και το εξης προβλημα . Η ενορια μας ειναι απο τις μεγαλιτερες ( αν οχι η μεγαλυτερη) σε εκταση και πληθυσμο . Ειναι λαϊκη
συνοικια , ο κοσμος καταγεται απο χωρια και εκκλησιαζονται τακτικα . Εχω
μεγαλο εκκλησιασμα καθε Κυριακη και οχι μονο . Κυριως ναος , προναος , γυναικονιτης ειναι γεματοι παντα . Ακομα και στην μεγαλη πλατεια που υπαρχει εξω απο τον ναο , υπαρχει κοσμος . Το πρωϊ λοιπον την ωρα του Ν'
ψαλμου , υπαρχουν ηδη 150-200 ατομα εκκλησιασμα . Ελα τωρα που ο ιερεας
φερνει το ευαγγελιο λιγο πιο μπροστα απο την ωραια πυλη , για να προσκυνησει ο κοσμος (που το θελει αυτο) . Ειναι μια διαδικασια που κρατα απο
10 εως 15 λεπτα . Αντε τωρα να πεις πεντηκοστο συντομο κατα τα γνωστα
και σε ηχο Βο . Τι κανω ; Ψαλλω με τον λαμπαδαριο μου (ειμαστε 26 χρονια μαζι και εχουμε καταφερει να μην εχουμε μαλλωσει ποτε !!!) αργους πεντηκοστους στον ηχο της Κυριακης, αυτοσχεδιαζοντας .
Προς Θεου . Δεν λεω οτι ολα αυτα ειναι σωστα και βεβαια εσεις να ακολουθειτε
αυτα που εχετε μαθει . Αλλα δηστυχως σημερα ισχυει εν πολλοις το ''οτι δοξη τω προεστωτι'' . Καπου και ο ψαλτης προσαρμοζεται . Αυτο του ζητανε αυτο δινει .
Τελειωνοντας (καιρος δεν ειναι ;) να τονισω οτι υπαρχουν οι εξαιρεσεις , οι
οποιες ομως ειναι ελαχιστες .
 

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
Σχετικά με τον Πεντηκοστό δεν νομίζω να υπάρχει πρόβλημα αν τελειώσει αυτός ενώ προσκυνούν οι πιστοι. Και μάλιστα με στιχηραρικό "Δόξα...Ταις των Αποστόλων"κτλ σε βραδύ ρυθμό και αν μάλιστα υπάρχει και δεύτερος ιερέας για την αίτηση, δεν νομίζω να τίθεται θέμα. Πάντως θα ήθελα να επισημάνω για το θέμα των αναβαθμών, οτι λογικά η υπακοή που προηγείται και διαβάζεται χύμα σήμερα, πρέπει να ψάλλεται απο τον αριστερό χορό (υπάρχουν μελοποιημένες στο Αναστασιματάριο Πέτρου Εφεσίου-Βουκουρέστι 1820) μετά την αίτηση. Μάλιστα αυτό αποκτά λογική αν σκεφτούμε οτι ο δεξιός χορός τελειώνει τα Ευλογητάρια και είναι λίγο ανορθόδοξο να ξεκινά τους αναβαθμούς αμέσως μετά. Ίσως παλιότερα να ήταν έτσι και στη συνέχεια άλλαξε. Επίσης ξέχασα να πω οτι οι υπακοές υπάρχουν και στο Αναστασιματάριο του Χουρμουζίου ή του Φωκαέως (Μέλλισα).
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
η υπακοή που προηγείται και διαβάζεται χύμα σήμερα, πρέπει να ψάλλεται.

Μέ ἀφορμή αὐτό τό μήνυμα παρακαλῶ νά ἀνοιχθεῖ νέο θέμα μέ τίτλο:
Ἡ ψαλμωδία τῆς Ὑπακοῆς.
Ἐδῶ, καί στό θέμα Μουσικά Κείμενα.

Πολύ σωστά ἡ Ὑπακοή ψάλλεται.
Μέ ἐνδιαφέρουν οἱ Ὑπακοές τῶν
-Χριστουγέννων
-Θεοφανείων
-Κυριακῆς Βαΐων
-Κυριακῆς τοῦ Θωμᾶ
-ΚΘ΄ Ἰουνίου

Πῶς ψάλλονται; Ὑπάρχει μουσική γραφή, ὅπως γιά τίς ἀναστάσιμες Ὑπακοές;

Ποιός εἶναι πράγματι ὁ ἦχος τους;
Π.χ. Τήν Ὑπακοή τῶν Θεοφανείων:
«Ὅτε τῇ Ἐπιφανείᾳ σου ἐφώτισας τὰ σύμπαντα, τότε ἡ ἁλμυρὰ τῆς ἀπιστίας θάλασσα ἔφυγε...» τό Μηναῖο τήν ἔχει σέ πλ. α΄ (ἔτσι καί σέ D I σελ. 157). Ἐμένα μοῦ θυμίζει κάτι σάν «Ὅτε παρέστης τῶ Καϊάφα ὁ Θεός, καὶ παρεδόθης τῶ Πιλάτω ὁ Κριτής...», ἤτοι πλ. δ΄.
Κι αὐτό ἐπειδή καί ἡ Ὑπακοή τῆς ΚΘ΄ Ἰουνίου «Ποία φυλακὴ οὐκ ἔσχε σε δέσμιον; ποία δὲ Ἐκκλησία οὐκ ἔχει σε Ῥήτορα;...» τό Μηναῖο τήν ἔχει σέ πλ. δ΄.
Τό Τυπικό ὅμως τῆς Ἁγίας Σοφίας (D I σελ. 84) τήν ἔχει σέ πλ. α΄.

Τό θέμα μ᾿ ἐνδιαφέρει γιατί θέλω νά ψάλλονται οἱ Ὑπακοές.
Ὅποιος γνωρίζει κάτι ἄς γράψει.
 

teofilos3

Γεώργιος Παλιούρας
Και εμείς αρχίζουμε 6:45 και τελειώνουμε 10:30 και δεν μένουμε μόνοι μας. Και όλο τον κανόνα λέμε, και στιχολογία των αίνων, και αργές καταβασίες και δοξολογίες (ενίοτε), και τυπικά-μακαρισμούς, και προκείμενα και αλληλουϊάρια. Και ΔΕΝ μένουμε μόνοι μας.


Σε ποιά περιοχή συμβαίνουν αυτά ,άν βέβαια δεν προσκρούει η ερώτηση μου στα απόρρητα προσωπικά δεδομένα.
Γεώργιος Παλιούρας

Αγαπητέ κ. Αντώνη,δεν μου απάντησες σε ποιά εκκλησία ,ενορία,ή Μητρόπολη τελως πάντων γίνεται να αρχίζετε στις 06.45 και να τελειώνετε στις 10.30 και να λέτε (ψάλλετε )όλα όσα αναφέρεις(ολόκληρο κανόνα-στιχολογία αίνων-αργές καταβασίες και δοξολογίες,τυπικά μακαρισμούς ,προκείμενα κ.λ.π. σε κανονικό βέβαια ρυθμό και όπως είπαν ο Βαγγέλης και ο Απόστολος πες μας με το ρολόι ακριβώς το κάθε τι πόσο κάνεις για να δούμε και εμείς μήπως μπορούμε να βελτιωθούμε.
ευχαριστώ
Γιώργος Παλιούρας
 
Last edited:

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
Καταλαβαινω την διαθεση πολλων κυριως νεαρων συναδελφων , που εχοντας
καμει πολυ καλες σπουδες Β.Μ. , στις οποιες και η μαθηση του τυπικου , θα ηθελαν να ισχυουν παλαιες τυπικες διαταξεις . Ομως η γνωμη μου ειναι οτι πρεπει να ειμαστε ρεαλιστες και προσαρμωσμενοι στην σημερινη πραγματικοτητα

Αγαπητοί μου,

Συμφωνώ απόλυτα με τον Κο Λιναρδάκη. Εγώ είμαι λάτρης, υποστηρικτής και θιασώτης της Πατριαρχικής τάξεως, και η δικιά μου η ταπεινή γνώμη είναι ως εξής: δεν νομίζω ότι είναι ανάγκη να αρχίζουμε να επαναφέρνουμε παλαιές διατάξεις ή και μοναστηριακές διατάξεις στις κοσμικές ενορίες. (Διότι, εδώ που τα λέμε, ούτε στο Πατριαρχείο δεν λέγονται οι Αναβαθμοί διπλές, και ακριβώς για τους λόγους που ανέφερε ο Κος Λιναρδάκης.) Το λίγο κόσμο στις εκκλησίες μας πρέπει να τον ΚΡΑΤΗΣΟΥΜΕ.

Εσείς που λέτε ότι έχετε τρίωρο οράριο και μέσα σ'αυτές τις τρεις ώρες λέτε και διπλοί Αναβαθμοί, ψαλτές Υπακοές, στιχολογίες των Αίνων, αργές Καταβασίες και Δοξολογίες, αργά Κοινονικά και εκτεταμένα Λειτουργικά και όλα τα άλλα καλά της υμνολογικής παραδόσεως, ή τα ρολόγια σας έχουν καθυστερημένες μπαταρίες και νομίζετε ότι μόνον τρεις ώρες έχουν περάσει (ενώ στην πραγματικότητα έχουν περάσει τέσσερεις τουλάχιστον), ή τα λέτε όλα με μία super-ταχύτητα, ώστε να μην καταλάβη το εκκλησίασμα τα λόγια των ύμνων.

Για σταθήτε, βρε παιδιά, δεν θέλω να κάνω και τον έξυπνο, αλλά μια ζωή τα έχω μετρήσει αυτά τα πράγματα. Από εφτά χρονόν στο Αναλόγιο είμαι, και από τα 10 μου χρόνια ψαίλνω Λειτουργία μόνος μου. Είμαι τώρα 44, και έχω βγάλει τα λεπτά και τα δευτερόλεπτα με το σταγονόμετρο μέσα στον ναό. Τι να τις κάνω της αργές Καταβασίες εάν τις ψάλλω σαν τον Ν' τον σύντομον; Ή σαν "εμμελώς απαγγελία"; Τι να την κάνω την αργή Δοξολογία εάν η ταχύτητά της είναι πιο γρήγορη από την ειρμολογική; Εκτός εάν κάνετε κάτι που ακόμα δεν έχω μάθει στα ωδεία και από τους δασκάλους μου, εγώ βλέπω ότι ΔΕΝ βγαίνουν όλα. Προς Θεού δεν λέω ότι λέει κανένας ψέμματα, αλλά κάτι άλλο πρέπει να είναι στη μέση. Ή ο παπάς κόβει αιτήσεις, ή οι ταχύτητες είναι τεντομένες, ή ο Όρθρος κρατάει ΑΝΩ της μιάμιση ώρας.

Εμείς αρχίζουμε 8:15 π.μ. και η Λειτουργία αρχίζει στις 9:45. Δηλαδή, μιάμιση ώρα ΜΑΖΙ με τον εξάψαλμο. Προλαβαίνω και κάνω α' και γ' ωδές των κανόνων, αργες καταβασίες, αίνους, κλπ. Εάν είναι Δεσποτική εορτή, προλαβαίνω και κάνω αργή Δοξολογία. Και ο παπάς μας δεν κάνει τρελλές εκφωνήσεις. Σκέτες, στρωτές και εις το κλιτόν. Εάν θέλετε, πηγαίνετε να δείτε τα βιντεο-αρχεία από τον ναό μας και βλέπετε.

Τέλος πάντων, αυτά, ως προς την γνώμη μου. Νομίζω ότι να πηγαίνουμε να ψάχνουμε και να εφαρμόζουμε παλαιές διατάξεις είναι περιτό.

Απόστολος
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Αγαπητοί μου, ...........................................
Εσείς που λέτε ότι έχετε τρίωρο οράριο και μέσα σ'αυτές τις τρεις ώρες λέτε και διπλοί Αναβαθμοί, ψαλτές Υπακοές, στιχολογίες των Αίνων, αργές Καταβασίες και Δοξολογίες, αργά Κοινονικά και εκτεταμένα Λειτουργικά και όλα τα άλλα καλά της υμνολογικής παραδόσεως, ή τα ρολόγια σας έχουν καθυστερημένες μπαταρίες και νομίζετε ότι μόνον τρεις ώρες έχουν περάσει (ενώ στην πραγματικότητα έχουν περάσει τέσσερεις τουλάχιστον), ή τα λέτε όλα με μία super-ταχύτητα, ώστε να μην καταλάβη το εκκλησίασμα τα λόγια των ύμνων.
...............................................................................................
Τέλος πάντων, αυτά, ως προς την γνώμη μου. Νομίζω ότι να πηγαίνουμε να ψάχνουμε και να εφαρμόζουμε παλαιές διατάξεις είναι περιτό.
Απόστολος

Αποστολε συμφωνω πληρως μαζι σου . Και παρακακαλω οποιον συναδελφο
υποστηριζει οτι ψαλλει ΟΛΑ αυτα τα παραπανω ΜΕΣΑ ΣΕ ΕΝΑ ΤΡΙΩΡΟ , να καμει τον κοπο να μας δωσει ενα πληρες χρονοδιαγραμμα του τριωρου . Δηλαδη : Εξαψαλμος τοσα λεπτα , αιτηση & καθισματα τοσα .. , ευλογηταρια
τοσα .. , κλπ κλπ εως το δι ευχων . Και βεβαια να συνυπολογησει , αρτοκλασια
κηρυγμα , μνημοσυνο . Ασε που μετα το ''μετα φοβου Θεου ..'' γινεται η μεταληψη οσων το επιθυμουν (στην εκκλησια μου ειναι πολλοι καθε Κυριακη).
 

Bασίλης

Παλαιό Μέλος
Αγαπητοί μου,

Συμφωνώ απόλυτα με τον Κο Λιναρδάκη. Εγώ είμαι λάτρης, υποστηρικτής και θιασώτης της Πατριαρχικής τάξεως, και η δικιά μου η ταπεινή γνώμη είναι ως εξής: δεν νομίζω ότι είναι ανάγκη να αρχίζουμε να επαναφέρνουμε παλαιές διατάξεις ή και μοναστηριακές διατάξεις στις κοσμικές ενορίες. (Διότι, εδώ που τα λέμε, ούτε στο Πατριαρχείο δεν λέγονται οι Αναβαθμοί διπλές, και ακριβώς για τους λόγους που ανέφερε ο Κος Λιναρδάκης.) Το λίγο κόσμο στις εκκλησίες μας πρέπει να τον ΚΡΑΤΗΣΟΥΜΕ.

Εσείς που λέτε ότι έχετε τρίωρο οράριο και μέσα σ'αυτές τις τρεις ώρες λέτε και διπλοί Αναβαθμοί, ψαλτές Υπακοές, στιχολογίες των Αίνων, αργές Καταβασίες και Δοξολογίες, αργά Κοινονικά και εκτεταμένα Λειτουργικά και όλα τα άλλα καλά της υμνολογικής παραδόσεως, ή τα ρολόγια σας έχουν καθυστερημένες μπαταρίες και νομίζετε ότι μόνον τρεις ώρες έχουν περάσει (ενώ στην πραγματικότητα έχουν περάσει τέσσερεις τουλάχιστον), ή τα λέτε όλα με μία super-ταχύτητα, ώστε να μην καταλάβη το εκκλησίασμα τα λόγια των ύμνων.

Για σταθήτε, βρε παιδιά, δεν θέλω να κάνω και τον έξυπνο, αλλά μια ζωή τα έχω μετρήσει αυτά τα πράγματα. Από εφτά χρονόν στο Αναλόγιο είμαι, και από τα 10 μου χρόνια ψαίλνω Λειτουργία μόνος μου. Είμαι τώρα 44, και έχω βγάλει τα λεπτά και τα δευτερόλεπτα με το σταγονόμετρο μέσα στον ναό. Τι να τις κάνω της αργές Καταβασίες εάν τις ψάλλω σαν τον Ν' τον σύντομον; Ή σαν "εμμελώς απαγγελία"; Τι να την κάνω την αργή Δοξολογία εάν η ταχύτητά της είναι πιο γρήγορη από την ειρμολογική; Εκτός εάν κάνετε κάτι που ακόμα δεν έχω μάθει στα ωδεία και από τους δασκάλους μου, εγώ βλέπω ότι ΔΕΝ βγαίνουν όλα. Προς Θεού δεν λέω ότι λέει κανένας ψέμματα, αλλά κάτι άλλο πρέπει να είναι στη μέση. Ή ο παπάς κόβει αιτήσεις, ή οι ταχύτητες είναι τεντομένες, ή ο Όρθρος κρατάει ΑΝΩ της μιάμιση ώρας.

Εμείς αρχίζουμε 8:15 π.μ. και η Λειτουργία αρχίζει στις 9:45. Δηλαδή, μιάμιση ώρα ΜΑΖΙ με τον εξάψαλμο. Προλαβαίνω και κάνω α' και γ' ωδές των κανόνων, αργες καταβασίες, αίνους, κλπ. Εάν είναι Δεσποτική εορτή, προλαβαίνω και κάνω αργή Δοξολογία. Και ο παπάς μας δεν κάνει τρελλές εκφωνήσεις. Σκέτες, στρωτές και εις το κλιτόν. Εάν θέλετε, πηγαίνετε να δείτε τα βιντεο-αρχεία από τον ναό μας και βλέπετε.

Τέλος πάντων, αυτά, ως προς την γνώμη μου. Νομίζω ότι να πηγαίνουμε να ψάχνουμε και να εφαρμόζουμε παλαιές διατάξεις είναι περιτό.

Απόστολος


Να γιάσει το στόμα σας!!! τα λέτε θαυμάσια και έσεις και ο κύριος Βαγγέλης...

νομίζω ότι αντί να σπαταλώ το χρόνο μου εξετάζοντας αν οι αναβαθμοί πρέπει να ψάλονται διπλοί θα έπρεπε να μελετώ λίγο περισσότερο Στανίτσα και τους συν αυτόν ή να εξασκούμην στην απόδοση των ύμνων..... συμπαθάτε με αλλά εκτιμώ ότι αυτό θα έκανε πολύ περισσότερο καλό στη μουσική μας και ίσως να εφερνε και κανέναν ακροάτη παραπάνω στην εκκλησία "μου".....

ποιό είναι το ώφελος να λέγονται οι αναβαθμοί διπλοί; τι εξυπηρετεί και ορισμένοι από εμάς το επαναφέρουμε;οι διπλοί αναβαθμοί αναβαθμίζουν τη Βυζαντινή μουσική ως τέχνη; ή μήπως απλώς ενισχύουν την επιστημονική της υπόσταση...... μου φαίνεται τα χω μπλέξει
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Το θέμα μας είναι οι Αναβαθμοί των Κυριακών.
Μάλλον συζητάμε άσχετα πράγματα...
Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί δε και καλά πρέπει όσοι ακολουθούν το Τυπικό ή ψάλλουν κλασσικά μέλη να ψάλλουν και αργές Καταβασίες και Δοξολογίες.
Αναιρεί το σύντομον μέλος των Καταβασιών την παραδοσιακότητα του ψάλλοντα;
Όσο αφορά την Υπακοή που αναφέρει ο πατήρ Μάξιμος είναι ενδιαφέρον θέμα και θα έπρεπε να δημιουργηθεί ένα νέο θέμα. Εμείς πάντως την ψάλλουμε στον Όρθρο όπως είναι γραμμένη στο αναστασιματάριον του Πέτρου και νομίζω ότι όσοι το κάνουν και καλώς κάνουν και δεν αργούν από αυτό...
Επιστρέφοντας στο θέμα των αναβαθμών - που είναι και το θέμα μας...- εφόσον έχει επικρατήσει να λέγονται άπαξ στις ενορίες δεν βρίσκω τον λόγο να επαναλαμβάνονται δις, όταν μάλιστα, παραλείπουμε μεγάλο μέρος εκ των κανόνων του Όρθρου. η προτεραιότητα νομίζω θα είναι να μην παραλείπουμε κάτι και όχι να ψάχνουμε αν η ακρίβεια είναι η επανάληψη των τροπαρίων.
Σημειώνω ότι κατ' ακρίβειαν οι αναβαθμοί ψάλλονται ως τροπάρια των ψαλμών των αναβαθμών οπότε τα τροπάριαψάλλονται δίς.
Το θέμα των αναβαθμών έχει παρθεί από τους αντίστιχους ψαλμούς.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Μέ ἀφορμή αὐτό τό μήνυμα παρακαλῶ νά ἀνοιχθεῖ νέο θέμα μέ τίτλο:
Ἡ ψαλμωδία τῆς Ὑπακοῆς.
Ἐδῶ, καί στό θέμα Μουσικά Κείμενα.

Άνοιξε εδώ. Προς το παρόν δεν ανοίγω ξεχωριστό θέμα και στα μουσικά κείμενα. Εάν χρειαστεί, το ανοίγουμε αργότερα.
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
νομίζω ότι αντί να σπαταλώ το χρόνο μου εξετάζοντας αν οι αναβαθμοί πρέπει να ψάλονται διπλοί θα έπρεπε να μελετώ λίγο περισσότερο Στανίτσα και τους συν αυτόν ή να εξασκούμην στην απόδοση των ύμνων..... συμπαθάτε με αλλά εκτιμώ ότι αυτό θα έκανε πολύ περισσότερο καλό στη μουσική μας και ίσως να εφερνε και κανέναν ακροάτη παραπάνω στην εκκλησία "μου".....

ποιό είναι το ώφελος να λέγονται οι αναβαθμοί διπλοί; τι εξυπηρετεί και ορισμένοι από εμάς το επαναφέρουμε;οι διπλοί αναβαθμοί αναβαθμίζουν τη Βυζαντινή μουσική ως τέχνη; ή μήπως απλώς ενισχύουν την επιστημονική της υπόσταση...... μου φαίνεται τα χω μπλέξει

Μπράβο, Βασίλη. Ακριβώς αυτό λέω και εγώ. Μάθε πρώτα καλή εκτέλεση, σωστό ύφος, σωστό ΧΡΟΝΟ, και μετά βλέπουμε για διπλοί Αναβαθμοί και άλλα τέτοια. Παραδοσιακή τάξη (δηλαδή μία τάξη επικρατούμενη για τις μέρες μας) την έχουμε. Δεν είναι ανάγκη να πάμε πέρα από το Πατριαρχείο και το Τυπικό του Βιολάκη. Το Άγιον Όρος είναι μία κοινότητα μοναστηριών, και για χίλια χρόνια έχουν κρατήσει θαυμάσια την παράδοσή μας. Αλλά είναι μοναστήρι. Εμείς εδώ ΔΕΝ είμαστε μοναστήρι. Συνάδελφοι στο Φόρουμ αναφέρουνε το Τυπικό του Αγίου Σάββα και το άλφα ή βήτα Τυπικό.... εν τάξει, αυτές είναι θαυμάσιες ιστορικές πηγές και ΠΡΕΠΕΙ να τις μελετάμε κατά κάποιο τρόπο για να μαθαίνουμε το ΓΙΑΤΙ και να μάθουμε από που προέρχεται κάτι, αλλά να καθόμαστε να εφαρμόζουμε αυτό ή το άλλο και να ανασταίνουμε παλαιές τάξις δεν το βλέπω προς όφελος.

Βαγγέλη, ευχαριστώ για την υποστήριξη. Πράγματι, ας μας χρονοδιαγραμμήσουνε οι διάφοροι συνάδελφοι του Φόρουμ κατά πως τεμαχίζεται το τρίωρο αυτό των Κυριακών. Μπας και μάθουμε και εμείς κάτι παραπάνο!

Ο κ. Καλπακίδης σωστά λέει ότι "Το θέμα μας είναι οι Αναβαθμοί των Κυριακών", και ζητώ συγνώμη εάν έχω ξεφύγει λιγάκι. Αλλά Δημήτρη, όπως βλέπεις, κάπως συνδέονται τα θέματα. Οι αργές Καταβασίες (όπως εκτελούντε με τον ΣΩΣΤΟ χρόνο και ρυθμό τους) είναι όντως παραδοσιακές διότι είναι οι Ειρμοί, που πάντα ψάλλονται σε αργό ειρμολογικό μέλος. Οι αργές Δοξολογίες ψαίλνονται, κατά παράδοση, της Κυριακές και μεγάλες εορτές. Κατ' οικονομίαν εμείς λέμε τις σύντομες (εννοώ για Κυριακές). Ο Πρωγάκης δεν έχει σύντομες Δοξολογίες στην "Μουσική Συλλογή" του. Και αυτή η τρίτομη συλλογή είναι το "στάνταρντ" του Πατριαρχείου. Αυτά είναι μελωδικά αριστουργήματα της υμνολογίας μας. Το να καθόμαστε τώρα και να λέμε ΟΛΕΣ τις ωδές και ΟΛΑ τα τροπάρια των κανόνων -- αν και αυτή η τάξις είναι πολύ σωστή, ιστορικώς και εκκλησιαστικώς -- τι το όφελος εάν δεν έχεις τον χρόνο; Τέλος πάντων, όπως είπαμε: αναλόγως τα ρολόγια μας. Στο Πατριαρχείο δεν κοιτάνε ρολόγια. Στην Αμερική τα κοιτάνε. Δυστιχώς.

Απόστολος
 
Top