Σχετικά με τους Αναβαθμούς των Κυριακών

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Και αυτή η τρίτομη συλλογή είναι το "στάνταρντ" του Πατριαρχείου.
Ανακριβές, ο Πρωγάκης έχει σύντομες Δοξολογίες

Το να καθόμαστε τώρα και να λέμε ΟΛΕΣ τις ωδές και ΟΛΑ τα τροπάρια των κανόνων -- αν και αυτή η τάξις είναι πολύ σωστή, ιστορικώς και εκκλησιαστικώς -- τι το όφελος εάν δεν έχεις τον χρόνο;

Μισό λεπτό. Την μιά λέμε οτι κάποιοι συνάδελφοι στο ΦΟΡΟΥΜ αναφέρονται σε παλαιά Τυπικά και από την άλλη ούτε το ΤΜΕ ακολουθούμε.

Τέλος πάντων για το θέμα των αναβαθμών και της Υπακοής (αλήθεια του Πάσχα δεν την ψάλλεται;;;) έγραψα την γνώμη μου πιο πάνω.
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Μπράβο, Βασίλη. Ακριβώς αυτό λέω και εγώ. Μάθε πρώτα καλή εκτέλεση, σωστό ύφος, σωστό ΧΡΟΝΟ, και μετά βλέπουμε για διπλοί Αναβαθμοί και άλλα τέτοια. Παραδοσιακή τάξη (δηλαδή μία τάξη επικρατούμενη για τις μέρες μας) την έχουμε. Δεν είναι ανάγκη να πάμε πέρα από το Πατριαρχείο και το Τυπικό του Βιολάκη. Το Άγιον Όρος είναι μία κοινότητα μοναστηριών, και για χίλια χρόνια έχουν κρατήσει θαυμάσια την παράδοσή μας. Αλλά είναι μοναστήρι. Εμείς εδώ ΔΕΝ είμαστε μοναστήρι. Συνάδελφοι στο Φόρουμ αναφέρουνε το Τυπικό του Αγίου Σάββα και το άλφα ή βήτα Τυπικό.... εν τάξει, αυτές είναι θαυμάσιες ιστορικές πηγές και ΠΡΕΠΕΙ να τις μελετάμε κατά κάποιο τρόπο για να μαθαίνουμε το ΓΙΑΤΙ και να μάθουμε από που προέρχεται κάτι, αλλά να καθόμαστε να εφαρμόζουμε αυτό ή το άλλο και να ανασταίνουμε παλαιές τάξις δεν το βλέπω προς όφελος.
Απόστολος

Αποστολε και παλι μαζι σου .

Ανακριβές, ο Πρωγάκης έχει σύντομες Δοξολογίες
.......................................... .

Δημητρακη
Ο Αποστολος εχει δικιο . Ο Πρωγακης εχει και τις λεγομενες κλασσικες ΑΡΓΕΣ
δοξολογιες . Μαλλον καπου μπερδευτηκες . Δες την επισυναψη που ειναι μερος του ''πινακα περιεχωμενων'' του Βου τομου (ορθρος) του Βιολακη .
 

Attachments

  • 1.jpg
    53.9 KB · Views: 30

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Αποστολε και παλι μαζι σου .



Δημητρακη
Ο Αποστολος εχει δικιο . Ο Πρωγακης εχει και τις λεγομενες κλασσικες ΑΡΓΕΣ
δοξολογιες . Μαλλον καπου μπερδευτηκες . Δες την επισυναψη που ειναι μερος του ''πινακα περιεχωμενων'' του Βου τομου (ορθρος) του Βιολακη .

Μάλλον εσείς μπερδευτήκατε κ. Βαγγέλη.
Δεν είπα ότι ο Πρωγάκης δεν έχει τις αργές κλασσικές δοξολογίες.
Απλά απάντησα στον κ. Απόστολο ότι ο Πρωγάκης έχει ΚΑΙ τις σύντομες κάτι που ο κ. Απόστολος μάλλον δεν το είδε.
Να διαβάζετε καλύτερα λοιπόν τα μηνύματά μου και να μήν έχεται απαντητική μανία εναντίον μου.
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Μάλλον εσείς μπερδευτήκατε κ. Βαγγέλη.
Δεν είπα ότι ο Πρωγάκης δεν έχει τις αργές κλασσικές δοξολογίες.
Απλά απάντησα στον κ. Απόστολο ότι ο Πρωγάκης έχει ΚΑΙ τις σύντομες κάτι που ο κ. Απόστολος μάλλον δεν το είδε.
Να διαβάζετε καλύτερα λοιπόν τα μηνύματά μου και να μήν έχεται απαντητική μανία εναντίον μου.

Ειπες ΑΚΡΙΒΩΣ : ''Ανακριβές, ο Πρωγάκης έχει σύντομες Δοξολογίες'' .
Και σου απαντησα πολυ ευγενικα οτι κανεις λαθος . Τα περι ''απαντητικης μανιας'' που γραφεις ειναι αποκυηματα της φαντασιας σου . Λυπαμαι ομως που ενας νεος ψαλτης , δεν παραδεχεται ενα λαθος που εκαμε . Προβλημα σου .
Το φορουμ διαβαζει και κρινει . Τιποτε αλλο .
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Ο Πρωγάκης δεν έχει σύντομες Δοξολογίες στην "Μουσική Συλλογή" του. Και αυτή η τρίτομη συλλογή είναι το "στάνταρντ" του Πατριαρχείου.

Εδώ ο Απόστολος λέει ότι δεν έχει ο Πρωγάκης σύντομες Δοξολογίες

Ανακριβές, ο Πρωγάκης έχει σύντομες Δοξολογίες
.

Εδώ λέω ότι ο Πρωγάκης έχει σύντομες Δοξολογίες.
Δεν λέω ότι δεν έχει και αργές.

Δημητρακη
Ο Αποστολος εχει δικιο . Ο Πρωγακης εχει και τις λεγομενες κλασσικες ΑΡΓΕΣ δοξολογιες . Μαλλον καπου μπερδευτηκες . .

ποιός έχει δίκαιο τώρα από τους δύο; Ο Απόστολος που λέει ότι ο Πρωγάκης δεν έχει σύντομες;;;

Μάλλον εσείς μπερδευτήκατε κ. Βαγγέλη.
Δεν είπα ότι ο Πρωγάκης δεν έχει τις αργές κλασσικές δοξολογίες.
Απλά απάντησα στον κ. Απόστολο ότι ο Πρωγάκης έχει ΚΑΙ τις σύντομες κάτι που ο κ. Απόστολος μάλλον δεν το είδε.
Να διαβάζετε καλύτερα λοιπόν τα μηνύματά μου και να μήν έχεται απαντητική μανία εναντίον μου.


Ειπες ΑΚΡΙΒΩΣ : ''Ανακριβές, ο Πρωγάκης έχει σύντομες Δοξολογίες'' .
Και σου απαντησα πολυ ευγενικα οτι κανεις λαθος .
Τα περι ''απαντητικης μανιας'' που γραφεις ειναι αποκυηματα της φαντασιας σου .
Λυπαμαι ομως που ενας νεος ψαλτης , δεν παραδεχεται ενα λαθος που εκαμε . Προβλημα σου .
Το φορουμ διαβαζει και κρινει . Τιποτε αλλο .

Σωστά!
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Εδώ ο Απόστολος λέει ότι δεν έχει ο Πρωγάκης σύντομες Δοξολογίες

Εδώ λέω ότι ο Πρωγάκης έχει σύντομες Δοξολογίες.
Δεν λέω ότι δεν έχει και αργές.
ποιός έχει δίκαιο τώρα από τους δύο; Ο Απόστολος που λέει ότι ο Πρωγάκης δεν έχει σύντομες;;; Σωστά!

Σαφως και ο Αποστολος ΚΑΝΕΙ ΛΑΘΟΣ . Ο Πρωγακης εχει και συντομες και εν συνεχεια και αργες .
Οσο για σενα αν ειχες καμει καλλιτερη (γνωμη μου) διατυπωση , θα ειχαμε αποφυγει τα υπολοιπα . Εν πασει περιπτωσει δεχομαι την ερμηνεια σου , εστω
και ασαφη . Το κλεινω εδω . Να εισαι καλα .
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
Σαφως και ο Αποστολος ΚΑΝΕΙ ΛΑΘΟΣ . Ο Πρωγακης εχει και συντομες και εν συνεχεια και αργες .
Οσο για σενα αν ειχες καμει καλλιτερη (γνωμη μου) διατυπωση , θα ειχαμε αποφυγει τα υπολοιπα . Εν πασει περιπτωσει δεχομαι την ερμηνεια σου , εστω
και ασαφη . Το κλεινω εδω . Να εισαι καλα .

Παιδιά, με συγχωρείτε..... το λάθος ήταν ασφαλώς δικό μου, όπως διαπιστώσατε και οι δυο σας με την πολύ χρωματική διάλογό σας (αλήθεια, με κάνατε και γέλασα!) όσον αφορά των σύντομων Δοξολογιών.

Στην ουσία, δεν έχει και σημασία αν ο Πρωγάκης έχει ή δεν έχει τις σύντομες. Εγώ απλώς ήθελα να τονίσω και να δώσω έμφαση στο ότι έχει τις αργές. Η σημασία εδώ είναι το εξής: η Συλλογή του Πρωγάκη τυπώθηκε με τα τροπάρια και τους ύμνους που ήταν ΕΝ ΧΡΙΣΗ εκείνο τον καιρό τόσον από τους Πατριαρχικούς ψάλτες όσον και από τους Κωνσταντινουπολίτικους (π.χ. αργό "Θεοτόκε Παρθένε" του Μπερεκέτη --ΠΟΤΕ δεν εψάλλη στο Πατριαρχείο, αλλά συχνά ψαλλόταν στα πανηγύρια των προαστίων.). Δηλαδή, οι αργές Δοξολογίες δεν μπήκαν στο βιβλίο απλώς ως ιστορικά και αρχαία μαθήματα για τους σπουδάζοντας στην Βυζαντινήν Μουσικήν (όπως υποσημειώνει ο Α' Τόμος του "Μουσικός Πανδέτης"), αλλά επειδή όντως ΤΙΣ ΕΨΑΛΛΑΝ οι Πατριαρχικοί χοροί από Κυριακή σε Κυριακή.

Όσο για την Υπακοή του Πάσχα, ναι, αυτό συνηθίζετε και ψάλλετε, μάλλον δια την επισιμότητα της μεγάλης εορτής. Τι άλλο να σας πω; Αυτό όμως, για μένα, δεν είναι λόγος να αρχίζουμε να ψαίλνουμε ΟΛΕΣ τις Υπακοές, οι οποίες συμφωνώ ότι μια φορά κι' έναν καιρό ίσως να ψαλλότουσταν.

Εγώ απλώς λέω να μην κάνουμε τις κοσμικές ενορίες μοναστήρια. Δεν μπορούμε να επιβάλλουμε μοναστηριακές διατάξεις που τα λένε ΟΛΑ στον σημερινό κόσμο. Θα μου πείτε "Ορθδοξία είμαστε", και θα σας έλεγα ότι έχετε απόλυτο δίκιο. Αλλά όπως είπε και ο κ. Βαγγέλης προηγουμένως, πρέπει να κοιτάξουμε την σημερινή κατάσταση και τις σημερινές συνθήκες.

Απόστολος
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Παιδιά, με συγχωρείτε..... το λάθος ήταν ασφαλώς δικό μου, όπως διαπιστώσατε και οι δυο σας με την πολύ χρωματική διάλογό σας (αλήθεια, με κάνατε και γέλασα!) όσον αφορά των σύντομων Δοξολογιών.
Για αυτό κάνουμε διάλογο. Άλλες φορές συμφωνουμε άλλες θα διαφωνούμε. Αν συμφωνούσαμε σε όλα θα κλείναμε το ΨΑΛΤΟΛΟΓΙΟΝ :D

Στην ουσία, δεν έχει και σημασία αν ο Πρωγάκης έχει ή δεν έχει τις σύντομες. Εγώ απλώς ήθελα να τονίσω και να δώσω έμφαση στο ότι έχει τις αργές. Η σημασία εδώ είναι το εξής: η Συλλογή του Πρωγάκη τυπώθηκε με τα τροπάρια και τους ύμνους που ήταν ΕΝ ΧΡΙΣΗ εκείνο τον καιρό τόσον από τους Πατριαρχικούς ψάλτες όσον και από τους Κωνσταντινουπολίτικους (π.χ. αργό "Θεοτόκε Παρθένε" του Μπερεκέτη --ΠΟΤΕ δεν εψάλλη στο Πατριαρχείο, αλλά συχνά ψαλλόταν στα πανηγύρια των προαστίων.). Δηλαδή, οι αργές Δοξολογίες δεν μπήκαν στο βιβλίο απλώς ως ιστορικά και αρχαία μαθήματα για τους σπουδάζοντας στην Βυζαντινήν Μουσικήν (όπως υποσημειώνει ο Α' Τόμος του "Μουσικός Πανδέτης"), αλλά επειδή όντως ΤΙΣ ΕΨΑΛΛΑΝ οι Πατριαρχικοί χοροί από Κυριακή σε Κυριακή.

Δεν ξέρω πάντως αν έψαλλαν κάθε Κυριακή αργή δοξολογία.
Ο Βουδούρης άλλα γράφει. Δεν έχει βέβαια σημασία αυτό. Παραδοσιακόν μέλος και το ένα και το άλλο. Δεν είναι θέμα διαφωνία μας αυτό.


Όσο για την Υπακοή του Πάσχα, ναι, αυτό συνηθίζετε και ψάλλετε, μάλλον δια την επισιμότητα της μεγάλης εορτής. Τι άλλο να σας πω; Αυτό όμως, για μένα, δεν είναι λόγος να αρχίζουμε να ψαίλνουμε ΟΛΕΣ τις Υπακοές, οι οποίες συμφωνώ ότι μια φορά κι' έναν καιρό ίσως να ψαλλότουσταν.

Απόστολε. Βλέπουμε το ΤΜΕ αποσπασματικά. Αυτό είναι το πρόβλημα. Η Υπακοή αντί να διαβαστεί εάν ψαλλεί θα αργήσουμε; Αν ναι; πόσο;

Εγώ απλώς λέω να μην κάνουμε τις κοσμικές ενορίες μοναστήρια. Δεν μπορούμε να επιβάλλουμε μοναστηριακές διατάξεις που τα λένε ΟΛΑ στον σημερινό κόσμο. Θα μου πείτε "Ορθδοξία είμαστε", και θα σας έλεγα ότι έχετε απόλυτο δίκιο. Αλλά όπως είπε και ο κ. Βαγγέλης προηγουμένως, πρέπει να κοιτάξουμε την σημερινή κατάσταση και τις σημερινές συνθήκες.

Χμμμ! Ξέρεις τί γίνεται; Συμφωνώ εν μέρει.
Υπάρχει πρόβλημα χρονικό κι όχι μόνο.
Υπάρχει πρόβλημα εθισμού σε παράτυπες πράξεις, σε κακιές συνήθειες Ιερέων και Ψαλτών, σε κηρύγματα των 40 λεπτών κλπ.
Όμως υπάρχει και ένα Τυπικόν το οποίο πρέπει ΟΣΟ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ στα ενοριακά πλαίσια να ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ.
Το θέμα είναι να καλιεργηθούμε λειτουργικά τί είναι το ουσιώδες από όλα αυτά και τί πιθανόν να έχει στην λατρεία μας δευτερεύουσα σημασία. Κατά κάποιο τρόπο να ξέρουμε δηλαδή τί δεν πρέπει οπωσδήποτε να παραλείψουμε τί είναι δυνατόν να παραλείψουμε. Όλα αυτά πάλι off topic!
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Όσο για την Υπακοή του Πάσχα, ναι, αυτό συνηθίζετε και ψάλλετε, μάλλον δια την επισιμότητα της μεγάλης εορτής. Τι άλλο να σας πω; Αυτό όμως, για μένα, δεν είναι λόγος να αρχίζουμε να ψαίλνουμε ΟΛΕΣ τις Υπακοές, οι οποίες συμφωνώ ότι μια φορά κι' έναν καιρό ίσως να ψαλλότουσταν.

Ἄν ἡ «μπάλλα» παίρνει ἐμένα, ἀγαπητέ, ἐπισημαίνω, ὅτι οἱ Ὑπακοές γιά τίς ὁποῖες ζητάω πληροφόρηση εἶναι μεγάλων ἑορτῶν καί τίθενται ἀντί μεσῳδίων Καθισμάτων τά ὁποῖα σ᾿ ὅλες τίς περιπτώσεις τό λιγότερο εἶναι δύο· ἀπαντῶνται τρία καί τέσσερα.
Τό νά ψαλεῖ μία Ὑπακοή ἀντί μεσῳδίων Καθισμάτων εἶναι πρόβλημα;
Ἄλλωστε ἐγώ ζητάω γνώση. Ἄν ὑπάρχουν μελοποιημένες αὐτές οἱ Ὑπακοές· γιά νά γνωρίσουμε, κι ἄς μή τίς ψάλλουμε.

Ἔχει ἀνοιχθεῖ θέμα γι᾿ αὐτό (καί ξαναευχαριστῶ τόν κ. Κουμπαρούλη) καί παρακαλῶ ὅποιος/α ξέρει κάτι νά τό γράψει ἐκεῖ.
Γνώση ζητᾶμε, αὐτός εἶναι νομίζω ὁ σκοπός τοῦ forum.

Εὐλογεῖτε
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
Ἄν ἡ «μπάλλα» παίρνει ἐμένα, ἀγαπητέ, ἐπισημαίνω, ὅτι οἱ Ὑπακοές γιά τίς ὁποῖες ζητάω πληροφόρηση εἶναι μεγάλων ἑορτῶν καί τίθενται ἀντί μεσῳδίων Καθισμάτων τά ὁποῖα σ᾿ ὅλες τίς περιπτώσεις τό λιγότερο εἶναι δύο· ἀπαντῶνται τρία καί τέσσερα.
Τό νά ψαλεῖ μία Ὑπακοή ἀντί μεσῳδίων Καθισμάτων εἶναι πρόβλημα;
Ἄλλωστε ἐγώ ζητάω γνώση. Ἄν ὑπάρχουν μελοποιημένες αὐτές οἱ Ὑπακοές· γιά νά γνωρίσουμε, κι ἄς μή τίς ψάλλουμε.

Ἔχει ἀνοιχθεῖ θέμα γι᾿ αὐτό (καί ξαναευχαριστῶ τόν κ. Κουμπαρούλη) καί παρακαλῶ ὅποιος/α ξέρει κάτι νά τό γράψει ἐκεῖ.
Γνώση ζητᾶμε, αὐτός εἶναι νομίζω ὁ σκοπός τοῦ forum.

Εὐλογεῖτε

Πατήρ Μάξιμε,

Ευλογείτε! Τώρα ξεκαθαρίσατε το θέμα. Συμφωνώ απολύτως ως προς το ψάλσιμο των Υπακοών αντί μεσωδίων Καθισμάτων, και δεν είναι καθόλου πρόβλημα. Και εμείς ψάλλουμε Μεσώδια Καθίσματα στην ενορία μου, αλλά είναι περιπτώσεις που λέγετε ΜΟΝΟΝ Υπακοή μετά γην γ' ωδή των Κανόνων. Σε αυτή την περίπτωση, ναι, ας ψαλλή αυτή η Υπακοή. Μέχρι τώρα, εμείς την διαβάζουμε και κάνουμε εμμελώς κατάληξι, για να ξεύρη ο ιερέας να κάνει την αίτηση. (Όπως είπα, μόνον α' και γ' ωδές λέγουμε, οπότε ο Κανόνας δεν συνεχίζεται μετά την Υπακοή/Μεσώδια, αλλά ο ιερέας μας πάει κατ' ευθείαν στην αίτησε με το "Συ γαρ ει ο Βασιλεύς της ειρήνης...")

Την ευχή σας,

Απόστολος
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Τὰ τροπάρια τῶν ἀντιφώνων τῶν ἀναβαθμῶν «ἀντιλαλοῦνται», λέγονται δὶς (χφ. Μόσχας / Sevastianov gr. 474 εὐχολόγιον ι' - ια' αἰ. φφ. 218v-221r ἔκδ. π. Θ. Χριστοδούλου Ἡ νεκρώσιμη άκολουθία κατὰ τοὺς χειρόγραφους κώδικες ι' - ιβ' αἰ. τ. 2 σσ. 65-68, χφ. Σινᾶ 1097 τυπικὸ τοῦ 1214 φ.12r, χφ. Ἁγ. Σάβα 273 ἐξοδιαστικὸν ιε' αἰ. Dmitrievskij τ. 2 σ. 548, Πεντηκοστάριον ἐκδ. 1525,1544,1687 σ.57,1820 σσ.39-40,87,121,149-150,192,252, Νικοδήμου Ἁγιορείτου Νέα Κλίμαξ σ.26).
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Έχω αντλήσει μια πληροφορία εκ του Τ.Ε. σχετικά με τους Αναβαθμούς των Κυριακών και σε σχέση με τις Δεσποτικές εορτές εν Κυριακή.
Θα το ψάξω όμως καλύτερα για να έχουμε μια ολοκληρωμένη εικόνα.

Απλά αναφέρω ότι την 14η Σεπτεμβρίου το Τ.Ε. αναφέρει: "...οι αναβαθμοί ήχος δ'. αντίφωνον εν. Ει δε τύχη Κυριακή του ήχου τα γ' αντίφωνα, προκείμενον ήχος δ'.

[Αυτά ίσως έχουν και κάποια σχέση με το εν αντίφωνον του "Μακάριος ανήρ" εν καθημερινή στον Εσπερινό και τα γ' αντίφωνα- στάσεις- του "Μακάριος ανήρ" τις Κυριακές]
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Σημειώνω ότι κατ' ακρίβειαν οι αναβαθμοί ψάλλονται ως τροπάρια/στιχηρά των ψαλμών των αναβαθμών οπότε τα τροπάρια ψάλλονται δίς.
Το θέμα των αναβαθμών έχει ληφθεί από τους αντίστοιχους ψαλμούς.
Πολύ σωστά, σχετικά καί μέ τό θέμα πού τέθηκε χθές.

Γι᾿ αὐτό καί

Τὰ τροπάρια τῶν ἀντιφώνων τῶν ἀναβαθμῶν «ἀντιλαλοῦνται», λέγονται δὶς (χφ. Μόσχας / Sevastianov gr. 474 εὐχολόγιον ι' - ια' αἰ. φφ. 218v-221r ἔκδ. π. Θ. Χριστοδούλου Ἡ νεκρώσιμη άκολουθία κατὰ τοὺς χειρόγραφους κώδικες ι' - ιβ' αἰ. τ. 2 σσ. 65-68, χφ. Σινᾶ 1097 τυπικὸ τοῦ 1214 φ.12r, χφ. Ἁγ. Σάβα 273 ἐξοδιαστικὸν ιε' αἰ. Dmitrievskij τ. 2 σ. 548, Πεντηκοστάριον ἐκδ. 1525,1544,1687 σ.57,1820 σσ.39-40,87,121,149-150,192,252, Νικοδήμου Ἁγιορείτου Νέα Κλίμαξ σ.26).

Αὐτό φαίνεται σήμερα στούς ὄρθρους τῶν ἑορτῶν, πού ἔχουν εὐαγγέλιο, καί ὅπου τά τροπάρια τοῦ α΄ ἀντιφώνου τοῦ δ΄ ἤχου διπλασιάζονται, καθώς λέγονται καί δύο εἰς τό ἅγιον Πνεῦμα ἀναφερόμενα τροπάρια, ἕνα στό Δόξα καί τό ἕτερον στό Καὶ νῦν.



 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Αὐτό φαίνεται σήμερα στούς ὄρθρους τῶν ἑορτῶν, πού ἔχουν εὐαγγέλιο, καί ὅπου τά τροπάρια τοῦ α΄ ἀντιφώνου τοῦ δ΄ ἤχου διπλασιάζονται, καθώς λέγονται καί δύο εἰς τό ἅγιον Πνεῦμα ἀναφερόμενα τροπάρια, ἕνα στό Δόξα καί τό ἕτερον στό Καὶ νῦν.





Εἶναι μία ἀπὸ τὶς προαναγγελίες. «Δόξα Πατρὶ καὶ Υἱῷ καὶ ἁγίῳ Πνεύματι. Ἁγίῳ Πνεύματι...Καὶ νῦν τὸ αὐτό (ἀντιφώνησις). Βλ. καὶ ἐδῶ.
 


Εἶναι μία ἀπὸ τὶς προαναγγελίες. «Δόξα Πατρὶ καὶ Υἱῷ καὶ ἁγίῳ Πνεύματι. Ἁγίῳ Πνεύματι...Καὶ νῦν τὸ αὐτό (ἀντιφώνησις). Βλ. καὶ ἐδῶ.

Ομοίως, μαρτυρείται και στο Ωρολόγιο Κρυπτοφέρρης, 1772 σ. 56 [pdf. σ. 92]. Στην αυτή σελίδα, φαίνονται κατάλληλοι μεσόστιχοι. Φαίνεται και η ειρήνευση πριν από το προκείμενο του Ευαγγελίου.
 

Attachments

  • anabathmoi_eortwn.jpg
    anabathmoi_eortwn.jpg
    22.1 KB · Views: 32
Σε συσχέτιση με το συνημμένο του προηγούμενου μηνύματος όπου φαίνεται να ψάλλεται πρώτα το τροπάριο και ακολούθως στίχος και τροπάριο...

Πρός τό παρόν ἔχει πολύ ἐνδιαφέρον, ὅπως θά φανεῖ, ἄρθρο πού ἔχει ἀνεβάσει ὁ Δομέστικος, πού μπορεῖ νά εἶναι στά ἀγγλικά, ἔχει ὅμως κάποιες ἐνδιαφέρουσες ἀποτυπώσεις μουσικῶν κωδίκων στά ἑλληνικά, πού φαίνονται κάποια πράγματα, πού μποροῦμε νά συζητήσουμε.

από εδώ, αναφέρεται ότι στα πιο πρώιμα μουσικά χφφ. της Οκτωήχου Lavra Γ.67 (τέλη 10ου αιώνα) και Vatopedi 1488 (περίπου 1050), υπάρχουν 4 στίχοι για κάθε αντίφωνο. Κάθε ζεύγος στίχων τίθεται μετά το οικείο (νοηματικά) τροπάριο. Στις σσ. 52-53, ο συγγραφέας του άρθρου παραθέτει και ένα διάγραμμα προσπαθώντας να δείξει τον πιθανό τρόπο ψαλμωδίας, με το οποίο δεν συμφωνώ, καθώς γίνεται συμπλοκή του δεύτερου στίχου του α΄ τροπαρίου με το β΄ τροπάριο.

Παραθέτω και εγώ, δύο πιθανούς τρόπους πρωταρχικής ψαλμωδίας των αναβαθμών (με βάση τα στοιχεία των ως άνω μουσικών κωδίκων). Ως παράδειγμα θα χρησιμοποιήσω το α΄ αντίφωνο του α΄ ήχου με στίχους του ριθ΄ ψαλμού:

Α΄ περίπτωση (αντιφωνία μονωδού με τον χορό, δίκην υπακοής):

Ο μονωδός· «Ἐν τῷ θλίβεσθαί με, εἰσάκουσόν μου τῶν ὀδυνῶν, Κύριε σοὶ κράζω».
Ο χορός, το αυτό.
Ο μονωδός· «Πρὸς Κύριον ἐν τῷ θλίβεσθαί με ἐκέκραξα, καὶ εἰσήκουσέ μου».
Ο χορός· «Ἐν τῷ θλίβεσθαί με, εἰσάκουσόν μου τῶν ὀδυνῶν, Κύριε σοὶ κράζω».
Ο μονωδός· «Κύριε, ρῦσαι τὴν ψυχήν μου ἀπὸ χειλέων ἀδίκων καὶ ἀπὸ γλώσσης δολίας».
Ο χορός· «Ἐν τῷ θλίβεσθαί με, εἰσάκουσόν μου τῶν ὀδυνῶν, Κύριε σοὶ κράζω».

Ο μονωδός· «Τοῖς ἐρημικοῖς, ἄπαυστος ὁ θεῖος πόθος ἐγγίνεται, κόσμου οὖσι τοῦ ματαίου ἐκτός».
Ο χορός, το αυτό.
Ο μονωδός· «Τὰ βέλη τοῦ δυνατοῦ ἠκονημένα, σὺν τοῖς ἄνθραξι τοῖς ἐρημικοῖς».
Ο χορός· «Τοῖς ἐρημικοῖς, ἄπαυστος ὁ θεῖος πόθος ἐγγίνεται, κόσμου οὖσι τοῦ ματαίου ἐκτός».
Ο μονωδός· «Οἴμοι! ὅτι ἡ παροικία μου ἐμακρύνθη, κατεσκήνωσα μετὰ τῶν σκηνωμάτων Κηδάρ».
Ο χορός· «Τοῖς ἐρημικοῖς, ἄπαυστος ὁ θεῖος πόθος ἐγγίνεται, κόσμου οὖσι τοῦ ματαίου ἐκτός».

Ο μονωδός· «Ἁγίῳ Πνεύματι, τιμὴ καὶ δόξα, ὥσπερ Πατρί, πρέπει ἅμα καὶ Υἱῷ· διὰ τοῦτο ᾂσωμεν τῇ Τριαδικῇ Μονοκρατορίᾳ».
Ο χορός, το αυτό.
Ο μονωδός· «Δόξα Πατρὶ καὶ Υἱῷ καὶ ἁγίῳ Πνεύματι».
Ο χορός· «Ἁγίῳ Πνεύματι, τιμὴ καὶ δόξα, ὥσπερ Πατρί, πρέπει ἅμα καὶ Υἱῷ· διὰ τοῦτο ᾂσωμεν τῇ Τριαδικῇ Μονοκρατορίᾳ».
Ο μονωδός· «Καὶ νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν».
Ο χορός· «Ἁγίῳ Πνεύματι, τιμὴ καὶ δόξα, ὥσπερ Πατρί, πρέπει ἅμα καὶ Υἱῷ· διὰ τοῦτο ᾂσωμεν τῇ Τριαδικῇ Μονοκρατορίᾳ».

Β΄ περίπτωση (αντιφωνία δύο χορών ή ημιχορίων με δύο μονωδούς που εναλλάσσονται). Οι στίχοι στα χφφ. μπορεί να τίθενται μετά τα τροπάρια, δεν σημαίνει όμως αυτό απαραίτητα ότι τα τροπάρια πρέπει να ψαλούν πρώτα χωρίς στίχο (άλλωστε δεν δίνονται διευκρινίσεις τυπικού). Ωστόσο, το ωρολόγιο Κρυπτοφέρρης φαίνεται να διαφωνεί, και να συμφωνεί μάλλον με την Α΄ περίπτωση, αναδεικνύοντας για μία ακόμα φορά αρχαΐζουσες διατάξεις.

Ο α΄ μονωδός· «Πρὸς Κύριον ἐν τῷ θλίβεσθαί με ἐκέκραξα, καὶ εἰσήκουσέ μου».
Ο α΄ χορός· «Ἐν τῷ θλίβεσθαί με, εἰσάκουσόν μου τῶν ὀδυνῶν, Κύριε σοὶ κράζω».
Ο β΄ μονωδός· «Κύριε, ρῦσαι τὴν ψυχήν μου ἀπὸ χειλέων ἀδίκων καὶ ἀπὸ γλώσσης δολίας».
Ο β΄ χορός· «Ἐν τῷ θλίβεσθαί με, εἰσάκουσόν μου τῶν ὀδυνῶν, Κύριε σοὶ κράζω».
Ο α΄ μονωδός· «Τὰ βέλη τοῦ δυνατοῦ ἠκονημένα, σὺν τοῖς ἄνθραξι τοῖς ἐρημικοῖς».
Ο α΄ χορός· «Τοῖς ἐρημικοῖς, ἄπαυστος ὁ θεῖος πόθος ἐγγίνεται, κόσμου οὖσι τοῦ ματαίου ἐκτός».
Ο β΄ μονωδός· «Οἴμοι! ὅτι ἡ παροικία μου ἐμακρύνθη, κατεσκήνωσα μετὰ τῶν σκηνωμάτων Κηδάρ».
Ο β΄ χορός· «Τοῖς ἐρημικοῖς, ἄπαυστος ὁ θεῖος πόθος ἐγγίνεται, κόσμου οὖσι τοῦ ματαίου ἐκτός».
Ο α΄ μονωδός· «Δόξα Πατρὶ καὶ Υἱῷ καὶ ἁγίῳ Πνεύματι».
Ο α΄ χορός· «Ἁγίῳ Πνεύματι, τιμὴ καὶ δόξα, ὥσπερ Πατρί, πρέπει ἅμα καὶ Υἱῷ· διὰ τοῦτο ᾂσωμεν τῇ Τριαδικῇ Μονοκρατορίᾳ».
Ο β΄ μονωδός· «Καὶ νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν».
Ο β΄ χορός· «Ἁγίῳ Πνεύματι, τιμὴ καὶ δόξα, ὥσπερ Πατρί, πρέπει ἅμα καὶ Υἱῷ· διὰ τοῦτο ᾂσωμεν τῇ Τριαδικῇ Μονοκρατορίᾳ».
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Σε συσχέτιση με το συνημμένο του προηγούμενου μηνύματος όπου φαίνεται να ψάλλεται πρώτα το τροπάριο και ακολούθως στίχος και τροπάριο...



.......

Μανώλη εἶσαι ὠραῖος.
Οἱ ὑποθέσεις ἐργασίας ποὺ διατυπώνεις εἶναι πολὺ καλές. Χαρὰ στὸν κόπο σου ποὺ τὰ ψάχνεις.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Μανώλη εἶσαι ὠραῖος.
Οἱ ὑποθέσεις ἐργασίας ποὺ διατυπώνεις εἶναι πολὺ καλές. Χαρὰ στὸν κόπο σου ποὺ τὰ ψάχνεις.

Προσωπικά δε θα με ενοχλούσε να "δοκιμαζόντουσαν" οι τυπικές αυτές διατάξεις, εφόσον οι συνθήκες το επιτρέπουν. Άλλωστε η πρακτική του Αγίου Όρους (επανάληψη τροπαρίων) και η ψαλμωδία των αντιφώνων των εορτών (δ' ήχος- επανάληψη τροπαρίων) θεωρώ ότι είναι λείψανα της παλαιάς πράξεως. Πάντως θέλει διάκριση.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος



Κατὰ τὶς ἀγρυπνίες, δηλαδὴ τὶς Κυριακὲς (ΤΑΣ), καὶ τὶς ἡμέρες ποὺ ἔχουν ἀγρυπνία κατὰ τὸ ΤΑΣ, ὡς ἀναβαθμοὶ ψάλλονται τὰ «Πρὸς Κύριον…» (ιη’ κάθισμα-ψαλμοὶ 119-133, ἀπὸ τοὺς ὁποίους γεννήθηκαν τὰ τροπάρια τῶν ἀντιφώνων τῶν ἀναβαθμῶν, γιὰ νὰ ψάλλονται ὡς στιχηρά τους), τὰ ὁποία «Πρὸς Κύριον...», γι’ αὐτὸν τὸν λόγο, σχολάζουν στὸν ἑπόμενο ἑσπερινό (Dmitrievskij τ. 1 σ. 229, χφφ. Μ. Λαύρας Γ-5, ΤΑΣ ιβ’ αἰῶνος φφ. 28v, 29v, Βατοπεδίου 1202 ΤΑΣ ιγ' αἰ. κ. ἄ).

Ὅταν εἰσήχθησαν οἱ κανόνες τὰ «Πρὸς Κύριον» μετέπεσαν σὲ ἕνα ἤ τρία ἀντίφωνα, κάθε ἕνα ἀπὸ τὰ ὁποῖα ἀποτελοῦνταν ἀπὸ ἕνα ψαλμό-«ἀντίφωνο τῶν ἀναβαθμῶν» ποὺ στιχολογοῦνταν ἐξ ἡμισείας μὲ ἐφύμνιο τὸ α’ τροπάριο τοῦ ἀντίστοιχου σημερινοῦ «ἀντιφώνου τῶν ἀναβαθμῶν» καὶ ἐξ ἡμισείας μὲ τὸ β’ (χφ. Μόσχας Sevastianov 474 εὐχολόγιο ι’-ια’ αἰ. φφ. 219r-221r (π. Θ. Χριστοδούλου Ἡ νεκρώσιμη ἀκολουθία κατὰ τοὺς χφ. κώδικες ι’-ιβ’ αἰ. τ. 2 σσ. 65-68)), Δόξα, Καὶ νῦν. Ἁγίῳ πνεύματι... τοῦ ἴδιου ἀντιφώνου (βλ. Πηγές καὶ θεωρητικές μελέτες τυπικοῦ/Ἀρχέτυπες διατάξεις). Ἡ ἀντιστοιχία εἶναι: ἤχοι α’ καὶ πλ. α’: ψαλμοὶ 119-121 , β’ καὶ πλ. β’: 122-124 , γ’ καὶ βαρύς: 125-127 , δ’: 128-130 , πλ. δ’: 128-130 καὶ 132 .

Στιχολογία τῶν ἀναβαθμῶν στὸ χφ. Vaticanus graecus 1820 παρακλητικὴ ιβ' αἰ:

http://digi.vatlib.it/view/MSS_Vat.gr.1820/0255/image?sid=6fe0f1ae46e872beec6166bacf3623b2#current_page

http://digi.vatlib.it/view/MSS_Vat.gr.1820/0195/image?sid=6fe0f1ae46e872beec6166bacf3623b2#current_page

http://digi.vatlib.it/view/MSS_Vat.gr.1820/0312/image?sid=6fe0f1ae46e872beec6166bacf3623b2#current_page

http://digi.vatlib.it/view/MSS_Vat.gr.1820/0367/image?sid=6fe0f1ae46e872beec6166bacf3623b2#current_page

http://digi.vatlib.it/view/MSS_Vat.gr.1820/0423?sid=6fe0f1ae46e872beec6166bacf3623b2
 
Last edited:
Top