Σχετικά με εκμάθηση παραδοσιακού οργάνου

Kostas Tsig

Μαθητευόμενος Ιεροψάλτης
Σκοπεύω του χρόνου να ξεκινήσω μαθήματα για παραδοσιακό όργανο....Πρέπει να ξέρω κάποιες προαπαιτούμενες γνώσεις; (μόνο βυζαντινή μουσική ξέρω)...Επίσης, ποια παραδοσιακά όργανα θεωρείτε λίγο εύκολα στην εκμάθηση;
 

my80s

Μέλος
Αν κατηγοριοποιήσουμε τα όργανα θα έλεγα
-ταμπουράς για νυκτό έγχορδο, φθηνό, απλό και εύκολο,
-λάφτα πληρέστερο στην Βυζαντινή κ με πιο πολλές δυνατότητες,
-λύρα ποντιακή ή πολίτικη αναλόγως το επιθυμητό αποτέλεσμα,
-κανονάκι ό,τι καλύτερο για μελέτη,
-φλογέρα, καβάλ,νέυ,κλαρίνο για πνευστό.
 

NKontis

Παλαιό Μέλος
Σκοπεύω του χρόνου να ξεκινήσω μαθήματα για παραδοσιακό όργανο....

Άριστη σκέψη! Μακάρι όλοι οι ενασχολούμενοι με την βυζαντινή μουσική να το έκαναν αυτό.

Πρέπει να ξέρω κάποιες προαπαιτούμενες γνώσεις; (μόνο βυζαντινή μουσική ξέρω)...

Ανάλογα με τον δάσκαλο. Άλλοι (δυστυχώς οι περισσότεροι) χρησιμοποιούν πεντάγραμμο (ευρωπαϊκό ή τούρκικο), άλλοι βυζαντινή γραφή (*) και άλλοι σου τα μαθαίνουν πρακτικά και πρέπει να μάθεις το μεγαλύτερο μέρος του ρεπερτορίου του οργάνου απέξω. Πάντως για να ξεκινήσετε δεν χρειάζεται τίποτα άλλο, ασχέτως της μεθόδου του δασκάλου, γιατί τα πρώτα βασίζονται σε πρακτική εκμάθηση του οργάνου και όχι σε σοβαρό ρεπερτόριο.

Επίσης, ποια παραδοσιακά όργανα θεωρείτε λίγο εύκολα στην εκμάθηση;

Θεωρώ πως αυτή είναι μια κακή βάση για να ξεκινήσει κάποιος ένα όργανο. Κριτήριο είναι το ποιο όργανο μας δίνει άκουσμα που μας αρέσει. Ποιό όργανο μας αρέσει να ακούμε. Αν επιλέξουμε ένα όργανο με βάση την ευκολία εκμάθησής του υπάρχει περίπτωση αργά ή γρήγορα να το βαρεθούμε γιατί ΟΛΑ τα όργανα θέλουν αρκετή ενασχόληση. Άλλο περισσότερο και άλλο λιγότερο, αλλά πάντως και στις δύο περιπτώσεις οι ώρες ενασχόλησης θα πρέπει να είναι από αρκετές έως πάρα πολλές!!! Συνεπώς, εάν δεν μας «τρελαίνει» ο ήχος και το αποτέλεσμα που βγάζει ένα όργανο για να έχουμε κίνητρο μίμησής του, σε λίγο διάστημα θα γίνει πάρεργο και μετά απλό διακοσμητικό του σαλονιού μας! Και αυτό γιατί (το ξαναλέω) όλα τα όργανα θέλουν ενασχόληση. Μπορεί ένα πιο απαιτητικό όργανο να μας αρέσει περισσότερο και να έχουμε εσωτερικό κίνητρο να ασχοληθούμε, ενώ ένα άλλο «πιο εύκολο» να μην μας λέει και πολλά και τελικά να μην μάθουμε ποτέ να παίζουμε καλά.


Πέρα από τα ανωτέρω, πολύ σημαντικό είναι η επιλογή δασκάλου (σε περιπτώσεις που έχουμε δυνατότητα επιλογής, π.χ. Αθήνα). Από προσωπική πείρα σας λεω πως επειδή δεν έμεινα ευχαριστημένος με την τεχνική ενός δασκάλου μου, μετά από αρκετά χρόνια βρήκα άλλον που μου δίδαξε αυτά που άκουγα να παίζουν άλλοι και που εγώ δεν τα είχα διδαχθεί, χάνοντας έτσι αρκετά χρόνια (από την μάθηση και εξέλιξή μου). Η λάθος, λοιπόν, επιλογή δασκάλου μπορεί να φέρει πάλι το ίδιο αποτέλεσμα: να παρατήσουμε τελικά το όργανο.


Συνεπώς:
1. Επιλέγουμε ένα όργανο που μας ΑΡΕΣΕΙ να το ακούμε, που μας αρέσει ο ήχος του.
2. Κάνουμε έρευνα για δάσκαλο και δεν πάμε στον πρώτο που θα βγει μπροστά μας. Δεν είναι όπως στη βυζαντινή που μπορεί να πούμε: «δεν βαριέσαι, θα κάνω με αυτόν τώρα για τα βασικά και μετά θα πάω σε άλλον». Στα όργανα τα πράγματα είναι πιο περιορισμένα ως προς τον αριθμό των δασκάλων και την διάθεσή μας να αρχίσουμε από την αρχή.
3. Μελετάμε, ασχέτως της δυσκολίας του οργάνου.
4. Μελετάμε, ασχέτως της δυσκολίας του οργάνου.
5. Μελετάμε, ασχέτως της δυσκολίας του οργάνου.

Ευχαριστώ.


(*) Σημ.: Πολύ σύντομα θα κυκλοφορήσει «μέθοδος» οργάνου που θα δείχνει πως δεν είναι το πεντάγραμμο το μοναδικό μέσο γραφής μιας ἐντεχνης μελωδίας, αλλά και η βυζαντινή σημειογραφία.
 

Kostas Tsig

Μαθητευόμενος Ιεροψάλτης
Θεωρώ πως αυτή είναι μια κακή βάση για να ξεκινήσει κάποιος ένα όργανο. Κριτήριο είναι το ποιο όργανο μας δίνει άκουσμα που μας αρέσει. Ποιό όργανο μας αρέσει να ακούμε. Αν επιλέξουμε ένα όργανο με βάση την ευκολία εκμάθησής του υπάρχει περίπτωση αργά ή γρήγορα να το βαρεθούμε γιατί ΟΛΑ τα όργανα θέλουν αρκετή ενασχόληση. Άλλο περισσότερο και άλλο λιγότερο, αλλά πάντως και στις δύο περιπτώσεις οι ώρες ενασχόλησης θα πρέπει να είναι από αρκετές έως πάρα πολλές!!! Συνεπώς, εάν δεν μας «τρελαίνει» ο ήχος και το αποτέλεσμα που βγάζει ένα όργανο για να έχουμε κίνητρο μίμησής του, σε λίγο διάστημα θα γίνει πάρεργο και μετά απλό διακοσμητικό του σαλονιού μας! Και αυτό γιατί (το ξαναλέω) όλα τα όργανα θέλουν ενασχόληση. Μπορεί ένα πιο απαιτητικό όργανο να μας αρέσει περισσότερο και να έχουμε εσωτερικό κίνητρο να ασχοληθούμε, ενώ ένα άλλο «πιο εύκολο» να μην μας λέει και πολλά και τελικά να μην μάθουμε ποτέ να παίζουμε καλά.

Εμένα σχεδόν όλα μου αρέσουν..απλώς ρωτάω για κάτι πιο εύκολο στην αρχή για να "μπω ομαλά"..και σταδιακά να μαθαίνω τα πιο δύσκολα....
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Εμένα σχεδόν όλα μου αρέσουν..απλώς ρωτάω για κάτι πιο εύκολο στην αρχή για να "μπω ομαλά"..και σταδιακά να μαθαίνω τα πιο δύσκολα....

Αν έχεις μουσικό αυτί, πειθαρχία και υπομονή, ξεκίνα βιολί (ευρωπαϊκό ή παραδοσιακό) και θα με θυμηθείς!!!

Όλα τα μουσικά όργανα έχουν την χάρη τους, αλλά ένας είναι ο βασιλιάς! Συμφωνώ με τα περισσότερα που αναφέρει ο κ.Κόντης. Πιστεύω ότι κάθε όργανο έχει την δυσκολία του. Αλλά έχει βάση επίσης ό,τι τα άταστα όργανα, π.χ. βιολί, λύρα, ούτι κ.λπ έχουν ένα βαθμό δυσκολίας μεγαλύτερο γιατί πρέπει να έχεις την ικανότητα (ή το ταλέντο όπως θες πες το) να πατάς στην σωστή νότα, ενώ στα άλλα με τα τάστα ή τα πλήκτρα σε βοηθάει κατά κάποιο τρόπο, ο διαχωρισμός των διαστημάτων, αλλά αυτό βαίνει εις βάρος των παραδοσιακών ακουσμάτων και δρόμων και μικροδιαστημάτων εν γένει. Για να το θέσω αλλιώς με ένα πιάνο θα μπορείς να παίζεις μόνο από παρτιτούρες ευρωπαίκη μουσική με συγκερασμένα διαστήματα (τόνους-ημιτόνια). Αντιθέτως μ'ενα βιολί μπορείς να παίξεις την ίδια μελωδία, και άλλές συγκερασμένες, αλλά και όλους τους παραδοσιακούς σκοπούς π.χ. έναν γραμμένο σε πλ.β' (χιτζαζ).. Το βιολί σύμφωνα με μουσικολόγους-επιστήμονες είναι το μουσικό όργανο που τείνει περισσότερο προς την ανθρώπινη φωνή.

Δεν είναι τυχαίο ό,τι στην Ελλάδα σχεδόν παντού παίζουν βιολί. Στην Ανατολική Κρήτη, στην Δυτική Κρήτη, στα Δωδεκάνησα, στα Επτάνησα, στις Κυκλάδες, στην Πελλοπόνησο, στην Ήπειρο, στην Θράκη, στις αλησμόνητες πατρίδες Μικρά Ασία, στην Κων/πολη κ.λπ
 
Last edited:

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Για να μπεις πάντως "ομαλά και σταδιακά να μάθεις τα πιο δύσκολα" πάρε ένα ταμπουρά (με 150 ευρώ). Φτηνός και εύκολος. Το βιολί είναι μεν ο βασιλιάς αλλά είναι και απαιτητικός από κάθε άποψη.

Από την άλλη, μια και η εκμάθηση οργάνου είναι πολυχρόνια και εξαιρετικά απαιτητική διαδικασία, γιατί να ψιλομαθαίνεις τώρα ένα όργανο, μετά να το αλλάζεις κ ούτω καθεξής; Μάθε καλά ένα! Συγκεκριμένα αυτό που σου αρέσει περισσότερο όπως σωστά προανέφερε ο κ. Κόντης (δε μπορεί, κάποιο όργανο θα το αγαπάς περισσότερο).

Στο κάτω κάτω, τι να τον κάνεις αυτόν που γρατσουνάει λίγο απ'όλα. Αντίθετα ο δεξιοτέχνης σε ένα όργανο είναι χρήσιμος και δακτυλοδεικτούμενος (με τη καλή έννοια)
 

Kostas Tsig

Μαθητευόμενος Ιεροψάλτης
Για να μπεις πάντως "ομαλά και σταδιακά να μάθεις τα πιο δύσκολα" πάρε ένα ταμπουρά (με 150 ευρώ). Φτηνός και εύκολος. Το βιολί είναι μεν ο βασιλιάς αλλά είναι και απαιτητικός από κάθε άποψη.

Από την άλλη, μια και η εκμάθηση οργάνου είναι πολυχρόνια και εξαιρετικά απαιτητική διαδικασία, γιατί να ψιλομαθαίνεις τώρα ένα όργανο, μετά να το αλλάζεις κ ούτω καθεξής; Μάθε καλά ένα! Συγκεκριμένα αυτό που σου αρέσει περισσότερο όπως σωστά προανέφερε ο κ. Κόντης (δε μπορεί, κάποιο όργανο θα το αγαπάς περισσότερο).

Στο κάτω κάτω, τι να τον κάνεις αυτόν που γρατσουνάει λίγο απ'όλα. Αντίθετα ο δεξιοτέχνης σε ένα όργανο είναι χρήσιμος και δακτυλοδεικτούμενος (με τη καλή έννοια)

ταμπουράς με δοξάρι ή χωρίς;
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
ταμπουράς με δοξάρι ή χωρίς;

Ο ταμπουράς (ελληνιστί) με μακρύ χέρι, (απόγονος της αρχαιοελληνικής πανδούρας) ή σάζι (saz) τουρκιστί δεν έχει δοξάρι, είναι έγχορδο με συνήθως 3 διπλές χορδές. (μπορεί να έχει μονές, ακόμα και τριπλές χορδές)

περισσότερα εδώ
 

Attachments

  • ταμπουράς.jpg
    2.3 MB · Views: 23
Last edited:

Kostas Tsig

Μαθητευόμενος Ιεροψάλτης
Μάλλον αποφάσισα...πολιτικό λαούτο (λάφτα)...μ'αρέσει πολύ!!!
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών

βρες και τον δάσκαλο, και καλή δύναμη! O Ross έχει φανατικούς θαυμαστές όσο κι εχθρούς. Πάντως είναι πολύ ψαγμένος, αυτό είναι γεγονός. Ανήκει στην μουσική του κόσμου ή ethnic music. ¨Ενας από τους καλύτερους μαθητές του και συνεργάτες είναι εδώ και χρόνια ο Στέλιος Πετράκης ο οποίος κατάγεται από την Σητεία Κρήτης και είναι κατά την γνώμη μου ένας από τους καλύτερους μουσικούς στην Ελλάδα αυτήν την στιγμή!
 

Kostas Tsig

Μαθητευόμενος Ιεροψάλτης
Μία "καλή" λάφτα πόσο κοστίζει; Έχω βρει κανά 2 στο Internet με 330 ευρώ περίπου.....Επειδή δεν μπορώ να βρω πολλές πληροφορίες στο internet...μπορεί κάποιος να μου πει λίγα λόγια για αυτό το όργανο; Τι ρεπερτόριο παίζει σε ποια μουσική χρησιμοποιείται (λαϊκή, δημοτική, λόγια)..αν παίζει μακάμια κτλ ;
 
Last edited:

NKontis

Παλαιό Μέλος
Μία "καλή" λάφτα πόσο κοστίζει; Έχω βρει κανά 2 στο Internet με 330 ευρώ περίπου.....Επειδή δεν μπορώ να βρω πολλές πληροφορίες στο internet...μπορεί κάποιος να μου πει λίγα λόγια για αυτό το όργανο; Τι ρεπερτόριο παίζει σε ποια μουσική χρησιμοποιείται (λαϊκή, δημοτική, λόγια)..αν παίζει μακάμια κτλ ;

Θα συνιστούσα να μην αγοράσετε όργανο εάν πρώτα δεν το έχει δει και ο δάσκαλός σας. Αυτό ισχύει για κάθε παραδοσιακό όργανο. Αυτά τα όργανα δεν είναι αρμόνια να έχουν στάνταρ προδιαγραφές ανάλογα με την τιμή τους και ο αγοραστής να αποφασίζει τί ποιότητας όργανο θα αγοράσει αναλόγως τα λεφτά που διαθέτει. Εδώ μιλάμε για χειροποίητα όργανα που μπορεί ακόμα και στον ίδιο κατασκευαστή να διαφέρουν το ένα από το άλλο σε ποιότητα γιατί κάτι μπορεί να πάει στραβά κατά την κατασκευή ή κάποιο υλικό να είχε κάποιο πρόβλημα. Κανονικά θα πρέπει ο δάσκαλός σας να ελέγξει το όργανο πριν το αγοράσετε για να εξασφαλιστεί έτσι ότι τα λεφτά που θα δώσετε αντιστοιχούν στην ποιότητα του συγκεκριμένου οργάνου που θα αγοράσετε. Για αρχή δεν θα είναι και το καλύτερο όργανο, αλλά πάντα θα πρέπει να υπάρχει αντιστοιχία τιμής και ποιότητος. Οι κατασκευαστές (έλληνες και τούρκοι) δεν πετάνε τα όργανα που «δεν τους πέτυχαν». Τα πουλάνε σε χαμηλότερες τιμές ή σε αρχάριους που αγοράζουν «στα στραβά» χωρίς να τους ρίξουν την τιμή!!! Ειδικά οι τούρκοι είναι και λίγο…«πονηρούληδες»!!!
Ειδικά όταν μιλάμε για αρχάριο, τότε ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ να ελέγξει ο δάσκαλος το όργανο. Είναι ο μόνος που ξέρει τους κατασκευαστές, την ποιότητα που πρέπει να έχει το ξύλο, τον σωστό ήχο, την σκληρότητα κτλ κτλ κτλ. Εξάλλου μπορεί ο δάσκαλος να έχει από μαθητές του μεταχειρισμένα όργανα που θα σας κάνουν την δουλειά και δεν θα πληρώσετε πολλά χρήματα για αρχή. Δυστυχώς ή ευτυχώς ο αρχάριος μαθητής εξαρτάται 100% από τον δάσκαλο και θα πρέπει να τον εμπιστευθεί στο που θα διαθέσει τα λεφτά του. Αλλιώς το παίζουμε ρουλέτα και κάνουμε την προσευχή μας να μην πετάξουμε τα λεφτά μας στον κάθε έξυπνο έμπορο!!!
Βρείτε πρώτα λοιπόν δάσκαλο (ή εάν έχετε μιλήσει με κάποιον δάσκαλο για να ξεκινήσετε ακόμα καλύτερα) και θα σας οδηγήσει αυτός σε αυτόν τον δαιδαλώδη (για τον αρχάριο) δρόμο.

Όσον αφορά το ρεπερτόριο της λάφτας είναι αρκετά μεγάλο και το όργανο έχει πολλές δυνατότητες. Χρησιμοποιείται σε όλα αυτά που αναφέρετε και φυσικά μπορεί να παίξει (πάντα τηρουμένων των αναλογιών που σε κάθε όργανο υπάρχουν) βυζαντινούς ήχους, μακάμια και ό,τι άλλο θέλετε. Περισσότερες πληροφορίες από τους ενασχολουμένους με αυτό το όργανο.
 
Top