Συντομεύσεις ᾿Ακολουθιῶν (πότε ἐπιτρέπονται καί πῶς μποροῦν νά γίνουν)

Status
Not open for further replies.

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Από την ανάλυση που κάνεις αγαπητέ συνάδελφε καταλαβαίνω ότι έχεις την αίσθηση ότι εργάζεσαι σε φάμπρικα και όχι σε εκκλησία ! Ίσως όμως δεν είναι δική σου ευθύνη αλλά έτσι σε έμαθαν ή στο επιβάλλουν .
Η λογική διάρκεια Κυριακάτικης Λειτουργίας είναι 7.30- 10 ,πάνω κάτω. Οι βιασύνες και τα τρεχάματα- άνευ αποχρώντος λόγου- δηλαδή "άντε να τελειώνουμε" είναι εμπαιγμός και αυτός που το κάνει λέγεται θεομπαίχτης, είτε παπάς είναι είτε ψάλτης. Έτσι τουλάχιστον το βλέπω εγώ. Μπορείς να κάνεις τις ακολουθίες σου σύντομα μεν σοβαρά δε χωρίς τσαπατσουλιές και αναμασήματα. Το ζητούμενο είναι να υπάρχει ευκρίνεια στους ύμνους και ορθή ανάγνωση ,οπότε τη χρονική αγωγή τη ρυθμίζεις ανάλογα με την ανάγκη.

Οὕτε φάμπρικα οὕτε τίποτε. Ἄν ἐξαιρέσεις καλυπτηρίους ὕμνους ποὺ ἀπαιτεῖται παπαδικὸ μέλος, κάλλιστα μπορεῖς νὰ ἐφαρμόσεις εἱρμολογικὸ σὲ ὅλα τὰ ὑπόλοιπα.

Ἄν δὲν κάνω λάθος τὰ Ἀναστασιματάρια ἔχουν καὶ στιχηραρικὸ καὶ εἱρμολογικό κομμάτι. Διαλέγεις καὶ παίρνεις, κατόπιν συνεννόησης φυσικά.

Ὅλοι οἱ πρόλογοι τροπαρίων ψάλλονται καὶ εἱρμολογικὰ καὶ στιχηραρικὰ. Διαλέγεις καὶ παίρνεις.

Τὶ διαφορὰ ἔχει τὸ εἱρμολογικὸ ἄξιον εστιν ἀπὸ τὸ «μεγαλοπρεπές» καὶ καλά; Καμία ἀπολύτως.

Ἄν μιὰ ἑνορία θέλει νὰ ξεκινᾶ 08.00 καὶ νὰ τελειώνει 10.00, ποιὸ εἶναι τὸ πρόβλημα; Τὸ εἱρμολογικὸ εἶναι «ἀσεβές» ἐνῶ τὸ στιχηραρικὸ «εὐσεβές»;

Ὅποιος ξεκινᾶ 07.00 εἶναι καλὸς, ὅποιος ξεκινᾶ 07.45 ἤ 08.00 εἶναι «θεομπαίχτης»;

Στὶς καθημερινὲς λειτουργίες τὰ λέμε σύντομα καὶ δὲν πειράζει, τὴν Κυριακὴ ὅμως πρέπει νὰ τοῦ δώσουμε νὰ καταλάβει ντὲ καὶ καλά, μὴ πέσει κανάς κεραυνὸς καὶ μᾶς κάψει.

Ὅταν ἔχουμε κόψει καὶ ράψει τὶς ἀκολουθίες, καταντῶντας σὲ μιὰ ἁπλὴ παράθεση ὕμνων χωρὶς λογικὴ καὶ λατρευτικὴ συνέχεια ἐν γνώσει μας, δηλαδὴ νὰ τὰ λέμε γιὰ νὰ τὰ λέμε, τὸ μοναδικὸ «πρόβλημα» εἶναι τὸ εἱρμολογικὸ ἤ τὸ στιχηραρικό.

Κάτι ἔχουμε παρεξηγήσει μοῦ φαίνεται.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Εμείς αρχίζουμε στις 07:15 και τελειώνουμε στις 09:45 τις Κυριακές.
Τις καθημερινές 07:15 και τελειώνουμε 09:15-20, μόνο και μόνο γιατί ''τα γράμματα είναι λιγότερα'', που λέγαν' και οι παλιοί...
Και στις δυο περιπτώσεις ψάλλουμε με τους ίδιους χρόνους. Μη σας πω ότι τις καθημερινές ψάλουμε πιο άνετα.
Αν βιαζόμαστε για κάποιο λόγο θα ξεκινήσουμε λίγο νωρίτερα.
 

Υάκινθος B

Well-known member
Ἄν μιὰ ἑνορία θέλει νὰ ξεκινᾶ 08.00 καὶ νὰ τελειώνει 10.00, ποιὸ εἶναι τὸ πρόβλημα; Τὸ εἱρμολογικὸ εἶναι «ἀσεβές» ἐνῶ τὸ στιχηραρικὸ «εὐσεβές»;

Ὅποιος ξεκινᾶ 07.00 εἶναι καλὸς, ὅποιος ξεκινᾶ 07.45 ἤ 08.00 εἶναι «θεομπαίχτης»;

Στὶς καθημερινὲς λειτουργίες τὰ λέμε σύντομα καὶ δὲν πειράζει, τὴν Κυριακὴ ὅμως πρέπει νὰ τοῦ δώσουμε νὰ καταλάβει ντὲ καὶ καλά, μὴ πέσει κανάς κεραυνὸς καὶ μᾶς κάψει.
Δεν είναι τα πράγματα όπως τα περιγράφεις, διότι ο διάβολος κρύβεται στη λεπτομέρεια ! Υπάρχει πρόγραμμα ακολουθιών καταρτισμένο από τη Μητρόπολη και αυτό πρέπει να ακολουθείται. Δεν είναι θέμα κατακεραυνώσεως αλλά είναι θέμα ευσέβειας με την έννοια ότι σεβόμαστε αυτό που κάνουμε ,τον κόσμο αλλά και το Θεό που μας ακούει και μας ανέχεται και αυτό νομίζω πως είναι το πιο σημαντικό. Ούτε ο καθένας μπορεί να κάνει ό,τι θέλει ούτε να τα κόβει και να τα ράβει όπως θέλει . Γιατί τότε "πάει , του χάσαμ΄ του γουμάρ" ( Ξέρετε γι΄αυτό έχουμε εξοκείλει ως κοινωνία διότι έχουμε χάσει το σεβασμό και κυρίως τον αυτοσεβασμό )
Κάποτε που έψαλλα Πάσχα σε ένα περικαλλή ναό, ο παπάς ,που ήταν νεοφερμένος, άρχισε από Μ Τετάρτη να παροτρύνει τους πιστούς να παραμείνουν στην Λειτουργία της Ανάστασης με την υπόσχεση ότι 1 μετά τα μεσάνυχτα θα έχουμε τελειώσει και 1.30 θα τρώμε την μαγειρίτσα μας. Εγώ βέβαια όλες αυτές τις μέρες που μεσολάβησαν ,μέχρι το Πάσχα δεν του είπα τίποτα έλεγα μέσα μου " τρολάρει ο παπάς" , οπότε το Μ. Σάββατο το βράδυ μου λέει, " μετά την Ανάσταση θα μπούμε στη λειτουργία και θα παραλείψουμε τον Αναστάσιμο κανόνα, και γρήγορα όσο μπορείς πιο γρήγορα" του λέω "καλά θα παραλείψουμε αυτό το αριστούργημα για να τελειώσουμε μισή ώρα νωρίτερα ; " μου απάντησε " 'Ασε τα αριστουργήματα τώρα, ο κόσμος είναι κουρασμένος" (πεινασμένος ήθελε να πει).
Η αλήθεια είναι ότι είχε αρκετό κόσμο η αναστάσιμη Λειτουργία . Μετά μια κυρία με ρώτησε " Πως τα καταφέρατε και τελειώσαμε τόσο νωρίς ενώ άλλες φορές τελείωνε στις 2 ;" " Η πείνα της λέω είναι το μεγαλύτερο θεριό". Ε! είναι κατάσταση αυτή ;
Ἄν δὲν κάνω λάθος τὰ Ἀναστασιματάρια ἔχουν καὶ στιχηραρικὸ καὶ εἱρμολογικό κομμάτι. Διαλέγεις καὶ παίρνεις, κατόπιν συνεννόησης φυσικά.

Ὅλοι οἱ πρόλογοι τροπαρίων ψάλλονται καὶ εἱρμολογικὰ καὶ στιχηραρικὰ. Διαλέγεις καὶ παίρνεις.

Τὶ διαφορὰ ἔχει τὸ εἱρμολογικὸ ἄξιον εστιν ἀπὸ τὸ «μεγαλοπρεπές» καὶ καλά; Καμία ἀπολύτως.
Γνωρίζω πολύ καλά τη διαφορά του ειρμολογικού είδους από το στιχηραρικό όπως είναι γνωστό ότι ένα " μεγαλοπρεπές " Άξιον εστίν μπορεί να σου πάρει τον ίδιο χρόνο με το ειρμολογικό αν το ψάλλεις σε συνεπτυγμένο ρυθμό και βέβαια απαραίτητη προϋπόθεση είναι να σε βοηθάει το λαρύγγι σου.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
δεν βγαίνει Θεία Λειτουργία σε λιγότερο από 45 λεπτά.

Ὁ Ἅγιος Ἐφραῖμ ὁ Κατουνακιώτης ἔκανε τὴν Θεία Λειτουργία καθημερινές ~40'.

Οι αποκρίσεις Κύριε ελέησον κτλ. ἄνευ μέλους, όπως της μικράς συναπτής.

Ἡ Λειτουργία ἦταν σύντομη ὅταν ὑπῆρχαν πρακτικοὶ ψάλτες, καὶ ἁπλοὶ Ἱερεῖς.

Καὶ στὸν Ὄρθρο, τὴν κατήχηση τῆς Ἐκκλησίας, λέγονταν πολὺ περισσότερα. Καὶ ἡ ἐκκλησία ἄρχιζε νωρίτερα πριν τις 7.

Στην Αμερική που αρχίζει με τις μεγάλες Ὥρες, κολατσίζουν μερικοί πρὶν πᾶνε ἐκκλησία.

Ἡ Λειτουργία παλαιὰ ἦταν εν πολλοίς παραλληλία, διακόνου-ιερέως, ιερέως-ψάλτου.

Τώρα τὰ κάνουν σειριακά, καὶ μεγαλώνει ἡ διάρκεια της Θείας Λειτουργίας, και κόβουν τον Όρθρο.

Παλαιά, οι οδηγίες προς τους ιερείς (για τις Κυριακές) ήταν 1.30' Όρθρος, 1.30' Λειτουργία.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δεν είναι τα πράγματα όπως τα περιγράφεις, διότι ο διάβολος κρύβεται στη λεπτομέρεια ! Υπάρχει πρόγραμμα ακολουθιών καταρτισμένο από τη Μητρόπολη και αυτό πρέπει να ακολουθείται. Δεν είναι θέμα κατακεραυνώσεως αλλά είναι θέμα ευσέβειας με την έννοια ότι σεβόμαστε αυτό που κάνουμε ,τον κόσμο αλλά και το Θεό που μας ακούει και μας ανέχεται και αυτό νομίζω πως είναι το πιο σημαντικό. Ούτε ο καθένας μπορεί να κάνει ό,τι θέλει ούτε να τα κόβει και να τα ράβει όπως θέλει . Γιατί τότε "πάει , του χάσαμ΄ του γουμάρ" ( Ξέρετε γι΄αυτό έχουμε εξοκείλει ως κοινωνία διότι έχουμε χάσει το σεβασμό και κυρίως τον αυτοσεβασμό )
Κάποτε που έψαλλα Πάσχα σε ένα περικαλλή ναό, ο παπάς ,που ήταν νεοφερμένος, άρχισε από Μ Τετάρτη να παροτρύνει τους πιστούς να παραμείνουν στην Λειτουργία της Ανάστασης με την υπόσχεση ότι 1 μετά τα μεσάνυχτα θα έχουμε τελειώσει και 1.30 θα τρώμε την μαγειρίτσα μας. Εγώ βέβαια όλες αυτές τις μέρες που μεσολάβησαν ,μέχρι το Πάσχα δεν του είπα τίποτα έλεγα μέσα μου " τρολάρει ο παπάς" , οπότε το Μ. Σάββατο το βράδυ μου λέει, " μετά την Ανάσταση θα μπούμε στη λειτουργία και θα παραλείψουμε τον Αναστάσιμο κανόνα, και γρήγορα όσο μπορείς πιο γρήγορα" του λέω "καλά θα παραλείψουμε αυτό το αριστούργημα για να τελειώσουμε μισή ώρα νωρίτερα ; " μου απάντησε " 'Ασε τα αριστουργήματα τώρα, ο κόσμος είναι κουρασμένος" (πεινασμένος ήθελε να πει).
Η αλήθεια είναι ότι είχε αρκετό κόσμο η αναστάσιμη Λειτουργία . Μετά μια κυρία με ρώτησε " Πως τα καταφέρατε και τελειώσαμε τόσο νωρίς ενώ άλλες φορές τελείωνε στις 2 ;" " Η πείνα της λέω είναι το μεγαλύτερο θεριό". Ε! είναι κατάσταση αυτή ;

Γνωρίζω πολύ καλά τη διαφορά του ειρμολογικού είδους από το στιχηραρικό όπως είναι γνωστό ότι ένα " μεγαλοπρεπές " Άξιον εστίν μπορεί να σου πάρει τον ίδιο χρόνο με το ειρμολογικό αν το ψάλλεις σε συνεπτυγμένο ρυθμό και βέβαια απαραίτητη προϋπόθεση είναι να σε βοηθάει το λαρύγγι σου.

Ἡ εὐσέβεια ἄν ὁριζόταν ἀπὸ τὸν χρόνο τῆς ἀκολουθίας, ἄστο καλύτερα.

Τὸ πρόγραμμα τῶν Μητροπόλεων δὲν τηρεῖται. Εἰδικὰ στὴν ἐπαρχία ἡ κάθε ἑνορία ἔχει τὰ δικά της καὶ καλὰ κάνει. Στὶς πόλεις ἄν τύχει κι ἔλθει Δεσπότης τότε τελειώνει 11.00 ἡ ἐκκλησία κι ὁ κόσμος κυττάζεται ἀπὸ κάτω. Ἄσε ὅταν ἔρχονται κάτι «εὐσεβείς» ἱεορκήρυκες ποὺ βγαίνουν στο κοινωνικό νὰ κηρύξουν 40΄ καὶ μᾶς τὰ κάνουν .... τσουρέκια ἀπὸ τὴν «εὐσεβή» .... παρλαπίπα.

Καὶ ναὶ, δὲν ξέρω ἄν τὸ 'χεις καταλάβει, ὁ καθένας καὶ μπορεῖ καὶ κάνει ὅ,τι θέλει καὶ κόβει καὶ ράβει ὅπως θέλει. Τὸ πετσοκομμένο μας τυπικό κόβεται κι αὐτὸ κατὰ βούληση ἀκόμη περισσότερο. Τὸ ξέρεις καὶ τὸ ξέρω. Τὰ χουμε συζητήσει καὶ πάλιν καὶ πολλάκις. Πᾶνε οἱ ὠδὲς, πάει τὸ μεσονυκτικό, πάει ἡ θ΄ ὥρα, ἀλλοῦ πάει κι ὁ ἐσπερινός καὶ διάφορα ἄλλα καὶ χοντρά καὶ ψιλά.

Ὅσο γιὰ τὴν Ἀνάσταση τὰ ἀριστουργήματα τὰ 'χω παρατήσει καιρό τώρα. Ἄν θέλει ὁ ἐφημέριος 01.00 καὶ χωρίς κανόνα, μιὰ χαρά. Καὶ χωρὶς καθόλου ὄρθρο, πλέον δὲν μὲ ἐνδιαφέρει καθόλου. Ἄν αὐτὸς δὲν θέλει μία, ἐγὼ δὲν θέλω δέκα φορές. Οὕτε θεματοφύλακας εἶμαι οὕτε τίποτε. Οὕτε μαλώνω πιά οὕτε ζῆλο ἔχω. Πάω ψάλλω τὰ συμφωνηθέντα καὶ σηκώνομαι καὶ φεύγω. Μὰ εἱρμολογικὰ μὰ στιχηραρικά ὅλα καλά.

Καὶ δὲν μὲ νοιάζει ἄν πεινάει ἤ ἄν διψάει. Ἐπίσκοπο ἔχει ἄς τὸν ἐλέγξει. Αὐτὸς ποὺ τὸν χειροτόνησε ἔχει τὴν εὐθύνη.

Ὅσο γιὰ τὰ συνεπτυγμένα κλπ., τὸ κάθε κομμάτι ἔχει γραφεῖ γιὰ νὰ ψαλλεῖ μὲ τὸν τρόπο του. Τὸ εἰρμολογικὸ εἰρμολογικὰ, τὸ μεγαλοπρεπές μεγαλοπρεπῶς. Τώρα ἄν ἐσὺ πατᾶς τὸ κουμπὶ fast forward OK, δικό σου θέμα.
 

Andreask

Νέο μέλος
Όρθρος κυριακής με μεσονυχτικό και κανόνες, φουλ στιχολογία αίνων και χωρίς να διαβαστούν οι αιτήσεις την ώρα της δοξολογίας κρυφά από τον ιερέα (άλλη τρέλα και αυτή) τελειώνει στις 2 ώρες και 15 λεπτά. Και η λειτουργία με σωρεία απολυτικίων και διπλά αναγνώσματα αποστόλου και ευαγγελίου στη μία ώρα και 15 λεπτά (ανάλογα και με το πόσοι θα κοινωνήσουν). Όλα αυτά με ΦΠΑ, δηλαδή βάζω και από 5-10 λεπτά έξτρα στην κάθε ακολουθία ως περιθώριο λάθους. Τουτέστιν, για 10-15 λεπτά σύνολο, τελούμε τον όρθρο και τη λειτουργία με τόσα πετσοκόμματα. Δεν αξίζει τον κόπο. Ας τα πούμε σωστά.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Όρθρος κυριακής με μεσονυχτικό και κανόνες, φουλ στιχολογία αίνων και χωρίς να διαβαστούν οι αιτήσεις την ώρα της δοξολογίας κρυφά από τον ιερέα (άλλη τρέλα και αυτή) τελειώνει στις 2 ώρες και 15 λεπτά. Και η λειτουργία με σωρεία απολυτικίων και διπλά αναγνώσματα αποστόλου και ευαγγελίου στη μία ώρα και 15 λεπτά (ανάλογα και με το πόσοι θα κοινωνήσουν). Όλα αυτά με ΦΠΑ, δηλαδή βάζω και από 5-10 λεπτά έξτρα στην κάθε ακολουθία ως περιθώριο λάθους. Τουτέστιν, για 10-15 λεπτά σύνολο, τελούμε τον όρθρο και τη λειτουργία με τόσα πετσοκόμματα. Δεν αξίζει τον κόπο. Ας τα πούμε σωστά.

Τοὐλάχιστον οἱ αἰτήσεις μυστικῶς, προβλέπονται ἀπὸ τὸ ΤΜΕ (γιὰ συντομία χρόνου), ἡ σωρεία τῶν ἀπολυτικίων ἀπὸ ποιὸ τυπικὸν προβλέπεται;

κατά τὰ ἄλλα εἰλικρινὰ συγχαρητήρια (κατὰ τὴν γνώμη μου καλόν είναι νὰ ἀρχίζετε 6.30, γιὰ νὰ τελειώσετε 10, ἂν εἶστε σὲ ἐνορία).
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Όρθρος κυριακής με μεσονυχτικό και κανόνες, φουλ στιχολογία αίνων και χωρίς να διαβαστούν οι αιτήσεις την ώρα της δοξολογίας κρυφά από τον ιερέα (άλλη τρέλα και αυτή) τελειώνει στις 2 ώρες και 15 λεπτά. Και η λειτουργία με σωρεία απολυτικίων και διπλά αναγνώσματα αποστόλου και ευαγγελίου στη μία ώρα και 15 λεπτά (ανάλογα και με το πόσοι θα κοινωνήσουν). Όλα αυτά με ΦΠΑ, δηλαδή βάζω και από 5-10 λεπτά έξτρα στην κάθε ακολουθία ως περιθώριο λάθους. Τουτέστιν, για 10-15 λεπτά σύνολο, τελούμε τον όρθρο και τη λειτουργία με τόσα πετσοκόμματα. Δεν αξίζει τον κόπο. Ας τα πούμε σωστά.
Πόσοι ψάλτες είσαστε;
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Δεν είναι τα πράγματα όπως τα περιγράφεις, διότι ο διάβολος κρύβεται στη λεπτομέρεια ! Υπάρχει πρόγραμμα ακολουθιών καταρτισμένο από τη Μητρόπολη και αυτό πρέπει να ακολουθείται. Δεν είναι θέμα κατακεραυνώσεως αλλά είναι θέμα ευσέβειας με την έννοια ότι σεβόμαστε αυτό που κάνουμε ,τον κόσμο αλλά και το Θεό που μας ακούει και μας ανέχεται και αυτό νομίζω πως είναι το πιο σημαντικό. Ούτε ο καθένας μπορεί να κάνει ό,τι θέλει ούτε να τα κόβει και να τα ράβει όπως θέλει . Γιατί τότε "πάει , του χάσαμ΄ του γουμάρ" ( Ξέρετε γι΄αυτό έχουμε εξοκείλει ως κοινωνία διότι έχουμε χάσει το σεβασμό και κυρίως τον αυτοσεβασμό )
Κάποτε που έψαλλα Πάσχα σε ένα περικαλλή ναό, ο παπάς ,που ήταν νεοφερμένος, άρχισε από Μ Τετάρτη να παροτρύνει τους πιστούς να παραμείνουν στην Λειτουργία της Ανάστασης με την υπόσχεση ότι 1 μετά τα μεσάνυχτα θα έχουμε τελειώσει και 1.30 θα τρώμε την μαγειρίτσα μας. Εγώ βέβαια όλες αυτές τις μέρες που μεσολάβησαν ,μέχρι το Πάσχα δεν του είπα τίποτα έλεγα μέσα μου " τρολάρει ο παπάς" , οπότε το Μ. Σάββατο το βράδυ μου λέει, " μετά την Ανάσταση θα μπούμε στη λειτουργία και θα παραλείψουμε τον Αναστάσιμο κανόνα, και γρήγορα όσο μπορείς πιο γρήγορα" του λέω "καλά θα παραλείψουμε αυτό το αριστούργημα για να τελειώσουμε μισή ώρα νωρίτερα ; " μου απάντησε " 'Ασε τα αριστουργήματα τώρα, ο κόσμος είναι κουρασμένος" (πεινασμένος ήθελε να πει).
Η αλήθεια είναι ότι είχε αρκετό κόσμο η αναστάσιμη Λειτουργία . Μετά μια κυρία με ρώτησε " Πως τα καταφέρατε και τελειώσαμε τόσο νωρίς ενώ άλλες φορές τελείωνε στις 2 ;" " Η πείνα της λέω είναι το μεγαλύτερο θεριό". Ε! είναι κατάσταση αυτή ;

Γνωρίζω πολύ καλά τη διαφορά του ειρμολογικού είδους από το στιχηραρικό όπως είναι γνωστό ότι ένα " μεγαλοπρεπές " Άξιον εστίν μπορεί να σου πάρει τον ίδιο χρόνο με το ειρμολογικό αν το ψάλλεις σε συνεπτυγμένο ρυθμό και βέβαια απαραίτητη προϋπόθεση είναι να σε βοηθάει το λαρύγγι σου.
Συγγνώμη που επεμβαίνω:
1. Το πρόγραμμα γράφει: 7 όρθρος, 8:30 Θ. Λειτουργία. Τέλος 9:30. (Αν θυμάμαι καλά)

Ερχομαι να σας ρωτήσω, αν με τον συνάδελφό σας πείτε μια αργή Δοξολογία, Δύναμις, κλπ ο Όρθρος τελειώσει 9 και η Λειτουργία 10, θα σημαίνει ότι δεν σεβαστήκατε το Θεό; Ε, δεν νομίζω να χαλάσει και ο κόσμος που ξεφύγατε στην ώρα...

2. Οι ακολουθίες τις Μ. Εβδομάδας το πρόγραμμα τις τοποθετεί στις 7, εκτός της Μ. Παρασκευής (6:30).

Αν αρχίσουμε 6:30, την ώρα των εγκωμίων δεν υπάρχει κανένας να έρθει να ψάλλει, όπως συνηθίζεται. Οπότε αρχίζουμε 7, στο τέλος της ακολουθίας (εκτός από τα απολυτίκια την Προφητεία, κλπ τα οποία λέμε στη επιστροφή) τα εγκώμια και ύστερα η περιφορά του Επιταφίου..

Ετσι αποφεύγεται ΚΑΙ η φασαρία που συνήθως επικρατεί, τουλάχιστον στην επαρχία..

3. Οταν πήγα να ψάλλω σε γειτονική ενορία, αρκετά ορεινή μάλιστα, ρώτησα τον ιερέα ''τι ώρα θα ξεκινήσουμε το πρωί; '' Και μου απαντά: ''Εδώ σ' αυτά τα χωριά ΠΑΝΤΑ ξεκινάμε άνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο 7:30 και το χειμώνα 8:00.'' Του απαντώ, ''γιατί τόσο αργά;'' Και μου λέει: '' Μέχρι να φτιάξουν τα ζωντανά τους οι κτηνοτρόφοι θέλουν χρόνο το πρωί, γι' αυτό καθυστερούμε. Και το χειμώνα λόγω του πολύ κρύου''.
Εγώ τώρα.... τι να του πω; Και δεν νομίζω ότι μου πέφτει και λόγος...

Οπότε τα πράγματα, είναι ακριβώς έτσι όπως σας τα περιγράφουμε.....;)

ΥΓ Αγαπητέ μου το πρόγραμμα των ακολουθιών (και το κάθε πρόγραμμα ακόμα και στη ζωή μας) είναι ''μπούσουλας''(οδηγός δηλ) και όχι αυτοσκοπός για να φτάσουμε στη Θέωση, στην προκειμένη περίπτωση....
 

Υάκινθος B

Well-known member
Ἡ εὐσέβεια ἄν ὁριζόταν ἀπὸ τὸν χρόνο τῆς ἀκολουθίας, ἄστο καλύτερα.
Κάπου υπάρχει πρόβλημα επικοινωνίας ! Ή εγώ δεν εκφράζομαι σωστά στο γραπτό λόγο ή κάποιοι από εσάς δεν κατανοείτε τα γραφόμενα !

Ποιο είναι το θέμα η ευσέβεια (ευσεβισμός) ή η αυθαίρετη συντόμευση των ακολουθιών;
Ναι ! όταν κάποιος παπάς πετσοκόβει τις ακολουθίες , χωρίς να υπάρχει σοβαρός λόγος ή δεν τηρεί το ωράριο των ακολουθιών ,τότε δεν σέβεται αυτό που κάνει. και αυτό ονομάζεται ασέβεια όχι μόνο στο Λειτούργημα του αλλά και προς τον εαυτό του, τους συνανθρώπους του και το θεό . Στην πόλη που μένω κάποιος παπάς χτυπούσε καμπάνα για εσπερινό πότε 6 πότε 6.15 πότε 5. 45 με αποτέλεσμα αυτοί που ήθελαν να πάνε δεν ήξεραν την ώρα. Αυτό τι σημαίνει ; ότι δεν Λογάριαζε τους πιστούς. Αυτός ο άνθρωπος δεν είναι ασεβής ; Φαίνεται του έκαναν παράπονα και τώρα τελευταία ακούω την καμπάνα του εσπερινού με απόκλιση 4-5 λεπτών. Το πρωί όμως 7 ακριβώς ακούγεται το πρώτο Ντάν.
Όταν ένας εκπαιδευτικός μπαίνει στην τάξη και αντί για μάθημα κοροϊδεύει ,δεν σέβεται πρώτα τον εαυτό του και κατά συνέπεια όλους τους υπόλοιπους αλλά και το Θεό, που του επιτρέπει να βρίσκεται και να υπηρετεί σ αυτή τη θέση.
Όταν ένας μάγειρας σερβίρει μπαγιάτικο φαγητό .......................να μην τα πολυλογούμε. Κοντολογίς όταν δεν κάνεις σωστά αυτό με το οποίο καταγίνεσαι ή βιοπορίζεσαι ,κατ εμέ είσαι ασεβής , διότι έχεις χάσει τον αυτοσεβασμό σου και ύστερα δεν σέβεσαι και τους άλλους. Τώρα εσύ μπορεί αυτό να το θεωρείς φυσιολογικό, να ορίζεις ως ασέβεια κάτι άλλο. Γι αυτό ανταλλάσσουμε απόψεις.

Όταν ένας ψάλτης έρχεται συστηματικά και χωρίς να υπάρχει σοβαρός λόγος ,να ψάλλει αδιάβαστος και απροετοίμαστος δεν είναι θεομπαίχτης ; Ή όταν τα παίρνει όλα σβάρνα , όχι γιατί είναι άρρωστο το παιδί του αλλά γιατί θέλει να πάει για καφέ, δεν είναι ασεβής ;


Ξέρουμε την κατάσταση πως είναι και όλοι κάνουμε παραχωρήσεις αλλά μέχρις ενός σημείου . Εξαρτάται και από τις ανάγκες του καθενός δεν μπορούμε να τα βάλουμε όλα σ ένα τσουβάλι.
ΥΓ Αγαπητέ μου το πρόγραμμα των ακολουθιών (και το κάθε πρόγραμμα ακόμα και στη ζωή μας) είναι ''μπούσουλας''(οδηγός δηλ) και όχι αυτοσκοπός για να φτάσουμε στη Θέωση, στην προκειμένη περίπτωση....
Για ποια θέωση μου μιλάς ; εδώ δεν μπορούμε να κάνουμε σωστά απλά πράγματα της καθημερινότητας ,να τηρήσουμε π.χ το ωράριο έναρξης των ακολουθιών, να συγκρατήσουμε για μισή ώρα τον εαυτό μας από την πείνα ή τη βαρεμάρα για να ψάλλουμε το βράδυ του Πάσχα τον Αναστάσιμο κανόνα. Να είμαστε σωστοί όσο γίνεται στις υποχρεώσεις μας και συ μου μιλάς για Θέωση; " Εάν ανομίας παρατηρήσεις Κύριε τις υποστήσεται ; ότι παρά σύ ο ιλασμός εστί" Λέμε και ξαναλέμε στους εσπερινούς !
Ὅσο γιὰ τὰ συνεπτυγμένα κλπ., τὸ κάθε κομμάτι ἔχει γραφεῖ γιὰ νὰ ψαλλεῖ μὲ τὸν τρόπο του. Τὸ εἰρμολογικὸ εἰρμολογικὰ, τὸ μεγαλοπρεπές μεγαλοπρεπῶς. Τώρα ἄν ἐσὺ πατᾶς τὸ κουμπὶ fast forward OK, δικό σου θέμα.
Με ακρότητες δεν μπορούμε ούτε να συνεννοηθούμε ούτε και να συνενωθούμε !
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
ΟΚ, απλά διαφωνούμε. Δεν υπάρχει πρόβλημα.

Άλλωστε πλησιάζει σιγά σιγά ο καιρός που αυτά που συζητούμε εδώ, απλά δεν θα έχουν νόημα.

όσοι παλαιοί ήταν μαθημενοι να πηγαίνουν στην εκκλησια, πληρώνουν το κοινό χρέος και φεύγουν χωρίς να αντικαθιστανται. στα χωριά της ενδοχώρας το ζούμε ήδη.

χάρηκα για τη συζήτηση, να σαι καλά.
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Εάν ο δάσκαλος δεν κάνει σωστά τη δουλειά του, οι μαθητές θα τον προγκήξουν αργά ή γρήγορα. Εάν ο μάγειρας μαγειρεύει μπαγιάτικα, το εστιατόριο θα τον απολύσει. Εάν ο παπάς κάνει ό,τι του γουστάρει... (δικό σας).

Αλλά εκτός αυτού, νομίζω ότι η συζήτηση έχει δύο όψεις: τι πρέπει να γίνεται και τι γίνεται. Ο ένας μιλά για το ένα, ο άλλος για το άλλο.
Ως προς το τι πρέπει να γίνεται, όλοι το ξέρουμε, το γράφουν και τα βιβλία, μόνο που για να γίνεται ό,τι πρέπει να γίνεται, πρέπει να υπάρχουν και οι κατάλληλες προϋποθέσεις. Και οι προϋποθέσεις δεν είναι μόνο το πλήθος των ατόμων και η γνώση τους, πάνω στο αναλόγιο. Προϋπόθεση είναι και αυτό που γίνεται πάνω στο αναλόγιο να κατεβαίνει κάτω και να βρίσκει πρόσφορο έδαφος για να δικαιώσει την τέλεσή του.
Εάν ψάλλουμε για τον εαυτό μας, οκ. Οι περισσότεροι ψάλτες ψάλλουν για την πάρτη τους, λειτουργούν ταυτόχρονα ως εκτελεστές και κοινό τού εαυτού τους, για αυτό και η κά...ψα να πούμε το ένα μάθημα και το άλλο μάθημα και δεν συμμαζεύεται. Φτιάχνουν το φαηγτό για να το φάνε μόνοι τους από την κατσαρόλα και δεκάρα δεν δίνουν τι συμβαίνει κάτω.
Δεν θέλω να μου πείτε ότι ψάλλουμε για το Θεό, γιατί ο Θεός δεν έχει ανάγκη την λατρεία μας, εμείς την έχουμε ανάγκη, αλλιώς θα λέγαμε μόνο την ευχή συνέχεια και θα ήταν αρκετό. "Εἴσελθε εἰς τὸ ταμιεῖον σου" κ.λπ.
Το γεγονός, λοιπόν, ότι συζητάμε αυτά που συζητάμε, δείχνει το πρόβλημα ολοκάθαρα. Το πρόβλημα δεν είναι η "ασέβεια"· είναι ότι εκλείπουν οι προϋποθέσεις τέλεσης των λατρευτικών συνάξεων. Αυτό που λέει ο δομέστιχος στο μήνυμα #172. Το θέμα δεν είναι να κολλήσουμε με UHU ένα κλαδί που πάει να σπάσει· το θέμα είναι να σώσουμε το δέντρο που έχει αρρωστήσει.
Το τί γίνεται, λοιπόν, αντιστοιχεί, όπως πάντα, στο ποιοι είμαστε.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Για ποια θέωση μου μιλάς ; εδώ δεν μπορούμε να κάνουμε σωστά απλά πράγματα της καθημερινότητας ,να τηρήσουμε π.χ το ωράριο έναρξης των ακολουθιών, να συγκρατήσουμε για μισή ώρα τον εαυτό μας από την πείνα ή τη βαρεμάρα για να ψάλλουμε το βράδυ του Πάσχα τον Αναστάσιμο κανόνα. Να είμαστε σωστοί όσο γίνεται στις υποχρεώσεις μας και συ μου μιλάς για Θέωση; " Εάν ανομίας παρατηρήσεις Κύριε τις υποστήσεται ; ότι παρά σύ ο ιλασμός εστί" Λέμε και ξαναλέμε στους εσπερινούς !

Με ακρότητες δεν μπορούμε ούτε να συνεννοηθούμε ούτε και να συνενωθούμε !
Μα, εσείς μιλήσατε προηγουμένως για ασέβεια προς το Θεό, η μη σωστή τήρηση του προγράμματος και για πειρασμούς του διαβόλου....

Κοιτάξτε, άλλο πράγμα η βιασύνη από πείνα-βαρεμάρα και άλλο η βιασύνη από αδιαθεσία, ή λόγους ανωτέρας βίας. (Γιατί και εμένα με κόβει η πείνα επάνω στο αναλόγιο. Δεν το εγκατέλειψα όμως για να πάω να φάω...)

Όμως, μη μου πείτε ότι δεν έχετε νιώσει ποτέ αδιαθεσία, εσείς ή ο ιερέας;
Μη μου πείτε ότι δεν έχετε συντομεύσει ακολουθία για κάποιο ταξίδι που έχετε να κάνετε εσείς, ή ο ιερέας;
και πόσα άλλα ακόμα που μπορούν να συμβούν... Γιατί ''ΟΛΑ μέσα στο πρόγραμμα είναι'' τελικά...

Δηλ. αυτό που θέλω να σας επισημάνω είναι ότι μπορεί να προκύψουν ζητήματα πρακτικής φύσεως που μπορούν να μας εξαναγκάσουν να συντομεύσουμε τον χρόνο οποιασδήποτε ακολουθίας,( είτε κόβοντας, είτε συντομεύοντας) ή να την επιμηκύνουμε. )Ανέφερα σε προηγούμενο μήνυμα)
Αυτά από μένα και σταματώ εδώ.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ἀπὸ τὶς Ἀρχέτυπες διατάξεις:

Μπορεῖ νὰ χρειαστεῖ ἐπιμήκυνση ἢ ἐπιβράδυνση τῆς ἀκολουθίας, γιὰ παράδειγμα σὲ περίπτωση ἀναμονῆς α) ἀρχιερέως ἢ ἀρχιερέων ἀπὸ μακριά, β) συλλειτουργοῦ, γ) σχολείων, ποὺ μπορεῖ νὰ περιμένουν νὰ κόψει ἡ βροχή, δ) προσκυνητῶν, ε) προσφόρου, κολλύβου, βαΐων, σὲ περίπτωση τέλεσης μνημοσύνου σὲ ἀπομεμακρυσμένο χωριὸ ἢ νεκροταφεῖο, πλήθους ὀνομάτων τεσσαρακονταλείτουργου, ἔλλειψης κηρύγματος, διακοπῆς ῥεύματος, μικρῆς προσέλευσης κατὰ τὶς τελετὲς ὕψωσης καὶ σταυροπροσκύνησης, ἀνάγκης παράτασης τῆς ἀκολουθίας μέχρι τὴν καθορισμένη ὥρα ἐκδήλωσης ποὺ ἀκολουθεῖ, καὶ ἄλλα.


Ἀντιθέτως χρόνος μπορεῖ νὰ κερδηθεῖ μὲ τὸ νὰ μὴν ψάλλονται πολλὰ ἀπολυτίκια μετὰ τὴν εἴσοδο, νὰ μὴν καθυστερεῖ ἡ ἐπιστροφὴ τοῦ Εὐαγγελίου ἀπὸ τὸν διάκονο μετὰ τὴν ἀνάγνωσή του στὸν ἄμβωνα[1], ποὺ τείνει νὰ ἐξελιχθεῖ σὲ δεύτερη μικρὴ εἴσοδο, νὰ μὴν παρατείνεται ἡ θυμίαση στὸ χερουβικό, νὰ μὴ γίνεται μνημόνευση κατὰ τὴν μεγάλη εἴσοδο, νὰ μὴ λέγουν οἱ ἱερεῖς τὴν ἀκολουθία τῆς θ. μεταλήψεως κατὰ τὸ κοινωνικό (ΑΛΑ Δ’ σ. 52), νὰ μὴν ψάλλονται ὅλα τὰ λειτουργικά (τέλος ιθ’ αἰῶνος), τὰ διακονικὰ καὶ οἱ ἐκφωνήσεις (Σ στ. 624B), ἀλλὰ νὰ ἀπαγγέλλονται λιτὰ χωρὶς παύσεις καὶ ἀῤῥυθμίες (ΑΛΑ Δ’ σσ. 46-55, ΤΕΛ τ. 1 σ. 282). Οἱ ὕμνοι ἀς ἀποδίδονται λιτά, χωρὶς θεατρινισμούς. Ζητούμενο δὲν εἶναι ἡ αἰσθητικὴ τέρψη ἀλλὰ ἡ κατάνυξη.





[1] Ἐκ τοῦ ἀναβαίνω. Λέγεται καὶ «βῆμα τοῦ ἄμβωνος» (D I σ. 828).
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Ἀπὸ τὶς Ἀρχέτυπες διατάξεις:

Μπορεῖ νὰ χρειαστεῖ ἐπιμήκυνση ἢ ἐπιβράδυνση τῆς ἀκολουθίας, γιὰ παράδειγμα σὲ περίπτωση ἀναμονῆς α) ἀρχιερέως ἢ ἀρχιερέων ἀπὸ μακριά, β) συλλειτουργοῦ, γ) σχολείων, ποὺ μπορεῖ νὰ περιμένουν νὰ κόψει ἡ βροχή, δ) προσκυνητῶν, ε) προσφόρου, κολλύβου, βαΐων, σὲ περίπτωση τέλεσης μνημοσύνου σὲ ἀπομεμακρυσμένο χωριὸ ἢ νεκροταφεῖο, πλήθους ὀνομάτων τεσσαρακονταλείτουργου, ἔλλειψης κηρύγματος, διακοπῆς ῥεύματος, μικρῆς προσέλευσης κατὰ τὶς τελετὲς ὕψωσης καὶ σταυροπροσκύνησης, ἀνάγκης παράτασης τῆς ἀκολουθίας μέχρι τὴν καθορισμένη ὥρα ἐκδήλωσης ποὺ ἀκολουθεῖ, καὶ ἄλλα.


Ἀντιθέτως χρόνος μπορεῖ νὰ κερδηθεῖ μὲ τὸ νὰ μὴν ψάλλονται πολλὰ ἀπολυτίκια μετὰ τὴν εἴσοδο, νὰ μὴν καθυστερεῖ ἡ ἐπιστροφὴ τοῦ Εὐαγγελίου ἀπὸ τὸν διάκονο μετὰ τὴν ἀνάγνωσή του στὸν ἄμβωνα[1], ποὺ τείνει νὰ ἐξελιχθεῖ σὲ δεύτερη μικρὴ εἴσοδο, νὰ μὴν παρατείνεται ἡ θυμίαση στὸ χερουβικό, νὰ μὴ γίνεται μνημόνευση κατὰ τὴν μεγάλη εἴσοδο, νὰ μὴ λέγουν οἱ ἱερεῖς τὴν ἀκολουθία τῆς θ. μεταλήψεως κατὰ τὸ κοινωνικό (ΑΛΑ Δ’ σ. 52), νὰ μὴν ψάλλονται ὅλα τὰ λειτουργικά (τέλος ιθ’ αἰῶνος), τὰ διακονικὰ καὶ οἱ ἐκφωνήσεις (Σ στ. 624B), ἀλλὰ νὰ ἀπαγγέλλονται λιτὰ χωρὶς παύσεις καὶ ἀῤῥυθμίες (ΑΛΑ Δ’ σσ. 46-55, ΤΕΛ τ. 1 σ. 282). Οἱ ὕμνοι ἀς ἀποδίδονται λιτά, χωρὶς θεατρινισμούς. Ζητούμενο δὲν εἶναι ἡ αἰσθητικὴ τέρψη ἀλλὰ ἡ κατάνυξη.





[1] Ἐκ τοῦ ἀναβαίνω. Λέγεται καὶ «βῆμα τοῦ ἄμβωνος» (D I σ. 828).

Οἱ συναπτὲς ἄνευ μέλους. Οἱ ἀποκρίσεις ἄνευ μέλους σύντομες, ὅπως στὴν μικρὰ Συναπτή.

Τό τρισάγιον σύντομον.

Οἱ ἐκφωνήσεις δὲν κόβονται.

Η Ακολουθία της Θείας Μεταλήψεως δεν κόβεται.

Κόβεται τὸ μακρόσυρτο Προκείμενον και Αλληλουάριον, και ακολουθείται η παράδοσις του ΤΜΕ που έχει σύντομον χύμα Προκείμενον και Αλληλουάριον.

Ἀλλὰ κυρίως κόβεται ὁ νεωτερισμὸς τῶν ἐκφώνων Εὐχῶν, ποὺ ἔχουν διπλασιάσει τὸ χρόνο τῆς Θείας Λειτουργίας.
 
Last edited:

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Σε μια σύντομη (και όχι μόνο) ακολουθία έχουν ήδη αποκλεισθεί όλα αυτά και ψάχνουμε τώρα και για άλλα!

Θεωρητικό το ερώτημα διότι αν όντως υπάρχει ανάγκη αποχώρησης μπορεί απλά η ακολουθία να λήξει επί τόπου ή να ακυρωθεί ή να αλλάξει ώρα. Πιο σωστά θα μπορούσαμε να πούμε αν υπάρχει μια ιεράρχηση στα συστατικά μιας ακολουθίας, πχ το κέντρο είναι το τάδε στοιχείο και ακολουθούν συμπληρωματικά το α, το β κλπ

Όσον αφορά τη στάση των πιστών, όσοι είναι αρνητικοί και αδιάφοροι, όσες "εκπτώσεις" και να τους κάνεις, να αλλάξουν δυστυχώς αποκλείεται. Ας σκεφτούμε εξ άλλου μήπως η πολλή χαλαρότητα συνετέλεσε κι αυτή στο να χαθεί μέρος των πιστών.
 
Last edited:

Υάκινθος B

Well-known member
ΟΚ, απλά διαφωνούμε. Δεν υπάρχει πρόβλημα.

Άλλωστε πλησιάζει σιγά σιγά ο καιρός που αυτά που συζητούμε εδώ, απλά δεν θα έχουν νόημα.

όσοι παλαιοί ήταν μαθημενοι να πηγαίνουν στην εκκλησια, πληρώνουν το κοινό χρέος και φεύγουν χωρίς να αντικαθιστανται. στα χωριά της ενδοχώρας το ζούμε ήδη.

χάρηκα για τη συζήτηση, να σαι καλά
Είναι φυσιολογικό να διαφωνούμε, το αφύσικο θα ήταν να συμφωνούμε σε όλα !
Διαφωνούμε μέσω αυτής της ιστοσελίδας, διότι ανταλλάσσουμε απόψεις για ένα θέμα που υποτίθεται ότι γνωρίζουμε ως μέλη (και της Ορθοδόξου Ανατολικής Εκκλησίας) . Αν βρισκόμασταν πρόσωπο με πρόσωπο μπορεί να μην σου έλεγα ούτε καλημέρα.
Το ότι προσπαθείς " με το γάντι " να διακόψεις τα σχόλια μου για τις απόψεις σου καταλαβαίνεις ότι αυτό είναι αντιδεοντολογικό, διότι από τη στιγμή που γίνεσαι μέλος μιας συζήτησης πρέπει να ακούς και τις διαφωνίες. Αν αυτό σε ενοχλεί μπορείς να σταματήσεις να εκφράζεις δημόσια τη γνώμη σου!
Όσο για το γεγονός ότι θα αδειάσουν οι εκκλησίες ,ξέρεις αυτό το σκεπτόμουν και εγώ όταν ήμουν περίπου 20. Τώρα μετά από σχεδόν 35 χρόνια δεν βλέπω να έχουν αλλάξει πολύ τα πράγματα.
Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει σήμερα τόση προσέλευση νέων. Αυτό είναι ένα τεράστιο θέμα αλλά μία παράμετρος είναι το γεγονός ότι, όπως μου έλεγε ο πατέρας μου " Τότε πηγαίναμε όλα τα παιδιά στην εκκλησία για να δούμε τις αγαπημένες μας" και τ ανάπαλιν.
Όμως, μη μου πείτε ότι δεν έχετε νιώσει ποτέ αδιαθεσία, εσείς ή ο ιερέας;
Μη μου πείτε ότι δεν έχετε συντομεύσει ακολουθία για κάποιο ταξίδι που έχετε να κάνετε εσείς, ή ο ιερέας;
και πόσα άλλα ακόμα που μπορούν να συμβούν... Γιατί ''ΟΛΑ μέσα στο πρόγραμμα είναι'' τελικά...
Αν δεις πιο προσεχτικά τα μηνύματά μου θα διαπιστώσεις ότι δεν μιλάω για συντόμευση ακολουθιών όταν υπάρχει κάποιος σοβαρός λόγος αλλά όταν τρέχουμε να τελειώσουμε από βαρεμάρα ,οκνηρία , αδιαφορία και ανευθυνότητα , πράγμα το οποίο έχω συναντήσει πλειστάκις ,όχι μόνο σε ιερείς και ιεροψάλτες αλλά δυστυχώς και σε Επισκόπους με το πρόσχημα ότι " ο κόσμος είναι κουρασμένος" Η αλήθεια είναι ότι και εγώ να ήμουνα Δεσπότης δεν θα άντεχα να ακούω την πλειοψηφία των ψαλτών ,αλλά ποιος τους φταίει ας αναλάβουν ουσιαστικό έργο, ας ξεφύγουν απ το Θεαθήναι.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Σημείωμα συντονιστή
Αγαπητοί μου,
θεωρώ ότι το θέμα εξαντλήθηκε και επαναλαμβάνουμε τα ίδια και τα ίδια. Συνεπώς κλείνω το θέμα.
Ευχαριστώ.
ΥΓ Ως ιερέας που ζω εκτός Ελλάδος, ο οποίος εργάζεται σε επάγγελμα πλήρους απασχολήσεως (λόγω των πενιχρών οικονομικών της κοινότητος), διακονεί εκκλησίασμα διαφόρων εθνικοτήτων διασκορπισμένο μεταξύ μικρών και μεγάλων χωριών και κωμοπόλεων (πχ το Σάββατο ταξίδεψα πάνω από μια ώρα με το λεωφορείο για να κάνω αγιασμό στο καινούργιο σπίτι κάποιων ενοριτών), θα μπορούσα να γράψω πολλές εμπειρίες μου για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζω, συντομεύσεις και επιβραδύνσεις ακολουθιών και τόσα άλλα-ωστόσο δεν πιστεύω ότι κάποιος θα ωφεληθεί από αυτό.
 
Status
Not open for further replies.
Top