Στους κανόνες (δύο ή τρεις) ψάλλεται μόνον ο ειρμός του πρώτου κανόνος

[Σημ συντ. (π. Μ.)] Μετακίνηση μηνύματος από εδώ.

...δίχως εἱρμοὺς στὸν β΄ κανόνα -τῆς ἑορτῆς-...

π. Μάξιμος;124909 said:
...ἕνας μόνον εἱρμός ψάλλεται σέ ἀκολουθία ὄρθρου, αὐτός τοῦ πρώτου μόνον κανόνος. Μπορεῖ νά μήν ἀναφέρεται σαφῶς στά Δίπτυχα (δέν ὁρίζονται ὅμως καί οἱ δύο εἱρμοί), ἀλλά αὐτό εἶναι γνωστό καί ἔχει ὁρισθεῖ προηγουμένως σέ ἄλλες περιπτώσεις, π.χ. Κυριακή μετά τά Φῶτα ἤ Κυριακή μετά τήν Κοίμησιν τῆς Θεοτόκου. Πρβλ. ἐπίσης γιά τήν συγκεκριμένη περίπτωση καί ΣΤ, σελ. 165.

Παρακαλώ δώστε περισσότερες πληροφορίες και παραπομπές, καθώς δεν γνωρίζω αυτήν την λεπτομέρεια.
 
Last edited by a moderator:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Μανουήλ δομέστικος;124927 said:
Παρακαλώ δώστε περισσότερες πληροφορίες και παραπομπές, καθώς δεν γνωρίζω αυτήν την λεπτομέρεια.
Μπορεῖς νά δώσεις ἐσύ κάτι ἐπί τοῦ ἀντιθέτου;
Τί νά πῶ; Αὐτό εἶναι ἐκ τῶν ὧν οὐκ ἄνευ.
Διάβασε ΤΑΣ, δές Παρακλητική τούς κανόνες τῶν Κυριακῶν, ΤΓΡ, ΣΤ, ἀκόμη καί ΤΜΕ Προθεωρία Περί τῶν Κανόνων (πρβλ. κι ἐδῶ).

 
Last edited:

Αναφέρω παραδείγματα από το ΤΓΡ.

ΤΓΡ. σσ. 218-219 [Ἐὰν ἑορτὴ θεομητορικὴ τύχῃ ἐν Κυριακῇ.]
«Κανόνες, ὁ ἀναστάσιμος εἰς δ΄ μετὰ τοῦ εἱρμοῦ, τῆς Θεοτόκου είς β΄ καὶ τῆς ἑορτῆς εἰς η΄. Καὶ εἰ μέν ἐστιν εἷς τῆς ἑορτῆς, λέγεται οὗτος μετὰ τοῦ εἱρμοῦ εἰς η΄. Εἰ δέ εἰσι δύο, ἐν μὲν τῇ Κοιμήσει, ὁ πρῶτος μετὰ τοῦ εἱρμοῦ εἰς δ΄ καὶ ὁ δεύτερος μετὰ τοῦ εἱρμοῦ εἰς δ', έν δὲ τῇ Γεννήσει καὶ τῇ Εἰσόδῳ, ὁ πρῶτος μετὰ τοῦ εἱρμοῦ εἰς δ΄ καὶ ὁ δεύτερος ἄνευ εἱρμοῦ είς δ΄. Στίχους δὲ λέγομεν μόνον ιβ΄ έξ ἑκάστης τῆς στιχολογίας ῷδῆς.»

Στο άρθρο IV περίπτωση Ε΄ του ΤΓΡ (σσ. 229-233) [Ἐὰν τύχωσι προεόρτια ἢ μεθέορτα ἐν Κυριακῇ] δεν ορίζεται σαφώς να ψαλλεί ο κανών της εορτής ἄνευ ἢ μετὰ τοῦ εἱρμοῦ. Στις ειδικές διατάξεις, στα μεθέορτα, παραπέμπει πάλι στο ώς άνω άρθρο. Ορίζεται όμως σε μεθέορτα εν Κυριακή στις ειδικές διατάξεις, για τους μακαρισμούς της λειτουργίας, ψαλμωδία κανόνα εορτής μεθ' ειρμού.

ΤΓΡ. σ. 276 [ιϚ΄ Σεπτεμβρίου]
«Εἰς τοὺς μακαρισμούς, ἀναστάσιμα δ΄, ἡ γ΄ ᾠδὴ τῆς ἑορτῆς μετὰ τοῦ εἱρμοῦ εἰς δ΄ καὶ τῆς ἁγίας ἡ Ϛ΄ ᾠδὴ εἰς δ΄»

Όμοια παρακάτω, ιζ΄ Σεπτεμβρίου
«Ἐν τοῖς μακαρισμοῖς, ἀναστάσιμα δ΄ καὶ τῆς ἑορτῆς ᾠδὴ Ϛ' μετὰ τοῦ εἱρμοῦ».

Έχει αρκετές παρόμοιες διατάξεις.

Άμεσες τώρα αναφορές:
ΤΓΡ. σ. 336 [κδ΄ Νοεμβρίου]
«Κανόνες ὁ ἀναστάσιμος καὶ τῆς Θεοτόκου εἰς Ϛ', ὁ πρῶτος τῆς ἑορτῆς μετὰ εἱρμῶν εἰς δ΄ καὶ ὁ τοῦ ἁγίου εἰς δ΄»

ΤΓΡ. σ. 338 [κε΄ Νοεμβρίου]
«Κανόνες, ὁ ἀναστάσιμος εἰς δ΄, τῆς Θεοτόκου εἰς β΄, ὁ πρῶτος τῆς ἑορτῆς μετὰ τῶν εἱρμῶν εἰς δ' καὶ τῆς ἁγίας εἰς δ'»

Και έχει και άλλα τέτοια παραδείγματα [Κυριακὴ μετὰ τὴν Χριστοῦ Γέννησιν (σ. 389), ζ΄ Ιανουαρίου (σ. 421), Κυριακὴ μετὰ τὰ Φῶτα μετὰ Τριῳδίου (σ. 427)...]
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Δέν ἀναφερόμαστε σέ σύμπτωση θεομητορικῆς ἤ ἀπόδοση δεσποτοθεομητορικῆς σέ Κυριακή. Εἶναι ἄλλη περίπτωση.
Τά παραδείγματα τῶν μακαρισμῶν εἶναι ἐπίσης ἄσχετα μέ τό θέμα.
Καλύτερα νά παραθέσεις τί λέει στήν προθεωρία του περί κανόνων.

Πάντως ἐγώ παρέθεσα τόσες πηγές καί σύ ἀπομονώνεσαι σέ μία, πού κι αὐτή βέβαια δέν σέ δικαιώνει. Τό θέμα ἔχει σαφέστατη ἀπάντηση καί εἶναι μᾶλλον «νηπιαγωγείου» γιά τούς εἰδότας.


 
Οι ειρμοί των κανόνων των εορτών ψάλλονται και σε μεθέορτα εν Κυριακή (δηλαδή όταν ο κανόνας τύχη δεύτερος στη σειρά μετά τον αναστάσιμο), μόνο όταν ο ειρμός έχει περιεχόμενο σχετικό με την εορτή. Για αυτό, όταν η Περιτομή πέσει εν Κυριακή, δεν ψάλλεται ο ειρμός του κανόνα.
Χαρακτηριστική είναι η παρατήρηση του μακαριστού π. Γεωργίου Ρήγα στο τυπικό του, για την εορτή της Μεταμορφώσεως (σ. 713).
«Ἱστέον ὅτι ἡ δ΄ ᾠδὴ τοῦ δευτέρου κανόνος καὶ ἡ θ΄ τοῦ αὐτοῦ ψάλλονται ἐν τῷ ὄρθρῳ σὺν τῷ εἱρμῷ αὐτῶν ὡς ὄντι σχετικῷ πρὸς τὴν ὑπόθεσιν τῆς ἑορτῆς».

Αυτή είναι η άποψή μου.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Χωρίς να θέλω να πάρω απόλυτη θέση -και παρότι δεν έχω πεισθεί απόλυτα για το θέμα -υπέρ της άποψης του π. Μάξιμου συνηγορεί το Πεντηκοστάριον στην μεθέορτη Κυριακή της Αναλήψεως που -παρότι οι Ειρμοί του Κανόνος της Αναλήψεως είναι σχετικοί με την εορτή- δεν ψάλλονται οι ειρμοί του Κανόνος της Αναλήψεως.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Οι ειρμοί των κανόνων των εορτών ψάλλονται και σε μεθέορτα εν Κυριακή (δηλαδή όταν ο κανόνας τύχη δεύτερος στη σειρά μετά τον αναστάσιμο), μόνο όταν ο ειρμός έχει περιεχόμενο σχετικό με την εορτή. Για αυτό, όταν η Περιτομή πέσει εν Κυριακή, δεν ψάλλεται ο ειρμός του κανόνα.
Αὐτό εἶναι μιά λανθασμένη ἄποψη, πού δέν ἰσχύει ὅμως. Γιατί, οἱ εἱρμοί τοῦ Σταυροῦ δ΄, ζ΄ καί η΄ ἔχουν ἀναφορά στόν Σταυρό;

Χαρακτηριστική είναι η παρατήρηση του μακαριστού π. Γεωργίου Ρήγα στο τυπικό του, για την εορτή της Μεταμορφώσεως (σ. 713).
«Ἱστέον ὅτι ἡ δ΄ ᾠδὴ τοῦ δευτέρου κανόνος καὶ ἡ θ΄ τοῦ αὐτοῦ ψάλλονται ἐν τῷ ὄρθρῳ σὺν τῷ εἱρμῷ αὐτῶν ὡς ὄντι σχετικῷ πρὸς τὴν ὑπόθεσιν τῆς ἑορτῆς».
Μήπως γράφει γιά τήν η΄; Δέν ἔχω πρόσβαση αὐτή τή στιγμή. Δέν ἀναφερόμαστε πάντως σέ ἐξαιρέσεις καί προσωπικές ἀπόψεις.


Αυτή είναι η άποψή μου.
Αὐτό μάλιστα! Τελικά ἄλλαξε κάτι ἀπό τό ἀρχικό σου μήνυμα (#1);


 
Χωρίς να θέλω να πάρω απόλυτη θέση -και παρότι δεν έχω πεισθεί απόλυτα για το θέμα -υπέρ της άποψης του π. Μάξιμου συνηγορεί το Πεντηκοστάριον στην μεθέορτη Κυριακή της Αναλήψεως που -παρότι οι Ειρμοί του Κανόνος της Αναλήψεως είναι σχετικοί με την εορτή- δεν ψάλλονται οι ειρμοί του Κανόνος της Αναλήψεως.

Σπουδαίο επιχείρημα.

π. Μάξιμος;124986 said:
Αὐτό εἶναι μιά λανθασμένη ἄποψη, πού δέν ἰσχύει ὅμως. Γιατί, οἱ εἱρμοί τοῦ Σταυροῦ δ΄, ζ΄ καί η΄ ἔχουν ἀναφορά στόν Σταυρό;

Είναι δική μου πρόχειρη, προσωπική άποψη, μετά από τη σημερινή mini έρευνα, που αναγκάστηκα να κάνω, η οποία προφανώς δεν ισχύει. Ο π. Γεώργιος, προφανώς έβαλε να ψάλλονται οι κανόνες των δεσποτικών-θεομητορικών εορτών με τους ειρμούς στα μεθέορτα τις Κυριακές, όπως είχε μάθει από την κολλυβάδικη παράδοση. Για αυτό το λόγο σε άλλους κανόνες, διατάσσει την ψαλμωδία των ειρμών μετά τον αναστάσιμο κανόνα και σε άλλους όχι.

Μήπως γράφει γιά τήν η΄; Δέν ἔχω πρόσβαση αὐτή τή στιγμή. Δέν ἀναφερόμαστε πάντως σέ ἐξαιρέσεις καί προσωπικές ἀπόψεις.

Όχι, γράφει για την θ΄. Και στα μηναία, μόνο αυτοί οι ειρμοί του β΄ κανόνα είναι τυπωμένοι. Μάλλον πρόκειται περί ιδιορρυθμίας.

Αὐτό μάλιστα! Τελικά ἄλλαξε κάτι ἀπό τό ἀρχικό σου μήνυμα (#1);

Ίσως ναι, ίσως όχι. Μέχρι τώρα γνώριζα την ψαλμωδία με τους ειρμούς, σε ορισμένους κανόνες, ακόμα και αν προηγείται αναστάσιμος. Για να φέρεις μία αλλαγή όμως σε μία ενορία, πρέπει να είσαι σίγουρος για την ορθότητα της διάταξης. Μέχρι λοιπόν τώρα, δεν έχω δει κάποιο σπουδαίο επιχείρημα, που να αντικρούει τις ειδικές διατάξεις του ΤΓΡ. Ο π. Γεώργιος δεν τα φαντάστηκε αυτά που έγραψε, από κάπου τα παρέλαβε.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Για να φέρεις μία αλλαγή όμως σε μία ενορία, πρέπει να είσαι σίγουρος για την ορθότητα της διάταξης. Μέχρι λοιπόν τώρα, δεν έχω δει κάποιο σπουδαίο επιχείρημα, που να αντικρούει τις ειδικές διατάξεις του ΤΓΡ. Ο π. Γεώργιος δεν τα φαντάστηκε αυτά που έγραψε, από κάπου τα παρέλαβε.
Πραγματικά λυπᾶμαι. Δέν θέλω νά προβῶ σέ χαρακτηρισμούς, πού ἀπό τήν ἀρχή τῆς παρουσίας σου ἔκανα.
Φυσικά δέν ἀναφέρεσαι σέ ἐνορίες τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, πού ἔχουν τά Δίπτυχα, ἀλλά καί τό ΣΤ. Τό ΤΓΡ δέν τυπικό ἀλλά θεωρητική μελέτη, ὅπως ἔχουμε δείξει στό ἀνάλογο θέμα.
Ὅλοι αὐτοί δέν ἔχουν ἐπιχειρημάτα... Συγχαρητήρια γι᾿ αὐτή τήν ἀπαξίωση, πού φυσικά εἶναι θέση ἐντάξεως μᾶλλον...
Δέν θά συνεχίσω φυσικά. Ὑπάρχουν θεσμικά ὄργανα καί στό τυπικό γιά τήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος καί οἱ ἀναγνῶστες τοῦ φόρουμ βγάζουν τά συμπεράσματά τους.


 
Πραγματικά λυπᾶμαι. Δέν θέλω νά προβῶ σέ χαρακτηρισμούς, πού ἀπό τήν ἀρχή τῆς παρουσίας σου ἔκανα.
Φυσικά δέν ἀναφέρεσαι σέ ἐνορίες τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, πού ἔχουν τά Δίπτυχα, ἀλλά καί τό ΣΤ. Τό ΤΓΡ δέν τυπικό ἀλλά θεωρητική μελέτη, ὅπως ἔχουμε δείξει στό ἀνάλογο θέμα.
Ὅλοι αὐτοί δέν ἔχουν ἐπιχειρημάτα... Συγχαρητήρια γι᾿ αὐτή τήν ἀπαξίωση, πού φυσικά εἶναι θέση ἐντάξεως μᾶλλον...
Δέν θά συνεχίσω φυσικά. Ὑπάρχουν θεσμικά ὄργανα καί στό τυπικό γιά τήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος καί οἱ ἀναγνῶστες τοῦ φόρουμ βγάζουν τά συμπεράσματά τους.

Πού την είδατε την απαξίωση;
Επιχειρήματα προφανώς έχουν. Κανείς όμως δεν τα παράθεσε στο forum.
Είστε άδικος (το BOLD με θλίβει ιδιαίτερα). Έχω δείξει και στο παρελθόν, ότι δεν είμαι οπαδός μίας συγκεκριμένης άποψης, αλλά όταν καταρρίπτεται με επιχειρήματα ευχαρίστως την υιοθετώ.
Ο κ. Καλπακίδης ήδη παρέθεσε ένα σπουδαίο επιχείρημα.
Καλό θα ήταν να μάθουμε και ποια πρακτική, ακολουθούν οι εν Αγίω Όρει, αλλά και οι Ρώσσοι και οι Σλάβοι.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Πού την είδατε την απαξίωση;
Τό νά ἐμμένεις σέ μία πηγή (ἀμφισβητούμενη) -πού ὅμως δέν παραθέτεις τήν ὁδηγία τῆς προθεωρίας του- καί νά μήν δίνεις σημασία στά Δίπτυχα καί τόν συντάκτη τους, καθώς καί στόν π. Κων/νο Παπαγιάννη -στό ἄρθρο του καί τό ΣΤ-. Οὔτε τό ΤΜΕ δέν ὑπολογίζεις.

Επιχειρήματα προφανώς έχουν. Κανείς όμως δεν τα παράθεσε στο forum.
Τό θέμα, ὅπως ἔγραψα, εἶναι «νηπιαγωγείου» ἄν σεβόμεθα τίς σαφεῖς διατάξεις. Τό ἐπιχείρημα εἶναι προφανές: Ἡ κάθε ᾠδή ἔχει βιβλικό θέμα, πού τό προσεγγίζει ὁ εἱρμός, ἐνῶ τά τροπάρια ἀναφέρονται στό θέμα τῆς ἑορτῆς ἤ τοῦ ἁγίου. Δέν εἶναι δυνατόν νά ἔχουμε ἐπανάληψη εἱρμοῦ εἰσαγωγικοῦ καί σχετικοῦ μέ τό βιβλικό θέμα τῆς ᾠδῆς. Οἱ εἱρμοί στούς κανόνες ὑπάρχουν εἴτε γιά τήν περίπτωση πού θά ψαλλοῦν πρῶτοι, εἴτε ὡς ὁδηγία προσομοιακῆς ψαλμώδησης τῶν τροπαρίων.

Είστε άδικος (το BOLD με θλίβει ιδιαίτερα). Έχω δείξει και στο παρελθόν, ότι δεν είμαι οπαδός μίας συγκεκριμένης άποψης, αλλά όταν καταρρίπτεται με επιχειρήματα ευχαρίστως την υιοθετώ.
Δέν τό σχολιάζω. Καί οὔτε μέ ἐνδιαφέρει τί κάνεις.

Ο κ. Καλπακίδης ήδη παρέθεσε ένα σπουδαίο επιχείρημα.
Μπράβο του.

Καλό θα ήταν να μάθουμε και ποια πρακτική, ακολουθούν οι εν Αγίω Όρει, αλλά και οι Ρώσσοι και οι Σλάβοι.
Ἄν εἶναι αὐτό τό θέμα, εὐχαρίστως.


 
Τό νά ἐμμένεις σέ μία πηγή (ἀμφισβητούμενη) -πού ὅμως δέν παραθέτεις τήν ὁδηγία τῆς προθεωρίας του- καί νά μήν δίνεις σημασία στά Δίπτυχα καί τόν συντάκτη τους, καθώς καί στόν π. Κων/νο Παπαγιάννη -στό ἄρθρο του καί τό ΣΤ-. Οὔτε τό ΤΜΕ δέν ὑπολογίζεις.

Η προθεωρία του δεν αναφέρει όλα όσα έγραψα στο μήνυμα υπ᾿ αρίθμ. 4. Αυτά ήταν τα σημεία «φωτιά», αυτά έγραψα. Με το ΤΜΕ μεγάλωσα, και αυτό εφαρμόζεται σε όλες τις ενορίες που ακολουθούν το Ιουλιανό Ημερολόγιο. Τα δίπτυχα όντως δεν τα γνωρίζω καλά, καθώς όπως έγραψα και παλαιότερα το ΤΜΕ, καλύπτει όλες τις περιπτώσεις με το Ιουλιανό Ημερολόγιο, και έτσι δεν χρειάζεται να τα συμβουλεύομαι εκτός από ορισμένες περιπτώσεις, που περιέχουν πολύ χρήσιμες παρατηρήσεις.

Τό θέμα, ὅπως ἔγραψα, εἶναι «νηπιαγωγείου» ἄν σεβόμεθα τίς σαφεῖς διατάξεις. Τό ἐπιχείρημα εἶναι προφανές: Ἡ κάθε ᾠδή ἔχει βιβλικό θέμα, πού τό προσεγγίζει ὁ εἱρμός, ἐνῶ τά τροπάρια ἀναφέρονται στό θέμα τῆς ἑορτῆς ἤ τοῦ ἁγίου. Δέν εἶναι δυνατόν νά ἔχουμε ἐπανάληψη εἱρμοῦ εἰσαγωγικοῦ καί σχετικοῦ μέ τό βιβλικό θέμα τῆς ᾠδῆς. Οἱ εἱρμοί στούς κανόνες ὑπάρχουν εἴτε γιά τήν περίπτωση πού θά ψαλλοῦν πρῶτοι, εἴτε ὡς ὁδηγία προσομοιακῆς ψαλμώδησης τῶν τροπαρίων.

Σπουδαίο επιχείρημα. Κρίμα που έπρεπε να το παραθέσετε υπ' αυτές τις συνθήκες.

Δέν τό σχολιάζω. Καί οὔτε μέ ἐνδιαφέρει τί κάνεις.

Καλώς, αλλά δεν είστε μόνο εσείς μέσα στο forum. Από τη στιγμή, λοιπόν, που εξαπολύετε μία κατηγορία εναντίον μου ενώπιον της κοινότητας, χωρίς καν να με γνωρίζετε, πρέπει να υπερασπισθώ τον εαυτό μου.

Ἄν εἶναι αὐτό τό θέμα, εὐχαρίστως.

Πιστεύω ότι είναι εντός θέματος.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Δέν πρέπει νά ἀπαντήσω σύμφωνα μέ τούς κανόνες, γιατί αὐτά εἶναι ΠΜ. Ἔχουν ὅμως ἀναφορά καί στό θέμα.
Γιά θέματα κανονικότητας πολλάκις ὡς μέλη καί ὡς συντονιστές ἔχουμε κάνει τά «στραβά μάτια» καί ἔχουμε ἀντιδράσει σέ μηνύματα, μέ τήν αἰτιολογία ὅτι δέν ἀφοροῦν τό φόρουμ. Πλήν ὅμως σέ κάποια θέματα, ὅταν κάποια μέλη δέν ἔχουν (ἤ δέν θέλουν νά ἔχουν) πρόσβαση σέ ἐκδόσεις τῶν ἐκδοτικῶν ὀργανισμῶν τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, εἴτε Δίπτυχα, εἴτε Σύστημα Τυπικοῦ, εἴτε λειτουργικά βιβλία, εἴτε βιβλία τοῦ μακαριστοῦ Φουντούλη καί πολλά ἄλλα, αὐτό φέρει κάποια διαφοροποίηση στίς τοποθετήσεις καί στίς συζητήσεις. Δέν εἶναι ἀπροϋπόθετη ἡ προσέγγιση τῶν θεμάτων.
Στό συγκεκριμένο, δέν ἦταν καί τυχαῖο ὅτι μόνος ἐσύ ἀπαντᾶς καί ἐμμένεις (καί κατά τή γνώμη μου μέ τρόπο ἀπαξιωτικό).
Τέλος πάντων, ξέρεις ὅτι σέ τιμῶ καί σέ ἀγαπῶ καί δέν ἐξαπέλυσα καμμία κατηγορία.


 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Μανουήλ δομέστικος;124997 said:


Καλό θα ήταν να μάθουμε και ποια πρακτική, ακολουθούν οι εν Αγίω Όρει, αλλά και οι Ρώσσοι και οι Σλάβοι.

Στην ενοριακή πράξη της Σερβικής, Βουλγαρικής και Ρουμανικής Εκκλησίας οι κανόνες ατύχησαν τελείως. Στη Σερβική και Ρουμανική Εκκλησία οι καταβασίες ψάλλονται στη θέση τους (δηλ. ειρμοί α΄, γ΄ ωδής, μετά αίτηση και μεσώδιο κλπ), στη Βουλγαρική ψάλλονται όλες μαζί. Σε κάποιες μάλιστα περιοχές της Βουλγαρίας τηρείται φανατικά το ΤΜΕ (εωθινό ευαγγέλιο Κυριακών μετά την η΄ ωδή καταβασίας). :rolleyes: Στη Σερβική εκκλησία η τιμιωτέρα ψάλλεται στον ήχο του α' κανόνος που θα εψάλλετο μετά την τιμιωτέρα.

Στην ενοριακή πράξη της Ρωσικής Εκκλησίας οι κανόνες διεσώθησαν (ατύχησαν όμως τα καθίσματα και άλλοι "σπουδαίοι" ύμνοι πχ εωθινά δοξαστικά οι οποίοι στην καλύτερη περίπτωση αναγινώσκονται.) Η χορωδία ψάλλει τον α΄ ειρμό της κάθε ωδής και την καταβασία (αν και η καταβασία καμιά φορά πάει περίπατο!) και ενδιαμέσως αναγινώσκονται τροπάρια των κανόνων (όχι και πολλά, 2 και 2, λέμε τώρα! :D)

Βεβαίως αυτό διευκολύνει στο να γίνεται εκείνη την ώρα ο ασπασμός του ευαγγελίου ή η χρήση των πιστών σε περίπτωση αγρυπνίας. Ο ασπασμός του ευαγγελίου μου είχε φανεί ιδιαιτέρως "πομπώδης": το ευαγγέλιο σε αναλόγιο, ο πιστός έκανε δύο μικρές μετάνοιες, ασπαζόταν, μετά άλλη μια μικρή μετάνοια και πήγαινε να ασπαστεί το χέρι του ιερέα που στεκόταν αριστερά του αναλογίου! :eek:

Το 11ο κεφάλαιο του Ρωσικού ΤΑΣ (το οποίο ακολουθείται στις Μονές των ως άνω χωρών) έχει οδηγίες περί κανόνων μέσα στην εβδομάδα στο κεφάλαιο 11 "Глава 11. О канонех всея седмицы". Στο κεφάλαιο αυτό αναφέρεται ότι π.χ. τη δευτέρα ψάλλουμε "κανόνα κατανυκτικό μετά των ειρμών εις στ΄, των ασωμάτων εις δ' και του εκ του Μηναίου αγίου εις δ'". Σε περιπτώσεις αγίων σε μεθέορτα, προεόρτια ή με πανηγυρική ακολουθία η λέξις "ειρμός" απαντάται στις οδηγίες δια τον α' κανόνα (ο προεόρτιος μετά των ειρμών εις στ' κλπ). Και για τους πανηγυρικώς εορταζομένους εν Κυριακή αγίους (κεφάλαιο 3) η λέξις "ειρμός" απαντάται στις οδηγίες δια τον αναστάσιμο κανόνα.

Συνεπώς συνάγεται το συμπέρασμα ότι ψάλλεται ο ειρμός μόνον του α' κανόνος.

ΥΓ Να αναφέρω παρεμπιπτόντως ότι οι καταβασίες του Ρωσικού ΤΑΣ διαφέρουν πολύ από τις διατάξεις του ΤΜΕ.
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Κατὰ τὸ ΤΑΣ ἀρχικὸς εἱρμὸς κανόνα μετὰ τὸν πρῶτο κανόνα ψάλλεται τὰ Χριστούγεννα, τὰ Θεοφάνεια, τὴν Κοίμηση τῆς Θεοτόκου, τὴν Πεντηκοστή, τὴν Κυριακὴ μετὰ τὴν Χριστοῦ Γέννησιν (κεφ. ιf’), τὴν Δευτέρα 26/12 (Ἀπορούμενα κεφ. θ’), Κυριακὴ 2/2 (Ἀπορούμενα κεφ. ιγ’ ), 25/3 σὲ Κυριακὴ τῶν Βαΐων ἕως Τετάρτη τῆς διακαινησίμου (Ἀπορούμενα κεφ. λζ’-με’), καὶ σὲ Κυριακή-ἀπόδοση δεσποτικῆς ἤ θεομητορικῆς ἑορτῆς (Ἀπορούμενα κεφ. ξγ’), ἐκτὸς τῶν Εἰσοδίων (Ἀπορούμενα ΤΑΣ κεφ. f'), Χριστουγέννων (Ἀπορούμενα ΤΑΣ κεφ. ι') καὶ Εὐαγγελισμοῦ (Ἀπορούμενα ΤΑΣ κεφ. λε').

 
Last edited by a moderator:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Κατὰ τὸ ΤΑΣ ἀρχικὸς εἱρμὸς κανόνα μετὰ τὸν πρῶτο κανόνα ψάλλεται τὴν Κυριακὴ μετὰ τὴν Χριστοῦ Γέννησιν (κεφ. ιf’),
Δέν προβλέπεται ἀπό τό ἰσχῦον.

τὴν Δευτέρα 26/12 (Ἀπορούμενα κεφ. θ’),
Ἀναφερόμεθα σέ Κυριακές. Παρά ταῦτα πρόκειται γιά τήν α΄ μεθέορτον, ὅπου σέ ἄλλη ἡμέρα ψάλλονται καί οἱ δύο κανόνες τῶν Χριστουγέννων μετά τῶν εἱρμῶν. Ἐδῶ ἡ 26η σέ Δευτέρα, μέ τήν ἰδιοτροπία τοῦ ΤΑΣ νά θέτει τό β΄ κανόνα τῶν Χριστουγέννων μετά τοῦ εἱρμοῦ, μετά τόν τῶν ἁγίων (ἄνευ εἱρμοῦ). Κατά τό ἰσχῦον καταλιμπάνεται ὁ β΄ τῆς ἑορτῆς σέ αὐτή τήν περίπτωση.

Κυριακὴ 2/2 (Ἀπορούμενα κεφ. ιγ’ ), 25/3 σὲ Κυριακὴ τῶν Βαΐων ἕως Τετάρτη τῆς διακαινησίμου (Ἀπορούμενα κεφ. λζ’-με’), καὶ σὲ Κυριακή-ἀπόδοση δεσποτικῆς ἤ θεομητορικῆς ἑορτῆς (Ἀπορούμενα κεφ. ξγ’), ἐκτὸς τῶν Εἰσοδίων (Ἀπορούμενα ΤΑΣ κεφ. f'), Χριστουγέννων (Ἀπορούμενα ΤΑΣ κεφ. ι') καὶ Εὐαγγελισμοῦ (Ἀπορούμενα ΤΑΣ κεφ. λε').
Ἔγραψα ὅτι δέν ἀναφερόμεθα σέ κύρια ἡμέρα θεομητορικῆς ἤ ἀπόδοση δεσποτικῆς ἤ θεομητορικῆς σέ Κυριακή (ὅπου ὄντως ψάλλονται μετά τῶν εἱρμῶν).


 
Last edited:
Top