Στιχομυθία «Άρατε Πύλας» τη Μ. Παρασκευή ή/και το Πάσχα

Shota

Παλαιό Μέλος
G. Bertonière, The Historical Development of the Easter Vigil and Related Services in the Greek Church, OCA, 193, Rome, 1972, p. 201:

In only three documents of this tradition [ = Στουδιτικη παράδοση] do we find Ps 23,9-10 [ = 9 ἄρατε πύλας, οἱ ἄρχοντες ὑμῶν, καὶ ἐπάρθητε, πύλαι αἰώνιοι, καὶ εἰσελεύσεται ὁ βασιλεὺς τῆς δόξης. 10 τίς ἐστιν οὗτος ὁ βασιλεὺς τῆς δόξης; Κύριος τῶν δυνάμεων αὐτός ἐστιν ὁ βασιλεὺς τῆς δόξης.] in connection with the entrance into the church. Vat Gr 1537 of 1573 A. D. and the printed Horologion of Grottaferrata of 1677 A. D. indicate that immediately after the final repetition of X. A. [ = απολυτίκιον Χριστός ανέστη], the higumen (or priest in Vat Gr 1537) knocks on the door of the church with the cross three times saying Ps 23,9. Afterwards, a monk from within responds with v. 10a of the same psalm. The higumen responds with v. 10b, opens the door, and finally all enter. A marginal note in Mess Gr 115 [ = Τυπικόν της Μεσσήνης] indicates after the Royal Doors have been shut following the priest's entrance into the narthex: "και μετά του ... λγ άρατε πύλας".

Dmitrievskij affirms that the verses from Ps 23 were also called for in two 12th century Triodia of the monastery of Simono-Petras on Mount Athos (Codices 5 and 18). These have since been destroyed by fire and we do not know whether or not they were Studite or Sabbite type books. Dmitrievskij does not specify how much of the psalm was used.
 
G. Bertonière, The Historical Development of the Easter Vigil and Related Services in the Greek Church, OCA, 193, Rome, 1972, p. 201:

In only three documents of this tradition [ = Στουδιτικη παράδοση] do we find Ps 23,9-10 [ = 9 ἄρατε πύλας, οἱ ἄρχοντες ὑμῶν, καὶ ἐπάρθητε, πύλαι αἰώνιοι, καὶ εἰσελεύσεται ὁ βασιλεὺς τῆς δόξης. 10 τίς ἐστιν οὗτος ὁ βασιλεὺς τῆς δόξης; Κύριος τῶν δυνάμεων αὐτός ἐστιν ὁ βασιλεὺς τῆς δόξης.] in connection with the entrance into the church. Vat Gr 1537 of 1573 A. D. and the printed Horologion of Grottaferrata of 1677 A. D. indicate that immediately after the final repetition of X. A. [ = απολυτίκιον Χριστός ανέστη], the higumen (or priest in Vat Gr 1537) knocks on the door of the church with the cross three times saying Ps 23,9. Afterwards, a monk from within responds with v. 10a of the same psalm. The higumen responds with v. 10b, opens the door, and finally all enter. A marginal note in Mess Gr 115 [ = Τυπικόν της Μεσσήνης] indicates after the Royal Doors have been shut following the priest's entrance into the narthex: "και μετά του ... λγ άρατε πύλας".

Dmitrievskij affirms that the verses from Ps 23 were also called for in two 12th century Triodia of the monastery of Simono-Petras on Mount Athos (Codices 5 and 18). These have since been destroyed by fire and we do not know whether or not they were Studite or Sabbite type books. Dmitrievskij does not specify how much of the psalm was used.

translate please
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
translate please

«Σε τρία μόνο χειρόγραφα της Στουδιτικής παράδοσης βρίσκουμε τον ψαλμό 23 στιχ.9-10 (ἄρατε πύλας, οἱ ἄρχοντες ὑμῶν, καὶ ἐπάρθητε, πύλαι αἰώνιοι, καὶ εἰσελεύσεται ὁ βασιλεὺς τῆς δόξης. τίς ἐστιν οὗτος ὁ βασιλεὺς τῆς δόξης; Κύριος τῶν δυνάμεων αὐτός ἐστιν ὁ βασιλεὺς τῆς δόξης) να συνδέεται με την είσοδο στον ναό (Vat Gr 1537 ή 1573 μ.Χ.) και το έντυπο Ωρολόγιο της Κρυπτοφέρρης (1677 μ.Χ.) λέει ότι αμέσως μετά την τελική επανάληψη του Χριστός Ανέστη, ο ηγούμενος (ή ο ιερέας κατά το Vat Gr 1537) χτυπά την πόρτα του ναού με τον σταυρό τρεις φορές λέγοντας τους στίχους του 23ου ψαλμού. Κατόπιν ένας μοναχός από το εσωτερικό, απαντά με τον στίχο 10α του ίδιου ψαλμού. Ο ηγούμενος απαντά με τον στίχο 10β, ανοίγει τηνπόρτα και τελικά όλοι εισέρχονται στον ναό. Μια υποσημείωση στο Τυπικό της Μεσσήνης (Μess Gr 115) λέει ότι μετά το κλείσιμο των βασιλικών θυρών, αφού ο ιερέας εισέλθει στον νάρθηκα λέγεται : «και μετά του ... λγ άρατε πύλας» (;)
Ο Dmitrievskij υποστηρίζει επίσης ότι οι στίχοι του 23ου ψαλμού προβλέπονται από δύο Τριώδια του 12ου αιώνα της Μονής Σίμωνος Πέτρας του Αγ. Όρους (κωδ. 15 και 18). Αυτά έχουν καταστραφεί από φωτιά και δεν ξέρουμε αν ήταν της Στουδιτικής ή του Σιναϊτικής παράδοσης. Ο Dmitrievskij δεν διευκρινίζει πόσοι στίχοι του ψαλμού διαβάζονταν.»

Κάθε διόρθωση ευπρόσδεκτη.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Και μια άλλη πληροφορία από το βιβλίο του Bertonière (σελ. 271):

In both Jerusalem (HS 15 = Τριώδιον του ιγ' αι., HS 43 = Τυπικόν ναού Αναστάσεως, Sabba 311 = ΤΑΣ του ιστ' αι.) and Sinai (Sin 1097 = ΤΑΣ του 1214, 1101 = ΤΑΣ του 1312, 1103 = μάλλον εννοείται Sinai 1108, ΤΑΣ του 15 αι.) collections we find manuscripts which add to these Stichoi ( = Ἀναστήτω ὁ Θεός...) one or several verses from Ps 23 ( = ἄρατε πύλας). Sabba 311 and Sinai 1097 place these after the Doxa following the other Stichoi; HS 15, after the Synapte which follows the Doxa. The insertion of the verses from this psalm before the initial blessing in HS 43 seems strange. Perhaps this was the only available space to place them. The use of this psalm did not gain widespread acceptance. The scribe of Sinai 1108 explicitly rejects it saying that the use vv. 7 and 8 as a dialogue between Christ and the devil seems to attribute power to the devil. It did not make its way into the printed Typikon, though it survives until the present day in certain places.
 

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
Ξερει μηπως καποιος πως ψαλλεται ?
Υπαρχει μουσικο κειμενο ?

Το επισυνάπτω από την Ακολουθία των Εγκαινίων σε ήχο πλ. α΄ υπό Νηλέος Καμαράδου από εδώ.
 

Attachments

  • Άρατε πύλας Ήχος πλ. α΄ Νηλέος Καμαράδου.pdf
    542.5 KB · Views: 107

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ξερει μηπως καποιος πως ψαλλεται ?
Υπαρχει μουσικο κειμενο ?

... από την Ακολουθία των Εγκαινίων...
Νομίζω, ὅτι ὅπου τηρεῖται αὐτή ἡ συνήθεια, δέν ψάλλεται, ἀλλά, ὅπως λέει καί ὁ τίτλος (στιχομυθία), ἐκφωνεῖται.
Ὀρθῶς, λοιπόν, ἐπισυνάπτεις μουσικό κείμενο ἀπό τήν ἀκολουθία τῶν ἐγκαινίων, πού συνήθως ψάλλεται σέ γ΄ ἦχο.
Αὐτοί οἱ στίχοι εἶναι καί τό πρῶτο «χερουβικό», ἤ «ἀντίφωνον εἰσόδου», ὅπως τό χαρακτηρίζει ὁ καθηγητής Ἀντ. Ἀλυγιζάκης στό «Μελωδήματα Ἀσκήσεων Λειτουργικῆς», τῆς ἀρχαίας λειτουργίας τῶν «Ἀποστολικῶν Διαταγῶν, τονισμένο πάλι σέ γ΄ ἦχο.


 

Aselinos

Μέλος
ὅπου τηρεῖται αὐτή ἡ συνήθεια, δέν ψάλλεται, ἀλλά, ὅπως λέει καί ὁ τίτλος (στιχομυθία), ἐκφωνεῖται.

Σαφως αλλα Το ανεφερα επειδη ειδα σχετικη αναρτηση στο youtube απ το Καστελοριζο
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Σαφως αλλα Το ανεφερα επειδη ειδα σχετικη αναρτηση στο youtube απ το Καστελοριζο
Πού τό ψάλλουν; Θά ἔχει ἐνδιαφέρον. Δέν μᾶς δίνεις τόν σύνδεσμο;​

 

Aselinos

Μέλος
Πού τό ψάλλουν; Θά ἔχει ἐνδιαφέρον. Δέν μᾶς δίνεις τόν σύνδεσμο;​


Δεν καταφερα να τον δωσω, αν μπορει ας τον περασει καποιος απ το youtube: "αρατε πυλας, καστελοριζο 2010"
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium


σέ πλ. β΄.

Ἐπίσης σὲ πλ.β΄ ἀπὸ τὸν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κασσανδρείας κ. Νικόδημο, τὴν 16-11-2013 στὰ ἐγκαίνια τοῦ νέου Ἱεροῦ Ναοῦ Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου στὴν Νικήτη Χαλκιδικῆς.

Βρίσκεται στὸ 2.38 τοῦ βίντεο.
Σημ. Ἀξίζει νὰ παρακολουθήσει κανείς ὅλο το βίντεο ἔχει ενδιαφέρον ἀπὸ πλευρᾶς ἀκολουθίας.
 
Last edited by a moderator:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής

Attachments

  • 333598441.jpg
    333598441.jpg
    732.1 KB · Views: 32
  • 333598442.jpg
    333598442.jpg
    326.1 KB · Views: 31

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Σε διάφορες πηγές αναφέρεται το τελετουργικό αυτό, καμία όμως δεν λέει πως πρόκειται για την κάθοδο του Χριστού στον Άδη. Αυτό το λέμε εμείς.

Ο διάλογος αφορά την ένδοξη είσοδο στον καινούργιο κόσμο που ιδρύει ο Χριστός, αυτό εξ άλλου δε σημαίνει και ο ίδιος διάλογος στα εγκαίνια των εκκλησιών;

Χωρίς να σημαίνει ότι θέλω να υποστηρίξω το έθιμο αυτό που στις περισσότερες περιπτώσεις μάλλον ξεκίνησε πρόσφατα χωρίς να είναι τοπική παράδοση.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Οὐσιαστικὰ πρόκειται γιὰ τὴν καθημερινὴ ὁμαδικὴ εἴσοδο μὲ πρῶτο τὸν ἐφημέριο στὸν κυρίως ναὸ γιὰ τὸν στουδιτικὸ ὄρθρο.

Κατὰ τὸ στουδιτικὸ τυπικό, οἱ ἀδελφοὶ καθημερινὰ συνάγονται στὸν νάρθηκα καὶ πρῶτος ὁ ἱερεὺς εἰσέρχεται στὸν ναό (Dmitrievskij τ. 1 σ. 226, Θεοδώρου τοῦ στουδίτου ἐπιτίμια Α’ α’ (P.G. τ. 99 στ. 1733B), τυπικὸ Μεσσήνης τοῦ ἔτους 1131 σ. 257).
 
Last edited:
Top