[Ερώτηση] Στη Μεγάλη Παράκληση ψάλλονται τα "Διάσωσον" μετά από κάθε ωδή;

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
Θα ηθελα να ρωτήσω μή πως κάποιος γνώριζει εάν ειναι ορθό κατά την μεγάλη παράκληση να ψάλλονται μετά απο κάθε ώδη τα "Διάσωσον απο κινδύνων..." και "Επιβλέψον εν ευμενεία..." όπως τα έχει τυπωμένα το ωρολόγιο ή πρέπει να ψάλονται κατα την τάξη της μικράς παρακλήσεως.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Θα ηθελα να ρωτήσω μή πως κάποιος γνώριζει εάν ειναι ορθό κατά την μεγάλη παράκληση να ψάλλονται μετά απο κάθε ώδη τα "Διάσωσον απο κινδύνων..." και "Επιβλέψον εν ευμενεία..." όπως τα έχει τυπωμένα το ωρολόγιο ή πρέπει να ψάλονται κατα την τάξη της μικράς παρακλήσεως.
Κατά το ΤΜΕ η ακολουθία της Παρακλήσεως επισυνάπτεται στον Εσπερινό. Αυτό είναι σημαντικό, διότι η κύρια ακολουθία είναι ο Εσπερινός και η παράκληση αποτελεί κατά κάποιο τρόπο ένα σύντομο όρθρο "κατ' επιτομή" προς τιμή της Θεοτόκου.To TME, μάλλον μνημονεύει την σημερινή συνήθεια να ψάλλουν πολλοί μόνο τα "Διάσωσον, Επίβλεψον" ή "Διάσωσον, Άχραντε..." μετά την γ' και στ' ωδή μόνο, τόσο κατά την μικρή, όσο και κατά την μεγάλη παράκληση, όταν γράφει: "κατά την χθές διάταξιν". Κατά το ΤΜΕ (πάντα), δεν ψάλλονται οι αναβαθμοί του δ' ήχου, ενώ τα εξαποστειλάρια λέγονται αντί των μεγαλυναρίων. Αυτό το τελευταίο δεν τηρείται πλέον, αλλά έχει επικρατήσει να ψάλλονται τα μεγαλυνάρια τόσο στην μικρή όσο και στην μεγάλη παράκληση, ενώ (την περίοδο του 15 αυγούστου) ψάλλονται, μετά από την απόλυση του Εσπερινού, τα τέσσερα εξαποστειλάρια "Απόστολοι εκ περάτων..."
 
Last edited:

amentzelos

Μέλος
Θα ηθελα να ρωτήσω μή πως κάποιος γνώριζει εάν ειναι ορθό κατά την μεγάλη παράκληση να ψάλλονται μετά απο κάθε ώδη τα "Διάσωσον απο κινδύνων..." και "Επιβλέψον εν ευμενεία..." όπως τα έχει τυπωμένα το ωρολόγιο ή πρέπει να ψάλονται κατα την τάξη της μικράς παρακλήσεως.

Ακολούθησε το Μέγα Ωρολόγιον .Διότι πολοι ακολουθούν το ΄΄ρολοι ΄΄ και οχι το΄΄ Ωρολόγιον΄΄
 

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
Ακολούθησε το Μέγα Ωρολόγιον .Διότι πολοι ακολουθούν το ΄΄ρολοι ΄΄ και οχι το΄΄ Ωρολόγιον΄΄


Δεν μπορώ να καταλάβω την μομφή αυτή. Εντάξει γνωρίζω οτι πολλοί απο εμάς και οι ιερείς πετσοκόβουμε τις ακολουθίες γιατί τάχα "δεν μπορεί ο κόσμος" (και δεν την ασπάζομαι αυτή την άποψη) αλλά το σχόλιο σας είναι σε άσχετο θέμα...:confused:
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Δεν μπορώ να καταλάβω την μομφή αυτή. Εντάξει γνωρίζω οτι πολλοί απο εμάς και οι ιερείς πετσοκόβουμε τις ακολουθίες γιατί τάχα "δεν μπορεί ο κόσμος" (και δεν την ασπάζομαι αυτή την άποψη) αλλά το σχόλιο σας είναι σε άσχετο θέμα...:confused:
Όχι βρε φίλε, δεν είναι άσχετο: σου λέει ότι η γνώμη του είναι ότι θα πρέπει να λέγονται αυτά επειδή αναγράφονται στο Ωρολόγιο. Εάν δεν τα πεις, σημαίνει ότι λαμβάνεις υπόψιν σου όχι το Ωρολόγιο, αλλά το... ρολόι! (χαριτολογώντας πάντα). Πετυχημένο ήταν, γιατί το πήρες στραβά;
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Όχι βρε φίλε, δεν είναι άσχετο: σου λέει ότι η γνώμη του είναι ότι θα πρέπει να λέγονται αυτά επειδή αναγράφονται στο Ωρολόγιο. Εάν δεν τα πεις, σημαίνει ότι λαμβάνεις υπόψιν σου όχι το Ωρολόγιο, αλλά το... ρολόι! (χαριτολογώντας πάντα). Πετυχημένο ήταν, γιατί το πήρες στραβά;

Καλό είναι να μήν ισοπεδώνουμε τα πράγματα. (Αν και συμφωνώ ότι το λογοπαίγνιο έγινε με αγαθή πρόθεση.)
Έκανα μια μικρή αναφορά στο τί προβλέπει το ΤΜΕ, το οποίο υποκρύπτει πιο σοφά πράγματα από όσα νομίζουμε. Η τήρηση της τελέσεως της Θ' ώρας (αλήθεια τηρείται πουθενά;...), του Εσπερινού (πλήρους) και της επισύναψης της παρακλήσεως (μικράς ή μεγάλης) είναι το μέτρο το οποίο ορίζεται από το τυπικό. Κατά τον μακαριστό, πολλάκις μνημονευθέντα, Ιωάννη Φουντούλη αποτελεί η παράκληση μια "πρόσθετη" (δευτερεύουσα αν θέλετε) ακολουθία η οποία προστίθεται στον Εσπερινό σαν μια μικρή παννυχίδα. Η προσαρμογή είναι επιτυχημένη. Είναι ξεκάθαρο λοιπόν γιατί δεν επισυνάπτεται παράκλησις στους εορταστικούς εσπερινούς δηλ. το Σάββατο βράδυ, την παραμονή της Μεταμορφώσεως και την παραμονή της Κοιμήσεως. Το να ψάλλουμε μόνο την Παράκληση είναι απόκλιση από τα του τυπικού οριζόμενα. Το να ψάλλουμε την Παράκληση "ως εν τω Ωρολογίω" δε μας κάνει συντηρητικούς στην τήρηση του Τυπικού. Έχουμε περισσότερο ανάγκη από την κατανόηση του πνεύματος του Τυπικού κι όχι του γράμματος, το οποίο μας κάνει εκτός από ημιμαθείς και τυπολάτρες.

Ακολούθησε το Μέγα Ωρολόγιον .Διότι πολοι ακολουθούν το ΄΄ρολοι ΄΄ και οχι το΄΄ Ωρολόγιον΄΄
Παρατήρηση 1η:

Το ίδιο πράγμα όμως μπορούμε να πούμε για:

  • Μεσονυκτικό- βασιλική ακολουθία;
  • για την Στιχολογία των Ωδών;
  • την Στιχολογία των Αίνων;
  • την Στιχολογία των Ωρών;
  • την Στιχολογία των Κεκραγαρίων;
  • το Μικρό Απόδειπνο;
Παρατήρηση 2η:

Υπάρχει έκδοση του 18ου αι. που ομιλεί (δυστυχώς) για τρεις του έτους μόνο μετάληψη των Αχράντων Μυστηρίων υπό των λαϊκών. Αποτελεί παράδοση αυτό;...
 
Last edited:

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
Όχι βρε φίλε, δεν είναι άσχετο: σου λέει ότι η γνώμη του είναι ότι θα πρέπει να λέγονται αυτά επειδή αναγράφονται στο Ωρολόγιο. Εάν δεν τα πεις, σημαίνει ότι λαμβάνεις υπόψιν σου όχι το Ωρολόγιο, αλλά το... ρολόι! (χαριτολογώντας πάντα). Πετυχημένο ήταν, γιατί το πήρες στραβά;

Αν δεν καταλαβα ζητώ συγγνώμη:eek:
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Θα ηθελα να ρωτήσω μή πως κάποιος γνώριζει εάν ειναι ορθό κατά την μεγάλη παράκληση να ψάλλονται μετά απο κάθε ώδη τα "Διάσωσον απο κινδύνων..." και "Επιβλέψον εν ευμενεία..." όπως τα έχει τυπωμένα το ωρολόγιο ή πρέπει να ψάλονται κατα την τάξη της μικράς παρακλήσεως.

Πρέπει νὰ ψάλλονται μετὰ ἀπὸ κάθε ᾠδή, ἔστι ἔχουν τὰ χειρόγραφα.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Αξιοσημείωτο πάντως είναι ότι το Ωρολόγιο τα αναφέρει μόνο στον Μεγάλο και όχι στον Μικρό κανόνα. Επίσης στον Μικρό, στη δεύτερη και τελευταία επανάληψη το "επίβλεψον" αντικαθίσταται από το "άχραντε".

Είναι τα τροπάρια αυτά γραμμένα από τον ίδιο το Θεόδωρο Δούκα (και από το Θεοστήρικτο το άχραντε) ή προστέθηκαν αργότερα; Και γιατί τα βρίσκουμε μόνο στον Μεγάλο; Ο μικρός γράφτηκε εξ αρχής με λιγότερα ή μήπως αυτός ευρέθη λιγότερο ανθεκτικός σε περικοπές στο διάβα των αιώνων;

Το Ωρολόγιο πώς εξηγείται να διαφωνεί με το ΤΜΕ; Υπάρχει καταγεγραμμένη κάποια αναφορά των δύο εκδοτικών αρχών σχετικά με το θέμα;

Μια πρακτική ερώτηση είναι αν στις ωδές 7 και 8 ακολουθούν τον ήχο και ψάλλονται εκ του νη ή αν πρέπει να τα λέμε κατά τριφωνία όπως στις άλλες ωδές;
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Διέγραψα μήνυμά μου εἰρωνικό.
α) Γνωστόν καί πολυγραμμένο, ὅτι τά λειτουργικά βιβλία παρέχουν τό ὑλικό καί χρησιμοποιοῦμε αὐτό, ὅπως μᾶς διατάσσει τό Τυπικό!!!
β) Σαφῶς καί δέν πιστεύω τόν β΄ ἦχο ...

Λοιπόν, ἔχουμε τυπικό, πού προβλέπει τήν τάξη καί γιά τίς δύο παρακλήσεις.
Εἶναι γραμμένα κι ἐδῶ.

Τά ὑπόλοιπα καλά εἶναι, ἀλλά περιτεύουν καί δημιουργοῦν σύγχυση...

Τό φόρουμ αὐτό σκοπό ἔχει νά βοηθάει, ἰδιαίτερα τούς ἀρχάριους κι ἐκείνους πού θέλουν νά μάθουν τήν τάξη τῶν ἐνοριῶν, πού ἔχουν κληθεῖ νά ὑπηρετοῦν ἤ νά βοηθοῦν.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Αν είναι έτσι, τότε ορισμένοι διάλογοι θα πρότεινα να μεταφερθούν σε άλλο subforum, σε ένα νέο θέμα που να εξετάζει το ερώτημα από ιστορικής πλευράς: γένεση και εξέλιξη του παρακλητικού κανόνα.
 
Top