Σκέψεις για τις απογευματινές/βραδινές Θ. Λειτουργίες

Όταν λέμε ότι η Θεία Λειτουργία τελείται μετά την έκτη ώρα, αυτό σημαίνει μετά την πραγματική έκτη ώρα της ημέρας;

Αν ισχύει αυτό , τότε η λύση (δυνατότητα συμμετοχής των εργαζομένων στη Θεία Λειτουργία) μήπως θα ήταν να τελείται [ β΄] Θεία Λειτουργία νωρίς το απόγευμα της ημέρας της Εορτής πριν τον Εσπερινό της επομένης και όχι το απόγευμα της προηγουμένης ημέρας;

Δεν είναι δηλαδή λειτουργικά ορθότερο να τελεσθεί η λειτουργία της ημέρας κατά την έκτη ώρα ή λίγο αργότερα από το να τελεσθεί την προηγουμένη ημέρα , δώδεκα ώρες νωρίτερα;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Τί θέματα, πάλι, εἶν᾿ αὐτά, δέν ξέρω...
Ἴσως θέματα βιασμοῦ συνειδήσεως τῶν ψαλτῶν ;;;

Ἡ Ἐγκύκλιος εἶναι αὐτή
http://www.ecclesia.gr/greek/holysynod/egyklioi.asp?id=259&what_sub=egyklioi

Ἐνῶ λέει δέν ὑπάρχει συγκεκριμένος χρόνος τελέσεως τῆς θ. λειτουργίας, μετά ἀπαγορεύει τίς ἀπογευματινές.
Ὄντως, εἶναι θέμα τῆς διαμορφωθείσης εὐχαριστιακῆς νηστείας.

Οἱ ἀπογευματινές θ. λειτουργίες, ὄντως (ἀπ᾿ ὅσο γνωρίζω) εἰσῆλθαν ἐπί Ἱερωνύμου τοῦ Α΄ ...
Τώρα εἶναι μιά δυτική πρακτική. Δέν ξέρω γιά τούς ἀρχαίους χρόνους...

Πάντως ἡ Ἐγκύκλιος καταλήγει στό θεμιτόν τῆς τελέσεως ἑσπερινῆς/βραδυνῆς Προηγιασμένης...
Ἐκεῖ πῶς οἰκονομεῖται ἡ εὐχαριστιακή νηστεία ;;;;;;

Οἱ πνευματικοί γνωρίζουμε, καί ἔχουμε ὁδηγίες ἀπό τούς ἐπισκόπους μας (στήν Ἀρχ/πή Ἀθηνῶν πάντως ναί)

Πάλι ἀναρωτιέμαι, ἄν εἴμαστε ἐντός θεματολογίας...
Ἀλλά καί ἡ συνείδηση πού προανέφερα, εἶναι πνευματικό θέμα...

Ἐδῶ δέν λύνουμε πνευματικά θέματα...
______________________________________________
ΥΓ. 1: Τά τῆς τελέσεως τῶν ἑσπερινῶν Χριστουγένων καί Φώτων (καί Μ. Ἁγιασμοῦ) μιά μέρα πρίν, τά ἔχουμε σχολιάσει δυσμενῶς σέ ἄλλο θέμα.
ΥΓ. 2: Ἀλκιβιάδου Καλυβοπούλου, Χρόνος τελέσεως τῆς Θείας Λειτουργίας, Πατριαρχικόν Ἵδρυμα Πατερικῶν Μελετῶν, Θεσσαλονίκη 1982 [Σειρά Ἀνάλεκτα Βλατάδων 37]
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Σὲ ἡμέρα (ὁλόκληρη ἐννοεῖται (Πηδάλιον σ. 94), «ἰδοὺ τὴν ἡμέραν ἄσιτοι διετελέσαμεν σήμερον ἅπασαν καὶ τράπεζαν ἐν ἑσπέρᾳ παραστησόμεθα» (ἁγίου Ἰω. Χρυσοστόμου Ὁμιλία Εἰς τοὺς ἀνδριάντας δ’ 6 (ΕΠΕ τ. 32 σ. 92))) νηστείας, ἐκτὸς Μ. Τεσσαρακοστῆς, ἡ λειτουργία τελεῖται στὸν ἑσπερινό (Ἰ. Φουντούλη Λειτουργικὴ Α’ σ. 193, ἡ λειτουργικὴ νοσταλγία γίνεται πράξη), κατὰ τὸν ἀρχαῖο ἱερὸ τύπο τοῦ Μ. Σαββάτου, τῶν παραμονῶν τῶν Χριστουγέννων, Θεοφανείων καὶ (κατὰ τὸ ΤΑΣ) Εὐαγγελισμοῦ. «Ἐλθόντες ἐπὶ τὴν ἡλίου δύσιν» «ἑσπέρας γενομένης» (καιρὸς ἑσπερινοῦ· Διαταγὲς τῶν ἁγ. ἀποστόλων Η’ 35) ἐκφωνεῖται τό Εὐλογημένη ἡ βασιλεία, Δεῦτε προσκυνήσωμεν, προοιμιακός, μεγάλη συναπτή, εὐχή, ιη’ κάθισμα τοῦ ψαλτηρίου, μικρὴ συναπτή, εὐχή, Κύριε ἐκέκραξα καὶ στιχολογία μὲ ἐφύμνια, «ἱστῶμεν στίχους ι’[1] καὶ ψάλλομεν» τὸ δοξαστικὸ τῶν ἀποστίχων καὶ τὰ 3 ἀπόστιχα (ἄν δὲν ὑπάρχει δοξαστικό, τότε ἤ δευτερώνομε τὸ πρῶτο ἀπόστιχο (πρακτικὴ πεντηκοσταρίου), ἤ, ἄν ἕπεται Σάββατο μὲ Θεὸς Κύριος, ψάλλομε τὰ 4 ἑσπέρια μαρτυρικὰ τοῦ ἤχου ἀπὸ τὸ παράρτημα τοῦ Τριῳδίου), τὰ 6 ἑσπέρια στιχηρὰ καὶ τὸ δοξαστικὸ μὲ τὸ θεοτοκίο. Εἴσοδος, ψαλτὸ Φῶς ἱλαρόν σὲ ἦχο δ’, ἀλληλούια ἤ προκείμενο ἄν τὴν ἑπομένη εἶναι Σάββατο ἤ ἑορτή, ἀναγνώσματα[2] ἤ ἕνα τυχαῖο κεφάλαιο τῆς Π. Δ., μικρὴ συναπτή, εὐχὴ τοῦ τρισαγίου καὶ ἐκφώνηση «Ὅτι ἅγιος εἶ ὁ Θεός ἡμῶν...». Τρισάγιο. Προκείμενο τῆς σειρᾶς ἤ καὶ τῆς ἡμερομηνίας κατόπιν, ὁμοίως Ἀπόστολος, Ἀλληλουάριο καὶ Εὐαγγέλιο τῆς σειρᾶς ἤ καὶ τῆς ἡμερομηνίας κατόπιν. Ἄν ψαλλοῦν ἀπόστιχα τῆς Παρακλητικῆς, θὰ εἶναι τῆς ἑπόμενης ἡμέρας, ὁπότε πρέπει νὰ ψαλλεῖ προκείμενο, ἀλληλουάριο καὶ κοινωνικὸ τῆς ἑπόμενης ἡμέρας. Κατηχούμενα. Στὸ χερουβικὸ θυμιάζει ὁ διάκονος.
Ἄν τελεσθεῖ προηγιασμένη (J. Mateos Le Typicon de la Grande Eglise τ. 2 σ. 188, Dmitrievskij τ. 3 σ. 238, Ἰ. Φουντούλη Κείμενα λειτουργικῆς 8 Λειτουργία προηγιασμένων δώρων 1986 σ. 8), ψάλλεται «Νῦν αἱ δυνάμεις...». Εὐχὲς εἰς ἐπήκοον τοῦ λαοῦ, χωρὶς νὰ συνεχίζονται στὸν ἐπινίκιο ὕμνο καὶ στὸ Σὲ ὑμνοῦμεν. Κοινωνικὸ ψαλμὸς 33 στὸν ἦχο τῆς ἑβδομάδας καὶ κοινωνικὸ τῆς ἡμέρας καὶ κατὰ τὴν διάρκεια τῆς θείας κοινωνίας τοῦ λαοῦ. Ἡ ἀκολουθία τῆς θ. μεταλήψεως δὲν λέγεται οὔ τε ἀπὸ τοὺς ἱερεῖς, οἱ ὁποίοι δὲν καθυστεροῦν καθόλου μὲ μὴ προβλεπόμενες προσθῆκες κατὰ τὴν δική τους μετάληψη. Ψάλλεται τὸ Πληρωθήτω σὲ ἦχο δ’. «Ἐν εἰρήνῃ προέλθωμεν. -᾿Εν ὀνόματι Κυρίου» ἀποκρίνεται ὁ λαός.

Στὸ ἀκόλουθο δεῖπνο δὲν γίνεται κατάλυση.

«Πρόσφατες πρωτοβουλίες γιὰ τὴν δῆθεν ἐξυπηρέτηση τῶν ποιμαντικῶν ἀναγκῶν, ποὺ μεταθέτουν σὲ χαρμόσυνες ἡμέρες τὴν τέλεση τῆς θείας λειτουργίας τὸ ἀπόγευμα ἤ τὸ βράδυ πρὸ τοῦ μεσονυκτίου, εἶναι ἀντιπαραδοσιακὲς καὶ ἀπαράδεκτες» (Ἰ. Φουντούλη Λειτουργικὴ Α’ σ. 194).

[1] Ἄνευ τοῦ Δόξα, Καὶ νῦν.

[2] Κανόνες Λαοδικείας (357-368) ιστ’, νθ’, ἀρχαῖες λειτουργίες, Ἰ. Χρυσοστόμου Εἰς τὰς Πράξεις ιθ’ 5 (401 μ.Χ.) ἔκδ. ΕΠΕ τ. 15 σ. 564, τοῦ αὐτοῦ Εἰς τὴν α’ πρὸς Κορινθίους λστ’ 6 (386-398 μ.Χ.) ἔκδ. ΕΠΕ τ. 18Α σ. 516, Μαξίμου τοῦ ὁμολογητοῦ Μυσταγωγία (628-630) κγ’ 1, κδ’ 2, ἀνακεφαλαίωσις 5 καὶ 7, Γεωργιανὸ-Ἱεροσολυμιτικὸ κανονάριο ζ’ αἰ. (Νέα Σιὼν τ. 14 (1914) σσ. 54, 206, 227, 313), χφ. Σινὰ ΜΓ 8 ἐκλογάδιο ι’ αἰ. φ. 13v, Ἰ. Φουντούλη Λειτουργικὴ Α’ σ. 221, R. Taft Were there once Old Testament Readings in the Byzantzine Divine Liturgy? BBGG τ. 8 (2011) σσ. 271-311. Σὲ μνήμη προφήτου ἀναγινώσκεται δική του περικοπή (ΛΑ’ σ. 222).
 
Από την Εγκύκλιο «Περί της λειτουργίας των Ιερών Ναών κατά το χρονικό διάστημα από την 18η Ιανουαρίου έως και την 25η Ιανουαρίου ε.ε.» που εξέδωσε το Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2021 η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος.
.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................

11) Οι κατά τόπους Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες δύνανται, κατά τήν έμφρονα ποιμαντική τους κρίση, νά επιτρέψουν:
α) σέ όσους Ιερούς Ναούς υφίστανται περισσότεροι τού ενός Εφημέριοι, τήν τέλεση περισσοτέρων Θείων Λειτουργιών τήν ίδια ημέρα, πρός αποφυγή συνωστισμού τών πιστών, αφού γιά μισή ώρα μεταξύ τών Λειτουργιών εξαερίζεται επαρκώς ο Ιερός Ναός,
β) τήν τέλεση τής Ακολουθίας τού Όρθρου αφ εσπέρας, μετά τήν Ακολουθία τού Εσπερινού καί
γ) τήν χρονική μετάθεση τών μικρών Αγρυπνιών κατά τίς απογευματινές ώρες, λόγω τής ισχύουσας απαγορεύσεως κυκλοφορίας μετά τίς 21.00.
 
Φωτισμένη και γενναία η απόφαση της Ι. Συνόδου για την τέλεση εσπερινών λειτουργιών

«Πρόσφατες πρωτοβουλίες γιὰ τὴν δῆθεν ἐξυπηρέτηση τῶν ποιμαντικῶν ἀναγκῶν, ποὺ μεταθέτουν σὲ χαρμόσυνες ἡμέρες τὴν τέλεση τῆς θείας λειτουργίας τὸ ἀπόγευμα ἤ τὸ βράδυ πρὸ τοῦ μεσονυκτίου, εἶναι ἀντιπαραδοσιακὲς καὶ ἀπαράδεκτες» (Ἰ. Φουντούλη Λειτουργικὴ Α’ σ. 194).
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
ευλογία... γενναία απόφαση..:rolleyes:χμμ .. :unsure:...ωραία...κι εμείς βαριόμαστε να ξυπνάμε χαράματα, όρθρου βαθέος...:LOL::whistle:
παραδεχτείτε το κι εσείς άγιοι ποιμένες, δεν είναι κακό :love::cool:
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
παλιά μας λέγατε: "πείτε κανα πολυέλαιο, διαβάστε συναξάρι, να πάει 12"...
πως αλλάζουν οι καιροί...!
τα πάντα ρει
O tempora o mores
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
σε λίγα χρόνια θα δούμε κι άλλες γενναιότητες.. μήπως να βγει και εκκλησία jukebox, να παίζει όποτε βολεύει τον κάθε πιστό...
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Αφού πιάνεται η επόμενη μέρα από τον εσπερινό, να σουβλίζουμε μετά την πρώτη Ανάσταση το Μέγα Σάββατο...
μη μας κόβει λόρδα μέχρι τα μεσάνυχτα..:alien:
μπράβο, τέλειααααα!!!! Λύσαμε τόσα προβλήματα αιώνων, μωρέ μπράβο σοφούς ποιμένες και λειτουργιολόγους που έχουμε!!!:geek:
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
.....(Ἰ. Φουντούλη Λειτουργικὴ Α’ σ. 194)...........
Πρἐπει νά διαβάσεις ὅλο τό ὑποθέμα ἀπό τήν σελ. 192 καί θά καταλάβεις...
Μήν ἀπομονώνουμε προτάσεις...
Ὄχι ὅτι καί ὁ μακαριστός (ὅπως καί οἱ Πατέρες) ἔχει «θεοπνευστία» σέ κάθε του πρόταση...
Ὁ μακαριστός εἶχε κάποιες ἀναστολές... σεβασμοῦ κάποιων... (δέν ἐπεκτείνομαι)...

Ἤδη ἀναφέρεται στόν ἀντιπαραδοσιακό τρόπο συνδέσεως ὄρθρου καί θ. λειτουργίας «γιά πρακτικούς λόγους» (σελ. 194).

Κοιτάξτε, εἶναι ὐποκριτικό νά δεχόμαστε θ. μετάληψη μετά τήν 12ην (πού μέ τή θερινή ὥρα εἶναι 11η) καί ὄχι τήν 9ην ἐπί παραδείγματι.
Αὐτές οἱ «μικρές ἀγρυπνίες» :sneaky: πού λέει οἱ Σύνοδος (θ. μετάληψη ὀλίγον μετά τήν 12ην) καί πλέον τίς δεχόμαστε ἀπερίφραστα, εἶναι παραδοσιακές;;;;;;

Ὁπότε ἄν δέν ἔχουμε σφαιρική γνώση καί ἄποψη, μήν ἀποφαινόμεθα...
Ἰδιαίτερα κάποιοι, ὡς ἐπί παντός ἐπιστητοῦ... :cool:
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
σε λίγα χρόνια θα δούμε κι άλλες γενναιότητες.. μήπως να βγει και εκκλησία jukebox, να παίζει όποτε βολεύει τον κάθε πιστό...

Γιὰ τὰ λοιπὰ θρηνώδη ... παραληρήματα τοῦ «εὐσεβοῦς» παραδοσιακοῦ ψάλτου ποὺ δῆθεν τοῦ στεροὺν τὴν ... ἐκκλησιαστικὴ ἀπόλαυση δὲν θὰ προσθέσω κάτι, τὰ εἶπες ὅλα μέχρι ... βάθους μὰ πολὺ .... βάθους. Ἄλλωστε τὸ πρόβλημά μας εἶναι πάντοτε ἡ ὥρα, ἡ γλώσσα, τὸ μήκος, τὸ φάρδος, οἱ καμπάνες, τὸ ράσο, τὰ ἄμφια, τὰ ΛΕΦΤΑ, τὸ ὕψος τοῦ ἀναλογίου, τὸ εἶδος τοῦ ξύλου στὰ στασίδια, ἄν ἔχουμε στασίδια ἤ καρέκλες, τὸ ὕψος τοῦ τέμπλου, ὁ ἀριθμὸς τῶν κανόνων καὶ τῶν τροπαρίων τους (τὸ μέγεθος ΠΑΝΤΑ μετράει), τὸ ... μέγεθος τῆς ἀγρυπνίας, κλπ. κλπ. κλπ. «οὐσιώδη» πράγματα ...
ΟΛΑ τὰ παραπάνω πολὺ «βασικὰ»:rolleyes::rolleyes::rolleyes: στοιχεία μᾶς ἀπασχολοῦν τόοοοοοσο ἔντονα, ποὺ καρφί δὲν μᾶς καίγεται τὶ γίνεται κάτω ἀπὸ τὸ σολέα καὶ κάτω ἀπὸ τὸ βάθρο τοῦ ... ἀρχιπρωτομέγιστου .... αρχιπαραδοσιακοῦ ... ψάλτου.

Καὶ γιατὶ νὰ μᾶς ἀπασχολεῖ ὅσους εἴμαστε στὰ ἐκκλησιαστικὰ πράγματα;

Τὸ χαβαδάκι μας τὸ κάνουμε, τὸ ἄχτι μας τὸ βγάζουμε, κάτι «κοσμοκαλόγεροι» παρηγοριοῦνται μὲ τὸ ... μέγεθος τῆς ἀκολουθίας, κάτι μοναχοὶ νομίζουν τὸν κόσμο ... μοναστήρι καὶ τὸ μοναστήρι ... κόσμο, ὅ, τι τοὺς βολεύει ὅποτε τοὺς βολεύει, κάτι ψαλτάδες νομίζουμε πὼς εἴμαστε θεματοφύλακες τῆς ... παράδοσης καὶ μάλιστα ἄκρως σημαντικοὶ μὲ τὸν ... γκρὰ παρὰ πόδα νὰ σώσουμε τί; μᾶλλον τὸ ἀδειανὸ ... πουκάμισο ...

Προσωπικά τὸν Τρίκκης δὲν τὸν ... πάω οὕτε καὶ τὸν λόγο του. Γιὰ τὶς ἀπογευματινὲς λειτουργίες οὕτε πάλι κόπτομαι ἰδιαίτερα. ἐπαγγελματίας εἶμαι, ἄν μοῦ πεῖ ὁ ἐφημέριος νὰ πάω καὶ νὰ ψάλλω, κανένα πρόβλημα. Ἀφοῦ πληρώνομαι ἔστω καὶ αὐτὰ τὰ πολὺ λίγα τοῦ κορωνοιοῦ, ἐκπληρώνω τὰ συμφωνηθέντα.

Σὰν «χριστιανός» πάντως χαίρομαι ποὺ ἔχει δοθεῖ εὐκαιρία νὰ ξεκουνηθοῦν λίγο τὰ πράγματα, ἔστω κι ἔτσι, μπὰς καὶ ξεκολλήσουμε καὶ δοῦμε πόσο στραβὰ πᾶνε τὰ πράγματα ἐδῶ καὶ πολὺ καιρό. Πάντα ἀπὸ τὴν ἀναταραχὴ κάτι βγαίνει ἤ τουλάχιστον ξεγυμνώνεται ἡ γύμνια σὲ ὅλους μας. Καὶ ὁ καθεὶς ἄς τραβήξει τὸ δρόμο του. Ἐλευθερία ἔχουμε, τὸ μεγαλύτερο ἀγαθὸ του Θεοῦ πρὸς ἐμᾶς.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Συμφωνα με τον Σεβασμιωτατο, "η τέλεση της θείας λειτουργίας έχει ένα και μοναδικό σκοπό να μπορούμε να κοινωνούμε το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου μας".

Και πως μπορεις να το κανεις χωρις σχετικη πνευματικη προετοιμασια, οταν πας την εκκλησια αμεσως μετα την εργασιακη μερα, πληρης ακομη με "βιοτηκες μεριμνες";

Το θεμα ομως ειναι καπως εκτος θεματολογιας του φορουμ.

ΥΓ. Η λειτουργικη κινηση στην Δυση ατυχησε. Αυτο ειναι πλεον η πραγματικοτητα. Ειναι επομενως περιεργο να δεις τους ανθρωπους να προβαλλουν την ατζεντα της στην Ελλαδα.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Και πως μπορεις να το κανεις χωρις σχετικη πνευματικη προετοιμασια, οταν πας την εκκλησια αμεσως μετα την εργασιακη μερα, πληρης ακομη με "βιοτηκες μεριμνες";
Μά ἀκριβῶς! Ἡ καλύτερη προετοιμασία!!!
Διάβασε...

Εἶναι πνευματικό τό θέμα...
Καί μή τό συνδυάζεις μέ λειτουργικη κινηση στην Δυση ...
Ὑπάρχει καί Ἀνατολή...

Ὑπάρχει καί ὁ συνονόματος καί συνεπώνυμος τοῦ Τρίκκης, ἔγγαμος Καθηγητής...
Ἄς μελετήσουμε...

Το θεμα ομως ειναι καπως εκτος θεματολογιας του φορουμ.
 
Πάτερ, ευλογείτε.

Αν, όπως ορθώς είπατε, "εἶναι ὐποκριτικό νά δεχόμαστε θ. μετάληψη μετά τήν 12ην (πού μέ τή θερινή ὥρα εἶναι 11η) καί ὄχι τήν 9ην ἐπί παραδείγματι. Αὐτές οἱ «μικρές ἀγρυπνίες» πού λέει οἱ Σύνοδος (θ. μετάληψη ὀλίγον μετά τήν 12ην) καί πλέον τίς δεχόμαστε ἀπερίφραστα, εἶναι παραδοσιακές;;;;;; ", αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να μεταφέρουμε ακόμη νωρίτερα εντός της παραμονής τη Θεία Λειτουργία της επομένης ημέρας και τη Μετάληψη;

Έμεινε , όμως, αναπάντητο το απλοϊκό ερώτημά μου ( μήνυμα 4) "Όταν λέμε ότι η Θεία Λειτουργία τελείται μετά την έκτη ώρα, αυτό σημαίνει μετά την πραγματική έκτη ώρα της ημέρας; Αν ισχύει αυτό , τότε η λύση (δυνατότητα συμμετοχής των εργαζομένων στη Θεία Λειτουργία) μήπως θα ήταν να τελείται [ β΄] Θεία Λειτουργία νωρίς το απόγευμα της ημέρας της Εορτής πριν τον Εσπερινό της επομένης και όχι το απόγευμα της προηγουμένης ημέρας; Δεν είναι δηλαδή λειτουργικά ορθότερο να τελεσθεί η λειτουργία της ημέρας κατά την έκτη ώρα ή λίγο αργότερα από το να τελεσθεί την προηγουμένη ημέρα , δώδεκα ώρες νωρίτερα; "

Προσωπικά πιστεύω ότι είναι αρκετό να μεταφερθεί - κατ' οικονομίαν, προβλεπομένην και από Συνοδικές αποφάσεις και κατά τα ισχύοντα την Μεγάλη Εβδομάδα - αφ΄ Εσπέρας ο Όρθρος της Εορτής και να τελεσθεί μαζί με τον Εσπερινό (εν είδει μικράς "Αγρυπνίας"), ώστε να έχουν δυνατότητα συμμετοχής σ΄αυτήν την "Αγρυπνία" και οι εργαζόμενοι (παρακολούθηση Εσπερινού/Όρθρου της Εορτής-Πατερικού λόγου ή κηρύγματος- Ευαγγελίου του Όρθρου- χρίση), και η Θεία Λειτουργία να τελείται το πρωί στην ώρα της και να μετέχουν σ' αυτήν όσοι δεν εργάζονται εκείνη την ώρα. Οι εργαζόμενοι έχουν τη δυνατότητα συμμετοχής στη Θεία Ευχαριστία τις Κυριακές, τις Αργίες και τα Σάββατα (όσοι , βέβαια, δεν εργάζονται κατ΄αυτά) δηλαδή περίπου 60 με 120 φορές κατ' έτος. Δεν είναι λίγο.

Συγχωρέστε μου και πάλι , αν όσα ερωτώ ή προτείνω είναι καινοφανή.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Θα βάλω ένα ακόμα δεδομένο στη συζήτηση, ότι οι εξελίξεις στον εργασιακό τομέα, έχουν δημιουργήσει τέτοια ωράρια που οι νέοι ιδίως εργαζόμενοι (όπως και οι εργαζόμενοι ψάλτες) δεν δυσκολεύονται τόσο στο να εκκλησιαστούν νωρίς το πρωί. Αντίθετα πιο πιθανό είναι να εργάζεσαι την ώρα μιας απογευματινής ακολουθίας (πχ Χαιρετισμοί, Μ. Εβδομάδα κλπ). Χώρια που τώρα με την τηλεεργασία πλήθος πιστών δεν έχει πια πρόβλημα ωραρίου.

Οπότε ξανατίθεται θέμα επιστροφής των ακολουθιών στις παραδοσιακές τους ώρες και μάλιστα και λίγο νωρίτερα. Πχ 6 αντί για 7 ο όρθρος ώστε κατά τις 10 που ανοίγουν οι μεγάλες επιχειρήσεις να είσαι και στη δουλειά σου.

Σε κάθε περίπτωση, η εκκλησία έχει ΗΔΗ λυμένο το πρόβλημα, με πρωινές και εσπερινές Θ. Λειτουργίες. Τις τελευταίες κακώς τις πήγαμε πρωί, ενώ εξυπηρετούν ιδανικά όσους θέλουν να εκκλησιαστούν βράδυ (και να ακούσουν και μια πλήρη ακολουθία).

Όσο για το θέμα της πνευματικής προετοιμασίας σε μια απογευματινή Θ. Λειτουργία, είναι κι αυτό μέρος ενός ωραίου αγώνα. Εάν επρόκειτο για διασκέδαση ή ραντεβού μια χαρά αντέχει κανείς ακόμα και νηστικός και ζει με την προσμονή αυτή. Μια χαρά το αντέχεις και για την εκκλησία.
 
Top