Σημασία στην λεπτομέρεια;

Είμαι νέο μέλος στην παρέα σας και διαβάζω διαρκώς τόσα και τόσα ενδιαφέροντα σχόλια, ανακοινώσεις ,ανταλλαγές απόψεων, ακούω μουσικά κείμενα κλπ.
΄Εχω διαβάσει αρκετές φορές σχόλια για κλίμακες, για μέλη, για το ύψος του τόνου που ψάλομε και άλλα, και στο μυαλό μου έρχονται τα λόγια του τότε αρχιμανδρίτη και νυν Δεσπότη σε μεγάλη μητρόπολι των Αθηνών, όταν χρόνια πριν, (νέος ψάλτης τότε εγώ, που ανέβαινα για πρώτη φορά στο δεξί αναλόγιο, αλλά και για πρώτη φορά κάνοντας μόνος μου λειτουργία και μάλιστα με αρχιμανδρίτη),μπήκα στο ιερό για καλημέρα , και του ζήτησα να με συγχωρέση αν κάνω μερικά λάθη στην λειτουργία που θα ακολουθήσει, μιας και γνώριζα ότι ήταν άριστος γνώστης της Βυζαντινής μουσικής.
Γύρισε λοιπόν και μου είπε.
‘’Ο Κύριος, δεν γνωρίζει α’, β’, πλ του α’ κλπ. Πέσ’το από την καρδιά σου και θα βγει η καλλίτερη και πιο γλυκεία μελωδία.’’
Τα λόγια αυτά τα θυμάμαι ακόμα, χρόνια τώρα, και με συντροφεύουν κάθε φορά που ανεβαίνω στο ιερό αναλόγιο.
Θέλω μετά από αυτό να διατυπώσω ένα ερώτημα , επειδή όπως προανέφερα έχω αναγνώσει εδώ, διάφορα σχόλια για τόνους,μόρια κλπ- και μάλιστα σε πολύ μικρά κλίμακα μόριων- που κατά την γνώμη μου δεν τα «πιάνουν» ούτε ηλεκτρονικά όργανα.

''΄Ολο το εκκλησίασμα των 50,100 ή 200 ατόμων, κατέχει την Βυζαντινή μουσική και προσπαθεί να εντοπίσει λάθη και φάλτσα δικά μας ή μήπως θέλει να προσευχηθεί και να ακούσει μια γλυκιά μελωδία (με την ταύτιση ως προς τον ήχο και τόνο του ιερέα αν είναι δυνατόν,-γιατί δεν νομίζω ότι όλοι οι ιερείς είναι γνώστες της ΒΜ),που θα τον ευχαριστήσει και συνεπάρει?

Μου έλεγαν οι δάσκαλοι που είχα στην Βυζαντινή μουσική, και κρατούσαν από την Πόλη, και είχαν μαθητεύσει δίπλα σε ‘’ιερά τέρατα της ’’, ότι ο μεγάλος Στανίτσας,έλεγε, (χωρίς εγώ να μπορώ να το βεβαιώσω αν πράγματι το έλεγε),πως «ο ψάλτης, πρέπει πρώτα ο ίδιος να το νοιώθει, να το ζει, να πηγαίνει πρώτος εκεί ψηλά, ώστε έτσι ,να παρασύρει και το εκκλησίασμα μαζί του’’.

Μήπως είναι υπερβολή λοιπόν, να ασχολούμαστε με μικροπράγματα που δεν επηρεάζουν τόσο την απόδοση των ψαλλομένων ύμνων στο άκουσμά τους απο το εκκλησίασμα, ή να παρατηρούμε το άλλο αναλόγιο με χειρονομίες, διορθώσεις κλπ, θέλοντας να κάνουμε επίδειξη των δικών μας ικανοτήτων?
Μήπως πρέπει να προσπαθούμε να ψάλομε όσο μπορούμε πιο μελωδικά και ‘γλυκά’ μπορεί ο καθένας μας, προς τέρψι δική μας και του εκκλησιάσματος?

Κάθε άποψη ή υπόδειξη για το θέμα αυτό,θα με ενδιέφερε και είναι σεβαστή,
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Αγαπητέ,

μερικώς συμφωνώ μαζί σου, μερικώς διαφωνώ.

Για το κομμάτι που διαφωνώ, σου παραθέτω απόσπασμα από το εγχειρίδιον ιεροψάλτου του μακαριστού αρχιεπισκόπου Αθηνών κυρού Χριστοδούλου, το οποίον περιλαμβάνει και ένα βιβλικό ρητό:

Οι ιεροψάλται ανερχόμενοι εις το εκκλησιαστικόν στασίδιον, περιβαλλόμενοι το ιερόν ράσον, ηγούμενοι του χορού και εξ ονόματος των πιστών «τας λατρείας επιτελούντες», δημιουργούν μίαν ευαίσθητον παρουσίαν εντός του ορθοδόξου ναού. Και η παρουσία αυτή, καθ' ο ευαίσθητος, είναι και λεπτή και ευάλωτος. Δια τούτο απαιτείται εκ μέρους των μεγίστη προσοχή και επιμέλεια. Πάσα προχειρότης ή αβελτηρία δεν αποτελεί απλώς αμέλειαν αλλά αμαρτίαν διά την οποίαν η τιμωρία του Θεού είναι σοβαρά: «επικατάρατος πας ο ποιών τα Έργα Κυρίου αμελώς» (Ιερ. 31,10). Από τους ιεροψάλτας έχει απαιτήσεις και η Εκκλησία και το πλήρωμα.
 
Αγαπητέ panagiotis,
Ευχαριστώ για όσα μου γνωρίζεις, αλλά νομίζω ότι στο κείμενο που παραθέτεις μερικές και μόνο λέξεις αποδίδουν σχεδόν αυτό που και εγώ είπα, « δημιουργούν ευαίσθητων παρουσία...»
 
..έχεις δίκιο για όσα γράφεις , για την " συνειδητή " συμμετοχή του ψάλτη στα μυστήρια και στις ακολουθίες γενικά .
Από την άλλη σε ένα ψαλτικό ιστοχώρο τα θέματα που αναπτύσονται είναι αυτά που επισημαίνεις.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
ΑΛΚΗΣ ΑΛΚΗΣ;61705 said:
Κάθε άποψη ή υπόδειξη για το θέμα αυτό,θα με ενδιέφερε και είναι σεβαστή,
Σ᾿ εὐχαριστήσαμε γιά ὅσα ἔγραψες, ἀλλά εἶναι ἡ μία ὄψη. Ὁ Θεοφιλέστατος ἤ Σεβασμιώτατος σοῦ τά εἶπε αὐτά ὄντας (ἐσύ) κάποιος βοηθός φαντάζομαι μέ ἔφεση καί εὐλάβεια.
Ἀπό τήν ἄλλη ὅσοι κατέχουν ὑπεύθυνες θέσεις πρέπει νά ἔχουν καί νά ἐπιδεικνύουν τά ἀνάλογα προσόντα καί τίς ἀνάλογες γνώσεις.

Δυστυχῶς πολλοί «τήν πέρασαν» ἐπί δεκαετίες μέ τά ψέμματα... , προσπαθώντας νά ἐπικαλύψουν τήν ἄγνοιά τους... ἀλλά μή νομίζουν ὅτι δέν γίνεται φανερή.

Ἀλλά εἶναι κι αὐτή ἡ λειψανδρεία... γιά τήν ὁποία ἐν μέρει εὐθύνονται καί ἐκεῖνοι πού ποτέ τους δέν φρόντισαν γιά διαδόχους, μᾶλλον ἔδιωχναν...

Καί βέβαια (πρέπει νά) δίνουμε σημασία στή λεπτομέρεια, ἱερεῖς τε καί ψάλτες.


 
T

Tzanakos_B

Guest
Το σχολιο του συναδελφου , αφορα κυριως την κατασταση που επικρατει στην επαρχια , οπου υπαρχει ελλειψις τοσο σε ιερεις οσον και σε ψαλτες. Ετσι οι τοπικοι επισκοποι αναγκαζονται να χειροτονουν κληρικους με λιγες γραμματικες γνωσεις , αλλα να ειναι ευσεβεις και προθυμοι να διακονησουν ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ..!! Οσο για ψαλτες , το προβλημα ειναι πολυ σοβαρο.... Δεν υπαρχουν !!! Σε μερικα χωρια , ευτυχως πηγαινουν μερικοι , ανδρες και γυναικες, και ψαλλουν οπως μπορουν... αλλα με ευσεβεια και αφιλοκερδως !!! Στις πολεις τα πραγματα ειναι ασυγκριτως καλυτερα!! Το σπουδαιοτερο ειναι οτι οι ναοι γεμιζουν με πιστους !!! Μορφωμενοι ιερεις, κηρυγματα . Η Ψαλμωδια δεν ειναι '' Πολυτελεια '' , αλλα βασικος παραγοντας της Θειας Λατρειας !! ΟΙ Ψαλτες ειναι και πρεπει να ειναι σε αμεση σχεση με το Εκκλησιασμα , να συμψαλλουν σε πολλα μελωδηματα , να ειναι ευγενεις , σεμνοι και φιλικοι !!! Απαραιτητη προ υ ποθεση η Καλλιφωνια και η Μουσικη καταρτιση τους !!!!!! Β. ΤΖΑΝ.
 
Top