Σε ποιά σημεία των ακολουθιών οι ψάλτες πρέπει να ψάλλουν το "Εις πολλά έτη Δέσποτααα";

teofilos3

Γεώργιος Παλιούρας
Θα ήθελα να μάθω σε ποιά σημεία των ακολουθιών οι ψάλτες ,και κυρίως ο πρωτοψάλτης,πρέπει να ψάλλουν το είς πολλά έτη Δέσποτα και αν αυτό προβλέπεται από κάποιο τυπικό ή αυτό γίνεται κατά το δοκούν και πάντως όταν ο Δεσπότης ευλογεί τον λαόν.Δεν θα έπρεπε να λέγεται μόνο κατά την είσοδό του στον Ναό και στις λοιπές περιπτώσεις το ''Κύριε ελέησον''.
Επίσης γιατί παρατηρείται μετά την ανάγνωση του Ιερού Ευαγγελίου να λέγεται το ''Δόξα Σοι Κύριε'' πολύ σύντομο και χωρίς να ακούγεται και το ''Εις πολλά έτη ''αργά και δυνατά.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Θα ήθελα να μάθω σε ποιά σημεία των ακολουθιών οι ψάλτες ,και κυρίως ο πρωτοψάλτης,πρέπει να ψάλλουν το είς πολλά έτη Δέσποτα και αν αυτό προβλέπεται από κάποιο τυπικό ή αυτό γίνεται κατά το δοκούν και πάντως όταν ο Δεσπότης ευλογεί τον λαόν.Δεν θα έπρεπε να λέγεται μόνο κατά την είσοδό του στον Ναό και στις λοιπές περιπτώσεις το ''Κύριε ελέησον''.
Επίσης γιατί παρατηρείται μετά την ανάγνωση του Ιερού Ευαγγελίου να λέγεται το ''Δόξα Σοι Κύριε'' πολύ σύντομο και χωρίς να ακούγεται και το ''Εις πολλά έτη ''αργά και δυνατά.
Τέτοιες λεπτομέρειες δεν τις περιγράφουν τα παλαιά τυπικά απ' ότι έχω δει. Ακόμα και του Βιολάκη (που είναι νεώτερο) δεν ασχολείται με αυτό.

Η πράξη του Π.Ναού είναι ένας οδηγός για το πότε πρέπει να λέγεται.

Στην έναρξη των ακολουθιών (εκτός από την Μ.Παρασκευή), και αφού κάνει τον τρεις φορές τον σταυρό του και κινήσει την χείρα εις ευλογίαν ο αρχιερεύς.

Στον όρθρο, την ώρα που...έρχεται ο αρχιερεύς :)eek:) και αφού κάνει τον τρεις φορές τον σταυρό του και κινήσει την χείρα εις ευλογίαν, στην προσκύνηση του Ευαγγελίου αφού προσκυνήσει και ευλογήσει ο αρχιερεύς, στο τέλος του "Τον Δεσπότην και Αρχιερέα" όταν ευλογεί (αν ψαλλεί το "Άνωθεν" πάλι όταν ευλογεί). Αν απλά χοροστατεί στο τέλος του αργού "αινείτε" όταν ευλογεί.

Στην λειτουργία μετά το ευαγγέλιο "Δόξα σοι", όταν όμως διαβάζει το ευαγέλλιο ο ίδιος ο Πατριάρχης (π.χ.Μ.Πέμπτη) "Εις πολλά" (και ο άλλος χορός το "Δόξα σοι"). Ο π.Φαράσογλου λέει ότι αν ακολουθεί κύρηγμα τότε λέγεται πάλι "Εις πολλά". Αυτά λέει ο π.Φαράσογλου.

Όμως εγώ έχω δει από την τηλεόραση αλλά και από κοντά ότι η πράξη σήμερα στον Π.Ναό είναι, όταν λειτουργεί ο Πατριάρχης (άσχετα με το αν λέει ο ίδιος το ευαγγέλιο ή άλλος) ψάλλεται "Δόξα σοι" (σύντομο ο αριστερός χορός) ενώ λέγεται αργό "Εις πολλά" (από τον δεξιό χορό). Αντίθετα αν χοροστατεί ο Πατριάρχης ψάλλεται πρώτα το "Εις πολλά" (σύντομο ο αριστερός χορός) ενώ λέγεται αργό "Δόξα σοι" (από τον δεξιό χορό).

Προφανώς όμως κι ο π.Φαράσογλου για να τα γράφει διαφορετικά (λογικά), τα είχε δει έτσι...

Στο χερουβικό μετά το "Ταις αγγελικαίς" την ώρα που ευλογεί ο αρχιερεύς. Στο "Και έσται τα ελέη" όπου ευλογεί με σταυρό ο ένας χορός "Εις πολλά" και ο άλλος "Και μετά του πνεύματός σου". (το είδα και σήμερα που είχε μετάδοση από το Φανάρι)

Στα "Υπερ του Αρχιεπισκόπου..." "Κύριε ελέησον" (ένα αμα τη απαγγελία του ονόματος και σχήμα, κι ένα στο τέλος της αιτήσεως).

Αυτά είναι όλα. Αυτό είναι ότι περιγράφει ο π.Φαράσογλου στο βιβλίο του "Από την τάξη και ψαλμωδία στον Π.Ναό Κων/πόλεως" και μερικά ακόμα που τα πρόσθεσα από δική μου παρατήρηση. (αν δείτε λάθος πείτε μου να το διορθώσω-ή να συμπληρώσω αν λείπει κάτι)
 
Αυτό με το " Είς πολλά έτη Δέσποτα " νομίζω ότι έχει παραγίνει το κακό , πολύ γλείψιμο ρε αδερφάκι μου . Συμφωνώ με τις αναφορές σας .Τίποε λιγότερο και τίποτε περισσότερο .
 

emil

Παλαιό Μέλος
Αυτό με το " Είς πολλά έτη Δέσποτα " νομίζω ότι έχει παραγίνει το κακό , πολύ γλείψιμο ρε αδερφάκι μου . Συμφωνώ με τις αναφορές σας .Τίποε λιγότερο και τίποτε περισσότερο .

Τι εννοείτε με το "γλείψιμο" ?
Άντε οι ιερείς να "γλύφουν" (το δέχομαι κάπως) οι ψάλτες γιατί?
Δηλαδή αν το λέω συνέχεια στο Δεσπότη θα μου δώσει οφίκιο ? :d
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Αν όμως δεν το λες και στραβώσει ο δεσπότης;;; αυτό δεν το έχεις σκεφτεί;;; :eek: Για την ιστορία να σημειώσω ότι το "Εις πολλά έτη Δέσποτα" λέγεται στην ελληνική και από τους περισσότερους σλαβοφώνους αδελφούς μας (πλην Βουλγάρων των οποίων η εκκλησιαστική ανεξαρτησία ήταν μια πονέμένη ιστορία-εξαρχικό σχίσμα κλπ.) και ρουμάνων (αν και αυτοί έγιναν αυτοκέφαλοι ευκολότερα εν τούτοις δεν φαίνεται να προτιμούν τη χρήση της ελληνικής).
 
Νέε θα σου απαντήσω με ένα ρητό γνωστό , λοιπόν διάβαζε " Ο Νέος είναι ωραίος ο παλιός είναι αλλιώς " Καλό εεεεεεεεεεεεεεεε!!!
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Τέτοιες λεπτομέρειες δεν τις περιγράφουν τα παλαιά τυπικά απ' ότι έχω δει. Ακόμα και του Βιολάκη (που είναι νεώτερο) δεν ασχολείται με αυτό.

Η πράξη του Π.Ναού είναι ένας οδηγός για το πότε πρέπει να λέγεται.

Στην έναρξη των ακολουθιών (εκτός από την Μ.Παρασκευή), και αφού κάνει τον τρεις φορές τον σταυρό του και κινήσει την χείρα εις ευλογίαν ο αρχιερεύς.

Στον όρθρο, την ώρα που...έρχεται ο αρχιερεύς :)eek:) και αφού κάνει τον τρεις φορές τον σταυρό του και κινήσει την χείρα εις ευλογίαν, στην προσκύνηση του Ευαγγελίου αφού προσκυνήσει και ευλογήσει ο αρχιερεύς, στο τέλος του "Τον Δεσπότην και Αρχιερέα" όταν ευλογεί (αν ψαλλεί το "Άνωθεν" πάλι όταν ευλογεί). Αν απλά χοροστατεί στο τέλος του αργού "αινείτε" όταν ευλογεί.

Στην λειτουργία μετά το ευαγγέλιο "Δόξα σοι", όταν όμως διαβάζει το ευαγέλλιο ο ίδιος ο Πατριάρχης (π.χ.Μ.Πέμπτη) "Εις πολλά" (και ο άλλος χορός το "Δόξα σοι"). Ο π.Φαράσογλου λέει ότι αν ακολουθεί κύρηγμα τότε λέγεται πάλι "Εις πολλά". Αυτά λέει ο π.Φαράσογλου.

Όμως εγώ έχω δει από την τηλεόραση αλλά και από κοντά ότι η πράξη σήμερα στον Π.Ναό είναι, όταν λειτουργεί ο Πατριάρχης (άσχετα με το αν λέει ο ίδιος το ευαγγέλιο ή άλλος) ψάλλεται "Δόξα σοι" (σύντομο ο αριστερός χορός) ενώ λέγεται αργό "Εις πολλά" (από τον δεξιό χορό). Αντίθετα αν χοροστατεί ο Πατριάρχης ψάλλεται πρώτα το "Εις πολλά" (σύντομο ο αριστερός χορός) ενώ λέγεται αργό "Δόξα σοι" (από τον δεξιό χορό).

Προφανώς όμως κι ο π.Φαράσογλου για να τα γράφει διαφορετικά (λογικά), τα είχε δει έτσι...

Στο χερουβικό μετά το "Ταις αγγελικαίς" την ώρα που ευλογεί ο αρχιερεύς. Στο "Και έσται τα ελέη" όπου ευλογεί με σταυρό ο ένας χορός "Εις πολλά" και ο άλλος "Και μετά του πνεύματός σου". (το είδα και σήμερα που είχε μετάδοση από το Φανάρι)

Στα "Υπερ του Αρχιεπισκόπου..." "Κύριε ελέησον" (ένα αμα τη απαγγελία του ονόματος και σχήμα, κι ένα στο τέλος της αιτήσεως).

Αυτά είναι όλα. Αυτό είναι ότι περιγράφει ο π.Φαράσογλου στο βιβλίο του "Από την τάξη και ψαλμωδία στον Π.Ναό Κων/πόλεως" και μερικά ακόμα που τα πρόσθεσα από δική μου παρατήρηση. (αν δείτε λάθος πείτε μου να το διορθώσω-ή να συμπληρώσω αν λείπει κάτι)

Περιπου ετσι ειναι συν οταν ψαλλεται το ''εισοδικον'' οπου παλι ευλογει ο
Αρχιερευς .
Τωρα οταν εισερχεται στο ναο και ευλογει , ψαλλεται το αργο . Μετα το ''ταις αγγελικαις'' και στο ''και εσται τα ελεη ..'' το συντομο και στις αλλες περιπτωσεις το αργοσυντομο η ημιαργο . Εξαιρεση ολων το ψαλλομενο μετα
το ευαγγελιο (οταν το αναγινωσκει ο ιδιος ο αρχιερευς) που ψαλλεται το
γνωστο παραδοσιακο με χρηση κλιτου .
Εφιστω την προσοχη σας οταν ο αρχιερευς εκφωνει την ικετηριον προς τον
Κυριον ευχη ''Κυριε Κυριε επιβλεψον ..'' . Επισφραγιζωμαι την ευχη με ενα σκετο ΑΜΗΝ στον τονο της εκφωνησης . Οχι ''εις πολλα ετη Δεσποτα'' . Οπως
αντιλαμβανεσθε , υπερισχυει ο ΚΥΡΙΟΣ του οποιου βαθμου Αρχιερεως . Τον
''ικετευει'' δια της ευχης ο Αρχιερευς και εμεις επισφραγιζουμε την ευχη με το
ΑΜΗΝ (γενοιτο) .
 
Στο χερουβικό μετά το "Ταις αγγελικαίς" την ώρα που ευλογεί ο αρχιερεύς. Στο "Και έσται τα ελέη" όπου ευλογεί με σταυρό ο ένας χορός "Εις πολλά" και ο άλλος "Και μετά του πνεύματός σου". (το είδα και σήμερα που είχε μετάδοση από το Φανάρι)

Τι από τα δύο ισχύει;

1) Το Εις πολλά έτη δέσποτα λέγεται λόγω των πληρωτικών που έπονται και στις δύο περιπτώσεις. Στη δεύτερη περίπτωση, όταν έπεται χειροτονία διακόνου, δεν χρειάζεται να ψαλεί Εις πολλά έτη δέσποτα. Μετά το πέρας της χειροτονίας, ο αρχιερέας θα σφραγίσει με πηνίο, για να αρχίσουν τα δεύτερα πληρωτικά.
2) Το Εις πολλά έτη δέσποτα λέγεται ως επισφράγισμα του χερουβικού, της αναφοράς και της χειροτονίας και λέγεται πάντα.
 

Το γνωρίζω το εν λόγω σύγγραμμα. Ωστόσο, δεν απαντάει στο ερώτημά μου.
Επίσης η παράδοση του πηνίου στο διάκονο για να συνεχίσει με τα πληρωτικά, είναι ελλαδική συνήθεια μόνο; γίνεται και στο Πατριαρχείο; Πού αλλού;
 
Last edited:
Από βίντεο που παρακολούθησα μόλις πριν από λίγο από τον Πατριαρχικό Ναό, είδα ότι το Εις πολλά έτη δέσποτα δεν έχει να κάνει με τα πληρωτικά που ακολουθούν, αλλά μάλλον με το μέρος της λειτουργίας που ολοκλήρωσε ο λειτουργός - αρχιερέας. Έτσι, μετά το χερουβικό που ευλογεί με πηνίο το παραδίδει στο διάκονο να συνεχίσει. Όμως, μετά την αναφορά που ευλογεί με Σταυρό, ο διάκονος λέει τα δεύτερα πληρωτικά χωρίς να κρατάει πηνίο. Αλλά και σε αντιστοιχία με άλλες λειτουργικές ώρες, η ευλογία και το Εις πολλά έτη... έπεται της λειτουργικής πράξης (π.χ. καιρός ή προσκύνηση εικόνων, ευλογία και η απάντηση Εις πολλά έτη δέσποτα).
 
Top