[Ερώτηση] Σε ποιά κλίμακα ψάλλονται οι στίχοι στο δεύτερο κανόνα των Θεοφανείων;

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Μετακομίζω τούτες τις ημέρες, και ως εκ τούτου αδυνατώ να απαντήσω στα όσα μου καταμαρτυρούνται. Θα μου επιτρέψετε να πω μόνο ότι το όνομά μου είναι Δημήτριος, όχι Γεώργιος, κι ούτε γιορτάζω την Κυριακή του Αντίπασχα. Ουδέποτε αμφισβήτησα έλξεις του Πρίγγου, ή άλλου παραδοσιακού ψάλτη.
Για άλλα πράγματα μίλησα και μιλώ, θέλω να πιστεύω καλοπροαίρετα, αν και ενίοτε έντονα.

Δε σας επετέθηκα- ούτε οργίσθηκα, κ. Κων/νου! Μια άποψη εξέφρασα αφορμώμενος από το λεξιλόγιό σας.

Αγαπητέ Χρήστο, συμφωνούμε εν μέρει.

Περί αυτών σύντομα.

Υγιαίνετε,

Δ.


ΥΓ Βέβαια, δικαιούμαστε να οργιζόμαστε, αλλά καλό είναι να μην αμαρτάνουμε...
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Κύριε Σκρέκα, προτού φύγετε, να σας πω ότι το ψαλτολόγιο δεν είναι επιστημονικό περιοδικό ώστε να υποχρεούνται όλοι να εκφράζονται με αυστηρά επιστημονική ορολογία. Σίγουρα κάποιος όταν θέλει να ενισχύσει την άποψή του δικαιολογείται να χρησιμοποιήσει μια πιο άμεση έκφραση ώστε να κάνει πιο εναργές αυτό που θέλει να πει. Από εκεί και ύστερα υπάρχουν οι καλοπροαίρετοι και μη...
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Ακουστε στις επισυναψεις τον Στανιτσα απο εορτη Θεοφανειων .
Προσεξτε στον δευτερο κανωνα οτι ο στιχος ψαλλεται στον σκληρο χρωματικο
και στην συνεχεια γινεται μεταβαση στον μαλακο χρωματικο .
ΠΡΟΣΟΧΗ : Ο Πα του σκληρου ΠΡΕΠΕΙ να γινεται Βου του μαλακου ή αν προτιματε ο Γα του σκληρου ΠΡΕΠΕΙ να γινεται Δι του μαλακου . Το ιδιο γινεται και στις καταβασιες . Αυτο ειναι ολο . Ψαλλατε λοιπον και εσεις και ποιηται ΟΜΟΙΩΣ .

κι όπως γράφτηκε και σε σχετικό θέμα :
Το ιδιο παλι μπορει να γινει και στις καταβασιες των Θεοφανειων(Βυθου ανεκαλυψε-Στιβει θαλασσης) σε ηχο β'.Μετατρεπουμε τον Πα,του ειρμου, σε Βου,για τις Ιαμβικες....:cool:

Όμως στο παρακάτω βίντεο ΔΕΝ συμβαίνει αυτό. Αν δεν με γελούν τα αυτιά μου (συμβαίνει και αυτό ενίοτε), από τον Πα της πεζής καταβασίας γίνεται ανάβαση δύο (μειζόνων) τόνων για το Δι της Ιαμβικής.


Είναι όντως έτσι, που βασίζεται (εάν ...); Σε κάποια άλλη παράδοση ή σε κάποια άλλη θεωρία;
 
Last edited by a moderator:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
...
2. Σε αυτό που αναφέρει ο μέγας Θ. Φωκαεύς, δε συνάγεται πουθενά ότι αλλάζει σε σκληρό χρώμα. Απλά αναφέρει ότι ακολουθεί κλίμακα πλ. β΄, όχι ότι αλλάζουν τα διαστήματα σε μαλακό χρώμα. Όταν αντίστοιχα μπαίνει η φθορά του πλ. β΄ στον β΄ από το δι, όπως π.χ. στο Κύριε εκέκραξα του Ιωάννου, τί θα κάνουμε; Θα χαμηλώσουμε το κε... Κανένας ψάλτης (πλην ελαχίστων...) δεν κάνει αυτό το πράγμα...
Εγώ νομίζω ότι ασφαλώς και θα χαμηλώσει το Κε. Τα διαστήματα θα σκληρύνουν πάνω από τον Δι, που φέρει την σκληρή χρωματική φθορά. Θα σκλήραιναν έτσι κι αλλιώς λόγω της πορείας του μέλους . Η φθορά απλώς το υπενθυμίζει.
...
... 3. Το "Ότε εκ του ξύλου σε νεκρόν", το "οίκος του Ευφραθά" όλοι σχεδόν το λένε σε μαλακό χρώμα. Αυτά είναι εξαιρέσεις; Γιατί το "τω την άβατον" ή το "βυθού ανεκάλυψε..." να λέγεται σε σκληρό χρώμα;
Δεν είναι εξαιρέσεις αλλά λέγονται με "σκληρά" διαστήματα πάνω από τον Πα (ή Δι) και μαλακά κάτω απ' αυτόν. Και οι φθορές μας το υπενθυμίζουν (στο συνημμένο). Γιατί οι στίχοι λέγονται στην τριφωνία εκ του Πα (ή Δι) ; (πάλι στο συνημμένο)
 

Attachments

  • Μεγάλη Εβδομάς Κ.Πρίγγου (1953) σ.151.jpg
    1.5 MB · Views: 78
  • Μεγάλη Εβδομάς Κ.Πρίγγου (1953) σ.152.jpg
    1.8 MB · Views: 32

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
κι όπως γράφτηκε και σε σχετικό θέμα :


Όμως στο παρακάτω βίντεο ΔΕΝ συμβαίνει αυτό. Αν δεν με γελούν τα αυτιά μου (συμβαίνει και αυτό ενίοτε), από τον Πα της πεζής καταβασίας γίνεται ανάβαση δύο (μειζόνων) τόνων για το Δι της Ιαμβικής.



Είναι όντως έτσι, που βασίζεται (εάν ...); Σε κάποια άλλη παράδοση ή σε κάποια άλλη θεωρία;

Μαλλον θεωρια.
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Μαλλον θεωρια.

Αν μεν είναι θεωρία, όποιος την υποστηρίζει, ας μας εκθέσει τα επιχειρήματα. Αν πρόκειται για παράδοση, έστω και όχι διαδεδομένη, ας ακούσουμε κάποια ηχητικά παραδείγματα.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Παραθέτω ἀνάλογη ἠχογράφηση ἀπὸ τὸ cd τῆς Μονῆς Βατοπαιδίου, Ὕμνοι τῶν Θεοφανείων, Ἅγιον Ὄρος 1997, ἐπιμ. Κ. Ἁγγελίδης-Γ. Κωνσταντίνου.

Μαζὶ τὸ μουσικὸ κείμενο ἀπὸ τὸ συνοδευτικὸ φυλλάδιο καὶ τὸ ἀνάλογο σχόλιο τοῦ κ. Ἀγγελίδη.

Σχετικὰ θεωρητικὰ ἀποσπάσματα ἀπὸ τὸ βιβλίο τοῦ Γ. Κωνσταντίνου, Θεωρία καὶ πράξη τῆς Ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς, Ἀθήνα 1998.
 

Attachments

  • artist - Track 6.mp3
    5.6 MB · Views: 60
  • vatopaidiou_Theophaneia.pdf
    848 KB · Views: 111
  • Konstantinou_Theoria kai Praxi.pdf
    573.2 KB · Views: 96

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Παραθέτω ἀνάλογη ἠχογράφηση ἀπὸ τὸ cd τῆς Μονῆς Βατοπαιδίου, Ὕμνοι τῶν Θεοφανείων, Ἅγιον Ὄρος 1997, ἐπιμ. Κ. Ἁγγελίδης-Γ. Κωνσταντίνου.....

Una Faccia Una Razza. Ίδιο άκουσμα με το βίντεο. Η εξήγηση όμως αναμένεται.

....Σχετικὰ θεωρητικὰ ἀποσπάσματα ἀπὸ τὸ βιβλίο τοῦ Γ. Κωνσταντίνου, Θεωρία καὶ πράξη τῆς Ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς, Ἀθήνα 1998.

Εδώ παραδίδω τα όπλα. Όταν καταλάβεις, μου το εξηγείς και μένα, δημοσίως ή σε ιδιαίτερα. :D:D
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Παραθέτω ἀνάλογη ἠχογράφηση ἀπὸ τὸ cd τῆς Μονῆς Βατοπαιδίου, Ὕμνοι τῶν Θεοφανείων, Ἅγιον Ὄρος 1997, ἐπιμ. Κ. Ἁγγελίδης-Γ. Κωνσταντίνου.

Μαζὶ τὸ μουσικὸ κείμενο ἀπὸ τὸ συνοδευτικὸ φυλλάδιο καὶ τὸ ἀνάλογο σχόλιο τοῦ κ. Ἀγγελίδη.

Σχετικὰ θεωρητικὰ ἀποσπάσματα ἀπὸ τὸ βιβλίο τοῦ Γ. Κωνσταντίνου, Θεωρία καὶ πράξη τῆς Ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς, Ἀθήνα 1998.

Δε γνωρίζω επίσημη τέτοια σύμπραξη. Είχα την εντύπωση ότι την επιμέλεια είχε εξ ολοκλήρου τότε ο Κ. Αγγελίδης. Και τα χφφ τα έχει καλλιγραφήσει άλλος.

Δ.
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Τόσα χρόνια για αυτό λέμε... :D
Η κλίμακα του δευτέρου ήχου είναι ΜΙΑ . Η διαφορά στους δύο κανόνες είναι ότι ο πρώτος οδεύει κατά τριφωνία ενώ ο δεύτερος κατά διφωνία.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δε γνωρίζω επίσημη τέτοια σύμπραξη. Είχα την εντύπωση ότι την επιμέλεια είχε εξ ολοκλήρου τότε ο Κ. Αγγελίδης. Και τα χφφ τα έχει καλλιγραφήσει άλλος.

Δ.

Ὁρίστε.
 

Attachments

  • scan 2.jpg
    scan 2.jpg
    137 KB · Views: 126

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Εγώ κατά τα γραφόμενα στον Αγιοπολίτη του Ι. Σακελλαρίδη θα ψάλλω τα μεγαλυνάρια του ιαμβικού κανόνα των Θεοφανείων εκ του Δι. :)

Καλό ξημέρωμα!

ΥΓ Και νωρίς για ύπνο απόψε, μην χασμουριέστε αύριο στο αναλόγιο! :D
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Εγώ κατά τα γραφόμενα στον Αγιοπολίτη του Ι. Σακελλαρίδη θα ψάλλω τα μεγαλυνάρια του ιαμβικού κανόνα των Θεοφανείων εκ του Δι. :)

Καλό ξημέρωμα!

ΥΓ Και νωρίς για ύπνο απόψε, μην χασμουριέστε αύριο στο αναλόγιο! :D

ΟΥΥΥΥΥΥΥΥΥΥΥΥ!!!!! :eek::mad::eek::confused::):rolleyes::p:D:cool:
 
E

emakris

Guest
Όμως στο παρακάτω βίντεο ΔΕΝ συμβαίνει αυτό. Αν δεν με γελούν τα αυτιά μου (συμβαίνει και αυτό ενίοτε), από τον Πα της πεζής καταβασίας γίνεται ανάβαση δύο (μειζόνων) τόνων για το Δι της Ιαμβικής.

Σας γελούν! :) Από τον Βου=Mi (ως Πα) η βάση μετατίθεται στον Δι=Sol (ελάχιστος-μείζων, ή ημιτόνιο-τόνος τέλος πάντων [:wink:], αλλά όχι δίτονο). Δηλαδή ο Βου (ως Πα) της πεζής γίνεται Βου της ιαμβικής ή, αλλοιώς, η βάση της πεζής γίνεται μεσότητα της ιαμβικής. Αυτό δεν είναι το σύνηθες;
 
Last edited:

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Σας γελούν! :) Από τον Βου=Mi (ως Πα) η βάση μετατίθεται στον Δι=Sol (ελάχιστος-μείζων, ή ημιτόνιο-τόνος τέλος πάντων [:wink:], αλλά όχι δίτονο). Δηλαδή ο Βου (ως Πα) της πεζής γίνεται Βου της ιαμβικής ή, αλλοιώς, η βάση της πεζής γίνεται μεσότητα της ιαμβικής. Αυτό δεν είναι το σύνηθες;

Αυτό γίνεται εύκολα αντιληπτό αν προσέξει κάποιος τα σημεία που αλλάζει από Ιαμβική σε μεγαλυνάριο. Είναι προφανές ότι στο Βου της Ιαμβικής ξεκινά το "Ση" από το "Σήμερον ο Δεσπότης" ως Πα.
 

Doryforos

<Αραιός πελάτης>

Τά μεγαλυνάρια ἀντικαθιστοῦν στίς δεσποτικές ἑορτές τό «Μεγαλύνει», ἤτοι τήν Τιμιωτέρα. Γιά τήν Τιμιωτέρα γνωρίζουμε ἕνα μόνο τρόπο μελισμοῦ, τόν α΄ τρόπο κατά τά ἀνωτέρω. Ἆρα, ἐπειδή δέν ὑπάρχει καί β΄ τρόπος μουσικῆς ἐκτελέσεως τῆς Τιμιωτέρας στό δεύτερο ἦχο, παρά μόνο ὁ ἕνας παραδεδομένος, αὐτόν τόν τρόπο ἀκολουθοῦν καί τά μεγαλυνάρια, ἀσχέτως ἐάν τά τροπάρια τοῦ β΄ κανόνος ψάλλονται μέ τόν β΄ τρόπο.

Συμφωνώντας με τον προλαλήσαντα παραθέτω το θέμα που ξεκίνησα εδώ.
 
E

emakris

Guest
Βέβαια και ο Χουρμούζιος κάτι ήξερε...
Αλλά και ο Τσικνόπουλος καλός είναι (Νέον Ειρμολόγιον Σύντομον, Αθήνα 1895)... Προφανώς υπήρχαν και οι δύο τρόποι, αφού σε άλλα σημεία των ίδιων βιβλίων παρουσιάζονται οι στίχοι και αλλοιώς. Για την Τιμιωτέρα βλ. το αρχείο pdf.
 

Attachments

  • Τσικνόπουλος.pdf
    115.3 KB · Views: 50
  • Τσικνόπουλος.jpg
    296 KB · Views: 54

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Τελικά οι στίχοι λέγονται σε Β' ή Πλ.Β' ήχο στο Β' κανόνα? Ο Α. Καραμάνης πάντως τους έχει σε πλ.Β' και τον στίχο της Θ' σε αργό μέλος σε αντίθεση με το Χουρμούζιο... Ποιο είναι το σωστό τελικά?:confused:
 
Top