Σήμερα (τί) ψάλτες έχουμε;

Magdalene

Μαγδαληνή Κουμπαρούλη
Βλέπω ότι η φράση " ζούμε σε άλλες εποχές" μπορεί να πάρει διαφορετική σημασία από στόμα σε στόμα.Για άλλους αυτές οι εποχές είναι θέμα νοσταλγίας και αναφοράς και για άλλους περασμένα -ξεχασμένα.
Εγώ πάντως αναφέρθηκα απλώς στο γεγονός ότι η ψαλτική ως τέχνη (=έκφραση ανθρώπινη) μοιραία θα πάρει κάποια από τα χαρακτηριστικά της εποχής της.

Για το θέμα πάντως που συζητάμε παρατηρώ τα εξής:
Ο Βαγγέλης Λιναρδάκης αναγνωρίζει τους παλαιούς ψάλτες ως καλύτερους "τεχνίτες" και εντοπίζει το πρόβλημα στην αρτηριοσκληρωμένη σημερινή διδασκαλία.
Ο π.Κουκουζέλης αναγνωρίζει τους παλιούς ψάλτες ως καλύτερους και εντοπίζει το πρόβλημα στην έλλειψη πνευματικότητας.

Και οι δύο ζητούν απλότητα.

Ο κ.Φραγκης ταυτίζει την ψαλτική με την προσευχή, και ,εις απάντησιν αυτής της μονόπλευρης θεώρησης ο Β.Λιναρδάκης απορρίπτει αυτή τη νοοτροπία ως καταδικαστική του επαγγέλματος του ψάλτη.


Κατά τη γνώμη μου, επειδή το θέμα μπορεί να προσεγγιστεί από πολλές σκοπιές, ας κρατήσουμε την κουβέντα σε μουσικό-τεχνικό επίπεδο. Δηλ. ποιά είναι τα μουσικά χαρακτηριστικά του παλαιού ψαλσίματος σε σχέση με τα σημερινά.Νομίζω πάντως ότι ο κ.Μιχαλάκης έχει θίξει επισταμένως το ζήτημα σε παλαιότερες συζητήσεις και έχει δώσει κάποια κριτήρια για το "ορθώς ψάλλειν" .
 

kaelthas

Νεκτάριος Ρ.
Ο κ.Φραγκης ταυτίζει την ψαλτική με την προσευχή, και ,εις απάντησιν αυτής της μονόπλευρης θεώρησης ο Β.Λιναρδάκης απορρίπτει αυτή τη νοοτροπία ως καταδικαστική του επαγγέλματος του ψάλτη.
και με τους αγιορείτες ψάλτες τι γίνεται, κι εκείνοι επάγγελμα κάνουν;

Υ.Γ εεε οχι και κ. Φραγκής, εγω είμαι απο εκείνους που γυρνάνε στα club καθε Σαββατο βράδυ, όπως προανέφερε ο Πατερ :D
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Και ψαλτες εχουμε ΠΟΛΛΟΥΣ και αριστα θεωρητικα κατηρτισμενους . Όμως οι σημερινοι ψαλτες μπορουν να συγκριθουν σε ΑΚΟΥΣΜΑ , με τους λεγομενους παλιους ψαλτες

Βάζω μια ακόμα παράμετρο στη συζήτηση: "τα μαθηματικά". :)

Πριν από 15-20 χρόνια, σε κάθε εκκλησία υπήρχαν 5-6 βοηθοί δίπλα στον ψάλτη. Οι περισσότεροι από αυτούς ήταν ηλικιωμένοι το οποίο σημαίνει ότι πριν από 40-50 χρόνια θα υπήρχαν ακόμα περισσότεροι βοηθοί. Σήμερα όμως που πολλοί από τους ηλικιωμένους έφυγαν, βλέπουμε μόνο 1-2 βοηθούς δίπλα στους ψάλτες. Άρα σίγουρα ο αριθμός αυτών που μαθαίνουν βυζαντινή μουσική μειώνεται στο πέρασμα των χρόνων. Αντίστοιχα μειώνεται και η πιθανότητα να βγουν καλοί ψάλτες.

Όλοι οι παλιοί ψάλτες που αναφέρει ο κ. Λιναρδάκης είναι πατριαρχικοί και είναι προφανώς οι 5 καλύτεροι της εποχής από τους χιλιάδες που υπήρχαν τότε. Όταν πλέον αντί για χιλιάδες υπάρχουν μόνο δεκάδες, η πιθανότητα να βγουν 5 τέτοιοι ψάλτες είναι απειροελάχιστη.
 

kaelthas

Νεκτάριος Ρ.
off-topic...
παρακάμψτε το...

Άρα σίγουρα ο αριθμός αυτών που μαθαίνουν βυζαντινή μουσική μειώνεται στο πέρασμα των χρόνων. Αντίστοιχα μειώνεται και η πιθανότητα να βγουν καλοί ψάλτες.

Όλοι οι παλιοί ψάλτες που αναφέρει ο κ. Λιναρδάκης είναι πατριαρχικοί και είναι προφανώς οι 5 καλύτεροι της εποχής από τους χιλιάδες που υπήρχαν τότε. Όταν πλέον αντί για χιλιάδες υπάρχουν μόνο δεκάδες, η πιθανότητα να βγουν 5 τέτοιοι ψάλτες είναι απειροελάχιστη.

Αν μου βρεις την συναρτηση κατανομής πιθανότητας ή καμια συναρτηση πυκτόνητας πιθανότητας, εεεεεε τότε θα σε παραδεχτώ!! ;)
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
και με τους αγιορείτες ψάλτες τι γίνεται, κι εκείνοι επάγγελμα κάνουν;

Υ.Γ εεε οχι και κ. Φραγκής, εγω είμαι απο εκείνους που γυρνάνε στα club καθε Σαββατο βράδυ, όπως προανέφερε ο Πατερ :D

Αγαπητε Χαραλαμπε
Οταν μιλαω για επαγγελμα , δεν εννοω βεβαια τους Αγιορειτες Πατερες , που
ειναι ''υποχρεωμενοι'' να προσευχονται ψαλλωνντας κλπ (αν και καποια συγχρονα ψαλματα ορισμενων αγιορειτων , μονο προσευχη δεν θυμιζουν και
σε αυτο συμφωνω με τον κ. Μιχαλακη για το , οπως λεει , ''ιλαροχορευτικον''
του πραγματος ) . Αυτα που γραφω , ισχυουν για τις περιπου 15.000 - 20.000
ψαλτες που δεν ειναι ιερομενοι .
Και μια διευκρινηση γενικωτερη : Τα οποια μηνυματα μου , δεν εχουν σκοπο
την αντιπαραθεση με την εννοια της αντιπαλοτητας . Εκφραζω προσωπικες αποψεις και κανεις δεν ειναι υποχρεωμενος να τις δεχεται . Λογικο ειναι να διαφωνω με καποιους και καποιοι να διαφωνουν με μενα .
 

Αθωνίτης

Παλαιό Μέλος
Οταν μιλαω για επαγγελμα , δεν εννοω βεβαια τους Αγιορειτες Πατερες , που
ειναι ''υποχρεωμενοι'' να προσευχονται ψαλλωνντας

Κατά τη γνώμη μου, επειδή το θέμα μπορεί να προσεγγιστεί από πολλές σκοπιές, ας κρατήσουμε την κουβέντα σε μουσικό-τεχνικό επίπεδο. Δηλ. ποιά είναι τα μουσικά χαρακτηριστικά του παλαιού ψαλσίματος σε σχέση με τα σημερινά.Νομίζω πάντως ότι ο κ.Μιχαλάκης έχει θίξει επισταμένως το ζήτημα σε παλαιότερες συζητήσεις και έχει δώσει κάποια κριτήρια για το "ορθώς ψάλλειν" .

Μπερδεύτηκα λιγο και χρειαστηκε να ξαναδιαβάσω το μηνυμα που έγραψα...Δεν λεω πουθενα αγαπητε κ.Θεοτοκάτε ότι δεν χρειάζεται τεχνική καταρτιση και χρειαζεται μόνο πνευματικότητα...αλοίμονο.Το ξεκαθαρίζω αυτό ...
Επισής να με συγχωρείται κ.Λιναρδάκη, κ.Μαγδαληνη, και όποιο άλλοι ξεχωρίζετε την τεχνική απο την εσωτερική κατασταση του ψάλτη.Προσέξτε δεν μιλώ για θεολογία.Το μόνο που προσπαθω να πώ είναι οτι δεν μπορει να ψέλνεις "πασαν την βιωτικην αποθωμεθα μεριμναν" και ο νούς να είναι ποτε να πας στο τσιπουράδικο ή πόσα θα ρίξει η Πανάθα στον Οφη...Έλεος.
Δεν χρειάζεται να είναι Θεολόγος κανείς για να χει το νου του σαυτά που ψέλνει...Λίγη προσπάθεια θέλει.
Οσο για τους Μεγάλους που αμφιβαλεται για την πνευματικότητα τους και παρολα αυτα είναι Μεγαλοι...θα σας ρωτήσω το εξής αν και είμαι σίγουρος οτι θα αρχίσετε να ξίνεστε....
Τι ψάλτες θέλουμε???? Πρίγγους ή Κουκουζέληδες?????????????????????????


Α και κάτι ακόμη....Κ.Λιναρδάκη δεν είμαστε υποχρεωμένοι να ψέλνουμε, απλά αυτό μας βοηθά στην προσευχη που σκοπό έχει να δουμε Θεό....Λίγο το 'χετε???
 
Last edited:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Αθωνίτης;5657 said:
Τι ψάλτες θέλουμε???? Πρίγγους ή Κουκουζέληδες?????????????????????????
Απάντησα ότι σκοπός μας αρχικά είναι οι Πρίγγοι. Τώρα αν, αφού γίνουμε Πρίγγοι, γίνουμε και Κουκουζέληδες, γένοιτο... Ο κ. Λιναρδάκης πάντως έθεσε το θέμα πώς θα γίνουμε το πρώτο, που είναι και μουσικό θέμα και το βασικό ζητούμενο σήμερα και για το οποίο μπορούν να ληφθούν μέτρα πρακτικά και εξωτερικά, και όχι το δεύτερο, που είναι εσωτερικό θέμα του καθενός.
Επισής να με συγχωρείται κ.Λιναρδάκη, κ.Μαγδαληνη, και όποιο άλλοι ξεχωρίζετε την τεχνική απο την εσωτερική κατασταση του ψάλτη.Προσέξτε δεν μιλώ για θεολογία.Το μόνο που προσπαθω να πώ είναι οτι δεν μπορει να ψέλνεις "πασαν την βιωτικην αποθωμεθα μεριμναν" και ο νούς να είναι ποτε να πας στο τσιπουράδικο ή πόσα θα ρίξει η Πανάθα στον Οφη...Έλεος.
Δεν νομίζω δε ότι όποιος ψέλνει "πάσαν την βιοτικήν αποθώμεθα μέριμναν" θα πρέπει απαραιτήτως να το νιώθει για να το ψάλει καλά. Ίσως αυτό να είναι το τέλειο, αλλά το μουσικά καλό μπορεί να επιτευχθεί και χωρίς την κατανόηση των ψαλομένων. Ούτε νομίζω ότι το παράδειγμα που αναφέρετε ανταποκρίνεται στο μέσο όρο των ψαλτών. Ένας σωστός ψάλτης απλά έχει στο νου του καταρχήν να πατήσει καλά τους φθόγγους και γενικά στη σωστή εκτέλεση. Ούτε στο νόημα της φράσης στέκεται ούτε στην Πανάθα (παρεμπιπτόντως έφαγε 4...). Σκέφτεται απλώς τη μουσική. Αν έχει φτάσει σε σημείο που έχει καταλήξει στο ύφος, έχει ωριμάσει φωνητικά, έχει φάει με το κουτάλι όλα τα μέλη σε σημείο που σχεδόν τα ξέρει απέξω, ε τότε μπορεί να κοιτάξει να γίνει και "Κουκουζέλης". Δε λέω πάλι ότι δεν μπορεί να κάνει την πνευματική του προσπάθεια παράλληλα με τη μουσική, αλλά
α) το να το κάνει παράλληλα δεν είναι μέσο για να μάθει καλά μουσική και να αποδίδει το χρώμα των παλαιών (πράγμα που συζητάμε εδώ) και
β) θα του είναι πιο δύσκολο εφόσον έχει στο νου του και τα μουσικά.
Ευλογείτε.
 
Last edited:

Αθωνίτης

Παλαιό Μέλος
Απάντησα ότι σκοπός μας αρχικά είναι οι Πρίγγοι. Τώρα αν, αφού γίνουμε Πρίγγοι, γίνουμε και Κουκουζέληδες, γένοιτο... Ο κ. Λιναρδάκης πάντως έθεσε το θέμα πώς θα γίνουμε το πρώτο, που είναι και μουσικό θέμα και το βασικό ζητούμενο σήμερα και για το οποίο μπορούν να ληφθούν μέτρα πρακτικά και εξωτερικά, και όχι το δεύτερο, που είναι εσωτερικό θέμα του καθενός.
Ευλογείτε.

Συνετή απάντηση μάρεσε....αν και δεν συμφωνώ...Εξαρτάται που θέτει τον πήχη ο καθένας...

Χαίρετε.
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Δεν νομίζω δε ότι όποιος ψέλνει "πάσαν την βιοτικήν αποθώμεθα μέριμναν" θα πρέπει απαραιτήτως να το νιώθει για να το ψάλει καλά. Ίσως αυτό να είναι το τέλειο, αλλά το μουσικά καλό μπορεί να επιτευχθεί και χωρίς την κατανόηση των ψαλομένων. Ούτε νομίζω ότι το παράδειγμα που αναφέρετε ανταποκρίνεται στο μέσο όρο των ψαλτών. Ένας σωστός ψάλτης απλά έχει στο νου του καταρχήν να πατήσει καλά τους φθόγγους και γενικά στη σωστή εκτέλεση. Ούτε στο νόημα της φράσης στέκεται ούτε στην Πανάθα (παρεμπιπτόντως έφαγε 4...). Σκέφτεται απλώς τη μουσική. Αν έχει φτάσει σε σημείο που έχει καταλήξει στο ύφος, έχει ωριμάσει φωνητικά, έχει φάει με το κουτάλι όλα τα μέλη σε σημείο που σχεδόν τα ξέρει απέξω, ε τότε μπορεί να κοιτάξει να γίνει και "Κουκουζέλης".

Επίτρεψέ μου φίλε Νίκο να διαφωνήσω εν μέρει με αυτό που λες. Ο κάθε ψάλτης όταν ψάλλει πρέπει όχι να κατανοεί νοητικά αυτά που λέει αλλά να τα βιώνει οντολογικά. Αυτό δεν έχει καμία σχέση με τις μουσικές του γνώσεις αλλά με την πορεία του πνευματικού αγώνα και με το μέτρο που έχει ελκύσει τη χάρη του Θεού. Βέβαια, η άρτια γνώση της βυζ. μουσικής σε συνδυασμό με τον συνεχή αγώνα για μετάνοια και αγιότητα μπορεί να δώσει ένα αποτέλεσμα το οποίο θα "απογειώσει" το εκκλησίασμα αλλά και θα είναι αρεστό στον Κύριο. Και τότε θα έχει γίνει "Κουκουζέλης"! Γένοιτο!
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Συνετή απάντηση μάρεσε....αν και δεν συμφωνώ...Εξαρτάται που θέτει τον πήχη ο καθένας...
Διαβάστε και το υπόλοιπο του μηνύματος, γιατί τη στιγμή που απαντούσατε το έκανα edit.

galanisforever said:
Επίτρεψέ μου φίλε Νίκο να διαφωνήσω εν μέρει με αυτό που λες. Ο κάθε ψάλτης όταν ψάλλει πρέπει όχι να κατανοεί νοητικά αυτά που λέει αλλά να τα βιώνει οντολογικά. Αυτό δεν έχει καμία σχέση με τις μουσικές του γνώσεις αλλά με την πορεία του πνευματικού αγώνα και με το μέτρο που έχει ελκύσει τη χάρη του Θεού. Βέβαια, η άρτια γνώση της βυζ. μουσικής σε συνδυασμό με τον συνεχή αγώνα για μετάνοια και αγιότητα μπορεί να δώσει ένα αποτέλεσμα το οποίο θα "απογειώσει" το εκκλησίασμα αλλά και θα είναι αρεστό στον Κύριο. Και τότε θα έχει γίνει "Κουκουζέλης"! Γένοιτο!
Δεν κατάλαβα πού διαφωνούμε: για το οντολογικό βίωμα καμία αντίρρηση, αλλά είναι στάδιο που έπεται της νοητικής κατανόησης: για να εφαρμόσεις κάτι θα πρέπει εκ των πραγμάτων να ξέρεις περί τίνος πρόκειται. Ωραία τα λες και συμφωνώ μαζί σου, απλά λέω ότι δεν είναι αυτό το θέμα που συζητάμε. Αν επιμένεις να τα συνδέεις, να σου κάνω την ερώτηση: για να "απογειωθεί" το εκκλησίασμα είναι απαραίτητος ο "συνεχής αγώνας για μετάνοια και αγιότητα" που γράφεις;;; Ο συνδυασμός που λες συμφωνούμε ότι είναι ο τελικός στόχος, αλλά το θέμα μας είναι εδώ μόνο το μουσικό, που από μόνο του δημιούργησε Στανίτσες, Πρίγγους, Ναυπλιώτηδες και τόσους άλλους (και Κουκουζέληδες μουσικά θα έλεγα εγώ).
Όσο κυνικό κι αν φαίνεται, εδώ συζητάμε πώς θα γίνουμε αρεστοί μουσικά στους ανθρώπους, όπως οι παλαιοί, όχι στο Θεό. Το πρώτο είναι σκοπός της συζήτησης αυτής, το δεύτερο είναι σκοπός της ζωής μας και μπορούμε να το συζητήσουμε ίσως κάπου αλλού.
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
....................................................
Α και κάτι ακόμη....Κ.Λιναρδάκη δεν είμαστε υποχρεωμένοι να ψέλνουμε, απλά αυτό μας βοηθά στην προσευχη που σκοπό έχει να δουμε Θεό....Λίγο το 'χετε???

Πατερ
Θα ειδατε οτι το ''υποχρεωμενοι'' το ειχα σε εισαγωγικα , αλλα νομιζα οτι το ψαλλειν απο τους μοναχους ειναι μεσα στα καθηκοντα-υποχρεωσεις τους . Αν
εθειξα κατι , ζητω συγνωμη .
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Όσο κυνικό κι αν φαίνεται, εδώ συζητάμε πώς θα γίνουμε αρεστοί μουσικά στους ανθρώπους, όπως οι παλαιοί, όχι στο Θεό. Το πρώτο είναι σκοπός της συζήτησης αυτής, το δεύτερο είναι σκοπός της ζωής μας και μπορούμε να το συζητήσουμε ίσως κάπου αλλού.

Αγαπητέ Νίκο, ψάλλουμε για να γίνουμε αρεστοί στους ανθρώπους ώστε να τους ελκύσουμε στην προσευχή και στη μετάνοια. Δηλαδή, σκοπός μας είναι να λέει ο κόσμος: "Τί ωραίος ψάλτης, με ωθεί στην προσευχή και με βοηθά να συγκεντρώνομαι στη λειτουργία!" όχι "Τί ωραίος ψάλτης που κάνει πολλά "κόλπα" ή φτάνει πολύ ψηλά". Φυσικά κάποιος με μια άσχημη φωνή, όσο θεοσεβούμενος και να είναι, δε μπορεί να "απογειώσει" το εκκλησίασμα. Όμως η εσωτερική πνευματική κατάσταση εν πολλοίς περνά στο ψαλτικό ύφος ασυναίσθητα. Μουσικά λοιπόν, πρέπει να γίνουμε άρτιοι ψάλτες ώστε να μπορούμε να περάσουμε στον κόσμο την ούσια της διδασκαλίας της ορθοδόξου Εκκλησίας. Και από εκεί και πέρα, ο Κύριος θα μας ανταμείψει ανάλογα με τους κόπους μας τους πνευματικούς.
 

Αθωνίτης

Παλαιό Μέλος
Καταρχας πρέπει να ζητήσω συγνώμη απτον κ.Λιναρδάκη γιατί νομίζω ότι χώρις να το θέλω παρέσυρα την συζήτηση αλλού....κάπου που ίσως να μην ήθελε....

Λοιπόν...
Να πω κατι?

Μήπως έχουμε μυθοποιήσει τους Πρίγγους Στανίτσες κ.τ.λ.???
Γιατί δηλ στις μερες μας δεν έχουμε ψαλτες αντάξιους???
Γιατί δηλ? Στις μέρες τους δεν υπήρχε η αμφισβήτηση και προς αυτους που εμείς θεωρούμε μεγάλους???
Μετά απο 30 χρόνια θα ξαναγίνετε αυτήν η συζητηση και θα λένε γιατί δεν βγάζουνε Ταλιαδωρους, Χρυσανθους, Καραμάνηδες και ότι άλλο ας βάλει ο καθένας...
Ας ξεκολήσουμε λοιπόν απ αυτό το πράγμα, και ας επικεντρωθούμε στο να φέρουμε τα παιδάκια στα αναλόγια.
Αυτό που δεν υπάρχει σήμερα είναι μεράκι και όχι Πριγγος ή Στανίτσας.
Αλλά για να χεις μεράκι πρέπει να την έχεις ψωνισμένη με την καλή έννοια, και όχι να κάθεσαι και να μεμψιμοιρείς αν σου δώσανε 20ευρώ στην κηδεία ή στα βαφτίσια....
Κάποιος είπε για τους ιερείς πριν...ποιος δεν συμφωνεί ότι το κατάντημα (μην σκανδαλίζεστε) των ιερέων, επήλθε μετά την καθιέρωση τους ως δημοσίους υπαλλήλους....και γιατί δηλ??? γιατί δεν υπήρχε μερακι και αγαπη γιαυτό που κανανε (όχι σε όλους).
Εγώ δεν λέω να μην παίρνουνε οι ψάλτες αυτά που πρέπει και περισσοτερα.Αλλα μην το κάνουμε σκοπό βρε παιδια... έλεος...
(Για να μην πει κάποιος α αυτός είναι καλόγερος και μιλά έτσι σας λέω ότι καποτε όχι πολύ παλια ήμουν και γω στην θέση σας και απο πολύ μικρό παιδάκι με "δικό μου" αναλόγιο...κάποιοι απο δω μέσα με ξέρουν).

Ευχαριστώ.Και πάλι συγνώμη για τυχόν παρεξηγήσεις.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Μήπως έχουμε μυθοποιήσει τους Πρίγγους Στανίτσες κ.τ.λ.???
Γιατί δηλ στις μερες μας δεν έχουμε ψαλτες αντάξιους???
Γιατί δηλ? Στις μέρες τους δεν υπήρχε η αμφισβήτηση και προς αυτους που εμείς θεωρούμε μεγάλους???
Μετά απο 30 χρόνια θα ξαναγίνετε αυτήν η συζητηση και θα λένε γιατί δεν βγάζουνε Ταλιαδωρους, Χρυσανθους, Καραμάνηδες και ότι άλλο ας βάλει ο καθένας...
Ας ξεκολήσουμε λοιπόν απ αυτό το πράγμα, και ας επικεντρωθούμε στο να φέρουμε τα παιδάκια στα αναλόγια.
Αυτό που δεν υπάρχει σήμερα είναι μεράκι και όχι Πριγγος ή Στανίτσας.
Εδώ όντως μιλάμε μουσικά πλέον! Θα διαφωνήσω καθέτως: σήμερα πιστεύω κι εγώ, όπως κι ο κ. Λιναρδάκης, ότι δεν υπάρχουν ψάλτες που ακουστικά να σου δίνουν την αίσθηση του Πρίγγου και του Στανίτσα. Ομολογώ ότι κάποιοι τους θυμίζουν λίγο. "Αντάξιοι" όμως, όπως γράφετε, ΜΕ ΤΙΠΟΤΑ (τουλάχιστον κατ' εμέ, δικαίωμα του καθενός να διαφωνεί).
Οι Ταλιαδώρος, Καραμάνης, Χρύσανθος είναι μεγάλοι ψάλτες, ο τελευταίος όμως (ο μέγιστος κατ' εμέ, το έχω δηλώσει!) μας άφησε χρόνους και κανείς δεν τον διεδέχθη (ο Σπυριδόπουλος, που επιτελούσε άριστα τότε το ρόλο του λαμπαδάριου, δεν είναι αυτός που ήτανε), ο δεύτερος είναι πλέον περασμένης ηλικίας, ο πρώτος κρατάει ακόμα φωνητικά, παρά τα χρόνια του (απίστευτο πραγματικά!), δεν έχει όμως την αίγλη του παρελθόντος.

Για τα παιδάκια στα αναλόγια και το μεράκι, μαζί σας! Θα γράψω πιο αναλυτικά άλλη φορά.
 

Αθωνίτης

Παλαιό Μέλος
Εδώ όντως μιλάμε μουσικά πλέον! Θα διαφωνήσω καθέτως: σήμερα πιστεύω κι εγώ, όπως κι ο κ. Λιναρδάκης, ότι δεν υπάρχουν ψάλτες που ακουστικά να σου δίνουν την αίσθηση του Πρίγγου και του Στανίτσα. Ομολογώ ότι κάποιοι τους θυμίζουν λίγο. "Αντάξιοι" όμως, όπως γράφετε, ΜΕ ΤΙΠΟΤΑ

Ευχαριστω για το δικαίωμα να διαφωνήσω.Μην ξεχνάτε κ.Νικο την αντιμετώπηση που είχαν οι Κων/πολιτες απένατι στον Πρίγγο μετά τον Ναυπλιώτη και την αντιμετώπηση που είχαν με τον Στανίτσα οι Αθηναίοι και οι Πολίτες.Δυστιχώς μετά τον θανατο καποιου έρχεται η καταξίωση...

Τωρα για τα παιδάκια, πρέπει να το κοιτάξετε όλοι σας οι ενεργοι πρωτοψάλτες και λαμπαδάριοι.
Συγκροτήστε χορούς.Σταματήστε επιτελους αυτήν την περιφρόνηση στους γυρω σας.Δωστε βαση στα παιδιά.
Δυστιχως έχω περιπτωση ψάλτη γνωστού, πρωτοψάλτη μητροπολιτικού ναού που ούτε στο χερουβικό δεν ανοιγει μουσικό βιβλίο.Και έχει διπλα του κόσμο και δεν τον ενδιαφέρει τίποτα παρα μόνο η επίδειξη του και πως θα πει το "τριάδι". (Εδώ έγκειται η πνευματικότητα που έλεγα...για να μην ξεχνιόμαστε).
Και έχω περίπτωση πρωτοψάλτη ναού της ίδιας μητροπόλεως που κάθε Τετάρτη και Παρασκευή κάνει μάθημα 5-6 άτομα σπίτι του, αυτά που θα πούνε την Κυριακή ή μεγάλη γιορτή..και την Κυριακή το πρωί περνά απο τα σπίτια των παιδιών και τα παίρνει με το αυτοκινητο του...
Αυτό θα πεί αγάπη καταρχάς στον Θεό που υμνει και σαυτό που κάνει, αλλα και στα παιδάκια που ασχολείται... αφιλοκερδώς παρακαλώ.Και εδώ ξαναεπιστρέφουμε στην πνευματικότητα...γιατί μην ξεχωριζετε ποτέ την μουσική απτην πνευματική καλιέργεια και κατάσταση του εκάστοτε ψάλτη.
Και επειδη τείνω να παρεξηγηθώ ...όταν μιλώ για πνευματικότητα δεν λέω να πάρει το κομποσχοίνι στο χέρι ο ψαλτης κ.τ.λ. αλοίμονο δεν λέω αυτό.Απλά δείξτε αγάπη, αφοσίωση, ψυχική ηρεμία, ταπέινωση...και όλα ταλλα έρχονται.

Χαίρετε.
 

Ψάλτης εν Χίω

Νέο μέλος
Το ζήτημα που έθεσε ο συντονιστής του φόρουμ είναι πρώτης γραμμής. Κατά τη γνώμη μου η επίδειξη ευσεβισμού, δακρύων και "συντετριμένης καρδίας" ολίγα έχει να κάνει με τη μεγαλειώδη ιεροψαλτική απόδοση. Κακά τα ψέματα, φίλοι/ες μου. ΔΕΝ υπάρχουν Φ Ω Ν Ε Σ. Αυτό που λέω, δυστυχώς έχει τεκμηριωθεί τουλάχιστον για την όπερα από αρκετούς μουσικοκριτικούς. Οι αιτίες είναι άγνωστες. Ίσως η διατροφή, οι ορμόνες, η μόλυνση του περιβάλλοντος κ.α. Ύστερα, ένα ζήτημα είναι ο δείχτης νοημοσύνης του ψάλτη. Στην εποχή του Πέτρου, ακόμα και του Ναυπλιώτη, για να φτάσεις σ'αυτό το επίπεδο εμπειρογνωμοσύνης δεν θα έπρεπε να έχεις τυχαία νοητική ρώμη. Απλώς, δέστε ΣΗΜΕΡΑ ποιοί πάνε να γίνουν παπάδες: Οι χειρότεροι, από πλευράς απόδοσης μαθητές, οι σκράπες.. Αντιθέτως,μέχρι τον 20ο αιώνα στα Βαλκάνια, το παπαδαριό αποτελούσε τη διανοητική ελίτ, συχνά μάλιστα αναδύονταν κι από ταπεινές κοινωνικές τάξεις. Ένα άλλο ζήτημα είναι η εργατικότητα, τόσο περιφρονημένη αξία στην ελληνική νεόπλουτη κοινωνία, μια αξία που σπάνια αποδίδει φράγκα στους εργάτες του αναλογίου. Αυτή η εργατικότητα(που αφορά Μελέτη), αν συνδυαστεί με δεκαετίες ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ-και εξοντωτικής..- επιτέλεσης ΣΤΟ ΝΑΟ δίνει τον μεγάλο ψάλτη. Κάτι ακόμα: Είναι ο ίδιος Στανίτσας που ψέλνει τον καλοφωνικό "εν τη βροντώσει.." κι ο Στανίτσας 35άρης δίπλα στον Πρίγγο;Ο ίδιος στα χρόνια της δικτατορίας στους Αμπελόκηπους;kατά τη γνώμη μου, ΟΧΙ!
 
Top