Σάββατο Ακαθίστου-Καταβασίες

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Το Σάββατο του Ακαθίστου Ύμνου στον Όρθρο το Τριώδιο προβλέπει καταβασίες. Στις πρώτες 4 ωδές έχει τις καταβασίες του κανόνος του Ακαθίστου, ενώ στις επόμενες τέσσερις τους ειρμούς του δευτέρου τετραωδίου. Αυτό με παραξένεψε πολύ. Πρόκειται για λάθος ή άλλη διάταξη; Είναι δυνατόν να υπάρχουν καταβασίες από διαφορετικούς κανόνες;

Τα Δίπτυχα δεν προβλέπουν καταβασίες, αλλά μόνο τους τελευταίους ειρμούς των ωδών γ', στ', η', θ', όπως κάθε ημέρα.

Εμείς ψάλλαμε τον Ακάθιστο ύμνο το απόγευμα της Παρασκευής με Απόδειπνο και το Σάββατο πρωί με τον Όρθρο.
 

Γιώργος Πυργάκης

Γιώργος Πυργάκης
Το Σάββατο του Ακαθίστου Ύμνου στον Όρθρο το Τριώδιο προβλέπει καταβασίες. Στις πρώτες 4 ωδές έχει τις καταβασίες του κανόνος του Ακαθίστου, ενώ στις επόμενες τέσσερις τους ειρμούς του δευτέρου τετραωδίου. Αυτό με παραξένεψε πολύ. Πρόκειται για λάθος ή άλλη διάταξη; Είναι δυνατόν να υπάρχουν καταβασίες από διαφορετικούς κανόνες;
Τους ειρμούς τους έχει, για να ψαλλούν στο τέλος των ωδών, όταν ο όρθρος τελεσθεί τη Παρασκευή εσπέρας, μαζί με την ακολουθία του Ακαθίστου Ύμνου, ενώ οι καταβασίες υπάρχουν, για να ψαλλούν το Σάββατο το πρωί στον όρθρο, αν η ακολουθία του Ακαθίστου Ύμνου εψάλη στο Απόδειπνο.

Τα Δίπτυχα δεν προβλέπουν καταβασίες, αλλά μόνο τους τελευταίους ειρμούς των ωδών γ', στ', η', θ', όπως κάθε ημέρα.
Αυτό το προβλέπουν, για την Παρασκευή εσπέρας (στην περίπτωση δηλαδή που ο Ακάθιστος Ύμνος πρόκειται ψα ψαλλεί στον όρθρο). Μία σελίδα όμως μπροστά, που δίνουν τη διάταξη του όρθρου για την περίπτωση που ο Ακάθιστος εψάλη στο Απόδειπνο, προβλέπονται καταβασίες οι ειρμοί: "Ανοίξω το στόμα μου..." "Καταβασίαι οι ειρμοί 'Ανοίξω το στόμα μου' 'Την τιμιωτέραν' 'Άπας γηγενής'.").

Εμείς ψάλλαμε τον Ακάθιστο ύμνο το απόγευμα της Παρασκευής με Απόδειπνο και το Σάββατο πρωί με τον Όρθρο.
Και εμείς το ίδιο.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Εμείς ψάλλαμε τον Ακάθιστο ύμνο το απόγευμα της Παρασκευής με Απόδειπνο και το Σάββατο πρωί με τον Όρθρο.

Δύο φορές δηλαδή; :eek::eek::eek::eek:
 

Γιώργος Πυργάκης

Γιώργος Πυργάκης
Δύο φορές δηλαδή; :eek::eek::eek::eek:

Το πρόσεξα και εγώ, αλλά μάλλον εννοεί μόνο τον κανόνα, όπως άλλωστε γίνεται. Δεν νομίζω να εννοεί και τις δ στάσεις. Μπορεί όμως και να τον έψαλλαν 2 φορές. Ας το διευκρινήσει όταν δει τα μηνύματα.
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Δύο φορές δηλαδή; :eek::eek::eek::eek:

Και οι ναοί που τελούν δύο φορές το Απόδειπνον και το πρωί ξανά Όρθρο.
Με όλο τον σεβασμό θεωρώ αυτά τα πράγματα υπερβολικά (όσο αφορά τις επαναλήψεις). Από την στιγμή που το ΤΜΕ και τα ΔΙΠΤΥΧΑ προβλέπουν για το ΣΑΒΒΑΤΟ του ΑΚΑΘΙΣΤΟΥ ΥΜΝΟΥ την τέλεση και στο Απόδειπνο αλλά και στον Όρθρο η γνώμη μου είναι πως εφόσον γίνουν δύο ακολουθίες να τελεσθούν κατά σειρά και κατά τις διατάξεις του ΤΜΕ το Απόδειπνο (ως α' ακολουθία) και ο Όρθρος (ως β' ακολουθία). Μάλιστα θα έχει τελεσθεί σωστά ο Όρθρος και το πρωί μπορούν να ψαλλούν προ της Θείας Λειτουργίας οι (λιτές) ώρες και Ψαλτήριον.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Πάντως είναι σωστές οι διατάξεις.
Εννοείται ότι στην περίπτωση που ψαλλεί ο Ακάθιστος Ύμνος στον Όρθρο στο τέλος κάθε ωδής λέμε τον ΕΙΡΜΟ του τελευταίου Κανόνος.
Όταν μπαίνουν δηλαδή τα Τετραώδια δε λέμε στο τέλος τους Ειρμούς της Θεοτόκου αλλά τον ειρμό του τελευταίου Κανόνος.
Στον Όρθρο χωρίς Ακάθιστο Ύμνο ψάλλονται οι Ειρμοί του Κανόνος της Θεοτόκου (κι όχι των Τετραωδίων) ομαδικά κατά την συνήθη ενοριακή πράξη.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Το Σάββατο του Ακαθίστου Ύμνου στον Όρθρο το Τριώδιο προβλέπει καταβασίες. Στις πρώτες 4 ωδές έχει τις καταβασίες του κανόνος του Ακαθίστου, ενώ στις επόμενες τέσσερις τους ειρμούς του δευτέρου τετραωδίου. Αυτό με παραξένεψε πολύ. Πρόκειται για λάθος ή άλλη διάταξη; Είναι δυνατόν να υπάρχουν καταβασίες από διαφορετικούς κανόνες;
Αυτό προβλέπει και το Τριώδιον αλλά και τα Δίπτυχα 2011:

"Ἐν τῷ τέλει ἑκάστης ᾠδῆς (ἄχρι τῆς ε΄) καταβασίαι οἱ εἱρμοὶ τοῦ Ἀκαθίστου."...
"᾿Εν τέλει τῆς ϛ΄ καὶ τῶν λοιπῶν ᾠδῶν, καταβασία ψάλλεται ὁ ἑκάστοτε εἱρμὸς τοῦ β΄ τετραῳδίου."...
"Εἶτα «Αἰνοῦμεν, εὐλογοῦμεν» καὶ ὁ εἱρμὸς «Τὸν ποιητὴν τῆς κτίσεως»."
... "ἐπισφραγιζομένη μετὰ τοῦ εἱρμοῦ «᾿Ησαΐα, χόρευε»."



Τα Δίπτυχα δεν προβλέπουν καταβασίες, αλλά μόνο τους τελευταίους ειρμούς των ωδών γ', στ', η', θ', όπως κάθε ημέρα.

Προβλέπουν Καταβασίες.
Δείτε παραπάνω τί γράφουν τα ΔΙΠΤΥΧΑ 2011.
Στην περίπτωση που δεν ψαλεί ο Ακάθιστος στον Όρθρο προβλέπει:

Καταβασίαι οἱ εἱρμοὶ «Ἀνοίξω τὸ στόμα μου»· «Τὴν τιμιωτέραν», «῞Απας γηγενής».

Εμείς ψάλλαμε τον Ακάθιστο ύμνο το απόγευμα της Παρασκευής με Απόδειπνο και το Σάββατο πρωί με τον Όρθρο.
Εννοείται ότι ξανα- είπαν οι Κληρικοί όλες τις στάσεις το πρωί;
Δε νομίζω ότι αυτή είναι η πρόθεση του ΤΜΕ όταν προβλέπει την τέλεση του Ακαθίστου με Απόδειπνο ή με Όρθρο.
 

goldengreek25

Μέλος
Τι θα ήταν τας διατάξεις για την αγρυπνία σ'αυτή την εορτή (π.χ. ξέρετε κανείς τι κάνουν στην Ι.Μ. Διονυσίου στην αγρυπνία);
 
Top