Σαργιώτης Δημήτριος
Παλαιό Μέλος
Χαίρετε σε όλους, η Παναγιά μαζί μας. Για ποιον ομόειρμο κανόνα ομιλούν τα δίπτυχα, αντί αυτόν του ακαθίστου, να ψαλλεί αύριο Σάββατο εις τον όρθρον; Το αναφέρει ως σημείωση με αστερίσκο.
* Εἶναι δυνατὸν σήμερον νὰ παραλειφθοῦν τὰ τετραῴδια (τὰ ὁποῖα περιέχουν μαρτυρικὰ καὶ νεκρώσιμα τροπάρια), «διὰ τὸ τῆς ἡμέρας ἑορτάσιμον», ὡς σημειοῖ καὶ ὁ ὅσιος Νικόδημος ἐν τῷ Θεοτοκαρίῳ αὐτοῦ, ἂν ἀντὶ τῶν τετραῳδίων συμψαλῇ εἰς πάσας τὰς ᾠδὰς καὶ δεύτερος κανὼν τῆς Θεοτόκου, ὁμόηχος καὶ ὁμόειρμος μὲ τὸν τῆς ᾿Ακαθίστου, ὃν βλέπε ἐν τέλει τοῦ ὡς ἄνω Θεοτοκαρίου. ᾿Εν τοιαύτῃ περιπτώσει καὶ μετὰ τὴν ϛ΄ ᾠδὴν ψάλλονται καταβασίαι οἱ εἱρμοὶ τοῦ κανόνος τοῦ ᾿Ακαθίστου.
* Ἢ ὁ ἕτερος ὁμόειρμος κανών, ἂν ὑπάρχῃ, καθόσον ὁ κανὼν τῆς ᾿Ακαθίστου προεψάλη ἤδη εἰς τὸ ἀπόδειπνον.
Συγγνώμη, τώρα πρόσεξα καί τήν ὑποσημείωση στήν ὁποία ἀναφέρεσαι, πού ὄντως ἀφορᾶ στόν ὄρθρο τοῦ Σαββάτου, ἀφοῦ ἔχει ψαλεῖ ὁ Ἀκάθιστος μέ τό μικρό Ἀπόδειπνο τό ἑσπέρας τῆς Παρασκευῆς.
Χρειαζόταν ὅμως ἡ προηγούμενη ἀπάντηση ἤ μᾶλλον ἡ ἀνάγνωση τῆς προηγούμενης ὑποσημείωσης γιά τήν κατανόηση τῆς δεύτερης.
Κατ᾿ ἀρχάς συγχαρητήρια γιά τό θέμα καί τίς ὑποσημειώσεις πού ἀνέδειξες καί οἱ ὁποῖες γιά πρώτη φορά τό 2014 καταγράφηκαν στά Δίπτυχα. Ὁμολογῶ ὅτι ἦταν κάτι πού δέν εἶχα πολυπροσέξει.Ακριβώς σ΄αυτην την περίπτωση και υποσημείωση αναφερόμουν. Υπέθεσα ότι θα παίρναμε κανόνα απ΄το θεοτοκάριο, αλλά πάλι με προβλημάτισε το "αν υπάρχη" της υποσημείωσης. Θα μπορούσε να αναφέρει "κανόνα εκ του θεοτοκαρίου". Εν πάση περιπτώση ψάλλαμε πάλι τον κανόνα του ακαθίστου με το δίειρμο τριώδιο. Ευχαριστώ για την ανάρτηση, το έχω κι εγώ το θεοτοκάριο.
Ποῖος ἔχει;
Τωμαδάκη Ν., «Μικρόν αγιορειτικόν Θεοτοκάριον της Ακαθίστου εορτής και το Θεοτοκάριον του Νικοδήμου», Επετηρίς Εταιρείας Βυζαντινών Σπουδών 32(1963)1-25.
Ποῖος ἔχει;
Τωμαδάκη Ν., «Μικρόν αγιορειτικόν Θεοτοκάριον της Ακαθίστου εορτής και το Θεοτοκάριον του Νικοδήμου», Επετηρίς Εταιρείας Βυζαντινών Σπουδών 32(1963)1-25.
Ἀπὸ Δευτέρα ...