ΣΤ΄ Διεθνές Συνέδριο ΙΒΜ, Αθήνα 21-24/10/2015 «Οἱ Τρεῖς Διδάσκαλοι: Χρύσανθος, Γρηγόριος, Χουρμούζιος καὶ ἡ Νέα Μέθοδος. 200ὴ ἐπέτειος: 1814/15-2015»

gr_anastasiou

Παλαιό Μέλος
ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΙΔΡΥΜΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑΣ

«Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης»

ΣΤ΄ ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΚΑΙ ΨΑΛΤΙΚΟ
Ἀθήνα, 21-24 Ὀκτωβρίου 2015

«Οἱ Τρεῖς Διδάσκαλοι: Χρύσανθος, Γρηγόριος, Χουρμούζιος καὶ ἡ Νέα Μέθοδος. 200ὴ ἐπέτειος: 1814/15 – 2015»

ΑΝΑΓΓΕΛΙΑ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
Τὸ ἀνὰ τριετία συγκαλούμενο ἀπὸ τὸ Ἵδρυμα Βυζαντινῆς Μουσικολογίας, ΣΤ΄ Διεθνὲς Συνέδριο, Μουσικολογικὸ καὶ Ψαλτικό, μὲ τὸν γενικὸ τίτλο «Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης», θὰ πραγματοποιηθεῖ τὸ τετραήμερο, Τετάρτη ἕως Σάββατο, 21-24 Ὀκτωβρίου 2015, στὴν Ἀθήνα. Τὸ φετινό, ἕκτο κατὰ σειρά, Συνέδριο συγκαλεῖται σὲ συνδιοργάνωση μὲ τὸ Τμῆμα Μουσικῶν Σπουδῶν τοῦ Ἐθνικοῦ καὶ Καποδιστριακοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν.
Τὸ φετινὸ Συνέδριο διατηρεῖ τὸν καθιερωμένο ἀπὸ τὰ προηγούμενα Συνέδρια διττὸ χαρακτῆρα· ἐπιστημονικὸ-μουσικολογικὸ καὶ ψαλτικὸ-καλλιτεχνικό. Ὁ σχεδιασμὸς αὐτὸς χωράει ὅλους τοὺς ἐπιστήμονες καὶ ψάλτες-μουσικολόγους καὶ ὅλους τοὺς ψάλτες-καλλιτέχνες καὶ ἐπιτρέπει τὴν ἐπιλογὴ τεσσάρων-πέντε Χορῶν Ψαλτῶν ἀπ’ τὴν Ἑλλάδα καὶ τὸ ἐξωτερικό.

θεματολογία
Kάτω ἀπ’ τὸν κεντρικὸ θεματικὸ ἄξονα «Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης», τὸ παρὸν συνέδριο θὰ ἔχει τὸ ἀκολουθο θέμα ἐπετειακῆς πραγμάτευσης, ὅπως προαναγγέλθηκε ἤδη κατὰ τὴν λήξη τοῦ Ε΄ Συνεδρίου (Δεκεμβριος 2012): «Οἱ Τρεῖς Διδάσκαλοι: Χρύσανθος, Γρηγόριος, Χουρμούζιος καὶ ἡ Νέα Μέθοδος. 200ὴ ἐπέτειος: 1814/1815 – 2015».
Καλοῦνται, λοιπόν, οἱ ἐπιστήμονες μουσικολόγοι καὶ οἱ μουσικολογοῦντες ψάλτες νὰ συμβάλουν στὴν ἀνάπτυξη τοῦ διαλόγου καὶ τὴν διασάφηση συγκεκριμένων ζητημάτων κατὰ τὶς ἀκόλουθες θεματικὲς πτυχές: :
• Ἱστορία,
• Θεωρία & Σημειογραφία,
• Μελοποιία – Μορφολογια.

ὀργάνωση – σχεδιασμὸς
Τὸ Συνέδριο θὰ πραγματοποιηθεῖ στὴν Ἀθήνα, στὸ κεντρικὸ κτήριο τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν, κατὰ τὴν περίοδο 21-24 Ὀκτωβρίου 2015, σύμφωνα μὲ τὸν ἀκόλουθο γενικὸ σχεδιασμό:

Τετάρτη 21 Ὀκτωβρίου 2015
• *βράδι: ἔναρξη - κεντρικὴ εἰσήγηση τοῦ Ὁμοτ. Καθηγητοῦ Γρηγορίου Θ. Στάθη – ψαλτικὴ ἐκδήλωση – δεξίωση

Πέμπτη 22 & Παρασκευὴ 23 Ὀκτωβρίου 2015
• πρωί: εἰδικὲς ἐπιστημονικὲς ἀνακοινώσεις
• ἀπόγευμα: εἰδικὲς ἐπιστημονικὲς ἀνακοινώσεις ἢ καὶ ὀλιγόλεπτες εἰσηγήσεις
• βράδι: ψαλτικὴ ἐκδήλωση (δυὸ χοροὶ ψαλτῶν)

Σάββατο 24 Ὀκτωβρίου 2015
• πρωί: εἰδικὲς ἐπιστημονικὲς ἀνακοινώσεις
• μεσημέρι: συζήτηση στρογγυλῆς τραπέζης – λήξη τοῦ Συνεδρίου

πρόσκληση
Καλοῦνται οἱ ἐπιστήμονες - ἐρευνητὲς τῆς θεωρίας καὶ πράξεως τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης, -πανεπιστημιακοὶ δάσκαλοι, μουσικολόγοι καὶ ψάλτες-, ποὺ ἀσχολοῦνται μὲ κάποια πτυχὴ τοῦ θέματος τοῦ Συνεδρίου, νὰ συμμετάσχουν στὸ Συνέδριο.

συμμετοχὴ
Ἡ συμμετοχὴ ἀφορᾶ εἴτε στὴν παρουσίαση ἐπιστημονικῆς ἀνακοινώσεως, διάρκειας 20 λεπτῶν τῆς ὥρας, κατὰ τὶς πρωϊνὲς θεματικὲς ἑνότητες, εἴτε σὲ ὀλιγόλεπτη παρουσίαση, διάρκειας 10 λεπτῶν τῆς ὥρας κατὰ τὶς ἀπογευματινὲς θεματικὲς ἑνότητες.
Κατὰ τὶς ἀπογευματινὲς συνεδριάσεις θὰ ὑπάρχει ἐπιπλέον ἡ δυνατότητα ἀναρτήσεως σχετικῶν πινάκων, δηλαδὴ φωτογραφιῶν σελίδων χειρογράφων – πινάκων θεωρητικῶν ζητημάτων – βιβλιογραφικῆς ἐνημερώσεως κ.ἄ. καθὼς καὶ παρουσιάσεως πρωτοτύπου ἠχητικοῦ ὑλικοῦ.
Καὶ βέβαια ζητεῖται συμμετοχὴ ψαλτῶν καὶ ἀκροατῶν, «πλῆθος τῶν μουσικῶν τε».
Γιὰ ὅλες τὶς περιπτώσεις συμμετοχῆς χρειάζεται νὰ ὑποβληθεῖ στὴν Ὀργανωτικὴ Ἐπιτροπὴ μέχρι 30 Μαΐου 2015 δήλωση μὲ τὴν σαφῆ διατύπωση τοῦ θέματος τῆς ἀνακοινώσεως καὶ περίληψη μέχρι 300 λέξεις, στὴν ἑλληνικὴ ἢ ἀγγλικὴ γλῶσσα, εἴτε μέσῳ τοῦ Easy Chair Conference System
https://easychair.org/conferences/?conf=icmp2015 (προτείνεται)
εἴτε μέσῳ ἠλεκτρονικοῦ ταχυδρομείου conference@ibyzmusic.gr
Οἱ προτάσεις συμμετοχῶν θὰ ἀξιολογηθοῦν μέχρι τὴν 31η Ἰουλίου ἀπὸ τὴν Ὀργανωτικὴ & Ἐπιστημονικὴ Ἐπιτροπή.

κόστος συμμετοχῆς
Τὸ κόστος συμμετοχῆς γιὰ κάθε ὁμιλητὴ ὁρίζεται στὰ 50 εὐρώ. Ἡ Ὀργανωτικὴ Ἐπιτροπὴ ἀδυνατεῖ νὰ καλύψει ὁποιαδήποτε περαιτέρω ἔξοδα, θὰ προτείνει ὅμως πιθανὲς ἐπιλογὲς διαμονῆς καὶ διατροφῆς σὲ εἰδικὲς γιὰ τοὺς συνέδρους τιμές.

τρόπος πληρωμῆς
Τὸ κόστος συμμετοχῆς θὰ καταβληθεῖ σὲ τραπεζικὸ λογαριασμό, ὁ ὁποῖος θὰ σημειώνεται στὴν ἐπιστολὴ ἀποδοχῆς τῆς Ὀργανωτικῆς Ἐπιτροπῆς πρὸς τοὺς ὁμιλητές.


Ὀργανωτικὴ καὶ ἐπιστημονικὴ Ἐπιτροπὴ
Γρηγόριος Θ. Στάθης, Ὁμότιμος Καθηγητὴς – Πρόεδρος
Ἀχιλλεὺς Χαλδαιάκης, Ἀναπλ. Καθηγητὴς – Γραμματεὺς
Δημήτριος Μπαλαγεῶργος, Ἐπίκ. Καθηγητὴς
Θωμᾶς Ἀποστολόπουλος, Ἐπικ. Καθηγητὴς
Φλώρα Κρητικοῦ, Ἐπικ. Καθηγήτρια

Γραμματεία, Συντονιστικὴ - Ἐκτελεστικὴ
Γρηγόριος Ἀναστασίου, Διδάκτωρ gr_anastasiou@yahoo.gr
Σεβαστὴ Μαζέρα-Μάμαλη, Διδάκτωρ
Γεώργιος Σμάνης, Διδάκτωρ

Τηλ. & Fax (+30)210 3843545
Κιν. Τηλ. (+30)6942576845
Web site: www.ibyzmusic.gr
E-mail: conference@ibyzmusic.gr
 

Attachments

  • anaggelia_call_for_papers_2015.pdf
    111.9 KB · Views: 63
Last edited:
γνωρίζει κάποιο μέλος εάν έχει αναρτηθεί κάπου το αναλυτικό πρόγραμμα του επερχομένου ΙΣΤ' Συνεδρίου του Ι.Β.Μ.;

ευχαριστώ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Καλή ἐπιτυχία!

http://www.ibyzmusic.gr/

http://www.ibyzmusic.gr/images/keimena/programma 2015_screen.pdf

image1_596_298.jpg
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Αλλο ένα σημαντικό συνέδριο για την τέχνη μας εξελίχθηκε και ολοκληρώθηκε.Η συμμετοχή μου ήταν για μένα ιδιαίτερη ευλογία, διότι άκουσα σημαντικές εισηγήσεις και είδα σπουδαίους της τέχνης μας τους οποίους είχα χρόνια να τους συναντήσω και άλλους είχα την ευκαιρία να τους γνωρίσω εκεί.Το συνέδριο ήταν άρτια οργανωμένο και αξίζουν συγχαρητήρια στους διοργανωτές.Οι εισηγήσεις ήταν κατασταλάγματα χρόνιων προσπαθειών των δημιουργών τους και έδωσαν απαντήσεις αλλά και προβλημάτισαν σχετικά με το αντικείμενο του συνεδρίου. Προκλήθηκαν συζητήσεις οι οποίες βοήθησαν στην διασαφήνιση αρκετών θεμάτων. Πρωταγωνιστής σε αυτές -τουλάχιστον σε αυτές που ήμουν παρόν-ήταν ο καθηγητής κ.Αλυγιζάκης. Ο καθηγητής κ.Στάθης, ήταν η ψυχή του συνεδρίου και ασφαλώς θα ένιωθε υπερήφανος διότι οι κόποι του καρποφόρησαν καρπούς ευκλεείς. Τι να πούμε για τους μαθητές του που συνεχίζουν το έργο του.Πιστεύω ότι πρόκειται για άριστους επιστήμονες αλλά και καλούς ανθρώπους.Ο Αχιλλέας Χαλδαιάκης τιμά τον διδάσκαλό του με την φιλοπονία του στην τέχνη μας .Ο φίλος, από τα φοιτητικά χρόνια, ο Θωμάς Αποστολόπουλος είναι κόσμημα του χώρου μας αλλά και όλοι οι υπόλοιποι και φυσικά και οι κυρίες της μουσικολογίας που με εξέπληξαν ευχάριστα. Εντονη και σημαντική-τουλάχιστον για μένα -ήταν και η παρουσία του δασκάλου μου άρχοντα Νεραντζή, ο οποίος αγωνιά για την έκφραση της ψαλτικής και παρενέβην γι αυτό το θέμα και στο συνέδριο. Ηταν εκεί και αρκετοί Ιεροψάλτες τους οποίους και γνώρισα από κοντά αφού τους περισσότερους τους είχα μόνο ακουστά.
Στο τέλος κάθε ημέρας υπήρχε συναυλιακό κλείσιμο με αρκετές χορωδίες.Ιδιαίτερα μου άρεσε η Χορωδία της Κορίνθου ''Κυριακός ο υμνογράφος'' με χοράρχη τον Αναστάσιο Γκιούλη.Ήταν άψογη χορωδία που έψαλλε με στιβαρότητα και ύφος τους ύμνους .
Η χορωδία των μαϊστόρων έγραψε για ακόμα μια φορά ιστορία με την παρουσία της ψάλλοντας το μέγιστο χερουβικό του Χουρμουζίου σε ήχο πρώτο.Οι υπόλοιπες χορωδίες είχαν καλή απόδοση και αξιοπρεπή παρουσία αλλά δεν μπορώ δυστυχώς- αφού το άκουσα- να μην πω ότι ακούστηκε ολόκληρο μάθημα που ήταν σε άγια να ψάλλεται σε δεύτερο και δοξολογία σε πολλούς στίχους να μην επανέρχεται - στις καταλήξεις- στον αρχικό της ήχο.Αυτά πρέπει να προσεχθούν και δεν δικαιολογούνται να συμβαίνουν από χορωδίες που επιθυμούν να συμμετέχουν σε τέτοια συνέδρια.
Όλα λοιπόν τα είχε το συνέδριο και φυσικά την αναγγελία του επόμενου με θέμα που έθεσε ο καθηγητής Στάθης και που έχει να κάνει με την μορφολογία και την αισθητική στην ψαλτκή, αν κατάλαβα καλά. Εύχομαι να είμαστε καλά και σε τρία χρόνια να ξαναβρεθούμε εκεί να τα ξαναπούμε.

Υ.Γ Χάρηκα που είδα και μέλη από το ψαλτολόγιο όπως οι: Π.Τζανάκος, Δ.Καραμπάσης, Γ.Αρβανίτης, Χ.Συμεωνίδης, Κ.Μπουσδέκης, Φωτόπουλος,Κωνσταντίνου,Α.Αετόπουλος,Γ.Λιάκος , Ν.Θάνος, κά
 
Last edited:

Tomeas Psaltikis

Νέο μέλος
6ο Διεθνές Μουσικολογικό και Ψαλτικό Συνέδριο
του Ιδρύματος Βυαντινής Μουσικολογίας της Ι. Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος

ΜΕΓΑΛΗ ΚΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ
ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΨΑΛΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑΣ
ΤΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΒΟΛΟΥ

Γράφει η Ζωή Ναούμ

Πραγματοποιήθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία, εξαιρετικά υψηλό επιστημονικό ενδιαφέρον και μεγάλη συμμετοχή στην Αθήνα, στο διάστημα 21 – 23 Οκτωβρίου 2015, το 6ο Διεθνές Μουσικολογικό και Ψαλτικό Συνέδριο, με το επίκαιρο θέμα: «Οι τρείς Διδάσκαλοι, Χρύσανθος, Γρηγόριος, Χουρμούζιος και η Νέα Μέθοδος Σημειογραφίας».
Το Συνέδριο πραγματοποιήθηκε από το Ίδρυμα Βυζαντινής Μουσικολογίας, σε συνδιοργάνωση με το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, υπό την ευλογία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου και με την οικονομική υποστήριξη της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου.
Η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και Αλμυρού, είχε αξιόλογη και πολυπρόσωπη εκπροσώπηση στο Συνέδριο με τον Τομέα Ψαλτικής Τέχνης και Μουσικολογίας. Επιστημονικές ανακοινώσεις έκαναν οι: Κωνσταντίνος Χαρ. Καραγκούνης Επίκουρος Καθηγητής Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Αθηνών, Κωστής Δρυγιανάκης, συνθέτης, μελετητής, ανθρωπολόγος, επιστημονικός συνεργάτης του Τομέα Ψαλτικής και Κωνσταντίνος Σαΐτης υποψήφιος διδάκτωρ Θεολογίας, με ειδίκευση στην Βυζαντινή Μουσικολογία, επιστημονικός συνεργάτης του Τομέα Ψαλτικής και Λαμπαδάριος του Ι. Ν. Αγ. Αχιλλείου Λαρίσης.
Οι εργασίες του Συνεδρίου έλαβαν χώρα στο κατάμεστο αμφιθέατρο «Αλ. Αργυριάδης» του κεντρικού Κτιρίου του Πανεπιστημίου, καθώς και στο κτίριο Κωστής Παλαμάς.
Χαιρετισμούς απηύθυναν:
Εκ μέρους της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και του Αρχιεπισκόπου, ο αιδεσιμολογιότατος π. Δημήτριος Νίκου, ο οποίος μεταξύ άλλων ευχήθηκε τα επιστημονικά συμπεράσματα του Συνεδρίου να είναι ψυχωφελή για κλήρο και λαό.
Εκ μέρους του Ιδρύματος Βυζαντινής Μουσικολογίας ο Πρόεδρός του κ. Γρηγόριος Στάθης, Ομότιμος Καθηγητής Βυζαντινής Μουσικολογίας, ο οποίος και χαρακτήρισε το Συνέδριο σημαντικό γεγονός, καθώς είναι το 3ο της εξαετίας 2009 – 2015, στην διάρκεια της οποίας όπως ο ίδιος είπε «μεγάλη και πολλαπλή κρίση έπεσε σαν σύννεφο μεγάλο και ζοφερό και σκέπασε και τον όμορφό μας τόπο, την Ελλάδα. Γεγονότα όπως το παρόν Συνέδριο είναι ξανοίγματα στον ουρανό και φωτεινές αναλαμπές, που θέλουν να κρατήσουν το πνεύμα ξάγρυπνο, και την βούληση σταθερή για συνέχιση και νέα δημιουργία». «Το θαύμα, όπως χαρακτηριστικά επεσήμανε, πάντοτε συντελείται, αρκεί να θέλεις και να μπορείς να το δείς, ή και να το προκαλείς κιόλας». Προσέδωσε στο συνέδριο «επετειακό χαρακτήρα», όπως γίνεται φανερό και από τον τίτλο του.
Χαιρετισμό απηύθυνε επίσης ο Γραμματέας του Ιδρύματος Αχιλλεύς Χαλδαιάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής ΤΜΣ του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο οποίος και κήρυξε την έναρξη των εργασιών του Συνεδρίου και προήδρευσε της πρώτης Συνεδρίας.
Εκ μέρους του ΕΚΠΑ και της Πανεπιστημιακής κοινότητας χαιρετισμό απηύθυνε η Κοσμήτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής κα Ελένη Καραμαλέγκου, η οποία επεσήμανε την διττή υπόσταση του Συνεδρίου, επιστημονική – ιστορική και καλλιτεχνική, έκανε ιδιαίτερη μνεία του χαμηλού μέσου όρου ηλικίας των συμμετεχόντων και χαρακτήρισε το Συνέδριο «Θεσμό» και «Διεθνές σημείο αναφοράς», καθώς αξιοσημείωτη υπήρξε και η συμμετοχή επιστημόνων από δέκα χώρες του εξωτερικού.
Ακολουθεί επιγραμματική αναφορά στις επιστημονικές ανακοινώσεις και τα συμπεράσματα του Συνεδρίου, καθώς προσεχώς αναμένεται η έκδοση του τόμου των πρακτικών με τις αναλυτικές εισηγήσεις.
Η θεματική της πρώτης ημέρας εργασιών του Συνεδρίου, αφορούσε στην ιστορική και κοινωνικοπολιτική εξέλιξη της μετάβασης από την παλαιά στην νέα μέθοδο αναλυτικής σημειογραφίας και την διεπιστημονική έρευνα που ασχολείται με τα μουσικοθεωρητικά ζητήματα της μεταρρύθμισης και περιελάμβανε τις Επιστημονικές Ανακοινώσεις των:
Χαραλάμπους Σπυρίδη, Καθηγητού Μουσικής Ακουστικής, Πληροφορικής του ΤΜΣ της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Αντωνίου Κωνσταντινίδη, Διδάκτορος Μουσικολογίας, μουσικοκριτικού, Θωμά Αποστολόπουλου, Επίκουρου Καθηγητού ΤΜΣ του Πανεπιστημίου Αθηνών, Κωνσταντίνου Χαρ. Καραγκούνη, Επίκουρου Καθηγητού Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Αθηνών, Μαρίας Αλεξάνδρου, Επίκουρου Καθηγήτριας του ΤΜΣ, του ΑΠΘ, π. Ιωσήφ Κουτσούρη, π. Νεκτάριου Πάρη, Επίκουρου Καθηγητού του ΤΜΣ του ΑΠΘ και Συμεών Κανάκη Μεταπτυχιακού Φοιτητή, Μιχαήλ Μαντζανά, Αντωνίου Αλυγιζάκη, τ. Καθηγητού του ΤΜΣ, του ΠΑ.ΜΑΚ, Εμμανουήλ Γιαννόπουλου, Λέκτορος ΤΜΣ του ΑΠΘ, Επίκουρου Καθηγητού Της Α.Ε.Α «Βελλάς» Ιωαννίνων, Γεωργίου Κωνσταντίνου, Διδάκτορος Μουσικολογίας, Φλώρας Κρητικού, Λέκτορος ΤΜΣ του Πανεπιστημίου Αθηνών, Άννας Μεσολωρά, υποψήφιας διδάκτορος, Παναγιώτη Παναγιωτίδη διδάκτορος Θεολογίας και Αριστείδη Μπαζμαδέλη και π. Γεωργίου Σταθόπουλου.
Η πρώτη ημέρα εργασιών του Συνεδρίου έκλεισε στην μεγάλη αίθουσα του Πανεπιστημίου Αθηνών, με τον χαιρετισμό του Πρυτάνεως του ΕΚΠΑ καθηγητού κ. Μελετίου – Αθανασίου Δημοπούλου, και την κεντρική εισήγηση του κ. Γρηγορίου Θ. Στάθη με θέμα: «Οι τρεις και η Νέα Μέθοδος της Ψαλτικής μας Τέχνης».
Η βραδυά έκλεισε μουσικά, με τον Χορό Ψαλτών «Οι Μαϊστορες της ψαλτικής Τέχνης», με χοράρχη τον Αχιλλέα Χαλδαιάκη. Ο Χορός ερμήνευσε τον χερουβικό Ύμνο Οι τα χερουβίμ, μέλος Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος (+ 1841), σε ήχο α΄.
Η Δεύτερη ημέρα εργασιών του Συνεδρίου περιελάμβανε τις επιστημονικές ανακοινώσεις των εισηγητών που ήρθαν στην Ελλάδα από το εξωτερικό, κυρίως αναφέρθηκαν στην διάδοση της νέας μεθόδου στις χώρες των Βαλκανίων και της Ευρώπης γενικότερα, και ήταν οι: Evgenia Ignatenko, Galina Alekseeva, Διδάκτωρ Μουσικολογίας, Καθηγήτρια του Ομοσπονδιακού Πανεπιστημίου Άπω Ανατολής, και Πρόεδρος του Συμβουλίου Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου του Βλαδιβοστόκ, Yulia Artamonova, ανεξάρτητη επιστήμων από την Ρωσία η οποία ζεί και εργάζεται στην Σερβία. Jaakko Olkinuora, Λέκτωρ της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αν. Φιλανδίας, Asen Atanasov, Ερευνητής Μουσικολόγος της Ακαδημίας Μουσικών σπουδών της Βουλγαρίας, Ivan Dimitrov, Ομότιμος Καθηγητής του ΕΚΠΑ, και Επίτιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου στης Σόφιας, Andrey Kasabov, Dimitri Kumbaroski, Gordana Blagojevic, Εθνογράφος, ερευνήτρια.
Περιελάμβανε επίσης και τις επιστημονικές ανακοινώσεις των:
Κωστή Δρυγιαννάκη, συνθέτη, μελετητή, ανθρωπολόγου, επιστημονικού Συνεργάτη του Τομέα Ψαλτικής Τέχνης και Μουσικολογίας της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου, Ναυσικάς Τσιμά, Πέτρου Παπαεμμανουήλ, Κωνσταντίνου Σαΐτη υποψήφιου διδάκτορος Θεολογίας, με ειδίκευση στην Βυζαντινή Μουσικολογία, επιστημονικού συνεργάτη του Τομέα Ψαλτικής Τέχνης και Μουσικολογίας της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου, και Λαμπαδαρίου του Ι. Ν. Αγ. Αχιλλείου Λαρίσης, Κωνσταντίνου Κατσίκη, Διδάκτορος Βυζαντινής Αρχαιολογίας, Κωνσταντίνου Σιάχου , Ιστορικού, μεταπτυχιακού φοιτητή ΕΚΠΑ.
Η δεύτερη μέρα εργασιών του Συνεδρίου έκλεισε στον Ιερό Ναό Ζωοδόχου Πηγής της οδού Ακαδημίας, με Ψαλτική εκδήλωση στην οποία συμμετείχαν:
Ο Χορός Ψαλτών του Συλλόγου Ιεροψαλτών Κορίνθου «Κυριακός ο υμνογράφος», με χοράρχη τον Αναστάσιο Γκιούλη.
Η χορωδία της Σχολής Εκκλησιαστικής Μουσικής της Αρχιεπισκοπής της Μπάτσκας «Ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός», με χοράρχη τον ιεροδ. Ιερόθεο.
Οι εργασίες της Τρίτης ημέρας του Συνεδρίου πραγματοποιήθηκαν στην κατάμεστη επίσης αίθουσα του κτιρίου «Κωστής Παλαμάς», και περιελάμβανε τις επιστημονικές ανακοινώσεις των:
Γεωργίου Σμάνη, Μιλτιάδη Παππά, Διδάκτορος Μουσικολογίας, Δημοσθένους Φιστουρή, Παντελεήμονος Ζαφείρη, Εθνομουσικολόγου, Σεβαστής Μαζέρα, Μουσικολόγου, πιανίστας, Διδάκτορος Βυζαντινής Μουσικολογίας, Κωνσταντίνου Λανάρα, Μουσικοδιδασκάλου, Αχιλλέως Χαλδαιάκη, Αναπληρωτή Καθηγητή ΤΜΣ του Πανεπιστημίου Αθηνών, Βασιλείου Σαλτερή, Ιωάννη Λιάκου, Διδάκτορος Μουσικολογίας, Επίκουρου καθηγητού της ΑΕΑ «Βελλάς» Ιωαννίνων, Ιωάννου Αρβανίτη, Διδάκτορος Μουσικολογίας, Βασιλείου Βασιλείου, Διδάκτορος Βυζ. Μουσικολογίας, Μιχαήλ Στρουμπάκη, Επίκουρου Καθηγητή της ΑΕΑ Κρήτης, Αντωνίου Αετόπουλου, Costin Moisil, University of Music, Bucharest, Peasant Museum και Αντωνίου Μιχελουδάκη.
Κατόπιν τούτων ο καθηγητής κ. Γρηγόριος Στάθης αφού ευχαρίστησε όσους εργάσθηκαν για την οργάνωση και διεκπεραίωση του Συνεδρίου, τους εισηγητές, τις πρυτανικές αρχές, τις χορωδίες που κόσμησαν το Συνέδριο με τις ψαλμωδίες τους καθώς επίσης και όσους φιλόμουσους το παρακολούθησαν, κήρυξε το πέρας των εργασιών του 6ου Διεθνούς Μουσικολογικού και Ψαλτικού Συνεδρίου και ανακοίνωσε τον τίτλο του επόμενου, του 7ου δηλαδή Συνεδρίου, ο οποίος θα είναι «Μορφολογία και Αισθητική της Ψαλτικής Τέχνης».
Η τρίτη και τελευταία ημέρα εργασιών έκλεισε μουσικά με την συμμετοχή των δύο χορών ψαλτών, που τίμησαν και λάμπρυναν με την συμμετοχή τους τις εργασίες του Συνεδρίου και ήταν:
Ο Χορός Ψαλτών «Οι Δομέστικοι της Δράμας» με χοράρχη τον Γρηγόριο Παπαεμμανουήλ.
Ο Χορός Ψαλτών «Οι Φιλαθωνίται», με χοράρχη τον Δημήτριο Μανούση.
 
Ευχαριστώ κι εγώ με τη σειρά μου τους διοργανωτές για την εξαιρετική και πάλι διοργάνωση του Στ΄ συνεδρίου και όλους τους εισηγητές για τις αξιόλογες εισηγήσεις που παρουσίασαν. Θερμά συγχαρητήρια σε όλες τις Χορωδίες, ιδίως στους ανανεωμένους "Μαϊστορες" υπό τον κ. Αχιλλ. Χαλδαιάκη για την εξαιρετική για μια φορά ακόμα απόδοση και στη Χορωδία από την Κόρινθο για την εξίσου εξαιρετική και δυναμική παρουσία. Η Χορωδία από τη Δράμα παρά τη φιλότιμη προσπάθεια που φαίνεται να καταβάλλει δεν απέδωσε τα αναμενόμενα ώστε να δικαιολογείται ο τίτλος που έδωσε μόνη στον εαυτό της (συμμερίζομαι την άποψη του Αντώνη Μιχελουδάκη). Η Χορωδία των "Φιλαθωνιτών" ήταν δεμένη αλλά κουραστική λόγω του γνωστού και αμφίβολου ψαλτικά ύφους του οποίου η γνησιότητα - ποιότητα - έκφραση οπωσδήποτε ελέγχεται.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ο Ομότιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Γρηγόριος Στάθης ομιλεί στην Κεντρική Αίθουσα του Πανεπιστημίου Αθηνών με θέμα: ''Οι Τρεις κι η Νέα Μέθοδος της Ψαλτικής μας Τέχνης''. Η εισήγηση δόθηκε στα πλαίσια του 6ου Διεθνούς Μουσικολογικού και Ψαλτικού Συνεδρίου του Ιδρύματος Βυζαντινής Μουσικολογίας της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.

http://www.pemptousia.gr/video/i-tris-ki-i-nea-methodos-tis-psaltikis-mas-technis/

https://player.vimeo.com/video/144977255?title=0&byline=0&portrait=0

stathis645.jpg
 
Last edited:
(†) Κωνσταντίνος Σαΐτης, Διδάκτωρ Θεολογίας.

Εις ένδειξη τιμής και σεβασμού στη μνήμη του αείμνηστου Κωνσταντίνου Σαΐτη αναρτούμε την τελευταία ομιλία του στο 6ο Διεθνές Συνέδριο του Ιδρύματος Βυζαντινής Μουσικολογίας με τίτλο: Οι τρεις Διδάσκαλοι: Χρύσανθος, Γρηγόριος, Χουρμούζιος και η Νέα Μέθοδος Σημειογραφίας. 200η επέτειος: 1814/15-2015». Θέμα της ομιλίας του είναι: ''Το Λέσβιο σύστημα και η Νέα Μέθοδος''.

http://www.pemptousia.gr/video/apocheretontas-ton-konstantino-saΐti-i-teleftea-omilia-tou/
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ο Ομότιμος Καθηγητής της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών Χαράλαμπος Σπυρίδης μιλάει στο 6ο Διεθνές Συνέδριο του Ιδρύματος Βυζαντινής Μουσικολογίας με τίτλο: Οι τρεις Διδάσκαλοι: Χρύσανθος, Γρηγόριος, Χουρμούζιος και η Νέα Μέθοδος Σημειογραφίας. 200η επέτειος: 1814/15-2015». Θέμα της ομιλίας του είναι: "Αριθμοίσιν Θεολογέειν και εκφράζεσθαι περί «Κόσμου»".

http://www.pemptousia.gr/video/arithmisin-theologein-ke-ekfrazesthe-peri-kosmou/

https://player.vimeo.com/video/199552729?title=0&byline=0&portrait=0

spyridis645.jpg
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ο Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ, Εμμανουήλ Γιαννόπουλος μιλάει στο 6ο Διεθνές Συνέδριο του Ιδρύματος Βυζαντινής Μουσικολογίας με τίτλο: Οι τρεις Διδάσκαλοι: Χρύσανθος, Γρηγόριος, Χουρμούζιος και η Νέα Μέθοδος Σημειογραφίας. 200η επέτειος: 1814/15-2015». Θέμα της ομιλίας του είναι: «Σύμμεικτα περί Νέας Μεθόδου».

http://www.pemptousia.gr/video/simmikta-peri-neas-grafis/

https://player.vimeo.com/video/200531784?title=0&byline=0&portrait=0

Giannopoulos645.jpg
 

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
Ανάμεσα στα πολλά άλλα που αναφέρονται στην ομιλία του κ. Γιαννόπουλου γίνεται λόγος για την ύπαρξη ενός πολύ ενδιαφέροντος αυτογράφου του Χουρμουζίου 1750 περίπου σελίδων που περιέχει Στιχηράριο μελοποιημένο από τον ίδιο:
"Και ήδη στο περσινό συνέδριο στην Θεσσαλονίκη αναφέρθηκε και παρουσιάστηκε εκτενώς το ογκώδες χειρόγραφο των 1750 περίπου σελίδων, όπου ο ίδιος ο Χουρμούζιος μελοποιεί κατ᾿ έννοιαν ιδιόμελα, προσόμοια, κανόνες και άλλα πολλά της ενιαυσίου ακολουθίας, στα 1826."

Παρά το ότι "παρουσιάστηκε εκτενώς" το χειρόγραφο στο Συνέδριο της Θεσσαλονίκης, δεν αναφέρεται καθόλου ο αριθμός του χειρογράφου παρά μόνο ότι βρίσκεται στη Βιβλιοθήκη Ψάχου.
Από αναζήτηση που έκανα στην ΠΕΡΓΑΜΟ με τις λέξεις-κλειδιά "Χουρμούζιος", "Χουρμουζίου", "Στιχηράριο" και "1826" δεν μπόρεσα να εντοπίσω το συγκεκριμένο χειρόγραφο.
Γνωρίζει κάποιος ποιος είναι ο αριθμός του χειρογράφου;

ΥΓ1: Φαντάζομαι ότι, όταν εκδοθεί η εισήγηση του κ. Γιαννόπουλου θα σημειώνεται, έστω σε υποσημείωση, η ακριβής ταυτότητα του χειρογράφου.
ΥΓ2: Είναι προς έπαινο του κ. Γιαννόπουλου το ότι ζητά δημοσίως από το βήμα του ομιλιτή να δημοσιευθεί το εν λόγω χειρόγραφο ( έστω ως e-book) δεδομένου ότι τα χειρόγραφα της βιβλιοθήκης Ψάχου έχουν φωτογραφηθεί αλλά παραμένουν δυσπρόσιτα για πολλούς ερευνητές.
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Οι μόνες ελευθέρας προσβάσεως σελίδες. Είναι στο Αρχείο Γρηγορίου, Φάκελλοι Η-Θ, Ι, Κ-Λ.
 

Attachments

  • Φάκ Η-Θ-1.jpeg
    569.8 KB · Views: 64
  • Φάκ Η-Θ-2.jpeg
    554.7 KB · Views: 43
  • Φάκ Ι-1.jpeg
    557.7 KB · Views: 22
  • Φάκ Ι-2.jpeg
    509.2 KB · Views: 26
  • Φάκ Κ-Λ-1.jpeg
    597.5 KB · Views: 23
  • Φάκ Κ-Λ-2.jpeg
    539.8 KB · Views: 29

petros

Παλαιό Μέλος
Οι μόνες ελευθέρας προσβάσεως σελίδες. Είναι στο Αρχείο Γρηγορίου, Φάκελλοι Η-Θ, Ι, Κ-Λ.

Οι εναλλακτικές θέσεις που είναι γραμμένες πάνω απο το κείμενο φαίνεται ότι είναι του ίδιου του Χουρμουζίου. Πιστεύετε ότι είναι μια εναλλακτική θέση γραφόμενη πάνω απο την κύρια ή καταγράφει την στενογραφικότερη θέση και απο πάνω την εκτενέστερη ή οτιδήποτε άλλο;
 
Last edited by a moderator:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
....
ΥΓ2: Είναι προς έπαινο του κ. Γιαννόπουλου το ότι ζητά δημοσίως από το βήμα του ομιλιτή να δημοσιευθεί το εν λόγω χειρόγραφο ( έστω ως e-book) δεδομένου ότι τα χειρόγραφα της βιβλιοθήκης Ψάχου έχουν φωτογραφηθεί


αλλά παραμένουν δυσπρόσιτα για πολλούς ερευνητές.

Καὶ λίγα λές. Ἔχουμε σχολιάσει πολλὲς πολλὲς φορὲς τὸ ἐν λόγω γεγονός καὶ τὴν ἀξιοσημείωτη μέχρι παρεξηγήσεως «ἀδυναμία» τῶν υπευθύνων νὰ διαθέσουν σὲ κοινὴ θέα καὶ πληροφόρηση τὸ περιεχόμενο τῆς Βιβλιοθήκης.

Ἀδυνατῶ ξανὰ καὶ ξανὰ νὰ ἀντιληφθῶ γιατὶ δὲν δημοσιεύεται ΑΚΟΜΗ ἡ συγκεκριμένη βάση δεδομένων. Φοβᾶται κάτι τὸ Τμήμα Μουσικών Σπουδών τοῦ ΕΚΠΑ; Ἔχει κατοχυρωθεί ἀπὸ κανέναν τὸ ὑλικό καὶ πρέπει πρώτα νὰ γίνουν δημοσιεύσεις; Δὲν ὑπάρχει κάποιος νὰ δώσει ἐξηγήσεις;
Ρητορικὰ μᾶλλον ἐρωτήματα ... δυστυχῶς.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Η Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ, Φλώρα Κρητικού, παρουσιάζει το θέμα: «Πρώιμες εξηγήσεις του Αποστόλου Ζαφειροπούλου». Πρόκειται για εισήγηση που πραγματοποιήθηκε στο 6ο Διεθνές Συνέδριο του Ιδρύματος Βυζαντινής Μουσικολογίας με τίτλο: Οι τρεις Διδάσκαλοι: Χρύσανθος, Γρηγόριος, Χουρμούζιος και η Νέα Μέθοδος Σημειογραφίας. 200η επέτειος: 1814/15-2015».

http://www.pemptousia.gr/video/proimes-exigisis-tou-apostolou-zafiropoulou-vizantini-mousikologia/

https://player.vimeo.com/video/203088106?title=0&byline=0&portrait=0

SynPsaltiki_Kritikou645.jpg
 
Top