[Ερώτηση] Ρωσικό τυπικό (Χαιρετισμοί της Θεοτόκου)

AchilleasG

Ἀχιλλέας Γαντζός
Αν και το θέμα είναι άσχετο με τις "ελληνικές" τυπικές διατάξεις που αναλύονται πάλιν και πολλάκις εδώ, ωστόσο θα ήθελα να ανοίξω αυτό το θέμα μιας και πουθενά δεν βρήκα κάτι σχετικό.

Θα ξεκινήσω από κάτι το οποίο παρατήρησα αυτές τις εβδομάδες της Μ. Τεσσαρακοστής κοιτώντας στο http://www.patriarchia.ru και είδα ότι τις Παρασκευές δεν τελούν τους Χαιρετισμούς της Θεοτόκου.

Γενικεύοντας την ερώτηση θα ήθελα να ρωτήσω τι είδους τυπικό έχουν οι σλαβόφωνες εκκλησίες και αν υπάρχει κάπου διαθέσιμο.

Τέλος, να ρωτήσω τους γνώστες της ρωσικής παράδοσης (και γλώσσης) αν υπάρχει παρόμοιο βιβλίο με τον Κώδικα εθιμοτυπίας της ΕτΕλλάδος που να περιγράφει το τελετουργικό το οποίο γίνεται σε κάθε Θ. Λειτουργία με τους υποδιακόνους, διακόνους κτλ.

Όποιος γνωρίζει ας μας κατατοπίσει σε αυτές τις παραδόσεις.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Δέν εἶναι ἄσχετο «με τις "ελληνικές" τυπικές διατάξεις ». Αὐτές παρέλαβαν.
Ἄν ἔψαχνες, θά ἔβρισκες. Ἔχει γραφεῖ ὅτι οἱ Χαιρετισμοί εἶναι μιά νεώτερη ἀκολουθία τῶν Πατριαρχικῶν Τυπικῶν (ΤΚΠ καί ΤΜΕ).
Τό ΤΑΣ πού διατηροῦν οἱ Ρῶσοι δέν τούς προβλέπει. Ὁμοίως καί τά Στουδιτικά.
Σέ ὅμορες Ὀρθόδοξες Σλαυόφωνες Ἐκκλησίες ἔχουν ἀρχίσει σιγά-σιγά νά καθιερώνονται.
Ὁ Ἄκάθιστος ὅμως (μέ ὄρθρο φυσικά) εἶναι κάτι πού προβλέπεται ἀπό τά προμνημονευθέντα τυπικά, κάτι πού βλέπουμε καί στό ρεπορτάζ τῆς Ρωσικῆς Ἐκκλησίας, πού μᾶς ἔδειξες.


 

AchilleasG

Ἀχιλλέας Γαντζός
Σχετικά με το επίσημο τυπικό που ακολουθούν γνωρίζετε κάτι?
Κάπου εντόπισα αυτόhttp://www.rop.ru/produkt/book_item.php?r=297


Υ.Γ. Το 'ελληνικές' το έγραψα με την έννοια της ελληνικής γλώσσας και όχι ως προς την ΄παράδοση΄ τους.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Σχετικά με το επίσημο τυπικό που ακολουθούν γνωρίζετε κάτι?
Κάπου εντόπισα αυτόhttp://www.rop.ru/produkt/book_item.php?r=297


Υ.Γ. Το 'ελληνικές' το έγραψα με την έννοια της ελληνικής γλώσσας και όχι ως προς την ΄παράδοση΄ τους.
Δέν εἶμαι ὁ είδικότερος στό φόρουμ γι᾿ αὐτό. Ἄλλοι γνωρίζουν περισσότερα.
Ὁπωσδήποτε ἔχουν προβεῖ σέ ἐκδόσεις, ὅπως ἐμεῖς. Ἀπ᾿ ὅ,τι γνωρίζω στηρίζεται στό ΤΑΣ μέ κάποιες τροποποιήσεις.
Δές καί στούς παρακάτω συνδέσμους σχετικά:
http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=144&t=967#p3295
http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=144&t=967#p3321

Γιά τό ἄλλο, φυσικά τά ἑλληνικά μετέφρασαν κατ᾿ ἀρχάς οἱ ἅγιοι Κύριλλος καί Μεθόδιος καί μετά ἄλλοι ἱεραπόστολοι καί ἀνανεωτές, ὅπως ὁ ἅγιος Μάξιμος Γραικός καί ἄλλοι. Οἱ πηγές ἦταν ἑλληνικές.
Μεσολαβεῖ μεγάλο διάστημα αἰώνων. Μή ξεχνᾶμε ὅτι καί τό ΤΚΠ μεταφράστηκε στή σλαβωνική [δές ἐδῶ], δέν τηρήθηκε ὅμως στή Ρωσία.

 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
π. Μάξιμος;109526 said:
Ἄν ἔψαχνες, θά ἔβρισκες. Ἔχει γραφεῖ ὅτι οἱ Χαιρετισμοί εἶναι μιά νεώτερη ἀκολουθία τῶν Πατριαρχικῶν Τυπικῶν (ΤΚΠ καί ΤΜΕ).
Τό ΤΑΣ πού διατηροῦν οἱ Ρῶσοι δέν τούς προβλέπει. Ὁμοίως καί τά Στουδιτικά.

Νομίζω ότι το Τυπικόν Σωτήρος Μεσσήνης δεν προβλέπει μεν την ακολουθία στην σημερινή της μορφή, προβλέπει όμως την ακολουθία της Πρεσβείας. (presbeia.png και presbeia2.png)

Ιδιαίτερη εντύπωση μου προκαλούν στο τυπικό αυτό (Τυπικόν Σωτήρος Μεσσήνης) οι διατάξεις της τελευταίας Παρασκευής όπου σαφώς οι Οίκοι λέγονται "εφ' εσπέρας". (akathistos.png και akathistos2.png)
 

Attachments

  • presbeia.png
    14.2 KB · Views: 16
  • presbeia2.png
    23.1 KB · Views: 13
  • akathistos.png
    14 KB · Views: 11
  • akathistos2.png
    29.8 KB · Views: 12

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Γιά τήν ἀκολουθία τῆς «πρεσβείας» ἐδῶ.
Γιά ἄλλη μιά φορά ἀποδεικνύεται ὅτι τά νεώτερα Πατριαρχικά Τυπικά βεβαίως κάπου στηρίζονται καί κάτι συγχωνεύουν. Δέν εἶναι ἁπλᾶ ἡ ἁπλοποίηση τοῦ ΤΑΣ.
Στουδιτικά γράφοντας ἐγώ, περισσότερο ἐννοοῦσα τό ᾀσματικό ΤΑγΣ, σέ σχέση μέ τούς Ρώσους καί τήν προηγούμενη παραπομπή μου, ὅπου δέν προβλέπεται καθόλου, ὅπως καί στό ΤΕ.
Σχετικά μέ τό Μεσσήνης· «Τὰ δὲ τριῴδια ψάλλομεν εἰς τὸν ὄρθρον». Ἐξ αὐτῶν καταρτίστηκε καί ἡ ἀκολουθία τοῦ Μ. Κανόνος στό Ἀπόδειπνον στά νεώτερα Πατριαρχικά Τυπικά, ὅπως καί τῆς Ἀκαθίστου ἀντίστοιχα, διατηρῶντας ὅμως καί τίς διατάξεις μετ᾿ ὄρθρου.
Στό ΤΕ μόνον στόν ὄρθρο τῆς Παρασκευῆς τῆς Ε΄ Ἑβδομάδος.


 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
π. Μάξιμος;109545 said:
Γιά ἄλλη μιά φορά ἀποδεικνύεται ὅτι τά νεώτερα Πατριαρχικά Τυπικά βεβαίως κάπου στηρίζονται καί κάτι συγχωνεύουν.
Δέν εἶναι ἁπλᾶ ἡ ἁπλοποίηση τοῦ ΤΑΣ.

Αν και off topic...
Αφ' ενός μεν δεν είναι "ευαγγέλιο" το ΤΜΕ, το οποίο εμπεριέχει και λάθη και ασάφειες, αλλά η μείωση του κύρους του ισχύοντος τυπικού (να βλέπουμε δηλαδή παντού λάθη με μόνο οδηγό το ΤΑΣ) γίνεται δυστυχώς συστηματικά. Θέλει διάκριση και γνώση.
Και εγώ προσωπικά στο παρελθόν θεωρούσα κάποιες διατάξεις ανακριβείς αλλά η συστηματικότερη μελέτη των Τυπικών με οδήγησε σε αναθεώρηση αρκετών πραγμάτων.
Τολμώ να πώ πάντως ότι η παλινόρθωση του κύρους του ΤΜΕ έχει ξεκινήσει από τον νυν συντάκτη των ΔΙΠΤΥΧΩΝ (2007-2011) κ. Διονύσιο Μπιλάλη όταν οι περισσότεροι τυπικάριοι θεωρούσαν το ΤΑΣ ως οδηγό αλλά και το ΤΜΕ ως μια απλή οικονομία του ΤΑΣ...
 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Από το "Ελ. Βενιζέλος" και λίγο πριν πετάξω για Αλεξ/πολη να γράψω ότι όντως το Τυπικό του Πατριαρχείου Μόσχας (και του Σερβικού) είναι μια τροποποίηση του ΤΑΣ. Στη Βουλγαρία και την ΠΓΔΜ ακολουθείται σε γενικές γραμμές το ΤΜΕ και στη Ρουμανία κάτι μεταξύ των δύο (εκεί όπου υπήρξε ελληνική επιρροή κάπως υπερισχύει το ΤΜΕ).

Βιβλιογραφία υπάρχει πλουσιωτάτη στη Ρωσική και Σλαβονική. Εάν κάποιος θέλει περισσότερες πληροφορίες ας στείλει ΠΜ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Τέλος, να ρωτήσω τους γνώστες της ρωσικής παράδοσης (και γλώσσης) αν υπάρχει παρόμοιο βιβλίο με τον Κώδικα εθιμοτυπίας της Εκκ. Ελλάδος που να περιγράφει το τελετουργικό το οποίο γίνεται σε κάθε Θ. Λειτουργία με τους υποδιακόνους, διακόνους κτλ.

Όποιος γνωρίζει ας μας κατατοπίσει σε αυτές τις παραδόσεις.
 
Top