Οι ηχογραφήσεις του παρόντος θέματος είναι από τα στούντιο του Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας στα πλαίσια της Εκπομπής των Φίλων της Βυζαντινής Μουσικής και προέρχονται από το αρχείο της Laura Boulton, για το οποίο έγραψα εδώ πληροφορίες για την προέλευση και λεπτομέρειες για τον τρόπο που δούλεψα για τις αναρτήσεις αυτές. Οι εκπομπές του Θεοδώρου Χατζηθεοδώρου που δημοσιεύονται εδώ προέρχονται από τα πακέτα AWM 15004 και AWM 15006. Για την χρονολόγηση του πρώτου έγραψα στον παραπάνω σύνδεσμο ότι, χρονολογείται μεν στα 1960, όμως δεν αποκλείεται οι εγγραφές να είναι κατά τι παλαιότερες. Αλλά και για το δεύτερο, μνημονεύεται χρονολογία εγγραφής το 1963, αλλά μπορεί και πάλι να αφορά στο έτος που αντιγράφηκαν. Τα αρχεία του πρώτου πακέτου ήταν σε tracks, των οποίων πείραξα λίγο τον χωρισμό σύμφωνα με τη λογική που γράφω στον παραπάνω σύνδεσμο, ενώ του δευτέρου ήταν ενιαία ανά καρούλι και τα έκοψα εγώ. Σε κάθε περίπτωση, παραθέτω κάθε εκπομπή και σε tracks, και ενιαία.
Εντόπισα 15 εκπομπές στα αρχεία που αναρτήθηκαν, ενώ φαίνεται να υπάρχει άλλο ένα ακόμη δοξαστικό «Των Αγίων Πατέρων ο χορός» στο καρούλι αυτό που δεν έχει ανεβεί ακόμη.
Χαρακτηριστικό των εκπομπών αυτών είναι ότι, συνήθως, στην εκφώνηση του κάθε μέλους ανεφέρετο πρώτα ο εκάστοτε υμνογράφος του μέλους και μετά ο μελοποιός, συνήθως ο Ιωάννης ο Πρωτοψάλτης και ο Πέτρος ο Λαμπαδάριος (ή Πελοποννήσιος, τα επίθετα συνήθως εναλλάσσονται μέσα στην ίδια εκπομπή όταν έχει παραπάνω από ένα μέλη). Διακρίνεται έτσι μια προσπάθεια τεκμηρίωσης της ιστορικότητας των μελών. Τις πληροφορίες αυτές τις παραθέτω στην παρουσίαση των εκπομπών αυτών. Επίσης, η θεματολογία της κάθε εκπομπής μπορεί να είναι ενιαία, αλλά μπορεί και να ποικίλλει, παραθέτοντας μέλη πολλών ήχων. Αυτά που έχω ως επικεφαλίδες είναι δικές μου προσπάθειες οργάνωσης του περιεχομένου.
Προσωπικά άκουσα για πρώτη φορά εδώ τη χορωδία του Θεοδώρου Χατζηθεοδώρου. Το ισοκράτημα είναι κατά τι περισσότερο αρμονικό σε σχέση με ό,τι έχουμε συνηθίσει, εξυπηρετώντας τις ανάγκες μιας εποχής που η βυζαντινή μουσική πάλευε με την πολυφωνία, εφαρμόζοντας ίσως και τη συνηχητική γραμμή του Ψάχου. Μου άρεσε που οι έλξεις είναι περισσότερο ψαλτικές σε σχέση με άλλες αθηναϊκές χορωδίες της εποχής (π.χ. η έλξη του Βου προς το Γα), όπως επίσης και η τοποθέτηση, που δεν είναι τόσο οπερετική.
Παρακαλώ, πριν τον οποιονδήποτε σχολιασμό, περιμένετε να αναρτηθούν πρώτα οι 15 εκπομπές σε ισάριθμα μηνύματα ώστε να μη μπερδεύεται αυτός που θα τα δει μετά.
Ύμνοι Κυριακής του Θωμά (AWM RL 15004-1)
Χρονολογείται στα 1960, αλλά είναι από το πακέτο AWM 15004 για τη χρονολόγηση του οποίου έγραψα ήδη εδώ.
Δεν συμπεριλαμβάνεται σπικάζ, όμως στο συνοδευτικό χαρτάκι αυτό αναφέρονται τα ονόματα των μελοποιών.
1. Χριστός Ανέστη
2. Εσφραγισμένου του μνήματος, Πέτρου Λαμπαδαρίου
3. Σήμερον έαρ μυρίζει, Ιωάννου Πρωτοψάλτου
4. Μετά την εκ τάφου, Ιωάννου Πρωτοψάλτου
5. Μεθ' ημέρας οκτώ, Θεοδώρου Χατζηθεοδώρου
6. Ει και εν τάφω, Πέτρου Πελοποννησίου
Εντόπισα 15 εκπομπές στα αρχεία που αναρτήθηκαν, ενώ φαίνεται να υπάρχει άλλο ένα ακόμη δοξαστικό «Των Αγίων Πατέρων ο χορός» στο καρούλι αυτό που δεν έχει ανεβεί ακόμη.
Χαρακτηριστικό των εκπομπών αυτών είναι ότι, συνήθως, στην εκφώνηση του κάθε μέλους ανεφέρετο πρώτα ο εκάστοτε υμνογράφος του μέλους και μετά ο μελοποιός, συνήθως ο Ιωάννης ο Πρωτοψάλτης και ο Πέτρος ο Λαμπαδάριος (ή Πελοποννήσιος, τα επίθετα συνήθως εναλλάσσονται μέσα στην ίδια εκπομπή όταν έχει παραπάνω από ένα μέλη). Διακρίνεται έτσι μια προσπάθεια τεκμηρίωσης της ιστορικότητας των μελών. Τις πληροφορίες αυτές τις παραθέτω στην παρουσίαση των εκπομπών αυτών. Επίσης, η θεματολογία της κάθε εκπομπής μπορεί να είναι ενιαία, αλλά μπορεί και να ποικίλλει, παραθέτοντας μέλη πολλών ήχων. Αυτά που έχω ως επικεφαλίδες είναι δικές μου προσπάθειες οργάνωσης του περιεχομένου.
Προσωπικά άκουσα για πρώτη φορά εδώ τη χορωδία του Θεοδώρου Χατζηθεοδώρου. Το ισοκράτημα είναι κατά τι περισσότερο αρμονικό σε σχέση με ό,τι έχουμε συνηθίσει, εξυπηρετώντας τις ανάγκες μιας εποχής που η βυζαντινή μουσική πάλευε με την πολυφωνία, εφαρμόζοντας ίσως και τη συνηχητική γραμμή του Ψάχου. Μου άρεσε που οι έλξεις είναι περισσότερο ψαλτικές σε σχέση με άλλες αθηναϊκές χορωδίες της εποχής (π.χ. η έλξη του Βου προς το Γα), όπως επίσης και η τοποθέτηση, που δεν είναι τόσο οπερετική.
Παρακαλώ, πριν τον οποιονδήποτε σχολιασμό, περιμένετε να αναρτηθούν πρώτα οι 15 εκπομπές σε ισάριθμα μηνύματα ώστε να μη μπερδεύεται αυτός που θα τα δει μετά.
Ύμνοι Κυριακής του Θωμά (AWM RL 15004-1)
Χρονολογείται στα 1960, αλλά είναι από το πακέτο AWM 15004 για τη χρονολόγηση του οποίου έγραψα ήδη εδώ.
Δεν συμπεριλαμβάνεται σπικάζ, όμως στο συνοδευτικό χαρτάκι αυτό αναφέρονται τα ονόματα των μελοποιών.
1. Χριστός Ανέστη
2. Εσφραγισμένου του μνήματος, Πέτρου Λαμπαδαρίου
3. Σήμερον έαρ μυρίζει, Ιωάννου Πρωτοψάλτου
4. Μετά την εκ τάφου, Ιωάννου Πρωτοψάλτου
5. Μεθ' ημέρας οκτώ, Θεοδώρου Χατζηθεοδώρου
6. Ει και εν τάφω, Πέτρου Πελοποννησίου
Attachments
-
01 Χριστός Ανέστη.mp31.9 MB
-
Χορωδία Θεοδώρου Χατζηθεοδώρου - Ύμνοι Κυριακής του Θωμά (AWM RL 15004-1).mp322.3 MB
-
06 Ει και εν τάφω, Πέτρου Πελοποννησίου.mp32.4 MB
-
05 Μεθ' ημέρας οκτώ, Θεοδώρου Χατζηθεοδώρου.mp39.8 MB
-
04 Μετά την εκ τάφου, Ιωάννου Πρωτοψάλτου.mp33.4 MB
-
03 Σήμερον έαρ μυρίζει, Ιωάννου Πρωτοψάλτου.mp32.3 MB
-
02 Εσφραγισμένου του μνήματος, Πέτρου Πελοποννησίου.mp32.4 MB