Π. Σκαλτσῆ, Ἰωάννης Φουντούλης καί μυστική Λατρεία

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἕνα ἐνδιαφέρον ἄρθρο τοῦ Καθηγητοῦ τῆς Λειτουργικῆς τοῦ Ἀριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ἀπό τό περιοδικό ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ (Φεβρουάριος 2011), μέ τίτλο «Ἰωάννης Φουντούλης καί μυστική Λατρεία».
Πρόκειται γιά ἀφιέρωμα στόν μακαριστό Καθηγητή, ἐπί τῇ συμπληρώσει 3 ἐτῶν ἀπό τήν πρός Κύριον ἐκδημία του, καί ἀναφέρεται στό θέμα τῆς «μυστικῆς» ἀναγνώσεως τῶν εὐχῶν τῆς θ. λειτουργίας καί τῆς σημασίας τοῦ ὅρου «μυστικός».
Τό θέμα ἔχει ἀπασχολήσει παλαιότερον τό φόρουμ, ἔχουν κατατεθεῖ γνῶμες καί ἀπόψεις, καί σέ καμμία περίπτωση αὐτή ἠ ἀνάρτηση δέν ἀποτελεῖ συνέχεια διαλόγου διισταμένων ἀπόψεων.

 

Attachments

  • P.Skaltsis_I.Fountoulis_kai_mystikh_Latreia.pdf
    66.7 KB · Views: 74

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
π. Μάξιμος;109216 said:

Ἕνα ἐνδιαφέρον ἄρθρο τοῦ Καθηγητοῦ τῆς Λειτουργικῆς τοῦ Ἀριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ἀπό τό περιοδικό ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ (Φεβρουάριος 2011), μέ τίτλο «Ἰωάννης Φουντούλης καί μυστική Λατρεία».
Πρόκειται γιά ἀφιέρωμα στόν μακαριστό Καθηγητή, ἐπί τῇ συμπληρώσει 3 ἐτῶν ἀπό τήν πρός Κύριον ἐκδημία του, καί ἀναφέρεται στό θέμα τῆς «μυστικῆς» ἀναγνώσεως τῶν εὐχῶν τῆς θ. λειτουργίας καί τῆς σημασίας τοῦ ὅρου «μυστικός».
Τό θέμα ἔχει ἀπασχολήσει παλαιότερον τό φόρουμ, ἔχουν κατατεθεῖ γνῶμες καί ἀπόψεις, καί σέ καμμία περίπτωση αὐτή ἠ ἀνάρτηση δέν ἀποτελεῖ συνέχεια διαλόγου διισταμένων ἀπόψεων.


Λυπούμαι αλλά η διασταλτική ερμηνεία του κ. Σκαλτσή στα γραφέντα από τον άγιο Συμεών Θεσσαλονίκης περί μυστικών ευχών είναι μάλλον αυθαίρετη. Αναφέρομαι στο χωρίο της υποσημείωσης 29. Ο άγιος γράφει για την ακολουθία του Βαπτίσματος αναφερόμενος στις ευχές των αφορκισμών/ εξορκισμών οι οποίες λέγονται ανέκαθεν δημοσία και μάλλον εκφώνως. Επισυνάπτω και το σχετικό κμν. Επομένως είναι άστοχη η επίκληση φράσεων και πρακτικών όταν απομονώνεται από τα συμφραζόμενά τους. Δε γνωρίζω αν ο άγιος Συμεών έχει αναφερθεί υπέρ της εις επήκοον αναγνώσεως των ευχών στη Θ. Λειτουργία.


Δ.
 

Attachments

  • PG_Symeonis.jpg
    297.1 KB · Views: 29

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Λυπούμαι αλλά η διασταλτική ερμηνεία του κ. Σκαλτσή στα γραφέντα από τον άγιο Συμεών Θεσσαλονίκης περί μυστικών ευχών είναι μάλλον αυθαίρετη. Αναφέρομαι στο χωρίο της υποσημείωσης 29. Ο άγιος γράφει για την ακολουθία του Βαπτίσματος αναφερόμενος στις ευχές των αφορκισμών/ εξορκισμών οι οποίες λέγονται ανέκαθεν δημοσία και μάλλον εκφώνως. Επισυνάπτω και το σχετικό κμν. Επομένως είναι άστοχη η επίκληση φράσεων και πρακτικών όταν απομονώνεται από τα συμφραζόμενά τους. Δε γνωρίζω αν ο άγιος Συμεών έχει αναφερθεί υπέρ της εις επήκοον αναγνώσεως των ευχών στη Θ. Λειτουργία.


Δ.
Κι ἐγώ αὐτή τήν παραπομπή τήν πρόσεξα καί χωρίς νά ἔχω πάει στό κείμενο (εὐχαριστοῦμε γι᾿ αὐτό) σκέφθηκα ὅτι δέν θά ἀναφέρεται στή θ. λειτουργία γιά τούς χρόνους τοῦ Συμεών. Πλήν ὅμως τώρα βλέπω ὅτι ὁ μακαριστός Καθηγητής τό χρησιμοποίησε ἐπειδή παραπάνω ἀναφέρεται στήν διά τῆς κοινωνίας τελείωση τῶν μυστηρίων καί ὡς μιά γενικότερη ὑπόδειξη πρός τούς ἱερεῖς γιά τήν εὔκτακτη ἀνάγνωση τῶν εὐχῶν (συμφραζόμενα).
Αὐτό δέν μειώνει τό ἄρθρο τοῦ κ. Σκαλτσῆ, καθ᾿ ὅσον ἀναλύει τήν ἔννοια τοῦ «μυστικῶς», ὅπως εἴχαμε κάνει σέ ὑπάρχον θέμα, πού πιστεύω ὅτι σημαίνει μυσταγωγικῶς, μυστηριακῶς καί σέ καμμία περίπτωση κατά τό σεσιωπημένον. Ὅτι ἔτσι ἑρμηνεύθηκε δέν ὑπάρχει ἀμφιβολία.
Πιστεύω ἐπίσης ὅτι αὐτό πού γράφει ἐδῶ ὁ Θεόδωρος Ἀνδίδων στήν προτελευταία γραμμή «τοῦ πτώματος τοῦ κορυφαίου μυστικῶς κατά ταύτην τήν ὥραν ἀναμιμνήσκοντες» δέν σημαίνει «διαβάζω ἀπό μέσα μου».
Ἀλλοῦ εἶχα ὑποδείξει καί τήν ἐργασία τοῦ κ. Σκαλτσῆ τήν ἀναφερομένη στήν ὑποσ. 36, πού δέν εἶναι ψηφιοποιημένη.
Τέλος πάντων πολλά ἔχουν γραφεῖ, ὑπέδειξα ἀκόμη ἕνα ἄλλο ἄρθρο.

Ἐκεῖνο πού θά ρώταγα κι ἐγώ τόν κ. Καθηγητή, εἶναι πῶς ἡ ἀνάπτυξη τῶν ἀργῶν μελῶν γιά τήν κάλυψη τῶν εὐχῶν «πού ὁ ἱερέας διάβαζε "ἀπό μέσα του", ἐπιτροχάδην καί "μέ τό μάτι"» θά μπορέσει νά «ἀργήσει». Πιστεύω ὅτι ἱκανά βήματα ἔχουν γίνει.


 
Top