Πώς πρέπει να βγαίνει η φωνή στην ψαλτική;

ΑΛΕΞΙΟΣ ΝΙΚΟΛΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Φωτορεπόρτερ - Οπερατέρ Films Producer
Η δική μου γνώμη είναι ότι όταν ψάλλουμε θα πρέπει ο ήχος να βγαίνει από το στομάχι μας και μόνον
Βεβαίως για να μην πάθουμε διάφορα με τις φωνητικές χορδές πολύποδες κτλ
Επίσης είναι πολύ ευχάριστο να ψέλνει κάποιος καθαρά και η λέξη όπως και οι φθόγγοι να βγαίνουν με το κανονικό τους νόημα διότι αν έχετε προσέξει υπάρχει ένα ύφος οπού μερικοί μασούν τα λόγια τους και ο παρακολουθών ρωτάει τον διπλά του (τώρα τι ακριβώς λέει που είμαστε)
Η φωνή του κάθε ανθρώπου είναι μοναδική και έχει την δική της χροιά
Εμείς απλώς την χρωματίζουμε ανάλογα
Πρέπει λοιπόν να υιοθετήσουμε το δικό μας ύφος και χρώμα και όπως είπαν και οι παραπάνω συνάδελφοι το πρωί μαλακά και υστέρα σιγά σιγά να ανεβαίνουμε
Κάποιοι παίρνουν και κάτι καραμέλες οι οποίες ανοίγουν το λαιμό και οι οποίες σου παγώνουν τα λαιμά ρουφώντας αέρα και εκεί μπορεί να την πατήσεις άσχημα διότι έτσι παγωμένα πάνε και κάθονται όλα αυτά που δεν πρέπει επίσης στους νέους ναούς έχουν κλιματιστικό αυτό δεν είναι καλό ότι χειρότερο ξεραίνει το λαιμό
Τέλος αυτά είναι που εγώ πιστεύω
 

eleftheriou

Ανδρέας Ελευθερίου
Μια πολύ ενδιαφέρουσα άποψη από το Φωκίωνα Βάμβα περί "ρινοφωνίας" και "ρινωδίας". Ενδιαφέρων και ο τρόπος έκφρασης!

Εδώ ο Βάμβας μιλά για αυτό που ονομάζουμε "τοποθέτηση" της φωνής;
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Η δική μου γνώμη είναι ότι όταν ψάλλουμε θα πρέπει ο ήχος να βγαίνει από το στομάχι μας και μόνον
Βεβαίως για να μην πάθουμε διάφορα με τις φωνητικές χορδές πολύποδες κτλ
Επίσης είναι πολύ ευχάριστο να ψέλνει κάποιος καθαρά και η λέξη όπως και οι φθόγγοι να βγαίνουν με το κανονικό τους νόημα διότι αν έχετε προσέξει υπάρχει ένα ύφος οπού μερικοί μασούν τα λόγια τους και ο παρακολουθών ρωτάει τον διπλά του (τώρα τι ακριβώς λέει που είμαστε)
Η φωνή του κάθε ανθρώπου είναι μοναδική και έχει την δική της χροιά
Εμείς απλώς την χρωματίζουμε ανάλογα
Πρέπει λοιπόν να υιοθετήσουμε το δικό μας ύφος και χρώμα και όπως είπαν και οι παραπάνω συνάδελφοι το πρωί μαλακά και υστέρα σιγά σιγά να ανεβαίνουμε
Κάποιοι παίρνουν και κάτι καραμέλες οι οποίες ανοίγουν το λαιμό και οι οποίες σου παγώνουν τα λαιμά ρουφώντας αέρα και εκεί μπορεί να την πατήσεις άσχημα διότι έτσι παγωμένα πάνε και κάθονται όλα αυτά που δεν πρέπει επίσης στους νέους ναούς έχουν κλιματιστικό αυτό δεν είναι καλό ότι χειρότερο ξεραίνει το λαιμό
Τέλος αυτά είναι που εγώ πιστεύω

Ομοίως και εγώ το ίδιο κάνω.Το πρωί χαμηλές βάσεις και σταδιακά ανεβαίνουμε.
Ισως σας φανεί περίεργο,μα εμένα με βοήθησε,στην σωστή αρθρωση των λέξεων,ένα σεμινάριο θεατρικής παιδείας.Συνδυασμός κοιλιας-στομάχι για αναπνοή,οπότε καλή αρθρωση λέξων,χαλάρωση σωματική,αποτελεσμα:προσωπικό ύφος.Και κάτι υψηλές...λουκούμι!..:wink:
 

Lakedaimonios

Ευάγγελος Θεοδώρου
Μόλις εντόπισα το παραπάνω θέμα και είπα να καταθέσω την άποψη μου.

Το επάγγελμα του ψάλτη είναι επίπονο και αν κανείς επιθυμεί να διατηρήσει τη φωνητική του υγεία για μεγάλο χρονικό διάστημα θα πρέπει να ασχοληθεί σοβαρά και διαρκώς με αυτό. Επομένως όλα τα παραπάνω που ελέχθησαν περι τοποθέτησης της φωνής κ.λ.π., καταρχάς έχουν να κάνουν με την υγεία και εν συνεχεία με την ορθή απόδοση του εκκλησιαστικού ύφους.

Για να παραχθεί ήχος απο τον άνθρωπο πρέπει να συμβάλλουν οι παρακάτω παράγοντες: Ηχητική πηγή, αντιχείο, νευρικό σύστημα, νερό. Την ηχητική πηγή αποτελούν οι φωνητικές χορδές. Ως αντηχείο λειτουργούν τα διάφορα μέρη του σώματος όπως ουρανίσκος, μάσκα (στοματική κοιλότητα), μύτη, κοιλιά. Το νευρικό σύστημα παίζει καθοριστικό ρόλο καθώς απο αυτό εξαρτάται η ποιότητα της αντήχησης. Τέλος το νερό είναι αυτό που καθορίζει εν πολύς την υγεία και τη δυνατότητα αναπαραγωγής ήχου των φωνητικών χορδών. Το 70% της σύστασης των φωνητικών χορδών είναι νερό. Επομένως χρειάζεται να είναι παντοτε υγρές ώστε να αποδίδουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους.

Η τοποθέτηση της φωνής είναι ένα ζήτημα που δεν επιλύεται με τη συζήτηση. Ο άνθρωπος κατα τη γέννηση του έχει την τοποθέτηση της φωνής του στη στοματική κοιλότητα (μάσκα) γιαυτό και τα παιδάκια μπορούν να κλαίνε με τις ώρες χωρίς να πονά ο λαιμός τους. Με την πάροδο των ετών και σε πολύ μικρή ηλικία η φωνή "κατεβαίνει" στις φωνητικές χορδές. Για να αλλάξει η τοποθέτηση της φωνής χρειάζονται χρόνια (4-5) και κοπιώδης προσπάθεια. Επομένως όλα αυτά που ελέχθησαν, πως μπορώ να ψάλλω έτσι ή αλλιώς, είναι κάπως άτοπα. Για να μπορεί κάποιος να έχει πέραν της μίας φωνητικής τοποθέτησης χρειάζονται χρόνια, ταλέντο και ικανότητες τέτοιες που θα του επιτρέπουν να "μπερδεύει" ή όχι την τοποθέτηση του σε ένα συγκεκριμένο μουσικό κομμάτι.

Για να γίνω πιο σαφής. Ακούμε π.χ. έναν pop η jazz ερμηνευτή (μιλάω για σοβαρούς καλλιτέχνες). Στις περισσότερες των περιπτώσεων όταν ένα μουσικό κομμάτι κινείται μεταξύ των δύο οκτάβων μέσα στις οποίες οι περισσότεροι άνθρωποι κινούνται, Fa-Fa-Fa, η τοποθέτηση είναι στη στοματική κοιλότητα. Πέραν αυτών των ορίων γίνεται χρήση της τοποθέτησης απο τη κοιλιά με απαραίτητη τη χρηση διαφραγματικής αναπνοής.

Στη βυζαντινή μουσική καμία γνωστή σύνθεση δεν κινείται έξω απο τα όρια των δύο οκτάβων πράγμα που σημαίνει ότι η τοποθέτηση στη στοματική κοιλότητα είναι ιδανική. Σε διαφορετική περίπτωση το άκουσμα θα είναι ένρινο, ή όπως των περισσότερων απο εμάς απο τις φωνητικές χορδές ή απο τη κοιλιά (όπως αυτό που ακούμε στην όπερα).

Το άκουσμα μεταξύ της τοποθέτησης στη στοματική κοιλότητα ή στις φωνητικές χορδές δεν είναι εύκολο να το αντιληφθεί κάποιος, παρα μόνο έμπειρα αυτιά. Η διαφορά είναι σε αυτό που αντιλαμβάνεται ο ερμηνευτής. Με την σωστή τοποθέτηση της φωνής στη στοματική κοιλότητα ο ψάλτης εν προκειμένω, μπορεί να ψάλλει για μεγάλο χρονικό διάστημα χωρίς καμία κούραση (εφόσον υπάρχει καλή νευρική κατάσταση, υγρές φωνητικές χορδές κ.λ.π.)

Όπως ανέφερα και στην αρχή αυτή η διαδικάσία είναι χρονοβόρα και χρειάζεται προσπάθεια. Βεβαίως για το τελικό αποτέλεσμα πρέπει να ασχοληθεί κάνείς με την άρθρωση, τις αναπνοές, την ισσοροπία έντασης στις ψηλές και χαμηλές νότες κ.λ.π.

Όλα τα παραπάνω κατα την άποψή μου μπορεί να τα αναλάβει ένας καλός δάσκαλος/δασκάλα φωνητικής τέχνης και μόνο. Μόνο ένας είδικός μπορεί με ασφάλεια να βοηθήσει για ένα καλό αποτέλεσμα.
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Πραγματικά, πολύ κατατοπιστική και ωφέλιμη η παρουσίαση. Ευχαριστούμε για τον κόπο σας!

Να συμπληρώσω ότι η "τοποθέτηση" της φωνής στην στοματική κοιλότητα δεν αναιρεί την ανάγκη ώθησης μέσω της κοιλιακής χώρας και του διαφράγματος. Είναι δηλαδή δύο διαφορετικά πράγματα. Με το δεύτερο η φωνή (ως πνοή) παράγεται, με το πρώτο διαμορφώνεται, παίρνει τη χροιά της (πείτε μου αν κάνω λάθος).
 
Last edited:

Πανδουρίς

Νέο μέλος
Χαιρετε!! Να μου επιτρέψετε να παραθέσω ένα πολύ ενδιαφέρον κ κατατοπιστικό αρθρο περι φωνητικής κ ορθοφωνίας
 

Attachments

  • FWNHTIKH.pdf
    5.6 MB · Views: 611

ATHAN

Αθανάσιος Μπακαλούδης
Χαιρετε!! Να μου επιτρέψτε να παραθέσω ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο περι φωνητικής κ ορθοφωνίας:
Τό εξαιρετικό αυτό βοήθημα υπάρχει στην ιστοσελίδα του αξιότιμου Στέφανου Σουλδάτου, ο οποίος το επισημάνει στο μήνυμά του (υπ' αριθ.4), στο παρόν θέμα, και το προσφέρει δωραιάν.Οπότε επιτρέψτε μου να σας πώ ότι άσκοπα, επαναλαμβάνεστε..........:confused:
http://www.melodima.gr/mousiki/sohos/index.php?pg=biblio

Με αγάπη Χριστού
Αθανάσιος Μπακαλούδης
 

Lakedaimonios

Ευάγγελος Θεοδώρου
Γιώργος Μ.;54369 said:
Πραγματικά, πολύ κατατοπιστική και ωφέλιμη η παρουσίαση. Ευχαριστούμε για τον κόπο σας!

Να συμπληρώσω ότι η "τοποθέτηση" της φωνής στην στοματική κοιλότητα δεν αναιρεί την ανάγκη ώθησης μέσω της κοιλιακής χώρας και του διαφράγματος. Είναι δηλαδή δύο διαφορετικά πράγματα. Με το δεύτερο η φωνή (ως πνοή) παράγεται, με το πρώτο διαμορφώνεται, παίρνει τη χροιά της (πείτε μου αν κάνω λάθος).


Καλημέρα! Αφού ζητήσω την κατανόηση σας για την αλλαγή του nickname λόγω τεχνικού προβλήματος που αντιμετώπιζα, να σημειώσω πως έχεις απόλυτο δίκιο. Ασφαλώς μπορεί κάποιος να έχει την τοποθέτηση της φωνής του στη στοματική κοιλότητα (μάσκα) και να αναπνέει διαφραγματικά. Με την πάροδο του χρόνου και την συνεχή εξάσκηση αυτό έχει ως αποτέλεσμα μεγαλύτερες αναπνοές και καλύτερη ισσοροπία έντασης απο την αρχή μέχρι το τέλος μιας αναπνοής.
Για εμάς τους άντρες οι διαφραγματική αναπνοή είναι κάτι οικείο, καθώς στον ύπνο μας θα έχετε παρατηρήσει πως κατα την εισπνοή φουσκώνει η κοιλιά και όχι ο θώρακας. Αυτό συμβάινει όταν βρισκόμαστε εν υπνώσει ή σε επίπεδη ανάσκελα θέση.
Αυτή η αναπνοή μπορεί να εξασκηθεί τοποθετώντας ένα βαρύ αντικείμενο (βιβλίο π.χ.) επάνω στην κοιλία και προσπαθώντας να σπρώχνουμε μόνο το βιβλίο. Εννοείται αποτελέσματα θα δεί κανείς μετά απο 5-6 μήνες με ημερήσια 10λεπτη εξάσκηση. Βεβαίως αυτό είναι το ένα μέρος, γιατι μετά θα πρέπει κάποιος σπουδάζοντας φωνητική τέχνη να μάθει τη διαχήρηση και τη διάχυση της αναπνοής. Είναι όμως σημαντικό να "ενεργοποιηθεί" το διάφραγμα. Σημειώνω πως η εισπνοή γίνεται πάντοτε απο τη μύτη και η εκπνοή πάντοτε απο το στόμα (σε κατα το δυνατόν αργούς ρυθμούς)
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Συμπληρωματικά στα όσα χρήσιμα και τεκμηριωμένα κατατέθηκαν, ένα παλαιότερο μήνυμά μου στο forum του analogion.net του Παναγιώτη Παπαδημητρίου, μέσα από την άχρι την σήμερον συμβίωσή μου με μία δασκάλα φωνητικής τέχνης. Κάποιοι δε επιστήμονες έδειξαν (άσχετο: ΖΗΤΩ Η NOVA!!!), ότι η με τον καιρό μετατόπιση του τρόπου αναπνοής από το διάφραγμα ψηλότερα στους πνεύμονες, έχει να κάνει με την ορθή στάση του σώματος, κάτι άγνωστο για τον νεογέννητο άνθρωπο, όπως πολύ σωστά αναφέρθηκε παραπάνω. Γι' αυτό εξάλλου, τα τετράποδα πιέζουν το στομάχι για την έξοδο της φωνής και όχι το στήθος. Παρατηρείστε ένα σκύλο να γαβγίζει, η διαφορά είναι οφθαλμοφανής (γι' αυτό και μπορεί να γαβγίζει για ώρες ανάλογα τα "κέφια" :D).

Πάντως υποδειγματική είναι η αδιαφορία μας και στον τομέα αυτόν. Όταν τραγουδάει κανείς, είναι χειριστής του μοναδικού φυσικού μουσικού οργάνου. Η συντριπτική πλειοψηφία των εκπροσώπων του κλάδους μας, ενώ παίζουμε στο "κέντρο"(ναό), δεν έχουμε ιδέα του πως να χειριζόμαστε το όργανο. Και φυσικά οι παλαιότεροι δεν μας παρέδωσαν τίποτα επ' αυτού (εάν και όσοι ήξεραν τέλος πάντων). Μυστικισμός (;)

Εκτός από το μόνο που παρέμεινε ως άγραφος κανόνας, ότι δηλαδή πρέπει να ψάλλουμε σε ψηλές νότες :rolleyes: άσχετα με το είδος της φωνής μας (ηψίφωνοι, μεσόφωνοι, βαθύφωνοι) κάτι που έχει να κάνει σε μεγάλο ποσοστό (με εξαιρέσεις φυσικά) με την φυσιολογία του λαιμούς μας (ψιλόλιγνοι και αδύνατοι λαιμοί για τους μεσόφωνους και βαθύφωνους και κοντοί και χοντροί για τους ηψίφωνους), αλλά υποθέτω ότι είναι και αυτά ψιλά γράμματα...

Και μετά λέμε ότι η ψαλτική είναι τέχνη και επιστήμη, ώστε να κολλήσουμε και μεις ως καλλιτέχνες και συνάμα επιστήμονες. Το έχουμε χάσει τελείως μου φαίνεται...

Υ.Γ. Δεν υποβαθμίζω την ψαλτική (πως θα μπορούσα εγώ άλλωστε;) αλλά τον τρόπο με τον οποίο της φερόμαστε όλοι μας.
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Και φυσικά οι παλαιότεροι δεν μας παρέδωσαν τίποτα επ' αυτού (εάν και όσοι ήξεραν τέλος πάντων). Μυστικισμός (;)
Μεγάλη κουβέντα Χρήστο και αφορμή για εκτεταμένη συζήτηση. Μήπως τελικά δεν ήξεραν ή δεν ασχολήθηκαν ή δεν υπήρχαν οι ανάλογες επιστημονικές γνώσεις ή ακόμα ακόμα δεν τους χρειάστηκε προσωπικά;
[FONT=Μοντέρνα]Ώρες ώρες πάντως σκέφτομαι ότι ο Θεός σε μερικούς ανθρώπους έδωσε τέτοιο φωνητικό χάρισμα, που μάλλον δεν χρειάζονται καμία περαιτέρω ανθρώπινη βελτίωση. Κάπως έτσι π.χ. φαντάζομαι τον Φιρφιρή, τον π. Θωμά και τους μεγάλους αγιορείτες. Φυσικά, όλοι οι εμείς οι υπόλοιποι, η συντριπτική πλειοψηφία δηλαδή, έχουμε ανάγκη από μαθήματα και μπορούμε χάρη σ’ αυτά να βελτιώσουμε τη φωνή και την ψαλτική μας. Εκεί συμφωνώ απόλυτα μαζί σου...[/FONT]
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Μεγάλη κουβέντα Χρήστο και αφορμή για εκτεταμένη συζήτηση. Μήπως τελικά δεν ήξεραν ή δεν ασχολήθηκαν ή δεν υπήρχαν οι ανάλογες επιστημονικές γνώσεις ή ακόμα ακόμα δεν τους χρειάστηκε προσωπικά;
[FONT=Μοντέρνα]Ώρες ώρες πάντως σκέφτομαι ότι ο Θεός σε μερικούς ανθρώπους έδωσε τέτοιο φωνητικό χάρισμα, που μάλλον δεν χρειάζονται καμία περαιτέρω ανθρώπινη βελτίωση. Κάπως έτσι π.χ. φαντάζομαι τον Φιρφιρή, τον π. Θωμά και τους μεγάλους αγιορείτες. Φυσικά, όλοι οι εμείς οι υπόλοιποι, η συντριπτική πλειοψηφία δηλαδή, έχουμε ανάγκη από μαθήματα και μπορούμε χάρη σ’ αυτά να βελτιώσουμε τη φωνή και την ψαλτική μας. Εκεί συμφωνώ απόλυτα μαζί σου...[/FONT]

Γιατί γράφεις τόσο μικρά, έκλεισε ο λαιμός σου και ψυθιρίζεις; :D
 

Lakedaimonios

Ευάγγελος Θεοδώρου


Πάντως υποδειγματική είναι η αδιαφορία μας και στον τομέα αυτόν. Όταν τραγουδάει κανείς, είναι χειριστής του μοναδικού φυσικού μουσικού οργάνου. Η συντριπτική πλειοψηφία των εκπροσώπων του κλάδους μας, ενώ παίζουμε στο "κέντρο"(ναό), δεν έχουμε ιδέα του πως να χειριζόμαστε το όργανο. Και φυσικά οι παλαιότεροι δεν μας παρέδωσαν τίποτα επ' αυτού (εάν και όσοι ήξεραν τέλος πάντων). Μυστικισμός (;)






Συμφωνώ και επαυξάνω σε όλα. Ειδικά στα παραπάνω απλά να πώ πως καποτε ένας δάσκαλός μου μου είπε: "Κοιτάξε να δεις, αμα χαλάσουν οι χορδές στο μπουζούκι ή στη κιθάρα πας στο ΝΑΚΑ και παίρνεις άλλές. Φωνητικές χορδές δεν πουλάει κανείς...
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Μεγάλη κουβέντα Χρήστο και αφορμή για εκτεταμένη συζήτηση. Μήπως τελικά δεν ήξεραν ή δεν ασχολήθηκαν ή δεν υπήρχαν οι ανάλογες επιστημονικές γνώσεις ή ακόμα ακόμα δεν τους χρειάστηκε προσωπικά;
[FONT=Μοντέρνα]Ώρες ώρες πάντως σκέφτομαι ότι ο Θεός σε μερικούς ανθρώπους έδωσε τέτοιο φωνητικό χάρισμα, που μάλλον δεν χρειάζονται καμία περαιτέρω ανθρώπινη βελτίωση. Κάπως έτσι π.χ. φαντάζομαι τον Φιρφιρή, τον π. Θωμά και τους μεγάλους αγιορείτες. Φυσικά, όλοι οι εμείς οι υπόλοιποι, η συντριπτική πλειοψηφία δηλαδή, έχουμε ανάγκη από μαθήματα και μπορούμε χάρη σ’ αυτά να βελτιώσουμε τη φωνή και την ψαλτική μας. Εκεί συμφωνώ απόλυτα μαζί σου...[/FONT]
Κοίτα, ο Θεός σε όλους μας έδωσε φωνή, το θέμα είναι πως αυτή καλλιεργείται ώστε και αβίαστα να βγαίνει και κατ' επέκταση να διαρκεί. Αυτοί που ασχολήθηκαν με το θέμα, φαίνονται από τη στιγμή που ψάλλουν μέχρι τα γεράματά τους απτόητοι (Περιστέρης, Χρύσανθος, Ταλλιαδώρος). Πίστεψέ με, πέρα από το τάλαντο που σε όλους δίνει απλόχερα ο Θεός, το αυξάνουμε και οι ίδιοι με εξάσκηση και σωστή τοποθέτηση.
 

panos__s

Ζαφείρης Παναγιώτης
Εχετε να προτεινεται καποιον καλό δάσκαλο ορθοφωνιας στην Αθηνα ή Κόρινθο?
 
S

Sotres

Guest
Αγαπητέ Χρόνια πολλά. Ξέρω μία καθηγήτρια και νομικό που είμασταν μαζί στη Βιέννη. Έκανε εκεί σπουδές φωνητικής. Λέγεται Ευαγγελία Τσιρτσή-Αλαβέρα. Νομίζω ότι ο πατέρας της είναι ιδιαίτερα γνωστός στην Κόρινθο διότι διευθύνει μία μαιευτική κλινική. Καλή τύχη!
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Μια προσθήκη αν επιτρέπετε, ο κος Παϊβανάς μου είχε πει σε συνομιλία μας ότι ο Πρίγγος είχε λάβει μαθήματα φωνητικής για μερικά χρόνια από μια ουγγαρέζα τραγουδίστρια της όπερας.

Για το Στανίτσα, (απ' ότι του είπε) ότι άκουγε κάποιον "χότζα" που έμενε πάνω από το σπίτι του όταν έκανε εξάσκηση. Λόγω της μεγάλης του μουσικής αντίληψης κατάφερε να κλέψει στοιχεία της τεχνικής του και να έχει μια σωστή τοποθέτηση.

Πέραν αυτού, δε ξέρω αν το έχουν προσέξει και άλλοι αλλά εγώ τουλάχιστονι όταν ψάλλω (σε ναό) και προσέχω "αν έχω τοποθετήσει σωστά τη φωνή" σχεδόν πάντα τη βρίσκω λάθος τοποθετημένη. Αν το ξεχάσω και απλά ψάλλω, κάτι γίνεται. Αυτό βέβαια είναι και λογικό καθώς ο χαλαρός άνθρωπος αποδίδει καλύτερα από τον σφιγμένο.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Μια προσθήκη αν επιτρέπετε, ο κος Παϊβανάς μου είχε πει σε συνομιλία μας ότι ο Πρίγγος είχε λάβει μαθήματα φωνητικής για μερικά χρόνια από μια ουγγαρέζα τραγουδίστρια της όπερας.

Για το Στανίτσα, (απ' ότι του είπε) ότι άκουγε κάποιον "χότζα" που έμενε πάνω από το σπίτι του όταν έκανε εξάσκηση. Λόγω της μεγάλης του μουσικής αντίληψης κατάφερε να κλέψει στοιχεία της τεχνικής του και να έχει μια σωστή τοποθέτηση.

Πέραν αυτού, δε ξέρω αν το έχουν προσέξει και άλλοι αλλά εγώ τουλάχιστονι όταν ψάλλω (σε ναό) και προσέχω "αν έχω τοποθετήσει σωστά τη φωνή" σχεδόν πάντα τη βρίσκω λάθος τοποθετημένη. Αν το ξεχάσω και απλά ψάλλω, κάτι γίνεται. Αυτό βέβαια είναι και λογικό καθώς ο χαλαρός άνθρωπος αποδίδει καλύτερα από τον σφιγμένο.

Μιχάλη,

Η Oυγγαρέζα ( σου αρέσει... η σαλάτα φαίνεται) ήταν Ιταλίδα...

''Ἰδιαίτερα ὑψίφωνος, μὲ νόθες ἐπάνω φωνὲς ποὺ τὸν ἀνέβαζαν ἀκόμη ὑψηλότερα καὶ τὸν καθιστοῦσαν φόβητρο γιὰ τοὺς ἀπέναντί του ψάλλοντας. Πληροφορίες ἀναφέρουν ὅτι εἶχε διδαχθεῖ τὴν τέχνη τῆς φωνητικῆς καὶ ὀρθοφωνίας ἀπὸ μία Ἰταλίδα καθηγήτρια μουσικῆς.''
 
Last edited:

oentexnos

Banned
1)Χρειαζομαστε μαθηματα φωνητικης εμεις οι ψαλτες;
Ο δάσκαλος ορθοφωνίας & φωνητικής
Παρατηρω οτι οι σημερινοι ψαλτες ή υποψηφιοι ψαλτες , εχουν αναγαγει το θεμα διδασκαλιας ορθοφωνιας σε μεγιστη αναγκη . Πολυ φοβαμαι οτι η διδασκαλια ορθοφωνιας και μαλιστα απο δασκαλους που δεν ειναι ψαλτες αλλα διδασκουν κατα τα ευρωπαϊκα προτυπα (ευρωπαϊκη μουσικη) κανει περισσοτερο ζημια παρα ωφελει . Και αυτο με την εννοια οτι δημιουργουντα φωνες ευρωπαϊκου ηθους και υφους (θα τις ελεγα ''ξυλινες'' φωνες) , αχρωμες , αοσμες , αγευστες , πορω απεχουσες απο την φωνη που απαιτει η βυζαντινη ψαλμωδια . Φωνες ευρωπαϊκες που θελουν το στομα ορθανοικτο εν ειδη τραγουδιστων οπερας.
Στο θέμα αυτό, επιτρέψατέ μου, να σας επισημάνω απλά ότι σε ερωτήματα σπουδαστών της βυζαντινής - όπως παρακολούθησα σε συγκεκριμένη περίπτωση, χωρίς να γενικεύω – δεν δίνονται ικανοποιητικές γι’ αυτούς απαντήσεις («… θα πληρώσεις ξεχωριστά δασκάλα Μονωδίας»).

Το αναφέρω απλά, χωρίς να έχω συγκεκριμένη άποψη (αφού δεν είμαι γνώστης του θέματος), στην κατά τα άλλα πολύ ενδιαφέρουσα και χρήσιμη για μένα συζήτησή σας, προκειμένου να εφαρμόσω ορισμένες εισηγήσεις στην απόδοση της δικής μου φωνής στη χορωδία (δυτικής) στην οποία μετέχω.

Φιλικά και με ευχές για Καλή Χρονιά,
Νίκος
 
Top