Αυτο ειναι γεγονος αγαπητε μου!...Μου συμβαινει και εμενα κατα καιρους αυτο.Μηπως ξερει καποιος συναδελφος γιατι;... Εγω νομιζω οτι ειναι καθαρα θεμα ψυχολογιας της συγκεκριμενης στιγμης που εισαι στο αναλογιο για να ψαλλεις!....Α αδερφέ εδώ συμφωνώ κ εγώ, πιστεύω όλοι θα έχουμε διαπιστώσει ότι αν "φτιαχτείς" με ένα μάθημα, εννοώ αν αισθανθείς ότι "σου λέει κάτι" και "το ζεις", πάει και η προσοχή να κάνουμε σωστή τοποθέτηση....πάνε και όλα. Η φωνή βγαίνει αβίαστα.
πβ.Αυτοί που βγάζουν τη φωνή από τη μύτη έχουν πέσει σε παγίδα. Προσπαθούν να αντιγράψουν ψάλτες περασμένων εποχών που αναγκαστικά χρησιμοποιούσαν τη μύτη για να ακουστούν (δεν είχαν μικρόφωνα και είχαν ανακαλύψει ότι η ένρινη τοποθέτηση δίνει πρόσθετο μέταλλο). Σήμερα με την άνεση που έχουμε στο θέμα της ηχητικής, δε χρειάζεται τέτοιο μπάλωμα και πλέον μπορεί η φωνή να βγαίνει άνετα και ωραία χωρίς να θυμίζει νιαούρισμα.
Όσον αφορά την τοποθέτηση των φωνών τους, ο Δάσκαλος Χατζημάρκου είναι πολύ περισσότερο ένρινος από τον κ. Βασιλικό. Ο δεύτερος έχει υιοθετήσει μια πιο "ανοιχτή" τοποθέτηση με αποτέλεσμα να έχει γλυκύτερη χροιά πιο καθαρή άρθρωση των λέξεων αλλά και λιγότερη ένταση φωνής.
Η χρήση της μύτης ως αντηχείο προσδίδει μεν ένταση αλλά δυστυχώς και τραχύτητα ή "σκληράδα" αν θέλετε η οποία στην περίπτωση του Δασκάλου δεν ενοχλεί , αλλά σε άλλους ψάλτες τους κάνει να ακούγονται σαν γραμμόφωνα.
Συζητώντας με μια δασκάλα τραγουδιού, μου είπε οτι ένα ακόμη μειονέκτημα της τοποθέτησης στη μύτη είναι και ο περιορισμός στην έκταση. Στο Δάσκαλο αυτό προφανώς δεν ισχύει, μιας και διάλεγε τις καταλληλότερες γι' αυτόν τονικότητες (βάσεις) και εκ φύσεως είχε ψηλά τοποθετημένη φωνή.
Συνεχίζοντας η δασκάλα τραγουδιού μου είπε πως η χρυσή τομή είναι να μπορούμε να ελέγχουμε την τοποθέτηση τόσο στη μύτη όσο και στη "μασκα" έτσι ώστε να μπορούμε κατά τη διάρκεια της ερμηνείας μας να ελέγχουμε και τις δυναμικές μας. "Μάσκα" για γλυκό ψάλσιμο και μυτη για πιο δυνατές φράσεις.
Μου είπε επίσης οτι για την ένταση βοηθάει και το μέγεθος της μύτης, πράγμα λογικό αφού όσο μεγαλύτερο το αντηχείο τόσο μεγαλύτερη και η ένταση πράγμα το ποίο ισχύει 200% για το Δάσκαλο ο οποίος είχε μεγάλη μύτη αλλά εκτός απ' αυτόν, δέστε το πλάτος και γενικότερα το μέγεθος της μύτης του Καζαντζίδη, του Διονυσίου, ακόμη και της Κάλλας...
ο σκοποςτου ιεροψαλτη ειναι- οπως μου ειχε πει και ενας πνευματικος -να οδηγησει τους πιστους στη Θεια Κοινωνια.
Επίσης, ο σκοπός του ψάλτη είναι να διατηρήσει και εάν αυτό είναι εφικτό να διαδώσει μια τέχνη ασύγκριτης ιστορικής, επιστημονικής, αισθητικής, καλλιτεχνικής και εθνικής αξίας...
Δεν είμαι κακοπροαίρετος, αλλά αυτά τα λένε οι παπάδες για να υποβαθμίζουν την παρουσία του καλού ψάλτη στο αναλόγιο, με την δικαιολογία ότι αποκλειστικός σκοπός είναι η τέλεση του μυστηρίου...οπότε όποιος και να τα πεί, είναι το ίδιο...
Δεν νομίζω κάνοντας μαθήματα φωνητικής και ορθοφωνίας κάποιος να κινδυνεύει να χάσει το ψαλτικό και βυζαντινό ήθος και ύφος.Αυτός που έχει τον Χριστό μέσα του και ζει αναλόγως,ποτέ δεν θα καταλήξει τραγουδιστής όπερας ή κάτι ανάλογο.Θα βελτιώσει τα μέγιστα την φωνή του,θα καλλιεργήσει ολοκληρωτικά τις φωνητικές του χορδές και με την τελειοποίηση της διαφραγματικής αναπνοής θα προσθέσει και αντοχή+ αντήχηση στο ψάλσιμο του.Θα ηθελα να πω καποιες προσωπικες σκεψεις πανω στο θεμα διδαχης ορθοφωνιας των σημερινων ψαλτων .
Ολοι οι παλιοι ψαλταραδες Ναυπλιωτης , Πριγγος , Στανιτσας , Θεσσαλονικεις
(Καραμανης κλπ) και και και , ΔΕΝ ΝΟΜΙΖΩ οτι σπουδαζαν (εδιδασκοντο) ορθοφωνια . Και ομως ΟΛΟΙ εψαλλαν τοσο ωραια !!! , με το στομα μισανοικτο
προς το κλειστο (εχω δει αρκετους απο αυτους να ψαλλουν) .
Παρατηρω οτι οι σημερινοι ψαλτες ή υποψηφιοι ψαλτες , εχουν αναγαγει το θεμα διδασκαλιας ορθοφωνιας σε μεγιστη αναγκη . Πολυ φοβαμαι οτι η διδασκαλια ορθοφωνιας και μαλιστα απο δασκαλους που δεν ειναι ψαλτες αλλα
διδασκουν κατα τα ευρωπαϊκα προτυπα (ευρωπαϊκη μουσικη) κανει περισσοτερο ζημια παρα ωφελει . Και αυτο με την εννοια οτι δημιουργουντα φωνες ευρωπαϊκου ηθους και υφους (θα τις ελεγα ''ξυλινες'' φωνες) , αχρωμες , αοσμες , αγευστες , πορω απεχουσες απο την φωνη που απαιτει η βυζαντινη ψαλμωδια . Φωνες ευρωπαϊκες που θελουν το στομα ορθανοικτο
εν ειδη τραγουδιστων οπερας .
Και να ξεκαθαρισω κατι . Δεν μιλαω για ασκησεις καλλιτερης αναπνοης . Αλλο
μαθηματα αναπνοης αλλο φωνης .
Καλο λοιπον θα ειναι , ολοι οσοι καλως ή κακως θελουν να διδαχθουν μαθηματα ορθοφωνιας , να επιλεξουν με προσοχη τον δασκαλο τους . Ο κινδυνος να χασουν το βυζαντινο ψαλτικο ηθος και υφος της φωνης τους ,
ειναι υπαρκτος .
Τελειωνω επαναλαμβανωντας , οτι τα παραπανω ειναι καθαρα προσωπικες σκεψεις και ουδεις υποχρεουται να συμφωνει με αυτες .