Δεν γινότανε να μην το σχολιάσω αυτό...
Μάλλον θα ήταν καλύτερα να γινόταν, γιατί βγαίνουμε εκτός θέματος...
Καλά βρε μεγάλε μαθηματικέ επιστήμονα,
Προτιμώ να σταματήσουμε τις ειρωνείες και να πάμε στο ψητό.
Γιατί δεν προσπαθείς να μάθεις όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα του Ραιδεστηνού απ'έξω και μετά να προσπαθήσεις να την συγκρίνεις μεθοδικώς και μαθηματικώς με τους παλαιούς, τους οποίους ίσως ΔΕΝ ευτύχησες να ακούσεις, ώστε να σε διορθώσουν επί τόπου, όπως ευτύχησαν άλλοι, που έχουν και την καλοσύνη να μοιράζονται μαζί μας δωρεάν τις γνώσεις και τις επιφυλάξεις τους περί διαφόρων δύσκολων θεμάτων.
εδώ και τόοοοσα σχόλια κάθεσαι
και αναλύεις την ορθότητα των διαστημάτων της φράσης του γ' ήχου
του Πρίγγου έναντι του Χατζημάρκου, και εδώ κάνεις τι;;;
Μας λες ότι δεν είναι σταθερός και περιμένεις κάποιος λογικός άνθρωπος να σε
πάρει στα σοβαρά; Πλάκα μας κάνεις;
Πάρ'το όπως θέλεις.
Σοβαρότατα, όπως κάθε φορά, έγραψα και συνεχίζω να γράφω τα εξής ΓΕΓΟΝΟΤΑ και όχι ΦΑΝΤΑΣΙΕΣ:
1) ο Πρίγγος, λόγω γήρατος, αλλά και λόγω της φύσης του (υψιφωνία), φάλτσαρε και του ανέβαινε και η βάση, ιδιαιτέρως όταν τέλειωνε μια γραμμή και άρχιζε την επόμενη.
2) ο Πρίγγος, όσον αφορά τα διαστήματα Γα-Δι, που εκτελεί στο "Επί τον ποταμόν", είναι στατιστικώς αρκετά συνεπής, έστω κι αν οι διπλανοί του εκτελούν άλλα διαστήματα (που σημαίνει ότι δεν επηρεάζεται και πολύ).
3) ο Πρίγγος ΔΕΝ έκανε ποτέ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΑ φάλτσα, όπως κάνουν μερικοί ομαδικώς, την σήμερον ημέρα, οπότε αυτό το διάστημα στον συγκεκριμένο ύμνο, μπορεί να θεωρηθεί στατιστικώς σημαντικό και έψαξα και έμαθα από αξιόπιστες πηγές ότι το ΜΕΓΙΣΤΟ αυτό διάστημα του Γα-Δι, ήταν ΣΩΣΤΟ, σε σχέση με αυτό που εκτελούσε ο Χ''μάρκος, στον συγκεκριμένο ύμνο.
Περί του Γ ήχου, θα ήθελα να προσθέσω και τα εξής:
Ο Γ ήχος είναι δύσκολος ήχος, γιατί
1) την μια φορά χρησιμοποιεί διαστήματα πλ Δ τριφώνου (Γα 210 Δι 158 Κε 124 Ζω)
2) την άλλη διαστήματα εναρμονίου (Γα >210 Δι 210 Κε <100 Ζω)
3) την άλλη διαστήματα πλ Δ κατά το διαπασών, τον γνωστό πλ Δ δηλαδή (Γα 210 Δι 210 Κε <158 Ζω ύφεση ή Γα 210 Δι 210 Κε 158 Ζω φυσικός), ανεξάρτητα απ'το τι είναι γραμμένο στο κείμενο
4) την άλλη διαστήματα Δ ήχου με κλιτόν και
5) την άλλη διαστήματα σπαθίου μέλους
Κατέθεσα ότι υπάρχει ένα ιδιαίτερο διάστημα στον Γ ήχο.
Αυτό το διάστημα μπορεί να εξηγηθεί βάσει κάποιας υπάρχουσας θεωρίας.
Αντίθετα όμως απ'την θεωρία, στην πράξη, ο Γ ήχος ΦΑΙΝΕΤΑΙ να ΜΗΝ εκτελείται πάντοτε κατά γράμμα.
Για παράδειγμα: στο "Επί τον ποταμόν", τίθεται η διατονική φθορά του Νη επί του Γα, άρα δεν υπάρχει λόγος το Γα-Δι να είναι μεγαλύτερο από 210 cents.
Ο Πρίγγος όμως, το μεγαλώνει ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΩΣ.
Και υπάρχουν ψάλτες που σου λένε "ΝΑΙ, όντως, στον Γ ήχο εναρμόνιο, το Γα-Δι είναι ΠΑΡΑ πολύ μεγάλο".
Ακούμε όμως άλλους ύμνους στον ίδιο ήχο, με ή χωρίς φθορά του διατονικού Νη, όπου ψάλλει ο Ιάκωβος και ΔΕΝ ακούγεται πάντα τοοοοοοσο μεγαλό.
Δυστυχώς, ΔΕΝ έχουμε πολλές ηχογραφήσεις απ'τον Ιάκωβο σε Γ ήχο.
Οι καταμετρήσεις δεν δείχνουν συστηματικώς πάντα το ΙΔΙΟ διάστημα, παρ'ότι η γραμμή μπορεί να είναι η ίδια.
Το συμπέρασμα είναι ότι τον ήχο, το άκουσμα, ΔΕΝ τον παράγει κάποια ΜΗΧΑΝΗ, αλλά η ΦΩΝΗ του Ιακώβου, η οποία εν γένει, όχι μόνο ΔΕΝ πράττει φάλτσα, αλλά είναι και σταθερή!!
Και εδώ δημιουργείται το ερώτημα:
ήταν ασταθής ο Ιάκωβος;;;
Προσπαθώ να πω ότι ΔΕΝ είναι ασταθής στην εκτέλεση, αλλά στην επιλογή του διαστήματος, ανεξαρτήτως του τι γράφει το μουσικό κείμενο και τι διαστήματα δείχνει (με φθορές κτλ).
Τώρα, στο "Επί τον ποταμόν" ΔΕΝ έχουμε άκουσμα Ιακώβου, ώστε να ακούσουμε τι έψαλλε ακριβώς.
Τώρα λες και ο Ναυπλιώτης δεν είναι
σταθερός; Και αφού δεν είναι σταθεροί, με ποια λογική θα ήθελα να 'ξερα
παίρνεις δείγματα και τα αντιπαραβάλλεις;
Όπως εξήγησα και παραπάνω, ο Γ ήχος έχει ΠΟΛΛΕΣ εκδοχές και όπως ο βαρύς διατονικός εκ του Ζω, έτσι και ο Γ ήχος παρουσιάζει πρόβλημα συνέπειας των διαστημάτων απ'τους ψάλτες, οι οποίοι, ναι μεν είναι παραδοσιακοί και εκτελούν παραδοσιακά διαστήματα, εν αντιθέσει με τους νέους ψάλτες, αλλά, μεταξύ τους, δεν συμφωνούν απόλυτα, δεν συμπίπτουν τα διαστήματα που εκτελούν, με αυτά που ορίζει η θεωρία (ανάλογα με το μουσικό κείμενο πχ φθορές, γραμμή κτλ).
Μ'αυτήν την έννοια, υπάρχει πρόβλημα "συνεπούς σταθερότητος", γεγονός που διαφέρει με την αστάθεια κάποιων, απ'τους οποίους, μερικοί, κατάφεραν να τα σταθεροποιήσουν και μάλιστα σύμφωνα με την Επιτροπή του 1881 και να τα μεταδώσουν σε σύγχρονους ψάλτες.
Αν έχεις λίγο τιμή μέσα σου, θα αφήσεις τα τελευταία σου μηνύματα
που αμφισβητείς τους θεούς σου, εις μαρτύριον της λογικής σου.
Θα με ενδιέφερε να ακούσω τι ψάλλεις εσύ και κατά πόσο μιμείσαι τον Χ''μάρκο στα διαστήματα του Γ ήχου.
Η επιστήμη είναι επιστήμη κι ας πρόκειται για τον Ιάκωβο.
Επαναλαμβάνω: ΔΕΝ έγραψα ότι είναι φάλτσος, αλλά ότι για κάποιον ΤΟΣΟ σταθερόν σε ΠΑΡΑ πολλά σημεία, με εκπλήσσει το γεγονός ότι οι επιλογές του, όσον αφορά τον Γ ήχο, δεν είναι σταθερές και προσπαθώ να καταλάβω τι παίζει.
υ.γ. φυσικά δεν ασχολούμαι με τα διαστήματα γενικώς και ούτε εκφέρω
γνώμη περί του ορθού γιατί ΔΕΝ ΞΕΡΩ, αλλά δεν γίνεται να μας βάζουν
δυο παραδείγματα, να τα μετράει ο συνάδελφος από πάνω να βρίσκει
τα διαστήματα του ενός λίγο μεγαλύτερα του άλλου, να μας λέει ο
επιστήμονας ότι τα μεγαλύτερα του Πρίγγου είναι τα ορθά και ο άλλος
είναι φάλτσος,
Αμ, να που γίνεται.
Αν είχες παλαιούς ψάλτες-δασκάλους, θα σου το είχαν επισημάνει, επειδή, όταν βρίσκονταν αυτοί στην ακμή τους, ο κάθε Χ''μάρκος ήταν ένα ασήμαντο νήπιο της ψαλτικής, το οποίο, κατόπιν αποδείξεων, ΔΕΝ έφτασε ποτέ το επιθυμητό επίπεδο, το επίπεδο των δασκάλων του.
και μετά να γράφει το παρατιθέμενο μήνυμα.
Ελπίζω και εύχομαι να αποκόμισες έστω και το ελάχιστο, ώστε να βελτιώσεις την ψαλτική σου και να κατάλαβες τι συμβαίνει με τα κλασσικά βιβλία.
Πρόταση ΓΚΜ: και δεν ψάλλεις το αργό Ιδού ο Νυμφίος, όπως ο Χ''μάρκος, να το ψάλλει κι αυτός, όπως το έμαθε απ'τον Τσολακίδη και έπειτα από φασματογράφηση, να σου επισημάνει την ύπαρξη της διαφοράς που προσπαθώ να εξηγήσω εγώ με λόγια;;;
Δεν λέω ντε και καλά να συμφωνήσεις με την εκτέλεση. Να καταλάβεις ότι υπάρχει διαφορά, είναι το σημαντικό, κάτι που δεν έκανε ο Χ''μάρκος και έτσι ο μαθητής να περάσει τον δάσκαλο, κάτι που τιμά αφάνταστα και τους 2.
Εμένα με απασχολεί, διότι, είτε ήταν "άγουρος", είτε δεν κατάλαβε καλά, είτε δεν είχε καλή μνήμη, είτε εκουσίως επέλεξε άλλο διάστημα σ'αυτόν τον ήχο και ύμνο, όπως έκαναν και άλλοι της εποχής του.
Για τους υπόλοιπους όμως και για την ιστορία θα απαντήσω τα εξής:
α) Αν έχω κάποια παραπάνω συμπάθεια στον αείμνηστο δάσκαλό μας Μανώλη Χατζημάρκο,
καλά κάνω και την έχω. Παρ' όλα αυτά ο Χατζημάρκος είχε αναφερθεί προ
πολλού και δεν σχολίασα. Δεν με απασχολεί. Τι είμαι; Δικηγόρος του;
Με όποιον δάσκαλο και να γινόταν η σύγκριση, τα ίδια θα έγραφα γιατί
γράφονται βλακείες και υποτιμάται η νοημοσύνη μας...
Εμένα με απασχολεί και μάλιστα ΠΑΡΑ πολύ, ώστε να το εκθέσω προς χρήσιν όσων θα τους ενδιέφερε να μιμηθούν ψάλτες αρχαιότερους του κάθε Χ''μάρκου.
β) Όταν λέω ότι "δεν ξέρω", δεν σημαίνει ότι είμαι στουρνάρι.
Σημαίνει ότι δεν με απασχολεί το αν ο άλλος ψάλλει p*ʃ1/xdx και ln(e)+c και
23x+1=5x+6, ln(23x+1)=ln (5x+6), (3x+1)ln(2)=(x+6)ln(5), x(3ln(2)-ln(5))
=6ln(5)-ln(2) μόρια πιο μεγάλο το Δι Κε του τρίτου.
Εγώ νομίζω ότι "υπουργός οικονομικών" δεν είσαι. Μάλλον εκουσίως αδιάφορος, όπως, ίσως, όσοι σε έχουν καθοδηγήσει.
Σημαίνει ότι ΕΙΔΑ να γίνεται απ τον συνάδελφο μια σύγκριση στο μηχάνημα, ΕΙΔΑ να αποθεώνεται
η εκτέλεση του Πρίγγου και όταν αναφέρθηκε ότι σε άλλες εκτελέσεις δεν το κάνει έτσι
αρχίσαμε τις δικαιολογίες του στυλ "ε ξέρεις ήταν υψίφωνος και έτρωγε αγκωνιές
από τον Ιάκωβο και ο Ιάκωβος κι αυτός δεν ήταν τόοοοσο σταθερός
Δεν κατάλαβες τι εννοώ.
Έγινε καταμέτρηση στο "Επί τον ποταμόν".
Ζήτησε ο κ.Δασκαλάκης να γίνει και καταμέτρηση και στο "Εις το μνήμα σε επεζήτησεν", η οποία εκρεμμεί.
Ύστερα, τέθηκαν θέματα περί άλλων ψαλτών, οι οποίοι ίσως δεν ψάλλουν Δι-Κε ΌΧΙ και τόσο υψωμένο, όπως και περί σταθερότητας του Ιακώβου, στα οποία και απάντησα.
και η καλύτερη εποχή να φυτέψεις τη συκιά είναι στις αρχές της άνοιξης
και ότι η συκιά ευδοκιμεί σε ποικιλία εδαφών και μπορεί να καλλιεργηθεί ακόμη
και σε ξηροθερμικές περιοχές, με ασβεστούχα εδάφη και pH μέχρι 8"
Και αν η εξαίρεση ήταν κανόνας πχ μέγιστο Γα-Δι στον Γ ήχο, ο οποίος κανόνας, για άγνωστους λόγους, καταργήθηκε και για τον οποίον οι εξηγήσεις ΔΕΝ συμφωνούν (όταν τίθεται πότε εναρμόνια φθορά, πότε διατονική, πότε καμία στο ίδιο μουσικό σημείο), ΔΕΝ θα έπρεπε να μας απασχολεί;;;
Όταν, για τους ψάλλοντες ΟΡΘΩΣ τον Γ ήχο, έγινε αναφορά στα βιβλία, ΔΕΝ θα έπρεπε να μας προβληματίζει η εύρεση του αιτίου που οδηγεί στην εφαρμογή των σωστών διαστημάτων;;;
γ) φυσικά και δεν θα απαντούσες γιατί ξεφτιλίστηκες.
Απαντώ με ωραίο τρόπο, για να μην ξεφτιλιστούμε κι εδώ περισσότερο....
Αλλά χαμένη δεν θα πήγαινε η απάντησή σου.
Προσπάθησε να την διαβάσεις προσεκτικά.
Χαμένη δεν θα πάει και για πολλούς άλλους, γιατί τα διαστήματα Γα-Δι στον Γ ήχο και Δι-Κε στο κλιτόν μέλος, αποτελούν θέμα ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΑΤΟ!!!
Θα είχα ακόμα κάτι να γελάω.
Τόσο αστεία είναι αυτά που λέω;;;
Εγώ τι θα έπρεπε να κάνω με τον Χ''μάρκο, που έγινε "μεταρρυθμιστής" του Γ ήχου, μη σεβόμενος ΟΥΤΕ τον Πρίγγο;;;
Ευχαριστώ!