Πατήρ Μάξιμε,
Ευλογείτε! Με όλο γο σεβασμό, επιτρέψτε μου να διαφωνήσω μαζί σας. Αυτό το θέμα το έχω συζητήσει αναρίθμητες φορές μαζί με τον πρώην προϊστάμενό μου, ο οποίος επέμενε ότι το Άγιος ο Θεός λέγετε πέντε φορές σε ιερατικό συλλείτουργο, ασχέτως εάν υπάρχει αρχιερέας.
Κατ' αρχάς πρέπει να τονίσω ότι το "Εγκόλπιον του Αναγνώστου", καθώς και το Σιμωνοπετρίτικο "Συλλειτουργικόν" του αναγνώστου και ψάλτου, ΔΕΝ είναι "επίσημα" βιβλία της Εκκλησίας, αλλά βοηθητικά βιβλία που εκδώσανε η Αποστολική Διακονία και η Ιερά Μονή Σίμωνος Πέτρας του Αγίου Όρους.
Εάν κοιτάξουμε στο Τυπικό της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, και συγκεκριμένα στο κεφάλαιο "ΠΕΡΙ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥ" στο τέλος του Τυπικού, θα διαβάσουμε το εξής:
"Όταν τύχωσι πλείονες του ενός Ιερείς συλλειτουργούντες... ουδέν άλλο ψάλλουσιν οι συλλειτουργούντες ιερείς εκ του Βήματος πλέον των συνήθων και τω ενί μόνω Λειτουργούντι ιερεί, ειμή το Δεύτε προσκυνήσωμεν και προσπέσωμεν Χριστώ κατά την Είσοδον, είτα το Απολυτίκιον... το Κοντάκιον, και το Άγιος ο Θεός την τρίτην φοράν....
"Αν το συλλείτουργον γίνηται εξ Αρχιερέων... Το Άγιος ο Θεός αφού ψαλή δίς έξωθεν, το τρίτον λέγεται από του Βήματος, το τέταρτον έξωθεν και αύθις το πέμπτον έσωθεν. Είτα Δόξα Και νυν έξωθεν, ως και το Άγιος αθάνατος, και μετ' αυτό ψάλλεται πάλιν εκ του Βήματος αργότερον το Άγιος ο Θεός κατά Στάσεις τέσσαρας εναλλάγ υπό των δύο δεξιά και αριστερά ισταμένων Αρχιερέων και Ιερέων και ευλογεί ο προεξάρχων δια των δικηροτρικήρων... " κτλ. κτλ.
Όπως βλέπουμε, το Τυπικό ουδέν αναφέρει για τέταρτη και πέμπτη φορά επανάληψιν του Άγιος ο Θεός σε ιερατικό συλλείτουργο (όπου οι ιερείς θα το ψάλλουν την τρίτη φορά και μόνον), παρά ΜΟΝΟΝ σε ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟ συλλείτουργο. Τώρα: το ότι έχει επικρατήσει η (λανθασμένη, πλέον) τάξις να ψαλλή πέντε φορές το Άγιος ο Θεός σε ιερατικό συλλείτουργο είναι άλλο θέμα. Κατά την ταπεινήν μου γνώμη, θα έπρεπε να διορθωθή.
Μετ' εκτιμήσεως,
Απόστολος