Συνεχίζοντας νά ψάχνω τό θέμα, γιατί «καπνός χωρίς φωτιά δέν ὑπάρχει», κατέφυγα καί σέ ἄλλες πηγές.
Κατ᾿ ἀρχάς ὑποψιαζόμενος ὅτι κάτι λείπει ἤ ἔχει ἐκπέσει ἀπό τό ΤΜΕ στήν ἀκολουθία τοῦ μεσονυκτικοῦ τῆς Κυριακῆς, κατέφυγα στήν ἔκδοση τοῦ 1888, πού πάλι βλέπω τά ἴδια. Δηλαδή μιά σκόπιμη ἀποφυγή καταγραφῆς τῆς ἔναρξης τοῦ μεσονυκτικοῦ τῆς Κυριακῆς.
Καταφεύγοντας στή β΄ἔκδοση τοῦ ΤΚΠ τοῦ 1851 καί τίς μετέπειτα (σημειωτέον ὅτι ὁ μακαριστός π. Κων. Παπαγιάννης εἶχε ὑπόψη του μόνον τήν α΄ ἔκδοση τοῦ 1838) βλέπω μιά ὑποσημείωση γιά τό «Βασιλεῦ οὐράνιε» στήν ἔναρξη τοῦ ὄρθρου τῆς Δευτέρας τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, πού ἐπισυνάπτω. Ἡ αἰτία εἶναι ὅτι τό Ἅγιον Πνεῦμα κατῆλθε τήν τρίτη ὥρα τῆς Πεντηκοστῆς καί ὡς ἐκ τούτου δέν λέμε τό «Βασιλεῦ οὐράνιε» στόν ὄρθρο τῆς Πεντηκοστῆς.
Γιά νά μήν μακρυγορῶ, ἐπειδή αὐτό μοῦ θύμησε τήν ἀπαγόρευση τοῦ «ἀναστάς ἐκ νεκρῶν» στόν ἑσπερινό τῆς Ἀναστάσεως τό Μ. Σάββατο, ἀλλά καί σέ ὅλους τούς ἑσπερινούς τοῦ Σαββάτου ὅλο τό χρόνο ἀπό τό ΤΚΠ, ἐπειδή ὁ Κύριος ἀναστήθηκε τό μεσονύκτιον, ἐπέστρεψα πάλι στό ΤΜΕ καί στήν ἔκθεση τῆς ἐπιτροπῆς στήν ἀρχή, ὅπου μέ ἔκπληξη εἶδα ὅτι ἐκτός ἀπό τό θέμα τοῦ «ἀναστάς ἐκ νεκρῶν», ἐπιλαμβάνεται καί τοῦ θέματος τοῦ «Βασιλεῦ οὐράνιε». Ἐπισυνάπτω καί αὐτές τίς σελίδες.
Ἔτσι ἐξηγεῖται ἡ διάταξη τοῦ μοναστικοῦ ΤΔ ἀπό τοῦ ἀποδείπνου τῆς Κυριακῆς. Τό ΤΓΡ (σ. 29) ὅμως σαφῶς τό ὁρίζει ἀπό τοῦ ἀποδείπνου τοῦ Σαββάτου.
Ὁ μακαριστός π. Κων. Παπαγιάννης στό νέο Ἱερατικόν ὁρίζει τήν παράλειψη μέχρι τῆς Πεντηκοστῆς (πού σημαίνει ὅτι ἀπό τήν Πεντηκοστή τό ἀρχίζουμε), τό δέ προηγούμενο Ἱερατικόν ἐπιμελείᾳ π. Κ. Πλατανίτη σαφέστερα τό παραλείπει «μέχρι τῆς παραμονῆς τῆς Πεντηκοστῆς».
Τό συμπέρασμα εἶναι ὅτι τό ΤΜΕ σκοπίμως παραλείπει τήν ἔναρξη τοῦ μεσονυκτικοῦ τῆς Κυριακῆς τῆς Πεντηκοστῆς, ἐνῶ στήν ἔκθεση τῆς ἐπιτροπῆς στήν ἀρχή δίδεται ἡ ἀπάντηση, ὅπως καί στήν προθεωρία πού ἔδειξα στό προηγούμενο μήνυμα.