Πόσες Ἀκολουθίες Ἁγίων εἶναι δυνατὸν νὰ συμψαλοῦν;

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Εἰς τὰς δ’ Δεκεμβρίου ἑορτάζομεν τὴν μνήμην τῆς Ἁγίας Βαρβάρας καὶ τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ. Εἰς τὸ Μηναῖον εὑρίσκομεν κανόνα τῆς Ἁγίας ἀλλὰ καὶ κανόνα τοῦ Ἁγίου. Ἄρα ἔχουμε δύο ἀκολουθίες Ἁγίων «συμψαλλόμενες» εἰς τὸ Μηναῖον τῆς δ’ Δεκεμβρίου (κατὰ τὸν τρόπον τοῦ Μηναίου).

Παρακάτω δίνουμε ἕναν κατάλογο ἀριθμοῦ Ἀκολουθιῶν Ἁγίων ποὺ μποροῦν νὰ συμψαλλοῦν εἰς τὰς ἀντιστοίχους περιπτώσεις.

Ἐν Κυριακῇ·
• Ψάλλεται ἡ Ἀναστάσιμος ἀκολουθία καὶ μία ἢ δύο Ἀκολουθίες Ἁγίων.

Ἐν καθημερινῇ ἢ Σαββάτῳ·
• Ψάλλεται ἡ ἀκολουθία ἐκ τῆς Παρακλητικῆς καὶ μία ἢ δύο Ἀκολουθίες Ἁγίων. Ἐὰν τύχει (τοὐλάχιστον εἷς) Ἅγιος ἑορταζόμενος εἰς η’, τότε δὲν ψάλλεται ἡ Παρακλητική· εἰς αὐτὴν τὴν περίπτωσιν ψάλλονται πάλιν μία ἢ δύο Ἀκολουθίες Ἁγίων **.

Ἐν Δεσποτικῇ Ἑορτῇ·
• Ψάλλεται μόνη ἡ τῆς Ἑορτῆς, ἀκόμη καὶ ἐὰν τύχει ἐν Κυριακῇ.

Ἐν Θεομητορικῇ Ἑορτῇ·
• Ψάλλεται μόνη ἡ τῆς Ἑορτῆς, ἀλλὰ ἐν Κυριακῇ ψάλλεται ἡ Ἀναστάσιμος ἀκολουθία καὶ ἡ τῆς Ἑορτῆς.

Ἐν προεορτίοις καὶ μεθεόρτοις ποὺ τύχουν ἐν καθημερινῇ ἢ Σαββάτῳ·
• Ψάλλεται ἡ προεόρτιος ἢ μεθέορτος ἀκολουθία καὶ μία ἢ δύο Ἀκολουθίες Ἁγίων.

Ἐν προεορτίοις καὶ μεθεόρτοις ποὺ τύχουν ἐν Κυριακῇ·
• Ψάλλεται ἡ Ἀναστάσιμος ἀκολουθία, ἡ προεόρτιος ἢ μεθέορτος, καὶ μία Ἀκολουθία Ἁγίου (ἢ Ἁγίων)· εἰ τύχει ὅμως ἐν τοῖς προεορτίοις ἢ μεθεόρτοις τῶν Χριστουγέννων δὲς εἰς τὸ Μηνολόγιον, [ΤΟΕ, σ. 271].

Ἐν Ἀποδόσει Δεσποτικῆς ἢ Θεομητορικῆς Ἑορτῆς ἐν καθημερινῇ ἢ Σαββάτῳ·
• Ψάλλεται ἡ τῆς Ἀποδόσεως μόνη, ἐκτὸς ἐὰν συμπέσει Ἅγιος ἑορταζόμενος εἰς η’ (αὐτὸ εἰς τὸ Μηναῖον συμβαίνει μόνον τῆς Ἁγίας Αἰκατερίνας, κε’ Νοεμβρίου), ὁπότε τότε συμψάλλεται ἡ τῆς Ἀποδόσεως μὲ τὴν Ἀκολουθία τοῦ Ἁγίου.

Ἐν Ἀποδόσει Δεσποτικῆς ἢ Θεομητορικῆς Ἑορτῆς ἐν Κυριακῇ·
• Ψάλλεται ἡ Ἀναστάσιμος ἀκολουθία καὶ ἡ τῆς Ἀποδόσεως· ἐὰν συμπέσει Ἅγιος ἑορταζόμενος εἰς η’, τότε συμψάλλεται καὶ ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ἁγίου.

Ἐὰν τὸ Μηναῖον ἔχει δύο Ἀκολουθίες Ἁγίων, ἀλλὰ ἐπιτρέπεται νὰ ποῦμε μόνον τὴν μία, τότε, ἡ καταληφθεῖσα Ἀκολουθία ψάλλεται ὅποτε βούλεται ὁ προεστώς, συνήθως ὅμως ἐν τοῖς Ἀποδείπνοις. Ὅποτε συμβαίνει τοῦτο, εἰς τὸ Μηνολόγιον ἀργότερα θὰ εὕρῃς σχετικὴ σημείωσιν.

[ΤΟΕ, σ. 42-43]

** [1] Ἐξαίρεσις ἀποτελεῖ ἡ α’ Σεπτεμβρίου ὅπου κανονικῶς, ἐν καθημερινῇ, συμψάλλονται οἱ ἀκολουθίες τῆς Ἰνδίκτου, τῶν Ἁγίων Μαρτύρων μ’ Γυναικῶν, καὶ τοῦ Ὁσίου Συμεὼν τοῦ Στυλίτου.
 
Top