Καλόοοο!!!
Πάντως το συμπέρασμα είναι αυτό που φαντάστηκα! Εσείς (το) παίζετε...!!! Κάποιο synth πρόγραμμα με δυνατότητα ...μοριοδότησης
D), συνδεδεμένο με εξωτερικό κλαβιέ να υποθέσω;
.
Στη μια περίπτωση, 9-12 συνεχώς, με όξυνση του Γα εκεί που έχουμε πλ. δ΄, ώστε το Βου-Γα-Δι-Κε να είναι 12-9-9 αντί για 9-12-9. Στην άλλη περίπτωση, 8-14 εναλλασόμενο με 9-13, ανάλογα με την πορεία του μέλους, ενώ στη φθορά ανεβαίνουμε ημιτόνιο και κατεβαίνουμε κανονικά με διαστήματα πλ. δ΄. Τις λοιπές λεπτομέρειες αφήνω να τις ακούσετε μόνος σας...
Το πρόβλημα για μένα δεν είναι τόσο το Δι-Κε, γι' αυτό και δεν έχει τόση σημασία αν θα είναι 8 ή 9 ή 8,8 (εξάλλου η διαφορά μεταξύ των δύο τελευταίων είναι τελείως αμελητέα). Μπορώ μάλιστα να πω ότι σαν μέσος όρος το 9 είναι πιο ικανοποιητικό από το 8.
Αν και διαφωνώ με το γενικό σκεπτικό (συμφωνώντας με τον Καραμάνη πως άλλο πορεία μέλους και άλλο κλίμακα, γι αυτό κι επιμένω να χρησιμοποιώ τον όρο "μοντέλο" για τις κλίμακες της Ο.Δ.), θα συνεχίσω λίγο τις "λεπτομερείς οριοθετήσεις" των φθόγγων (ηρέμησε ρε συ Βαγγέλη, δεν είναι και γελοίο όπως λες, διακόσια τόσα χρόνια με τα μόρια παλεύουν οι βυζαντινοί κι άκρη δε βγάζουν!).
Οι διαφορές, που περνούν τον ουδέτερο τόνο από τη μια ή από την άλλη πλευρά δεν είναι και τόσο αμελητέες. το δι-γα-βου δτον β' μπορεί να γίνει άνετα 12,5-8,5. Στον πλ. δ' επίσης μπορούμε να κατέβουμε γα-βου-πα-νη = 9-8-13 καλύτερο θ' ακουστεί.
Το πρόβλημα βρίσκεται στην τρίτη Δι-Ζω των 21 μορίων. Και σας ερωτώ (μουσικός είστε, πιθανότατα και καλύτερος από εμένα): υπάρχει περίπτωση με σταθερό ισοκράτημα στον Δι να "κουρδίσει" ψάλτης τον Ζω στα 21 μόρια, όταν αυτός δεσπόζει; Το θεωρώ απίθανο. Εάν μεν είναι πιο παραδοσιακός θα πει την φυσική τρίτη 5/4 (23 μόρια), εάν έχει πιο ευρωπαϊκά ακούσματα μπορεί να πει και δίτονο (24 μόρια). Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τον Βου στον πλ. δ΄. Τα 22 μόρια της Επιτροπής είναι βέβαια πολύ καλύτερα από τα 21 της Ο.Δ., αλλά και πάλι θεωρώ ότι δεν αποδίδουν την πραγματικότητα.
Μουσικός είμαι, όπως κι εσείς, δεν πιστεύω στα καλύτερα και τα χειρότερα, είναι θέμα γνώσεων που μπορεί να αποκτηθούν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Και φυσικά, έχετε σε πολλούς (μουσικούς πάντα) τομείς, περισσότερες γνώσεις από εμένα, όπως πιθανόν σε κάποιους άλλους έχω εγώ περισσότερες γνώσεις από εσάς.
Δεν μπορώ καθόλου να καταλάβω την εμμονή σας αυτή με την "μεγάλη" τρίτη δι-ζω. Μα καθόλου. Έχει τύχει πολλές φορές, εκεί στη Μακεδονία που ήμουν, να συμπράξω με τραγουδιστές (τρανταχτό παράδειγμα ο Βαγγέλης Δασκαλούδης) που κούρδιζαν μια χαρά την τρίτη του β' ήχου στα 21, ακόμα και στα 20 μόρια. Και μουσικούς που τα έπαιζαν εσκεμμένα εκεί (βιολιά, κλαρίνα, ούτια). Είχαμε και συζήτηση στο
θέμα αυτό, για την εκτέλεση αγιορειτών (Φιρφιρής, Δανιήλ, Δοσίθεος) του ΔΙ-ΖΩ και μετρήθηκε από 19 έως 22, με συχνότερα τα 20-21 δηλ. χαμηλότερα κι από την Ο.Δ. Ο Ναυπλιώτης επίσης σε πάρα πολλές μετρήσεις, βάζει στον πλ. Δ' τον βου στη μέση του πενταχόρδου και έλκει τον πα προς αυτόν (νη-πα-βου = 14-7) για να δημιουργηθεί άνετα το άκουσμα του ήχου. Εν κατακλείδι: δεν γνωρίζω ποιά παράδοση έχετε κυρίως υπ' όψιν σας, αλλά πατριαρχείο, αγ. όρος και αυθεντικοί παραδοσιακοί (από μακεδονία και θράκη τουλάχιστον) κουρδίζουν τέλεια στην Ο.Δ.
Εξακολουθώ όμως να τονίζω, πως αυτά που συζητάμε είναι καθαρά μελωδικές κινήσεις. Το αν θα είμαστε στη μἐση του πενταχόρδου ή όχι, είναι κυρίως θεωρητικό αξίωμα, για να εξηγούνται "όλα" τα μουσικά μαθήματα (παλαιά και νέα). Δεν είναι τυχαίο, ότι από τους ψάλτες αυτοί που έχουν ψάλει πολύ Ιάκωβο (αγιορείτες, παλαιοί πατριαρχικοί), και από τους τραγουδιστές οι αυθεντικοί παραδοσιακοί (που έχουν τραγουδήσει με ζουρνάδες και γκάιντες), διατηρούν στην πράξη τα διαστήματα της Ο.Δ.
Δεν φταίω εγώ. Κάτι είπατε πως θα ανεβάζατε και ακόμη το περιμένουμε...
Συγχωρέστε με ..είμαι τεμπέλς πότε-πότε...
Σεβαστόν. Το θέμα είναι ότι στη φθορά του Γα περιμένεις να ακούσεις ποιότητα νανα, που απαιτεί το λιγότερο ημιτόνιο προς τα κάτω, τουλάχιστον όσο δεσπόζει ο Γα. Αλλοιώς τα πράγματα είναι ασαφή. Προσωπική μου αίσθηση.
Δεν έχω δει το μάθημα στην παλαιά γραφή, αλλά ο Γιάννης (Αρβανίτης) μου έλεγε πως έχει φθορά πλ. δ'. Γιατί πρέπει να ακουστεί νανα εκεί (ως σκληρώτερα διαστήματα);