Πρὸ ἓξ ἡμερῶν τοῦ Πάσχα (Κυριακή των Βαΐων 24/04/2016) στον Πατριαρχικό Ναό Αγίου Γεωργίου

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Πανάξιος ο νέος Άρχοντας Πρωτοψάλτης του Πατριαρχείου.
Η καλύτερη επιλογή. Ανατρέξτε σε παλιότερες ηχογραφήσεις
του κ θα καταλάβετε την συνολική του αξία.Τεράστιο
ταλέντο που συνεχώς εξελίσσεται.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Πανάξιος ο νέος Άρχοντας Πρωτοψάλτης του Πατριαρχείου.
Η καλύτερη επιλογή. Ανατρέξτε σε παλιότερες ηχογραφήσεις
του κ θα καταλάβετε την συνολική του αξία.Τεράστιο
ταλέντο που συνεχώς εξελίσσεται.

Μὰ καὶ φυσικὰ τὴν καταλαβαίνουμε. Ἁπλὰ στὸ Πατριαρχεῖο εἶναι ἀκατάλληλη.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Με εντυπωσιάζει το γεγονός, πως ενώ παρατέθηκαν 4 ερμηνείες του μέλους από πατριαρχικούς, στην οποία ας προσθέσουμε και την εκτέλεση του Άρχοντα Λ. Αστέρη από την Κυριακή των Βαΐων 2014, δεν παρατηρεί κανείς τη διαστηματική απομάκρυνση του ΠΝ από τα πατριαρχικά παραδεδομένα.


Κι ενώ από πολλούς ελλαδίτες ψάλτες, ακούμε στην πρώτη κιόλας μουσική φράση χρωματικό τετράχορδο πάνω από τον ΚΕ, από τους πατριαρχικούς ακούμε διατονικό και ορθώς. Η απομάκρυνση του ΠΝ από τα πατριαρχικά, αλλά ακόμα κι αυτά της παραδοσιακής ψαλτικής δεδομένα, είχε ήδη παρατηρηθεί, στο θέμα με τη δοξολογία σε Βαρύ τετράφωνο του Ιακώβου, από εμένα και το Βαγγέλη Σολδάτο. Ας ανατρέξει όποιος επιθυμεί στο θέμα για το Μπεστενγκιάρ (ο ΠΝ διαφοροποιούνταν εμφανώς κι από αυτόν ακόμη τον δάσκαλό του αείμνηστο Μ. Τσαμκιράνη, μένοντας στο «γράμμα» της θεωρίας της Επιτροπής και ξεφεύγοντας διακριτά από την Παράδοση).

Όπως επισημαίνει ο «πολύς» Πρωτοπρεσβύτερος Νικόλαος Ιωσηφίδης, σε άρθρο του στην Επετηρίδα του Συλλόγου Φίλων Βυζαντινής Μουσικής: " Το Πατριαρχικόν Ύφος, ανάγει την πηγήν του διαδοχικώς εις τους αμέσως μετά την Άλωσιν χρόνους. Επειδή δε μόνον οι Μουσικοδιδάσκαλοι του Πατριαρχικού Ναού ήσαν οι γνώσται και ειδήμονες της Αρχαίας των Σημαδοφώνων Γραφής και εκ Παραδόσεως εδίδαξαν και διεβίβασαν την εκτέλεσιν των μουσικών μελών της Βυζαντινής εποχής, δια τούτο επέτυχον να διακρατήσουν επί αιώνας ολόκληρους, την Ιεράν Κληρονομίαν, του πνευματικού θησαυρού των Βυζαντινών ".

Στο θέμα της επιλογής των ψαλλομένων έχουμε διαφοροποίηση.
Στο θέμα του ύφους ως εκφορά, απαγγελία και άρθρωση, επίσης.
Τώρα υπάρχει διαφοροποίηση και στη διαστηματική προσέγγιση.
Κατά τα άλλα, όλα βαίνουν καλώς, ας εφησυχάσουμε...:cool:
 
Last edited:

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Με εντυπωσιάζει το γεγονός, πως ενώ παρατέθηκαν 4 ερμηνείες του μέλους από πατριαρχικούς, στην οποία ας προσθέσουμε και την εκτέλεση από την Κυριακή των Βαΐων 2014, δεν παρατηρεί κανείς τη διαστηματική απομάκρυνση του ΠΝ από τα πατριαρχικά παραδεδομένα.


Κι ενώ από πολλούς ελλαδίτες ψάλτες, ακούμε στην πρώτη κιόλας μουσική φράση χρωματικό τετράχορδο πάνω από τον ΚΕ, από τους πατριαρχικούς ακούμε διατονικό και ορθώς.

μπορείς να ανεβάσεις το κείμενο από το οποίο έψαλλαν;
όχι την απομαγνητοφώνηση, αλλά αυτό που είχαν μπροστά τους.
ευχαριστώ.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Με εντυπωσιάζει το γεγονός, πως ενώ παρατέθηκαν 4 ερμηνείες του μέλους από πατριαρχικούς, στην οποία ας προσθέσουμε και την εκτέλεση από την Κυριακή των Βαΐων 2014, δεν παρατηρεί κανείς τη διαστηματική απομάκρυνση του ΠΝ από τα πατριαρχικά παραδεδομένα.
Χάρη, επειδή είσαι πάντα ακριβής στην έκφρασή σου: είναι άλλο πράγμα η διαστηματική απομάκρυνση (=διαφορά στην αντίληψη και εκτέλεση των διαστημάτων) και άλλο η απομάκρυνση στις γραμμές.
Πιστεύω ότι εννοείς το δεύτερο: ο ΠΝ επέλεξε μια άλλη γραμμή (αυτήν του κειμένου και όχι αυτήν της προφορικής παράδοσης, που συνηθίζει διατονική εκτέλεση στο σημείο αυτό).
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Με εντυπωσιάζει το γεγονός, πως ενώ παρατέθηκαν 4 ερμηνείες του μέλους από πατριαρχικούς, στην οποία ας προσθέσουμε και την εκτέλεση από την Κυριακή των Βαΐων 2014, δεν παρατηρεί κανείς τη διαστηματική απομάκρυνση του ΠΝ από τα πατριαρχικά παραδεδομένα.


Κι ενώ από πολλούς ελλαδίτες ψάλτες, ακούμε στην πρώτη κιόλας μουσική φράση χρωματικό τετράχορδο πάνω από τον ΚΕ, από τους πατριαρχικούς ακούμε διατονικό και ορθώς.
μπορείς να ανεβάσεις το κείμενο από το οποίο έψαλλαν;
όχι την απομαγνητοφώνηση, αλλά αυτό που είχαν μπροστά τους.
ευχαριστώ.

Επειδή ίσως υπονοείς ότι θέλεις να δεις εάν το κέιμενο που είχαν μπροστά τους έχει την διατονική θέση (φυσικά το πιθανότερο ήταν να λέχθηκε από στήθους, όπως και από όλους τους άλλους παλαιότερους ψάλτες που αναφέρθηκαν), το πιθανότερο ήταν όχι, απλώς έτσι εκτελείται η θέση αυτή "κατά παράδοση". Και εκεί βρίσκεται τελικά το θέμα. Ποια είναι αυτή η παράδοση, που πρέπει να ακολουθηθεί. Η "γραπτή" η "προφορική" κάποια άλλη ...
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Επειδή ίσως υπονοείς ότι θέλεις να δεις εάν το κέιμενο που είχαν μπροστά τους έχει την διατονική θέση (φυσικά το πιθανότερο ήταν να λέχθηκε από στήθους, όπως και από όλους τους άλλους παλαιότερους ψάλτες που αναφέρθηκαν), το πιθανότερο ήταν όχι, απλώς έτσι εκτελείται η θέση αυτή "κατά παράδοση". Και εκεί βρίσκεται τελικά το θέμα. Ποια είναι αυτή η παράδοση, που πρέπει να ακολουθηθεί. Η "γραπτή" η "προφορική" κάποια άλλη ...

το "πιθανότερο" δε μου λέει κάτι. η υπόθεση δε συνιστά απόδειξη.
αν το κείμενο έχει, όπως λες διατονική "θέση", φθορά θα πώ εγώ, τότε θα συμφωνήσω. αν έχει χρωματική, που υποψιάζομαι, τότε γιατί κατηγορείται ο Νεοχωρίτης;; επειδή έψαλε αυτό που έβλεπε;;

αν ήσασταν εξεταστής κ κάποιος υποψήφιος για πτυχίο ή δίπλωμα έλεγε διατονικά, ενώ το κείμενο έχει χρωματική, τί θα του έλεγες;;; σ' αυτό θέλω να μου απαντήσεις...
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Χάρη, επειδή είσαι πάντα ακριβής στην έκφρασή σου: είναι άλλο πράγμα η διαστηματική απομάκρυνση (=διαφορά στην αντίληψη και εκτέλεση των διαστημάτων) και άλλο η απομάκρυνση στις γραμμές.
Πιστεύω ότι εννοείς το δεύτερο: ο ΠΝ επέλεξε μια άλλη γραμμή (αυτήν του κειμένου και όχι αυτήν της προφορικής παράδοσης, που συνηθίζει διατονική εκτέλεση στο σημείο αυτό).

Πετρος

attachment.php


Κυψελη Στεφανου (=δοξαστικα Αινων του Κωνσταντινου)

attachment.php


Στανιτσας

attachment.php


Η εμπνευση για τα διατονικα διαστηματα ερχεται μαλλον απο το αργο Δοξασταριο του Κωνσταντινου

attachment.php
 

Attachments

  • 1.png
    1.png
    67.1 KB · Views: 236
  • 2.png
    2.png
    44.8 KB · Views: 233
  • 3.png
    3.png
    51.7 KB · Views: 236
  • 4.png
    4.png
    58.3 KB · Views: 235

haris1963

παλαιότατο μέλος
Χάρη, επειδή είσαι πάντα ακριβής στην έκφρασή σου: είναι άλλο πράγμα η διαστηματική απομάκρυνση (=διαφορά στην αντίληψη και εκτέλεση των διαστημάτων) και άλλο η απομάκρυνση στις γραμμές.
Πιστεύω ότι εννοείς το δεύτερο: ο ΠΝ επέλεξε μια άλλη γραμμή (αυτήν του κειμένου και όχι αυτήν της προφορικής παράδοσης, που συνηθίζει διατονική εκτέλεση στο σημείο αυτό).

Εξακολουθώ να είμαι ακριβής στην έκφρασή μου (ακόμα κι αν τοιουτοτρόπως εμπίπτω πολλάκις στο "τα πολλά λόγια είναι φτώχεια") και εννοώ το πρώτο.
Το κείμενο είναι αυτό του Πέτρου και το πέρασμα από τον άνω ΝΗ είναι στα πλαίσια της ανάλυσης της θέσης (της η οξείας στην γραφή του Πέτρου). Δείτε το βίντεο του ΟΦΕΛΠ με τη (σωστή) εκτέλεση του Ζαγκανά.
Ακόμα και χωρίς να σημειώνεται φθορά σε κείμενα πατριαρχικών στη νέα μέθοδο, αυτή υποννοείται σύμφωνα με τη λογική της παλαιάς (που μεταφέρεται δια της ζώσας παραδόσεως):

Όπως επισημαίνει ο «πολύς» Πρωτοπρεσβύτερος Νικόλαος Ιωσηφίδης, σε άρθρο του στην Επετηρίδα του Συλλόγου Φίλων Βυζαντινής Μουσικής: " Το Πατριαρχικόν Ύφος, ανάγει την πηγήν του διαδοχικώς εις τους αμέσως μετά την Άλωσιν χρόνους. Επειδή δε μόνον οι Μουσικοδιδάσκαλοι του Πατριαρχικού Ναού ήσαν οι γνώσται και ειδήμονες της Αρχαίας των Σημαδοφώνων Γραφής και εκ Παραδόσεως εδίδαξαν και διεβίβασαν την εκτέλεσιν των μουσικών μελών της Βυζαντινής εποχής, δια τούτο επέτυχον να διακρατήσουν επί αιώνας ολόκληρους, την Ιεράν Κληρονομίαν, του πνευματικού θησαυρού των Βυζαντινών ".
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
το "πιθανότερο" δε μου λέει κάτι. η υπόθεση δε συνιστά απόδειξη.
αν το κείμενο έχει, όπως λες διατονική "θέση", φθορά θα πώ εγώ, τότε θα συμφωνήσω. αν έχει χρωματική, που υποψιάζομαι, τότε γιατί κατηγορείται ο Νεοχωρίτης;; επειδή έψαλε αυτό που έβλεπε;;

αν ήσασταν εξεταστής κ κάποιος υποψήφιος για πτυχίο ή δίπλωμα έλεγε διατονικά, ενώ το κείμενο έχει χρωματική, τί θα του έλεγες;;; σ' αυτό θέλω να μου απαντήσεις...

Το αναλόγιο δεν είναι αίθουσα εξέτασης μαθητών. Δεν ψάλλεις αυτό που βλέπεις. Ψάλλεις αυτό που ξέρεις και με το οποίο έχεις διαποτισθεί.
Για τους μαθητές ισχύουν άλλα κριτήρια. Εκεί (μόνον) έχεις δίκιο.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Εξακολουθώ να είμαι ακριβής στην έκφρασή μου (ακόμα κι αν τοιουτοτρόπως εμπίπτω πολλάκις στο "τα πολλά λόγια είναι φτώχεια") και εννοώ το πρώτο.
Το κείμενο είναι αυτό του Πέτρου και το πέρασμα από τον άνω ΝΗ είναι στα πλαίσια της ανάλυσης της θέσης (της η οξείας στην γραφή του Πέτρου). Δείτε το βίντεο του ΟΦΕΛΠ με τη (σωστή) εκτέλεση του Ζαγκανά.
Ακόμα και χωρίς να σημειώνεται φθορά σε κείμενα πατριαρχικών στη νέα μέθοδο, αυτή υποννοείται σύμφωνα με τη λογική της παλαιάς (που μεταφέρεται δια της ζώσας παραδόσεως).
Τότε εννοούμε κάτι διαφορετικό. Η δική μου αίσθηση για το τι είναι «διαφορετική αντίληψη και εκτέλεση των διαστημάτων» είναι π.χ. το να εκτελείται ένα διάστημα με 12 μόρια αντί για 10. (Κάτι για το οποίο, όπως ξέρεις καλά, έχει κατηγορηθεί έντονα η θεωρία του Σ. Καρά και των ακολούθων του).
Δεν νομίζω ότι μπορεί κάποιος να προσάψει στον ΠΝ ότι εκτελεί με 12 ένα διάστημα που ο Στανίτσας θα εκτελούσε με 10 ή αντίστροφα. (Μιλώ σε επίπεδο θεωρίας, εκτός κειμένων και γραμμών).
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Το αναλόγιο δεν είναι αίθουσα εξέτασης μαθητών. Δεν ψάλλεις αυτό που βλέπεις. Ψάλλεις αυτό που ξέρεις και με το οποίο έχεις διαποτισθεί.
Για τους μαθητές ισχύουν άλλα κριτήρια. Εκεί (μόνον) έχεις δίκιο.

δηλαδή, άλλα μαθαίνεις κ άλλα ψάλλεις;;;
τέλος πάντων.
θα μπορούσα να συμφωνήσω με την εκτέλεση της οξείας στο κείμενο του Εφεσίου, αν κ δεν ξέρω αν η αναφορά σε οξεία είναι θεμιτή στο Πατριαρχικό ύφος...............
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Τότε εννοούμε κάτι διαφορετικό. Η δική μου αίσθηση για το τι είναι «διαφορετική αντίληψη και εκτέλεση των διαστημάτων» είναι π.χ. το να εκτελείται ένα διάστημα με 12 μόρια αντί για 10. (Κάτι για το οποίο, όπως ξέρεις καλά, έχει κατηγορηθεί έντονα η θεωρία του Σ. Καρά και των ακολούθων του).
Δεν νομίζω ότι μπορεί κάποιος να προσάψει στον ΠΝ ότι εκτελεί με 12 ένα διάστημα που ο Στανίτσας θα εκτελούσε με 10 ή αντίστροφα. (Μιλώ σε επίπεδο θεωρίας, εκτός κειμένων και γραμμών).

Γιώργο, μιας και μιλάς για ακρίβεια, με διάβασες πουθενά να γράφω για μόρια; έγραψα πως ΠΝ (όπως και πολλοί ελλαδίτες ψάλτες) ψάλλουν χρωματικό το άνω τετράχορδο, εν αντιθέσει με την παράδοση του Πατριαρχείου, που μεταφέρει τη σωστή θεώρηση της διαστηματικής προσέγγισης (την οποία ακολουθούν και κάποιοι παραδοσιακοί ψάλτες - συμπεριλαμβάνεται κι ο αείμνηστος Χατζημάρκος). Παραπομπές υπάρχουν, ψάξτε και στο σωλήνα κι ακούστε, όλα είναι ξεκάθαρα.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Αν και μαλλον δεν ειναι εδω το οικειο θεμα, παραθετω μια υπεροχη ερμηνεια του δοξαστικου απο τον Γεωργιο Συρκα (ανεβηκε στο YouTube απο τον κ. Παναγιωτη Τζανακο). Προσοχη στην αρχικη θεση :)
 

Attachments

  • SyrkasProExHmerwn.m4a.zip
    3.3 MB · Views: 21
Top