Παραδείγματα από την οργανική και λαϊκή μουσική με πρώτο ήχο που είναι ταυτοχρόνως και δεύτερος (δηλαδή πλάγιος δεύτερος κατά τον Πλουσιαδηνό, πρόκειται κατά πολλές ισχυρές ενδείξεις για την μιξολύδιο αρμονία των αρχαίων), με κοινή μεσότητα πρώτου και δευτέρου όπως λέει ο Γαβριήλ ο Ιερομόναχος. Ο γα δηλαδή όπως και στα άνω παραδείγματα εκκλησιαστικής μουσικής που παρέθεσα είναι δεύτερος αλλά ταυτοχρόνως και τρίτος ήχος, ήτοι βαρύς:
ο γα του πρώτου ήχου είναι ίδιος "φυσικός" με του πλαγίου δευτέρου. Όπως έχω ξαναπεί ο δι χαμηλώνει και δίνει άκουσμα β ήχου στον τρίτο= αυτός είναι ο βαρύς ή αλλιώς λέγεται μέσος δεύτερος, επίσης ο βου χαμηλώνει πολύ και δίνει το γνωστό άκουσμα του πλαγίου δευτέρου στον πα.
Αυτός ο ανθός που είναι ό, τι πιο έντεχνο διαθέτει η μουσικής μας κληρονομιά αλλά και η κληρονομιά όλων των ανατολικών λαών, η τετραφωνία του πρώτου ήχου και του πλαγίου δευτέρου βρίσκεται υπό εξαφάνιση. Αλλού συναντάται με τον όρο διπλόχορδο, όπως με μοναδική μαεστρία του Δημήτρη Σέμση (δεν θέλω να πω ανεπανάληπτη, εύχομαι να ανθίσει κάποτε πάλι η μουσική μας).
Απολαύστε τον πρώτο ήχο που είναι ο αυτός δεύτερος και πλάγιος δεύτερος, απολαύστε την μουσική που μας αποχαιρετάει αν δεν ξυπνήσουμε!